Sida 2 av 2

Re: Senaste bild

Postat: 26 sep 2015 23:06
av Martinen
Nån som filmat dörrarna in action.
http://www.teslarati.com/rare-glimpse-o ... in-action/

Re: Senaste bild

Postat: 27 sep 2015 00:08
av HelectriC
Martinen skrev:
Nån som filmat dörrarna in action.
http://www.teslarati.com/rare-glimpse-o ... in-action/
Ja, den där sista stöten för att stänga ser ju onekligen omständlig ut.

Re: Senaste bild

Postat: 27 sep 2015 00:41
av Svenssons
HelectriC skrev:
Martinen skrev:
Nån som filmat dörrarna in action.
http://www.teslarati.com/rare-glimpse-o ... in-action/
Ja, den där sista stöten för att stänga ser ju onekligen omständlig ut.
En mule brukar kallas just för mule eftersom delar till den har satts ihop från olika ställen och det inte kan bli fler av den. Hur ett testfordon med okänd ålder beter sig säger inget om hur den produktionsfärdiga bilen beter sig.

Re: Senaste bild

Postat: 27 sep 2015 00:58
av ovelundkvist
Nej, det är väl ganska uppenbart att det inte är så man ska göra för att stänga en produktionsklar Model X!

Re: Senaste bild

Postat: 27 sep 2015 06:58
av LarsL
Känns också ganska uppenbart varifrån förseningarna kommer...

Re: Senaste bild

Postat: 27 sep 2015 09:11
av Svenssons
LarsL skrev:
Känns också ganska uppenbart varifrån förseningarna kommer...
Nja, visst krånglade dörrarna vid ett tillfälle som ledde till försening men som sagt var så vet vi inte hur gammal denna testbil är eller konstruktionen på falkvingedörrarna. Det har upprepats vid många tillfällen de senaste 6-8 månaderna att dörrarna inte är orsak till förseningarna.

Re: Senaste bild

Postat: 27 sep 2015 09:19
av LarsL
Inte bara det att jag, fortfarande tror att de varit ett bekymmer, men de kommer leda till skeptiska köpare. Vi har redan hört tankar om snö på dem, vad händer då? Hur ofta kommer de behöva ha dem inne på service för justering? Kommer barnen klämma sig? Eller åker de med upp när dörren öppnas?
Onödiga frågor när Tesla egentligen bara ska revolutionera med eldrift. De skulle i det här läget kört med en enkel "normal" bil ungefär som Model S, vilken är normal jämfört med andra elbilar. Hoppas de har lärt sig den läxan till Model III.

Re: Senaste bild

Postat: 27 sep 2015 09:34
av Svenssons
LarsL skrev:
Inte bara det att jag, fortfarande tror att de varit ett bekymmer, men de kommer leda till skeptiska köpare. Vi har redan hört tankar om snö på dem, vad händer då? Hur ofta kommer de behöva ha dem inne på service för justering? Kommer barnen klämma sig? Eller åker de med upp när dörren öppnas?
Onödiga frågor när Tesla egentligen bara ska revolutionera med eldrift. De skulle i det här läget kört med en enkel "normal" bil ungefär som Model S, vilken är normal jämfört med andra elbilar. Hoppas de har lärt sig den läxan till Model III.
Alla dessa saker har diskuterats i väldigt många trådar på t.ex. TMC. Varför ska Tesla bara revolutionera med eldrift? Model S är revolution på så många andra plan än eldriften som t.ex. avsaknad av knappar, OTA-uppdateringar, lägsta tyngdpunkt osv. Hade Tesla bara revolutionerat på eldrift hade Tesla troligen inte lyckats. Model S är ingen "normal" bil och det finns väldigt få elbilar att jämföra den med tillverkade före 2012.

Här kommer några kommentarer på de saker du tar upp

Snö: Det är olagligt att köra med snö på taket oavsett vad för typ av dörrar du har. Eftersom det går att förvärma bilen kommer det bli lättare att ta bort snön.

Service: Visst är det en ny konstruktion som kan leda till nya problem men det samma gäller allt på Model S som t.ex. bakluckan på den bilen.

Klämning: Med stor sannolikhet finns samma funktioner gällande säkerhet som med t.ex. elhissar. Risken för klämning anser jag vara mindre med elstyrda falkvingedörrar än vanliga dörrar som stängs av vuxna.

Det stämmer att dörren åker upp först när de öppnas.

Som aktieäkare och sektmedlem så hoppas att Tesla fortsätter att revolutionera. Utan nya tekniska konstruktioner kommer det inte bli mycket med Tesla i framtiden.

Re: Senaste bild

Postat: 27 sep 2015 09:46
av LarsL
Det enda onormala med Model S är touchskärmen och den bottnar förmodligen i att det skulle bli onödigt dyrt att utveckla alla knappar som behövs annars. De knappar de har är ju inköpta från MB, utom varningsblinkers och handskfack. Men det är ju det här normala som säljer, de konstiga eller fula löserningarna som andra har avskräcker köpare, tror jag.

Snön isolerar och kommer förmodligen inte smälta bort av uppvärmningen. Ja man får inte köra iväg med snö på taket men de flesta vill nog lasta in ungarna innan de gräver fram bilen.

Jag säger inte heller att jag tror att riskerna finns, jag tror att de kommer diskuteras både här och hemma vid köksbordet. Hade de gjort en vanlig bil hade de sluppit det.

Re: Senaste bild

Postat: 27 sep 2015 10:07
av vigge50
LarsL skrev:
Jag säger inte heller att jag tror att riskerna finns, jag tror att de kommer diskuteras både här och hemma vid köksbordet. Hade de gjort en vanlig bil hade de sluppit det.
Som Svenssons säger så skulle Tesla dragit så mycket uppmärksamhet om det var en vanlig bil med eldrift vilket gör att den skulle kanske aldrig ha diskuteras hemma vid köksbordet. Nu har Tesla gjort något unikt som vissa gillar och andra inte gillar men de har verkligen dragit till sig uppmärksamhet och når på så ut till köpare som annars kanske aldrig hade hört talas om Tesla. Om man är helt ny på en marknad med flera stora företag så måste man vara unik för att lyckas, annars kommer man bara bli en i mängden och man kommer antagligen aldrig att bli stor.

Re: Senaste bild

Postat: 27 sep 2015 10:44
av LarsL
Dom sagt Model S är ganska normal, fyra dörrar, normal karossform osv. Hörde tidigt i Model S historien hur Franz von Holzhausen förklarade jobbet med att få en aerodynamisk-kaross att se normal ut.
Eller om vi säger så här BMW i3:s bakdörrar som endast kan öppnas tillsammans med framdörrarna är knappast en försäljningpunkt.

Det som har gjort att Model S har fått uppmärksamhet är drivlinan (inklusive SC). Det är 30-728mils räckvidd och 0-100 km/h på 3sekunder.

Re: Senaste bild

Postat: 27 sep 2015 11:01
av Svenssons
LarsL skrev:
Det som har gjort att Model S har fått uppmärksamhet är drivlinan (inklusive SC). Det är 30-728mils räckvidd och 0-100 km/h på 3sekunder.
Ingen av dessa punkter var något normalt innan Tesla kom... Varken drivlina, Supercharger, räckvidd på batterier eller prestanda. Skärmen, dörrhantagen, låga tyngdpunkten, försäljning utan mellanhänder via Internet osv är andra saker som inte var vanliga innan Tesla. Det är inte att Model S är en sedan med 4 vanliga dörrar som gjort den modellen till vad den är.

Re: Senaste bild

Postat: 27 sep 2015 11:09
av LarsL
Svenssons skrev:
LarsL skrev:
Det som har gjort att Model S har fått uppmärksamhet är drivlinan (inklusive SC). Det är 30-728mils räckvidd och 0-100 km/h på 3sekunder.
Ingen av dessa punkter var något normalt innan Tesla kom... Varken drivlina, Supercharger, räckvidd på batterier eller prestanda. Skärmen, dörrhantagen, låga tyngdpunkten, försäljning utan mellanhänder via Internet osv är andra saker som inte var vanliga innan Tesla. Det är inte att Model S är en sedan med 4 vanliga dörrar som gjort den modellen till vad den är.
Men det är ju det jag säger det är drivlinan som säljer, utan den kunde de haft hur mycket infällda dörrhandtag och internet som helst. Därför bör de under de närmaste åren koncentrera sig på att leverera den drivlinan till så många fordonssegment som möjligt. Jag hoppas verkligen att den försening de haft med Model X inte påverkat framtagningen av Model III negativt.

Re: Senaste bild

Postat: 27 sep 2015 11:51
av vigge50
LarsL skrev:
Svenssons skrev:
LarsL skrev:
Det som har gjort att Model S har fått uppmärksamhet är drivlinan (inklusive SC). Det är 30-728mils räckvidd och 0-100 km/h på 3sekunder.
Ingen av dessa punkter var något normalt innan Tesla kom... Varken drivlina, Supercharger, räckvidd på batterier eller prestanda. Skärmen, dörrhantagen, låga tyngdpunkten, försäljning utan mellanhänder via Internet osv är andra saker som inte var vanliga innan Tesla. Det är inte att Model S är en sedan med 4 vanliga dörrar som gjort den modellen till vad den är.
Men det är ju det jag säger det är drivlinan som säljer, utan den kunde de haft hur mycket infällda dörrhandtag och internet som helst. Därför bör de under de närmaste åren koncentrera sig på att leverera den drivlinan till så många fordonssegment som möjligt. Jag hoppas verkligen att den försening de haft med Model X inte påverkat framtagningen av Model III negativt.
Okej, det är de funktionerna som gör den så bra men det är utseendet som drar uppmärksamhet hos de som inte följer bilindustrin. Hur mycket uppmärksamhet drog inte karavanen genom Stockholm, hur många här har inte berättat om andra som kommit fram och frågat vad det är för bil. Alla de som har gått fram och frågat vad det är för bil har antagligen inte känt till Tesla tidigare men i och med att bilen drog uppmärksamhet så har fler upptäckte märket Tesla och det har gjort det mer uppmärksammat. Tror du lika många i Sverige hade hör talas om Tesla om den såg ut exakt som en Volvo V70? Jag tror i alla fall inte det utan att det lite annorlunda utseendet har dragit till sig blickar och fått fler att ta reda på mer information om Tesla och då upptäckt alla andra fördelar Tesla har.

Re: Senaste bild

Postat: 27 sep 2015 12:05
av chpaulin
Falkvingsdörrarna är coola och drar absolut uppmärksamhet. Finns ju ingen SUV med den funktionen på marknaden så bara det gör att folk som vill vara lite unika kikar på Tesla. Frågan är dock om man gamblar lite väl mycket med finesser och riskerar att förlora hela potten. Jag tror att bara ha en eldriven SUV som kan gå 400km (300+ iaf) på en laddning nog hade räckt mycket väl och jag tycker inte att riskerna med dörrarna är värda den vinsten de ger.

Var det inte snack om att man kunde få bilen med vanliga dörrar också? Nu känns ett sånt beslut som att man medger ett misslyckande men jag tror att det finns en liten andel potentiella köpare som inte vill ha de coola dörrarna. Har man ägt en BMW X6 eller motsv. lär man inte säga: "Jaa det var falkondörrarna jag saknat på min bil".