Förbrukning

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ove13063

Re: Förbrukning

Inlägg av Tellus »

chevnanne skrev:
Hej alla Teslaägare. Idag körde jag till Vilhelmina fram och åter, ca 28 mil. Tesla M3 Lr Awd.
Jag laddade till 95% och körde 100 stordelen av vägen. Ca 22 mil 100.
När jag kom hem så hade jag 9% av laddningen kvar. Räknade ut att om jag haft fullt från start
så hade jag kommit max ca 34 mil på 100% laddning vilket jag tycker är i minsta laget.
Det är ca 13 mil enkel resa och det är 100 ca 10 mil. Temperatur ca 8 minusgrader men ingen
vinterväg ännu. Har 18" Hakka 9 som gått ca 300 mil nu. Bilen har gått 940 mil nu.
Kan det vara normal förbrukning? Hur blir det vid minus 25 grader då? 15 mil. :?
Tycker det låter normalt, blir ca 200Wh/km.
Om du kommer 34 mil på 100% i minus 8 så kanske det blir ca 28mil vid -25.
Bilen saknar värmepump så redan vid lätt kyla så sticker förbrukningen iväg, fast det gäller framförallt stadskörning.
Senast redigerad av Tellus, redigerad totalt 1 gånger.
3P 2019 / $ Pläd 2023 / YP 2024 / Juniper AWD 2026 / SigenStor 14,8kWp 24kWh
mchat

Inlägg av mchat »

Det låter normalt vid vinterkörning.

Min LR RWD kan ha runt 200 Wh/km med värmen på.

Nästan hela skillnaden i räckvidd kommer från uppvärmningen av kupén i bilen. Jag testade tex. att stänga av kupéfläkten och fick då identisk förbrukning som när det är varmare, även om det var nollgradigt ute. Idag lyckades jag få 125 Wh/km utan någon värme på när jag körde ca. 10 km i +1 grad.

Se till att däcken har minst 3 bar och prova att bara ha på stolvärmen så blir räckvidden mycket bättre.
Pall

Inlägg av Pall »

mchat skrev:
Det låter normalt vid vinterkörning.

Min LR RWD kan ha runt 200 Wh/km med värmen på.

Nästan hela skillnaden i räckvidd kommer från uppvärmningen av kupén i bilen. Jag testade tex. att stänga av kupéfläkten och fick då identisk förbrukning som när det är varmare, även om det var nollgradigt ute. Idag lyckades jag få 125 Wh/km utan någon värme på när jag körde ca. 10 km i +1 grad.

Se till att däcken har minst 3 bar och prova att bara ha på stolvärmen så blir räckvidden mycket bättre.
Problemet är att det immar igen när fläkten stängs av. Vilken grad kan rekommenderas att läget auto är inställt på för att dra så lite energi som möjligt, typ 19?
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare

Inlägg av tor-ake »

Självklart lägsta möjliga temp och lägsta alltså 1 eller möjligen 2 på fläkten. Luft bara på fötterna och rutan.

Varje grad du ökar mellan ytter och innertemperatur, och ju mer luft du värmer upp och blåser genom kupen, ökar energiförbrukningen.

Det sagt, man behöver ju bara späka sig om det är så att man behöver räckvidden. Skall man bara åka tio mil och kan ladda hela natten går det ju bra att dra upp till 25 grader i kupén, ta av sig tröjan och få lite sommarkänsla.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
KnightRider
Teslaägare

Inlägg av KnightRider »

Tellus skrev:
Man skulle vilja ha en funktion för att avaktivera batterivärmning vid korta turer. Är den aktiverad även om klimatanläggningen är avstängd?
Eller om man lägger in destination säg 5 km bort så kanske den fattar att det inte är någon ide att börja värma batteriet.
Om du slår på Range Mode så får du just det du efterfrågar. Användbart vid korta resor och kallt batteri.
Användarvisningsbild
evilirish
Teslaägare

Inlägg av evilirish »

KnightRider skrev:
Tellus skrev:
Man skulle vilja ha en funktion för att avaktivera batterivärmning vid korta turer. Är den aktiverad även om klimatanläggningen är avstängd?
Eller om man lägger in destination säg 5 km bort så kanske den fattar att det inte är någon ide att börja värma batteriet.
Om du slår på Range Mode så får du just det du efterfrågar. Användbart vid korta resor och kallt batteri.
Glöm inte att ställa tillbaka dock, annars kan man få sig en tråkig överraskning när man rullar in till en Supercharger och knappt får någon kräm alls.
Användarvisningsbild
Kirre
Teslaägare

Inlägg av Kirre »

KnightRider skrev:
Tellus skrev:
Range Mode finns väl inte i Model 3?
Faceliftad 75D, Titanium, grå klädsel med svart tak, allt lullull utom ljud. Dock många kablar och adaptrar.
M3 LR AWD, Midnight Silver, AP3/FSD, dragkrok.
MY LR, Pearl White
Användarvisningsbild
KnightRider
Teslaägare

Inlägg av KnightRider »

Kirre skrev:
KnightRider skrev:
Tellus skrev:
Range Mode finns väl inte i Model 3?
Det kanske stämmer. Antog att det skulle finnas då jag har det på min Model S. Undrar isåfall varför det inte finns på Model 3?
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare

Inlägg av BrooklynS »

Körde Luleå-Skogså igår kväll. 230 Wh/km i genomsnitt, jämn 90-100 km/h men med kallt batteri vid start bägge vägarna. Vinterväg, 9-10 minusgrader, fukt i luften från älven.
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
chevnanne
Teslaägare

Inlägg av chevnanne »

Tellus skrev:
chevnanne skrev:
Hej alla Teslaägare. Idag körde jag till Vilhelmina fram och åter, ca 28 mil. Tesla M3 Lr Awd.
När jag kom hem så hade jag 9% av laddningen kvar. Räknade ut att om jag haft fullt från start
så hade jag kommit max ca 34 mil på 100% laddning vilket jag tycker är i minsta laget.
Det är ca 13 mil enkel resa och det är 100 ca 10 mil. Temperatur ca 8 minusgrader men ingen
vinterväg ännu. Har 18" Hakka 9 som gått ca 300 mil nu. Bilen har gått 940 mil nu.
Kan det vara normal förbrukning? Hur blir det vid minus 25 grader då? 15 mil. :?
Bilen saknar värmepump så redan vid lätt kyla så sticker förbrukningen iväg, fast det gäller framförallt stadskörning.

Ok. Jag köpte bilen 27/8 och då körde jag 47 mil och hade då 7% kvar av batteriet.
Det var ca 15 grader varmt då och körde 90 i 90% av dom 47 milen.
När jag nu körde 28 mil i 100 och minus 8 så tyckte jag skillnaden var FÖR stor.
Jag vet ju att man tappar mycket på vintern men man får ju anpassa sig.
Det är den första långturen i vinter där jag nån fundering på om det kommer att räcka hem.
Jag körde laddhybrid ett år innan jag köpte Teslan och då är det ju bara att tanka. ;-)
Användarvisningsbild
juristen
Teslaägare

Inlägg av juristen »

chevnanne skrev:
Tellus skrev:
chevnanne skrev:

Ok. Jag köpte bilen 27/8 och då körde jag 47 mil och hade då 7% kvar av batteriet.
När jag nu körde 28 mil i 100 och minus 8 så tyckte jag skillnaden var FÖR stor.
Det är den första långturen i vinter där jag nån fundering på om det kommer att räcka hem.
Jag körde laddhybrid ett år innan jag köpte Teslan och då är det ju bara att tanka. ;-)
Det gör stor skillnad om man värmt upp batteri och kupé innan man startar resan. Ladda sista timmen innan avresa om du kan och se till att ha värmt upp kupén också.

Jag räknade med som sämst halva räckvidden/dubbla förbrukningen på vintern när jag köpte elbil. Hittills har det inte varit så illa, men en uppgång från 180-200 kwh/km till 220-250 kwh/km har jag sett hittills här i Norrlands inland. Förbrukningen är störst i början av resan, sen planar det ut.

Fattar inte varför Tesla inte har värmepumpar i sina bilar. Kan Kia och Hyundai så borde Tesla kunna också. Kan ju knappast sitta i priset.
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Användarvisningsbild
chevnanne
Teslaägare

Inlägg av chevnanne »

juristen skrev:
chevnanne skrev:
Tellus skrev:
chevnanne skrev:

Det gör stor skillnad om man värmt upp batteri och kupé innan man startar resan. Ladda sista timmen innan avresa om du kan och se till att ha värmt upp kupén också.

Jag räknade med som sämst halva räckvidden/dubbla förbrukningen på vintern när jag köpte elbil. Hittills har det inte varit så illa, men en uppgång från 180-200 kwh/km till 220-250 kwh/km har jag sett hittills här i Norrlands inland. Förbrukningen är störst i början av resan, sen planar det ut.

Fattar inte varför Tesla inte har värmepumpar i sina bilar. Kan Kia och Hyundai så borde Tesla kunna också. Kan ju knappast sitta i priset.
Jag har för det mesta bilen på laddning men bara 6 amp och jag förvärmer bilen innan jag åker ca 30 min.
Är det fler som tycker att bilen drar mer om man kör på chill än på standardläge. jag har provat att köra med
dom två olika och jag får till att bilen drar mer kräm vid chilläget, inte så stor skillnad men ca 10-20 wh.
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare

Inlägg av ChristerSjo »

Har läst någon stans (hittar inte källan just nu) att man skall ha så hög laddhastighet på AC för att det skall bli effektivt. Men det kanske rör sig om några % i förlorad effekt så det kanske försvinner i den allmänna konkursen ;)
Senast redigerad av ChristerSjo, redigerad totalt 1 gånger.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare

Inlägg av ChristerSjo »

chevnanne skrev:
Är det fler som tycker att bilen drar mer om man kör på chill än på standardläge. jag har provat att köra med
dom två olika och jag får till att bilen drar mer kräm vid chilläget, inte så stor skillnad men ca 10-20 wh.
Det där är ju jättesvårt då det är mycket som spelar in. Skall man jämföra två olika saker måste ju förutsättningarna vara identiska om det skall vara meningsfullt.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Skriv svar