Ah, okej. Då har vi olika definitioner helt enkelt. För mig är förstabil = bruksbil/vardagsbil. Andrabilen är för mig den bilen man skulle göra sig av med om man hamnar i knipa. Bilen som man inte nödvändigtvis behöver. "Finbilen" skulle man också kunna kalla den.Verdi skrev:Förstabilen är för mig den som används när hela familjen ska åka tillsammans. Förslagsvis på längre resor osv. Mao den bil som används när den andra inte räcker till.
Ni som haft MS och nu har M3
Moderator: Redaktion
Re: Ni som haft MS och nu har M3
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Ni som haft MS och nu har M3
Är väl rätt meningslöst att byta en 100D mot en Raven?Verdi skrev:Det _är_ alltså fjärde ungen som är på väg? Shit.Legato skrev:
Med 0-2 barn hade jag valt en 3a.
Med 3 barn S eller X.
Med 4 barn+ en X.
Så även om jag tycker S är långt roligare att köra än X så skulle valet ändå sällan falla på S i dagsläget.
Är som sagt helt enig i att begagnatpriserna är för höga. Precis som jag rekommenderade "OfarligTesla" så hade jag även i ditt läge sålt bilen och köpt en nyare (och/eller performance) om du nu vill ha S. Spelar ju ingen roll vilka "sunk costs" du har, det relevanta är ju att du kommer få betala mindre vid "uppgraderingen" än du hade gjort utan prissänkning och rimligtvis mindre än du får göra om du "väntar in" att begagnatmarknaden korrigeras.
730' tycker jag också vore rimligt om marknaden hade anpassat sig, men jag tror du kan få klart mer för den. Jag fick som sagt 725 för min S75D och "Ofarlig" fick ju 700... I relation till de priserna är 730 för lågt imo.![]()
![]()
Ja, det är möjligt att det vore rimligt att byta till en ny S nu och försöka utnyttja trögheten i marknaden. Dock känns det av nån anledning inte lika rimligt att sälja för att köpa en Model 3. Men det är väl bara psykologiskt?
Synd att de höjt priset på P och inkluderat L igen. Annars hade man ju som befintlig S-ägare en rabatt där...
Edit:
Gjorde en liten räkneövning där jag förutsätter att jag måste utnyttja garanterat restvärde (50%) både på min nuvarande och på en ny Raven S LR och att jag får 800' för min och kan köpa en ny för 900' efter bonus (blå metallic enda tillvalet).
Garanterat restvärde på min, exklusive övermil, är 580'. På en ny vore det 475'.
Fall 1: Behålla nuvarande. (800'-580')/2 = 110' per år i värdeminskning.
Fall 2: Byta mot en ny. (100' + 475' - 60' + 10')/3 = 175' per år i värdeminskning.
Hade jag däremot inte haft garanterat restvärde så hade det varit en helt annan grej. Då hade 100' för en ny Raven med 4200 färre mil på mätaren varit ett kap.
Om man suttit med nått annat batteripack så kanske.
Om du vill spara pengar är det väl just Model 3 du bör sikta på.
Annars vänta på helt ny S med 2170 osv...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.