Precis det problemet har ju länge alla hästägare levt med. De får dra släpet med en liten bil, men den säkraste, typ en Nissan King Cab och dess efterföljare, får man inte dra med utan E-kort.
Hästägare som kan köra med hästsläp men som inte klarar av att ta E-kort kan ju knappast vara någon stor grupp...
Det handlar inte om att "klara av" att ta ett E-kort. Problemet är att man inte behöver göra det så länge man använder en liten och lätt bil som dragbil. Och i och med att bilarna blir allt tyngre - i synnerhet när man byter till elbilar - så kan det bli så att man plötsligt måste ta BE-kort för att kunna fortsätta använda sin husvagn eller sitt släp som man kanske har haft och använt i många år med B-behörighet. Allt bara för att man har skaffat en ny bil som är lite tyngre än den förra, alltså en elbil till exempel.
Jag har en vanlig bilkärra på 1 ton. Inget konstigt, ett vanligt bromsat bilsläp. Men eftersom e-tron väger runt 2,6 ton är totalvikten med släp över 3,5 ton vilket gör att min sambo inte får dra släpet längre. Med vår gamla bil som var en Mazda CX-5 var det inga problem.
Jag har tack och lov ett gammalt tyskt körkort som ger mig CE-behörighet med vissa inskränkningar.
Jag blev 2009 tvungen att ta BE-kort för att kunna fortsätta dra husvagn med den nya bilen. Visst, det kostade 4000kr men var ju inget problem.
Jag tycker generellt att man borde införa körkortskrav för släpkärra alternativt helt stryka kravet för E-kort. Alternativ 1 känns mer rimligt.
Vad är det som hindrar din sambo från att ta BE?
Kommer väl en km skatt när som helst ska ni se och då är ingen en vinnare längre, är väl så det funkar. Om staten förlorar inkomst från bränsleskatt så måste dom få in pengarna på annat sätt.
Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
Det där är ett klassiskt FUD från fossilhuvuden. Staten Sverige, vi, kommer spara enorma pengar om alla slutar köra avgasbilar. Dels slutar vi importera olja för 70-90 miljarder per år, dessa pengar kan stanna i landet och beskattas gång på gång. Dels kommer hälsan bli bättre, vilket sparar enorma summor i sjukvård. Tusentals människor dör varje år pga av avgaser och mång dubbelt av det är så klart sjuka under långa perioder.
Ingen skulle väl komma på idén att vi ska fortsätta att röka så att staten kan fortsätta att dra in pengar. Nej, rökning är ingen vinst maskin, rökning kostar oss pengar trots den höga skatten.
Vi får hoppas att du har rätt.
Tänker mig att nätbolagen kommer att höja nätavgiften också då de behöver bygga ut nätet.
Bara en magkänsla som säger att det inte kommer vara för evigt hur vi har det idag.
Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
Senast redigerad av PhR34k, redigerad totalt 1 gånger.
Kommer väl en km skatt när som helst ska ni se och då är ingen en vinnare längre, är väl så det funkar. Om staten förlorar inkomst från bränsleskatt så måste dom få in pengarna på annat sätt.
Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
Det där är ett klassiskt FUD från fossilhuvuden. Staten Sverige, vi, kommer spara enorma pengar om alla slutar köra avgasbilar. Dels slutar vi importera olja för 70-90 miljarder per år, dessa pengar kan stanna i landet och beskattas gång på gång. Dels kommer hälsan bli bättre, vilket sparar enorma summor i sjukvård. Tusentals människor dör varje år pga av avgaser och mång dubbelt av det är så klart sjuka under långa perioder.
Ingen skulle väl komma på idén att vi ska fortsätta att röka så att staten kan fortsätta att dra in pengar. Nej, rökning är ingen vinst maskin, rökning kostar oss pengar trots den höga skatten.
Vi får hoppas att du har rätt.
Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
Skulle kilometerskatt införas kommer detta inte enbart gälla elbilar utan samtliga bilar. Det kommer alltså inte påverka fördelningen mellan elbilar och avgasbilar. Hur som helst finns det inga politiska beslut om kilometerskatt på personbilar idag. Det finns dock på fordon som väger över 3,5 ton, husbilar kanske kommer i kläm igen...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Kommer väl en km skatt när som helst ska ni se och då är ingen en vinnare längre, är väl så det funkar. Om staten förlorar inkomst från bränsleskatt så måste dom få in pengarna på annat sätt.
Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
Det där är ett klassiskt FUD från fossilhuvuden. Staten Sverige, vi, kommer spara enorma pengar om alla slutar köra avgasbilar. Dels slutar vi importera olja för 70-90 miljarder per år, dessa pengar kan stanna i landet och beskattas gång på gång. Dels kommer hälsan bli bättre, vilket sparar enorma summor i sjukvård. Tusentals människor dör varje år pga av avgaser och mång dubbelt av det är så klart sjuka under långa perioder.
Ingen skulle väl komma på idén att vi ska fortsätta att röka så att staten kan fortsätta att dra in pengar. Nej, rökning är ingen vinst maskin, rökning kostar oss pengar trots den höga skatten.
Vi får hoppas att du har rätt.
Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
Skulle kilometerskatt införas kommer detta inte enbart gälla elbilar utan samtliga bilar. Det kommer alltså inte påverka fördelningen mellan elbilar och avgasbilar. Hur som helst finns det inga politiska beslut om kilometerskatt på personbilar idag. Det finns dock på fordon som väger över 3,5 ton, husbilar kanske kommer i kläm igen...
Vi har redan "kilometerskatt" på fossilbilar genom bränsleskatt. Den fungerar mycket bättre än ett pris/km eftersom skatt på bränslet premierar låg bränsleförbrukning. Att införa km-skatt på gamla bilar utan hårdvara låter dyrt. Naturligtvis kan man inte använda mätarställning.
När km-skatt införs på elbilar kan vi anta att bränsleskatten kommer justeras för att bibehålla kostnadsskillnaderna.
Vi har redan "kilometerskatt" på fossilbilar genom bränsleskatt. Den fungerar mycket bättre än ett pris/km eftersom skatt på bränslet premierar låg bränsleförbrukning. Att införa km-skatt på gamla bilar utan hårdvara låter dyrt. Naturligtvis kan man inte använda mätarställning.
När km-skatt införs på elbilar kan vi anta att bränsleskatten kommer justeras för att bibehålla kostnadsskillnaderna.
Vi har redan "kilometerskatt" på elbilar genom skatt på el. Den fungerar mycket bättre än ett pris/km eftersom skatt på elen premierar låg förbrukning. Naturligtvis kan man använda mätarställning som registreras vid varje bilprovning. Någon km-skatt på personbilar finns inte på den politiska kartan idag men om den införs kommer den komma till samtliga bilar, ej enbart till elbilar.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Skatten på el är ju dessutom på samma nivå om man räknar per kWh som för bensin och diesel. Naturligtvis tillkommer också CO2 skatt på de fossilabränslena.
En elhusbil (eller huselbil?) borde ju vara den perfekt för camping. Gärna kombinerat med solceller.
Husbilägare brottas ju redan med att bilarna, med semesterpackning, redan är för tunga. Många kör runt med övervikt.
Ett batteri på ett par hundra kilo kommer ju inte förbättra det scenariot.
Min Model 3 väger mindre än vad min Mercedes E-klass gjorde och de var av ungefär samma storlek i bagage och passagerareutrymmen. Så elbilar behöver inte bli jättetunga, jämfört med avgasvariamten. Jag gissar att en stor dieselmotor väger en hel del i en husbil.
För min del med gammalt B-körkort så får ju husbilen väga mer än 3500 kg om den är registrerad som personbil. Så ånga kan nog tänka sig en tyngre bil också. Annars är det ju inte jättesvårt att ta C-kort, men det kan kosta en slant.
Nu var det ju inte körkort problem som var min poäng utan att en eldriven husbil borde vara en bättre lösning.
Vi har redan "kilometerskatt" på fossilbilar genom bränsleskatt. Den fungerar mycket bättre än ett pris/km eftersom skatt på bränslet premierar låg bränsleförbrukning. Att införa km-skatt på gamla bilar utan hårdvara låter dyrt. Naturligtvis kan man inte använda mätarställning.
När km-skatt införs på elbilar kan vi anta att bränsleskatten kommer justeras för att bibehålla kostnadsskillnaderna.
Vi har redan "kilometerskatt" på elbilar genom skatt på el. Den fungerar mycket bättre än ett pris/km eftersom skatt på elen premierar låg förbrukning. Naturligtvis kan man använda mätarställning som registreras vid varje bilprovning. Någon km-skatt på personbilar finns inte på den politiska kartan idag men om den införs kommer den komma till samtliga bilar, ej enbart till elbilar.
Kilometerskatt genom bränslet fungerar dåligt på elbilar eftersom bränslet kan användas till så mycket. En punktskatt påverkar väldigt mycket i samhället. Punktskatt på fossilt bränsle hamnar på trafiken.
Mätarställningen är som du kanske känner till enkelt justerbar på väldigt många äldre bilar.
En elhusbil (eller huselbil?) borde ju vara den perfekt för camping. Gärna kombinerat med solceller.
Husbilägare brottas ju redan med att bilarna, med semesterpackning, redan är för tunga. Många kör runt med övervikt.
Ett batteri på ett par hundra kilo kommer ju inte förbättra det scenariot.
Min Model 3 väger mindre än vad min Mercedes E-klass gjorde och de var av ungefär samma storlek i bagage och passagerareutrymmen. Så elbilar behöver inte bli jättetunga, jämfört med avgasvariamten. Jag gissar att en stor dieselmotor väger en hel del i en husbil.
För min del med gammalt B-körkort så får ju husbilen väga mer än 3500 kg om den är registrerad som personbil. Så ånga kan nog tänka sig en tyngre bil också. Annars är det ju inte jättesvårt att ta C-kort, men det kan kosta en slant.
Nu var det ju inte körkort problem som var min poäng utan att en eldriven husbil borde vara en bättre lösning.
Vi får väl se vad som kommer. Troligtvis behövs det samma regler i fler länder innan det utvecklas elhusbilar i någon större omfattning. Det är ju bara dom minsta husbilarna som klarar sig under 3500. Vanligaste är ju personbil typ2 med totalvikt på 4200 eller vad det är. Husbilar har ju vanligtvis ganska små dieselmotorer redan.
Kilometerskatt genom bränslet fungerar dåligt på elbilar eftersom bränslet kan användas till så mycket. En punktskatt påverkar väldigt mycket i samhället. Punktskatt på fossilt bränsle hamnar på trafiken.
Mätarställningen är som du kanske känner till enkelt justerbar på väldigt många äldre bilar.
Vi har ju redan skatt på el och den är som sagt i nivå med skatten på bensin och diesel per kWh. Anledningen till att det blir så dyrt för avgasbilar är att de är ineffektiva inte att de är subventionerade med lägre skatt.
Kilometerskatt genom bränslet fungerar dåligt på elbilar eftersom bränslet kan användas till så mycket. En punktskatt påverkar väldigt mycket i samhället. Punktskatt på fossilt bränsle hamnar på trafiken.
Mätarställningen är som du kanske känner till enkelt justerbar på väldigt många äldre bilar.
Vi har ju redan skatt på el och den är som sagt i nivå med skatten på bensin och diesel per kWh. Anledningen till att det blir så dyrt för avgasbilar är att de är ineffektiva inte att de är subventionerade med lägre skatt.
Det är ganska tjatigt. Ungefär som att km-skatt är ett kraftfullt argument mot att köpa elbil... Den finns ju bara på idéstadiet. Finns inte ens konkreta planer.
Vi har redan "kilometerskatt" på fossilbilar genom bränsleskatt. Den fungerar mycket bättre än ett pris/km eftersom skatt på bränslet premierar låg bränsleförbrukning. Att införa km-skatt på gamla bilar utan hårdvara låter dyrt. Naturligtvis kan man inte använda mätarställning.
När km-skatt införs på elbilar kan vi anta att bränsleskatten kommer justeras för att bibehålla kostnadsskillnaderna.
Vi har redan "kilometerskatt" på elbilar genom skatt på el. Den fungerar mycket bättre än ett pris/km eftersom skatt på elen premierar låg förbrukning. Naturligtvis kan man använda mätarställning som registreras vid varje bilprovning. Någon km-skatt på personbilar finns inte på den politiska kartan idag men om den införs kommer den komma till samtliga bilar, ej enbart till elbilar.
Kilometerskatt genom bränslet fungerar dåligt på elbilar eftersom bränslet kan användas till så mycket. En punktskatt påverkar väldigt mycket i samhället. Punktskatt på fossilt bränsle hamnar på trafiken.
Mätarställningen är som du kanske känner till enkelt justerbar på väldigt många äldre bilar.
Vi får väl se vad som kommer. Troligtvis behövs det samma regler i fler länder innan det utvecklas elhusbilar i någon större omfattning. Det är ju bara dom minsta husbilarna som klarar sig under 3500. Vanligaste är ju personbil typ2 med totalvikt på 4200 eller vad det är. Husbilar har ju vanligtvis ganska små dieselmotorer redan.
Nä behövs väl inga nya regler. Husbilar byggs ju i små serier så inget problem om man skulle vilja bygga några stycken på ett eldrivet chassi. Marknaden är ju inte heller särskilt priskänslig så det skulle säkert gå att sälja bilarna även om de kostar lite extra.
Kilometerskatt genom bränslet fungerar dåligt på elbilar eftersom bränslet kan användas till så mycket. En punktskatt påverkar väldigt mycket i samhället. Punktskatt på fossilt bränsle hamnar på trafiken.
Mätarställningen är som du kanske känner till enkelt justerbar på väldigt många äldre bilar.
Vi har ju redan skatt på el och den är som sagt i nivå med skatten på bensin och diesel per kWh. Anledningen till att det blir så dyrt för avgasbilar är att de är ineffektiva inte att de är subventionerade med lägre skatt.
Det är ganska tjatigt. Ungefär som att km-skatt är ett kraftfullt argument mot att köpa elbil... Den finns ju bara på idéstadiet. Finns inte ens konkreta planer.
Nej, det skriver jag inte heller. En framtida, eventuell km-skatt på elbilar är inget argument att inte köpa en nu eftersom en dylik, som sagt, kommer åtföljas av en höjning av punktskatt på fossilbränslen. Kostnadsskillnaden förblir men bägge blir dyrare och staten får in skatt.
Vi har ju redan skatt på el och den är som sagt i nivå med skatten på bensin och diesel per kWh. Anledningen till att det blir så mycket skatteintäkter till staten beror på att de är ineffektiva inte att de är belagda med högre skatt.
Vi har redan "kilometerskatt" på fossilbilar genom bränsleskatt. Den fungerar mycket bättre än ett pris/km eftersom skatt på bränslet premierar låg bränsleförbrukning. Att införa km-skatt på gamla bilar utan hårdvara låter dyrt. Naturligtvis kan man inte använda mätarställning.
När km-skatt införs på elbilar kan vi anta att bränsleskatten kommer justeras för att bibehålla kostnadsskillnaderna.
Vi har redan "kilometerskatt" på elbilar genom skatt på el. Den fungerar mycket bättre än ett pris/km eftersom skatt på elen premierar låg förbrukning. Naturligtvis kan man använda mätarställning som registreras vid varje bilprovning. Någon km-skatt på personbilar finns inte på den politiska kartan idag men om den införs kommer den komma till samtliga bilar, ej enbart till elbilar.
Kilometerskatt genom bränslet fungerar dåligt på elbilar eftersom bränslet kan användas till så mycket. En punktskatt påverkar väldigt mycket i samhället. Punktskatt på fossilt bränsle hamnar på trafiken.
Mätarställningen är som du kanske känner till enkelt justerbar på väldigt många äldre bilar.
Vi får väl se vad som kommer. Troligtvis behövs det samma regler i fler länder innan det utvecklas elhusbilar i någon större omfattning. Det är ju bara dom minsta husbilarna som klarar sig under 3500. Vanligaste är ju personbil typ2 med totalvikt på 4200 eller vad det är. Husbilar har ju vanligtvis ganska små dieselmotorer redan.
Nä behövs väl inga nya regler. Husbilar byggs ju i små serier så inget problem om man skulle vilja bygga några stycken på ett eldrivet chassi. Marknaden är ju inte heller särskilt priskänslig så det skulle säkert gå att sälja bilarna även om de kostar lite extra.
Husbilar byggs ju inte på egenutvecklade chassin utan brukar baseras på lätta lastbil. Så fort det finns eldrivna såna kommer det eldrivna husbilar. Knappast innan utom i experimentell skala.
Med nya regler menar jag malus-beskattning i samma storleksklass som i sverige.
Men eftersom en bensinbil inte är lika effektiv som en elbil blir det mer skattekronor/km till staten.
Fast att lägga straffskatt på effektivitet tror jag inte att man gör. Snarare att vi får fler betalvägar och trängelskatteområden i så fall.
Dessutom stannar större del av de pengar som inte är skatt i landet när det gäller el än när det gäller fossila bränslen.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Skatten på el är ju dessutom på samma nivå om man räknar per kWh som för bensin och diesel. Naturligtvis tillkommer också CO2 skatt på de fossilabränslena.
Eftersom det går åt fler kWh för att driva en fossildriven bil 1 km som blir det större skatteintäkt/km.
Co2-skatt är ju en inkomst för staten som inte motsvaras av någon utgift. Iallafall inte i det korta perspektivet.
Skatten på el är ju dessutom på samma nivå om man räknar per kWh som för bensin och diesel. Naturligtvis tillkommer också CO2 skatt på de fossilabränslena.
Eftersom det går åt fler kWh för att driva en fossildriven bil 1 km som blir det större skatteintäkt/km.
Co2-skatt är ju en inkomst för staten som inte motsvaras av någon utgift. Iallafall inte i det korta perspektivet.
Men det dör tusentals svenskar varje år pga avgaserna som bensin och diesel genererar. Så staten kommer inte förlora pengar utan spara pengar.
Men eftersom en bensinbil inte är lika effektiv som en elbil blir det mer skattekronor/km till staten.
Fast att lägga straffskatt på effektivitet tror jag inte att man gör. Snarare att vi får fler betalvägar och trängelskatteområden i så fall.
Dessutom stannar större del av de pengar som inte är skatt i landet när det gäller el än när det gäller fossila bränslen.
Eftersom jag tror att man samtidigt höjer fossilskatten (kanske lite mer) så blir det ju ingen straffbeskattning på elbilar. Bara i relation till t.ex. bussen eller cykeln. Det är ju inte syftet utan att kompensera för uteblivna skatteintäkter från punktskatt på fossila bränslen.
Skatten på el är ju dessutom på samma nivå om man räknar per kWh som för bensin och diesel. Naturligtvis tillkommer också CO2 skatt på de fossilabränslena.
Eftersom det går åt fler kWh för att driva en fossildriven bil 1 km som blir det större skatteintäkt/km.
Co2-skatt är ju en inkomst för staten som inte motsvaras av någon utgift. Iallafall inte i det korta perspektivet.
Men det dör tusentals svenskar varje år pga avgaserna som bensin och diesel genererar. Så staten kommer inte förlora pengar utan spara pengar.
Skatteintäkter som kan spenderas i en budget (för att få/behålla väljare) går inte att jämställa med minskade kostnader på sjukvård i framtiden. Under en annan politikers mandatperiod. Lite syniskt kanske det är så jag tror politiker tänker.
Jag hade valt en elhusbil innan en avgasvariant av ren bekvämlighet.
Jag också. Om den hade funnits.
Det finns många fördelar med eldriven husbil. Man har ju tillgång till alla energikrävande funktioner hela tiden.
Den tekniska utmaningen tror jag få till en rimlig vikt samt naturligtvis få en räckvidd som räcker mellan dom naturliga stoppen.
Senast redigerad av Fredrik j, redigerad totalt 1 gånger.