Sida 2 av 3

Re: Model 3 for Dummies (dvs. Jerker)

Postat: 18 okt 2019 23:19
av perre
taliz skrev:
LarsL skrev:
Tjosansa skrev:
Hur gör ni för att det ska kännas bekvämt? När jag slår på autopilot så tar det typ 15 sekunder och sen blinkar skärmen blått. Rör ratten lätt. Om o om igen. Känner bara frustration. Kanske något jag missat. Hur gör du?
Sätt ena handen i 20 över eller 20 i och låt den hänga lite i ratten. På det sättet känner bilen att du håller i ratten och du kan följa vad bilen gör, så att det blir avkopplande. Man kan också sänka ratten lite så att handen kan vila lite i knöt också, alternativt lyfta upp foten lite så att handen kan vila på låret.
Jag brukar vila armen på armstödet och hänga ett par fingrar längst ner typ.
Ibland trycker jag ett knä emot.
Man lär sig efter ett tag.
Det är bra att alltid ha kontakt med ratten för rätt vad det är när man minst anar det så svänger bilen till en knyck. Jag vet inte varför men det är väl av samma anledning den spökbromsar ibland. Kameran tolkar något fel.

Re: Model 3 for Dummies (dvs. Jerker)

Postat: 19 okt 2019 10:49
av M3apan
Jerker skrev:
Jag har en annan fråga om de här 1500 fria SuC-kilometrarna. Jag vet att det funkade med referralen och jag har fått mina km i appen. Men hur utnyttjas dessa? Jag har laddat lite på SuC, men det står på skärmen att det kostade att ladda.
Kolla ifall det har dragits från kortet som är kopplat. Ibland står kostanden, men den dras inte från kortet... Lite random det där.

Re: Model 3 for Dummies (dvs. Jerker)

Postat: 19 okt 2019 10:50
av M3apan
Jerker skrev:
EnTraktor skrev:
Tesla har paketerat om autopiloten.

Förut ingick alla komponenter förutom FSD för ca 30k och FSD var ytterligare 50k.

Numera ingår farthållare samt autopilot utan filbyte i alla bilar.
Filbyte, navigate on autopilot, summon, FSD är ett tillägg som kostar ca 80k.
Bilen blev ju helt plötsligt betydligt mer prisvärd! Testade Autosteer på krokiga småvägar utan tydliga linjer idag och den var ju riktigt bra! Men för att det ska vara till nån hjälp och att man ska kunna slappna av och inte bli så trött av körandet så är det ju bara på motorväg som det är riktigt användbart.
Samt i kökörning!!

Re: Model 3 for Dummies (dvs. Jerker)

Postat: 19 okt 2019 13:30
av Bjelke
M3apan skrev:
Jerker skrev:
Jag har en annan fråga om de här 1500 fria SuC-kilometrarna. Jag vet att det funkade med referralen och jag har fått mina km i appen. Men hur utnyttjas dessa? Jag har laddat lite på SuC, men det står på skärmen att det kostade att ladda.
Kolla ifall det har dragits från kortet som är kopplat. Ibland står kostanden, men den dras inte från kortet... Lite random det där.
Japp, på min S står det en kostnad där utan att det dras något...

Re: Model 3 for Dummies (dvs. Jerker)

Postat: 19 okt 2019 22:24
av Jerker
Bjelke skrev:
M3apan skrev:
Jerker skrev:
Jag har en annan fråga om de här 1500 fria SuC-kilometrarna. Jag vet att det funkade med referralen och jag har fått mina km i appen. Men hur utnyttjas dessa? Jag har laddat lite på SuC, men det står på skärmen att det kostade att ladda.
Kolla ifall det har dragits från kortet som är kopplat. Ibland står kostanden, men den dras inte från kortet... Lite random det där.
Japp, på min S står det en kostnad där utan att det dras något...
OK, då litar vi på det! Men hur räknar de fram antalet kWh? Vilken förbrukning räknar de på?

Re: Model 3 for Dummies (dvs. Jerker)

Postat: 20 okt 2019 10:05
av Pontus
Jerker skrev:
Bjelke skrev:
M3apan skrev:
Jerker skrev:
Jag har en annan fråga om de här 1500 fria SuC-kilometrarna. Jag vet att det funkade med referralen och jag har fått mina km i appen. Men hur utnyttjas dessa? Jag har laddat lite på SuC, men det står på skärmen att det kostade att ladda.
Kolla ifall det har dragits från kortet som är kopplat. Ibland står kostanden, men den dras inte från kortet... Lite random det där.
Japp, på min S står det en kostnad där utan att det dras något...
OK, då litar vi på det! Men hur räknar de fram antalet kWh? Vilken förbrukning räknar de på?
Frågan är väl om dom räknar med samma på alla modellerna?

Re: Model 3 for Dummies (dvs. Jerker)

Postat: 20 okt 2019 12:40
av Jerker
När man kör med farthållare eller AP och bilen får nån kilometer för hög hastighet i en utförsbacke så kommer det upp ett varningsmeddelande om att hastigheten är begränsad till XX km/h under Cruise control! :lol: Så gulligt! Bilen säger åt sig själv att inte köra för fort! Undrar hur den ser meddelandet på skärmen? :?

Re: Model 3 for Dummies (dvs. Jerker)

Postat: 20 okt 2019 12:50
av LarsL
Jerker skrev:
Bilen säger åt sig själv att inte köra för fort! Undrar hur den ser meddelandet på skärmen? :?
Det är det intriörkameran är till för... den kolan antagligen meddelandet i speglingen från pupillerna. ;)

Re: Model 3 for Dummies (dvs. Jerker)

Postat: 20 okt 2019 13:15
av heldiggrisen
Jerker skrev:
Bjelke skrev:
M3apan skrev:
Jerker skrev:
Jag har en annan fråga om de här 1500 fria SuC-kilometrarna. Jag vet att det funkade med referralen och jag har fått mina km i appen. Men hur utnyttjas dessa? Jag har laddat lite på SuC, men det står på skärmen att det kostade att ladda.
Kolla ifall det har dragits från kortet som är kopplat. Ibland står kostanden, men den dras inte från kortet... Lite random det där.
Japp, på min S står det en kostnad där utan att det dras något...
OK, då litar vi på det! Men hur räknar de fram antalet kWh? Vilken förbrukning räknar de på?
Jag känner mig lite dum när jag ställer frågan, men jag förstår inte vad du menar?
Bensinpumpen struntar jo i hur många liter per mil min hybrid använder när jag tankar, den räknar bara hur mycket soppa den har lämnat ut, så betalar jag för det.
Räknar inte SuC på samma sätt? Hur många kWh din bil har supat i sig? Då spelar väl inte förbrukningen någon roll?

disclaimer:jag kan totalt ha misförstått hur du tenkar och SuC fungerar

Re: Model 3 for Dummies (dvs. Jerker)

Postat: 20 okt 2019 13:19
av Teslaspolen
heldiggrisen skrev:
Jerker skrev:
Bjelke skrev:
M3apan skrev:
Jerker skrev:
Jag har en annan fråga om de här 1500 fria SuC-kilometrarna. Jag vet att det funkade med referralen och jag har fått mina km i appen. Men hur utnyttjas dessa? Jag har laddat lite på SuC, men det står på skärmen att det kostade att ladda.
Kolla ifall det har dragits från kortet som är kopplat. Ibland står kostanden, men den dras inte från kortet... Lite random det där.
Japp, på min S står det en kostnad där utan att det dras något...
OK, då litar vi på det! Men hur räknar de fram antalet kWh? Vilken förbrukning räknar de på?
Jag känner mig lite dum när jag ställer frågan, men jag förstår inte vad du menar?
Bensinpumpen struntar jo i hur många liter per mil min hybrid använder när jag tankar, den räknar bara hur mycket soppa den har lämnat ut, så betalar jag för det.
Räknar inte SuC på samma sätt? Hur många kWh din bil har supat i sig? Då spelar väl inte förbrukningen någon roll?

disclaimer:jag kan totalt ha misförstått hur du tenkar och SuC fungerar

Jag tror frågan rör ifall den räknar X kWh som givits, eller X kWh som bilen tagit emot. Det är alltid lite förluster när man laddar i och ur batteriet.

Re: Model 3 for Dummies (dvs. Jerker)

Postat: 20 okt 2019 13:28
av Daven
Jag tror mer frågan är, hur många kWh får man för att köra de 1500km som man har fått från referal.

Re: Model 3 for Dummies (dvs. Jerker)

Postat: 20 okt 2019 13:29
av heldiggrisen
Teslaspolen skrev:
Jag tror frågan rör ifall den räknar X kWh som givits, eller X kWh som bilen tagit emot. Det är alltid lite förluster när man laddar i och ur batteriet.
Finns det någon metod för SuC att mäta x KwH som bilen tagit mot? Bilen vet nog, men kommunicerar den det till SuC?
Tror nog inte Tesla tar notan för energiförlusten, då i min bok är det självklart att man betalar för kWh som givits (som elmetaren hemma), blir förvånat om det är motsatsen. Någon kanske vet?

Re: Model 3 for Dummies (dvs. Jerker)

Postat: 20 okt 2019 13:32
av heldiggrisen
Daven skrev:
Jag tror mer frågan är, hur många kWh får man för att köra de 1500km som man har fått från referal.
Aha, nu förstår jag

Re: Model 3 for Dummies (dvs. Jerker)

Postat: 20 okt 2019 13:34
av LarsL
heldiggrisen skrev:
Teslaspolen skrev:
Jag tror frågan rör ifall den räknar X kWh som givits, eller X kWh som bilen tagit emot. Det är alltid lite förluster när man laddar i och ur batteriet.
Finns det någon metod för SuC att mäta x KwH som bilen tagit mot? Bilen vet nog, men kommunicerar den det till SuC?
Tror nog inte Tesla tar notan för energiförlusten, då i min bok är det självklart att man betalar för kWh som givits (som elmetaren hemma), blir förvånat om det är motsatsen. Någon kanske vet?
Eftersom Tesla har full kontroll på både laddare och bil så spelar det egentligen ingen roll. De skulle kunna ta betalt för det som hamnar i bilen och anpassa priset efter det eller de skulle kunna ha ett lägre pris men mätt från det som kommer in från elnätet. Jag tror att Tesla kör med det första, då det är mest ärligt. För andra leverantörer skulle det behövas lagstiftning om hur man tar betalt för elbilsladdning då det mest verkar vara en djungel där.

När det gäller de 1500km så antar jag att de är baserade på typical range alltså det bilen visar om man inte har procent utan sträcka för laddningen.

Re: Model 3 for Dummies (dvs. Jerker)

Postat: 20 okt 2019 13:55
av Jerker
LarsL skrev:
När det gäller de 1500km så antar jag att de är baserade på typical range alltså det bilen visar om man inte har procent utan sträcka för laddningen.
Aha! Intressant upplägg. De hade ju helt enkelt kunnat skänka bort ett visst antal kWh, men på det här viset så får de som har en törstigare bil eller körsätt fler kWh men ungefär lika många km.

Re: Model 3 for Dummies (dvs. Jerker)

Postat: 20 okt 2019 13:57
av LarsL
Jerker skrev:
LarsL skrev:
När det gäller de 1500km så antar jag att de är baserade på typical range alltså det bilen visar om man inte har procent utan sträcka för laddningen.
Aha! Intressant upplägg. De hade ju helt enkelt kunnat skänka bort ett visst antal kWh, men på det här viset så får de som har en törstigare bil eller körsätt fler kWh men ungefär lika många km.
Lägg märke till att jag gissar detta utifrån vad jag hör och läst. Jag har ännu inte ens använt en Supercharger själv.

Re: Model 3 for Dummies (dvs. Jerker)

Postat: 20 okt 2019 13:58
av Teslaspolen
Jerker skrev:
LarsL skrev:
När det gäller de 1500km så antar jag att de är baserade på typical range alltså det bilen visar om man inte har procent utan sträcka för laddningen.
Aha! Intressant upplägg. De hade ju helt enkelt kunnat skänka bort ett visst antal kWh, men på det här viset så får de som har en törstigare bil eller körsätt fler kWh men ungefär lika många km.
Det kanske är gjort så för att inte hamna i trassel i de länderna där man inte får sälja (och ge bort?) el/kWh om man inte är ett elbolag. Kanske? :?:

Re: Model 3 for Dummies (dvs. Jerker)

Postat: 20 okt 2019 13:59
av Frippanecci
LarsL skrev:
Jerker skrev:
LarsL skrev:
När det gäller de 1500km så antar jag att de är baserade på typical range alltså det bilen visar om man inte har procent utan sträcka för laddningen.
Aha! Intressant upplägg. De hade ju helt enkelt kunnat skänka bort ett visst antal kWh, men på det här viset så får de som har en törstigare bil eller körsätt fler kWh men ungefär lika många km.
Lägg märke till att jag gissar detta utifrån vad jag hör och läst. Jag har ännu inte ens använt en Supercharger själv.
Man får mer än 1500km.. dom är väldigt frikostiga på antal kwh som laddas innan dom debiterar.

Re: Model 3 for Dummies (dvs. Jerker)

Postat: 20 okt 2019 14:04
av LarsL
Ja det är ju lättast för dem att vara frikostiga med det.

Det som gnager mig lite är begränsningen på 6 månader. Jag tror inte riktigt att jag kommer åka 150 mil Supercharger på vinter halvåret. En resa till Stockholm tar ju bara 10-20 mil Superchargering tex.

Re: Model 3 for Dummies (dvs. Jerker)

Postat: 20 okt 2019 14:39
av Jerker
Jag kommer att hinna göra några resor som kommer att äta upp mina fria km. Har redan laddat en del och ska åka Gbg ToR (~70 mil) i slutet av oktober, Malmö ToR (~100 mil) 2 ggr före jul, så jag behöver inte oroa mig för den detaljen! ;)

Re: Model 3 for Dummies (dvs. Jerker)

Postat: 20 okt 2019 14:58
av Jerker
Jag använder min telefon som nyckel och har aktiverat Walk away door lock. Dessutom har jag aktiverat ljud och lampor så jag kan märka när den låser sig när jag går iväg. Det som bekymrar mig lite är att den tar lång tid på sig att låsa. Jag är van vid Zoe som låser bara man är typ 3 meter från bilen. Men den här kan jag hinna gå 10-15 meter innan den låser. Jag har läst i manualen om detta och det är ju helt enkelt Bluetoot-räckvidden som styr. Och tydligen har min telefon lång räckvidd på BT. Det innebär ett annat bekymmer: När jag är hemma så står bilen så att telefonen är inom räckhåll för bilen när jag är inomhus. Inte riktigt i hela huset, men en stor del av det. Det betyder ju att nån kan ta sig in i bilen när den står parkerad hemma om jag inte avaktiverar BT på min mobil. Inte så praktiskt. Jag kan ju vilja använda BT till t.ex. ett headset när jag är hemma eller nån annan BT-enhet.

Ja, jag har aktiverat PIN to drive.

Hur gör ni andra och hur funderar ni kring detta?

Re: Model 3 for Dummies (dvs. Jerker)

Postat: 20 okt 2019 15:07
av LarsL
För mig är inte detta ett problem då min bil låser sig efter bara 2-3 meter. Jag har IPhone 8 och ungefär 1 meter mellan ytterväggen i hallen till bilen, men bilen är låst. Jag lyckas knappt få ut signal för WiFi genom den väggen heller... så jag vet inte kanske är ett metallnät i den.

Re: Model 3 for Dummies (dvs. Jerker)

Postat: 20 okt 2019 16:16
av Teslaspolen
Jag brukar alltid stänga av det jag inte använder aktivt för stunden (WiFi, BT, GPS, mobil data..) även om jag inte kan ha telefonen som nyckel. Det torde ju lösa problemet.

Re: Model 3 for Dummies (dvs. Jerker)

Postat: 21 okt 2019 22:55
av Jerker
Det här med att värma upp batteriet innan man far iväg... Jag vet att detta har diskuterats i olika trådar men hittar inte riktigt den info jag söker. Det står så här i manualen:
Notera: Vid kallt väder är kanske en del av den lagrade energin i batteriet inte tillgänglig förrän batteriet är uppvärmt. När detta inträffar är en del av batterimätaren blå och en snöflinga visas intill värdet för köravstånd. Om Model 3 är ansluten kan du värma batteriet med ström från vägguttaget genom att starta klimatanläggningen från mobilappen. När batteriet har värmts upp visas inte den blå delen på mätaren och snöflingan syns inte längre.
Kupén går ju fort att få upp värmen i, men att värma batteriet? Jag har för mig att nån sagt att det kommer aldrig att bli varmare än +4 (5?) grader med hjälp av förvärmning. Men om det är riktigt kallt ute, hur lång tid ska man räkna med att värma det? En kvart, en timme?

Re: Model 3 for Dummies (dvs. Jerker)

Postat: 21 okt 2019 23:05
av LarsL
Har haft begränsning i batteriet trots ganska lång förvärmning med hög effekt.