Re: Senaste bild
Postat: 26 sep 2015 23:06
Nån som filmat dörrarna in action.
http://www.teslarati.com/rare-glimpse-o ... in-action/
http://www.teslarati.com/rare-glimpse-o ... in-action/
Ja, den där sista stöten för att stänga ser ju onekligen omständlig ut.Martinen skrev:Nån som filmat dörrarna in action.
http://www.teslarati.com/rare-glimpse-o ... in-action/
En mule brukar kallas just för mule eftersom delar till den har satts ihop från olika ställen och det inte kan bli fler av den. Hur ett testfordon med okänd ålder beter sig säger inget om hur den produktionsfärdiga bilen beter sig.HelectriC skrev:Ja, den där sista stöten för att stänga ser ju onekligen omständlig ut.Martinen skrev:Nån som filmat dörrarna in action.
http://www.teslarati.com/rare-glimpse-o ... in-action/
Nja, visst krånglade dörrarna vid ett tillfälle som ledde till försening men som sagt var så vet vi inte hur gammal denna testbil är eller konstruktionen på falkvingedörrarna. Det har upprepats vid många tillfällen de senaste 6-8 månaderna att dörrarna inte är orsak till förseningarna.LarsL skrev:Känns också ganska uppenbart varifrån förseningarna kommer...
Alla dessa saker har diskuterats i väldigt många trådar på t.ex. TMC. Varför ska Tesla bara revolutionera med eldrift? Model S är revolution på så många andra plan än eldriften som t.ex. avsaknad av knappar, OTA-uppdateringar, lägsta tyngdpunkt osv. Hade Tesla bara revolutionerat på eldrift hade Tesla troligen inte lyckats. Model S är ingen "normal" bil och det finns väldigt få elbilar att jämföra den med tillverkade före 2012.LarsL skrev:Inte bara det att jag, fortfarande tror att de varit ett bekymmer, men de kommer leda till skeptiska köpare. Vi har redan hört tankar om snö på dem, vad händer då? Hur ofta kommer de behöva ha dem inne på service för justering? Kommer barnen klämma sig? Eller åker de med upp när dörren öppnas?
Onödiga frågor när Tesla egentligen bara ska revolutionera med eldrift. De skulle i det här läget kört med en enkel "normal" bil ungefär som Model S, vilken är normal jämfört med andra elbilar. Hoppas de har lärt sig den läxan till Model III.
Som Svenssons säger så skulle Tesla dragit så mycket uppmärksamhet om det var en vanlig bil med eldrift vilket gör att den skulle kanske aldrig ha diskuteras hemma vid köksbordet. Nu har Tesla gjort något unikt som vissa gillar och andra inte gillar men de har verkligen dragit till sig uppmärksamhet och når på så ut till köpare som annars kanske aldrig hade hört talas om Tesla. Om man är helt ny på en marknad med flera stora företag så måste man vara unik för att lyckas, annars kommer man bara bli en i mängden och man kommer antagligen aldrig att bli stor.LarsL skrev:Jag säger inte heller att jag tror att riskerna finns, jag tror att de kommer diskuteras både här och hemma vid köksbordet. Hade de gjort en vanlig bil hade de sluppit det.
Ingen av dessa punkter var något normalt innan Tesla kom... Varken drivlina, Supercharger, räckvidd på batterier eller prestanda. Skärmen, dörrhantagen, låga tyngdpunkten, försäljning utan mellanhänder via Internet osv är andra saker som inte var vanliga innan Tesla. Det är inte att Model S är en sedan med 4 vanliga dörrar som gjort den modellen till vad den är.LarsL skrev:Det som har gjort att Model S har fått uppmärksamhet är drivlinan (inklusive SC). Det är 30-728mils räckvidd och 0-100 km/h på 3sekunder.
Men det är ju det jag säger det är drivlinan som säljer, utan den kunde de haft hur mycket infällda dörrhandtag och internet som helst. Därför bör de under de närmaste åren koncentrera sig på att leverera den drivlinan till så många fordonssegment som möjligt. Jag hoppas verkligen att den försening de haft med Model X inte påverkat framtagningen av Model III negativt.Svenssons skrev:Ingen av dessa punkter var något normalt innan Tesla kom... Varken drivlina, Supercharger, räckvidd på batterier eller prestanda. Skärmen, dörrhantagen, låga tyngdpunkten, försäljning utan mellanhänder via Internet osv är andra saker som inte var vanliga innan Tesla. Det är inte att Model S är en sedan med 4 vanliga dörrar som gjort den modellen till vad den är.LarsL skrev:Det som har gjort att Model S har fått uppmärksamhet är drivlinan (inklusive SC). Det är 30-728mils räckvidd och 0-100 km/h på 3sekunder.
Okej, det är de funktionerna som gör den så bra men det är utseendet som drar uppmärksamhet hos de som inte följer bilindustrin. Hur mycket uppmärksamhet drog inte karavanen genom Stockholm, hur många här har inte berättat om andra som kommit fram och frågat vad det är för bil. Alla de som har gått fram och frågat vad det är för bil har antagligen inte känt till Tesla tidigare men i och med att bilen drog uppmärksamhet så har fler upptäckte märket Tesla och det har gjort det mer uppmärksammat. Tror du lika många i Sverige hade hör talas om Tesla om den såg ut exakt som en Volvo V70? Jag tror i alla fall inte det utan att det lite annorlunda utseendet har dragit till sig blickar och fått fler att ta reda på mer information om Tesla och då upptäckt alla andra fördelar Tesla har.LarsL skrev:Men det är ju det jag säger det är drivlinan som säljer, utan den kunde de haft hur mycket infällda dörrhandtag och internet som helst. Därför bör de under de närmaste åren koncentrera sig på att leverera den drivlinan till så många fordonssegment som möjligt. Jag hoppas verkligen att den försening de haft med Model X inte påverkat framtagningen av Model III negativt.Svenssons skrev:Ingen av dessa punkter var något normalt innan Tesla kom... Varken drivlina, Supercharger, räckvidd på batterier eller prestanda. Skärmen, dörrhantagen, låga tyngdpunkten, försäljning utan mellanhänder via Internet osv är andra saker som inte var vanliga innan Tesla. Det är inte att Model S är en sedan med 4 vanliga dörrar som gjort den modellen till vad den är.LarsL skrev:Det som har gjort att Model S har fått uppmärksamhet är drivlinan (inklusive SC). Det är 30-728mils räckvidd och 0-100 km/h på 3sekunder.