Sida 2 av 2
Re: Trist...
Postat: 22 okt 2019 14:59
av frippe
Jag kan definitivt hålla med om att servicen på Tesla har saker att jobba med. Speciellt har jag upplevt att de inte sett till att ha material hemma för jobben de kan förväntas göra.
Men, att få kontakt med Tesla är hur smidigt som helst. Lägg in service i appen, med vad som ska göras, välj en tid. Sedan ringer de upp inför den valda tiden och så kan man prata med dem. Till och med skicka sms om man inte hann svara. Slippa sitta i telefonkö eller få prata med någon som inte håller på med service. Så saknar inte alls möjligheten att ringa direkt till servicehandläggaren.
Men visst, ett servicecenter i min egna lilla stad hade varit nice.
Re: Trist...
Postat: 22 okt 2019 15:44
av P_EL
SC i Göteborg är mycket bra och har varit det de tre åren jag har haft bilen. Sen kan de inte trolla, men vilket företag kan det?!
Keep up the good work!
Re: Trist...
Postat: 22 okt 2019 16:19
av Walker
frippe skrev:Jag kan definitivt hålla med om att servicen på Tesla har saker att jobba med. Speciellt har jag upplevt att de inte sett till att ha material hemma för jobben de kan förväntas göra.
Men, att få kontakt med Tesla är hur smidigt som helst. Lägg in service i appen, med vad som ska göras, välj en tid. Sedan ringer de upp inför den valda tiden och så kan man prata med dem. Till och med skicka sms om man inte hann svara. Slippa sitta i telefonkö eller få prata med någon som inte håller på med service. Så saknar inte alls möjligheten att ringa direkt till servicehandläggaren.
Men visst, ett servicecenter i min egna lilla stad hade varit nice.
Våra erfarenheter äro olika förstår jag. För mig var det tji att få kontakt via app och sms.
Jag tillhör fanboy-skaran och älskar min bil. Samtidigt är jag väldigt tacksam att det inte är några större fel på mitt exemplar. Serviceorganisationen är ett skämt, ett dåligt sådant, under all kritik. Helt kass!
Re: Trist...
Postat: 22 okt 2019 20:31
av Leo
frippe skrev:Jag kan definitivt hålla med om att servicen på Tesla har saker att jobba med. Speciellt har jag upplevt att de inte sett till att ha material hemma för jobben de kan förväntas göra.
Men, att få kontakt med Tesla är hur smidigt som helst. Lägg in service i appen, med vad som ska göras, välj en tid. Sedan ringer de upp inför den valda tiden och så kan man prata med dem. Till och med skicka sms om man inte hann svara. Slippa sitta i telefonkö eller få prata med någon som inte håller på med service. Så saknar inte alls möjligheten att ringa direkt till servicehandläggaren.
Men visst, ett servicecenter i min egna lilla stad hade varit nice.
Hur får man kontakt:
•om tex inte appen funkar (tex precis köpt bilen men inte fått in bilen på kontot ännu).
•Har en fråga om något innan man köpt en bil eller efter man sålt sin Tesla.
•kör en Roadster som inte har stöd i appen.
•vill dubbelkolla något i sista minuten
•bara vill veta pris/leveranstid på en reservdel/reparation/service osv.
•har en allmän fråga/fundering om något på sin egen bil eller om man funderar på köpa en.
Finns nog ganska många fall där BARA en kontaktmöjlighet via app är ganska bristfälligt eller rent av värdelöst/omöjligt. ELLER där det än en gång skapar ONÖDIG administration/processer för både Tesla & kund att lägga in ett ”random ärende” då man egentligen vill något annat.
Re: Trist...
Postat: 22 okt 2019 21:04
av Crappy
Jag fick bytt laddlucka för några veckor sedan.
Nu hade de uppenbarligen bråttom och hann inte med efterkontrollen, vilket gjorde att den inte livar utmed karossen och det ser ut som att det skulle kunna dra in snö där. Nu ska de fixa detta på fredag. De hämtar bilen hos mig och jag får en lånebil så länge. Snyggt! Men onödigt arbete såklart
Nu verkar jag ha fått ett annat problem under tiden, det låter som ett hjullager ligger och skaver. Men eftersom jag inte är hundra på att det är ett fel, vill jag inte anmäla och ta upp massa tid i onödan. Det låter lite, framförallt när man kör i 65 och uppåt. Så tänkte jag be den som hämtar bilen att lyssna och känna efter om det är ett fel jag behöver anmäla. Men nu får jag kalla fötter.... bäst att anmäla ändå?
Re: Trist...
Postat: 22 okt 2019 21:33
av Surfaren
Re: Trist...
Postat: 22 okt 2019 21:40
av frippe
Leo skrev:frippe skrev:Jag kan definitivt hålla med om att servicen på Tesla har saker att jobba med. Speciellt har jag upplevt att de inte sett till att ha material hemma för jobben de kan förväntas göra.
Men, att få kontakt med Tesla är hur smidigt som helst. Lägg in service i appen, med vad som ska göras, välj en tid. Sedan ringer de upp inför den valda tiden och så kan man prata med dem. Till och med skicka sms om man inte hann svara. Slippa sitta i telefonkö eller få prata med någon som inte håller på med service. Så saknar inte alls möjligheten att ringa direkt till servicehandläggaren.
Men visst, ett servicecenter i min egna lilla stad hade varit nice.
Hur får man kontakt:
•om tex inte appen funkar (tex precis köpt bilen men inte fått in bilen på kontot ännu).
•Har en fråga om något innan man köpt en bil eller efter man sålt sin Tesla.
•kör en Roadster som inte har stöd i appen.
•vill dubbelkolla något i sista minuten
•bara vill veta pris/leveranstid på en reservdel/reparation/service osv.
•har en allmän fråga/fundering om något på sin egen bil eller om man funderar på köpa en.
Finns nog ganska många fall där BARA en kontaktmöjlighet via app är ganska bristfälligt eller rent av värdelöst/omöjligt. ELLER där det än en gång skapar ONÖDIG administration/processer för både Tesla & kund att lägga in ett ”random ärende” då man egentligen vill något annat.
Nu har inte jag på något sätt sagt att det inte finns förbättringsmöjligheter i det system som de har just nu.
Men, många påstår att det inte alls går att få kontakt med Teslas serviceorganisation, jag har en annan upplevelse, att jag har lyckats att lätt få kontakt med dem för de problem jag upplevt med min bil. Både före som efter deras serviceomläggning.
Re: Trist...
Postat: 23 okt 2019 22:40
av kangru
frippe skrev:Leo skrev:frippe skrev:Jag kan definitivt hålla med om att servicen på Tesla har saker att jobba med. Speciellt har jag upplevt att de inte sett till att ha material hemma för jobben de kan förväntas göra.
Men, att få kontakt med Tesla är hur smidigt som helst. Lägg in service i appen, med vad som ska göras, välj en tid. Sedan ringer de upp inför den valda tiden och så kan man prata med dem. Till och med skicka sms om man inte hann svara. Slippa sitta i telefonkö eller få prata med någon som inte håller på med service. Så saknar inte alls möjligheten att ringa direkt till servicehandläggaren.
Men visst, ett servicecenter i min egna lilla stad hade varit nice.
Hur får man kontakt:
•om tex inte appen funkar (tex precis köpt bilen men inte fått in bilen på kontot ännu).
•Har en fråga om något innan man köpt en bil eller efter man sålt sin Tesla.
•kör en Roadster som inte har stöd i appen.
•vill dubbelkolla något i sista minuten
•bara vill veta pris/leveranstid på en reservdel/reparation/service osv.
•har en allmän fråga/fundering om något på sin egen bil eller om man funderar på köpa en.
Finns nog ganska många fall där BARA en kontaktmöjlighet via app är ganska bristfälligt eller rent av värdelöst/omöjligt. ELLER där det än en gång skapar ONÖDIG administration/processer för både Tesla & kund att lägga in ett ”random ärende” då man egentligen vill något annat.
Nu har inte jag på något sätt sagt att det inte finns förbättringsmöjligheter i det system som de har just nu.
Men, många påstår att det inte alls går att få kontakt med Teslas serviceorganisation, jag har en annan upplevelse, att jag har lyckats att lätt få kontakt med dem för de problem jag upplevt med min bil. Både före som efter deras serviceomläggning.
Har du en bokad service redan så kan du inte boka en ny i appen och då är det nästan helt omöjligt att få tag i någon utan ett fysiskt besök.
Re: Trist...
Postat: 24 okt 2019 06:28
av Bjelke
kangru skrev:frippe skrev:Leo skrev:frippe skrev:Jag kan definitivt hålla med om att servicen på Tesla har saker att jobba med. Speciellt har jag upplevt att de inte sett till att ha material hemma för jobben de kan förväntas göra.
Men, att få kontakt med Tesla är hur smidigt som helst. Lägg in service i appen, med vad som ska göras, välj en tid. Sedan ringer de upp inför den valda tiden och så kan man prata med dem. Till och med skicka sms om man inte hann svara. Slippa sitta i telefonkö eller få prata med någon som inte håller på med service. Så saknar inte alls möjligheten att ringa direkt till servicehandläggaren.
Men visst, ett servicecenter i min egna lilla stad hade varit nice.
Hur får man kontakt:
•om tex inte appen funkar (tex precis köpt bilen men inte fått in bilen på kontot ännu).
•Har en fråga om något innan man köpt en bil eller efter man sålt sin Tesla.
•kör en Roadster som inte har stöd i appen.
•vill dubbelkolla något i sista minuten
•bara vill veta pris/leveranstid på en reservdel/reparation/service osv.
•har en allmän fråga/fundering om något på sin egen bil eller om man funderar på köpa en.
Finns nog ganska många fall där BARA en kontaktmöjlighet via app är ganska bristfälligt eller rent av värdelöst/omöjligt. ELLER där det än en gång skapar ONÖDIG administration/processer för både Tesla & kund att lägga in ett ”random ärende” då man egentligen vill något annat.
Nu har inte jag på något sätt sagt att det inte finns förbättringsmöjligheter i det system som de har just nu.
Men, många påstår att det inte alls går att få kontakt med Teslas serviceorganisation, jag har en annan upplevelse, att jag har lyckats att lätt få kontakt med dem för de problem jag upplevt med min bil. Både före som efter deras serviceomläggning.
Har du en bokad service redan så kan du inte boka en ny i appen och då är det nästan helt omöjligt att få tag i någon utan ett fysiskt besök.
Det stämmer tyvärr, jag hade en tid bokad och fick fler fel under tiden vilket jag la in i appen men dom hade inte ens sett att jag skrivit något där öht!
Så väl på plats så blev det cirkus och dessvärre delvis utebliven reparation av det jag hade lagt till under processens gång.
Jag har nyss även fått vara med om att dom helt sonika tagit bort en bokad tid på den andra bilen, det var en tid för att laga det som dom hade sönder medans
dom lagade en annan sak (lyktor byttes i fram men innerskärmen blev felmonterad mm). Jag fick ett sms om att dom tog bort tiden i Väsby för detta jobb
skulle göras i Bromma eller segeltorp istället och dom ville veta hur jag ville göra, problemet är att efter att jag svarat två gånger på detta sms så händer absolut ingenting, så
läget nu är alltså ingen bokad tid alls och ingen återkoppling via det tjusiga sms-numret.
Kul.... NOT!
Så vad gör man då om man har nästan 30 mil dit???
Inget telefonnummer att ringa, ingen mail som används längre, inget svar på sms och appen funkar uppenbarligen inte. Jag bad i samtliga fall även att dom skulle ringa (både i appen och i sms:en).
Någon som ska in i Väsby och som kan be dom höra av sig? (dom vet nog vem jag är och hur man får tag i mig).
Jag tycker dom kan flytta verksamheten typ 30 mil från Stockholm istället, för DÅ jäklar skulle det hända grejer...
Re: Trist...
Postat: 24 okt 2019 07:21
av heldiggrisen
Men ni måste jo klaga till ARN!!
Här hjälper det fint lite.
Om alla Teslaägare som har problem med sin bil lägger ett ärende till ARN, så kanske det händer grejer.
Om inte Teslas Sverigeansvarig hänger här, men det är nog tveksamt.
Alternativet är media.
Re: Trist...
Postat: 24 okt 2019 08:03
av Jojo
Helt rätt, men ARN är enbart för privatpersoner (som jag förstår saken) och de flesta av oss som kör Tesla har sina bilar i företaget, dessvärre.
Re: Trist...
Postat: 24 okt 2019 10:17
av heldiggrisen
Jojo skrev:Helt rätt, men ARN är enbart för privatpersoner (som jag förstår saken) och de flesta av oss som kör Tesla har sina bilar i företaget, dessvärre.
Då är det media som gäller.
Skicka en Mail till kvälls- och lokaltidningen med länk till forumtråderna:
viewtopic.php?f=57&t=18529
viewtopic.php?f=10&t=18405
Med rubrik ”Teslaägare trött på företagets serviceorganisation” eller något liknande med kopia till
eupress@tesla.com, som är teslas europeiska pressjour, så kanske något händer.
Re: Trist...
Postat: 24 okt 2019 10:48
av mjwahl
Men handlar det här verkligen om serviceorganisationen? Mitt intryck är att de gör ett bra jobb med de förutsättningar de har fått.
Rotorsaken till problemen är att Tesla inte tar kvalitetsarbetet vid produktionen på allvar. Det gör att bilar släpps iväg från produktionsbandet med alltför många brister. Dessa fel måste sedan serviceorganisationen hantera fastän de är utbildade och utrustade för att hantera service i första hand - inte regelrätta ombyggnationer av bilen.
Som någon sa tidigare i tråden - det är billigare att göra rätt från början. Felprocenten på producerade Teslor som lämnar fabriken måste ner rejält för att det ska bli bättre på servicecentren.
Re: Trist...
Postat: 24 okt 2019 10:50
av heldiggrisen
mjwahl skrev:Men handlar det här verkligen om serviceorganisationen? Mitt intryck är att de gör ett bra jobb med de förutsättningar de har fått.
Rotorsaken till problemen är att Tesla inte tar kvalitetsarbetet vid produktionen på allvar. Det gör att bilar släpps iväg från produktionsbandet med alltför många brister. Dessa fel måste sedan serviceorganisationen hantera fastän de är utbildade och utrustade för att hantera service i första hand - inte regelrätta ombyggnationer av bilen.
Som någon sa tidigare i tråden - det är billigare att göra rätt från början. Felprocenten på producerade Teslor som lämnar fabriken måste ner rejält för att det ska bli bättre på servicecentren.
Det är det en journalist får gräva i, var går det snett?
Om det finns riktiga journalister kvar i Sverige?
Re: Trist...
Postat: 24 okt 2019 15:54
av mati
Jerker skrev:mati skrev:Kan man inte få faktura via mejl? Jag fick faktiskt en faktura via mejl från Tesla Trondheim igår. Det intressanta är att jag inte har ägt någon Tesla sedan februari i år. Jag svarade på mejlet att det inte är min bil, men fick som svar att det inte går att mejla till Tesla och att jag ska gå via appen.
Ja, det är trist.
Moment 22...
Jag har faktiskt fått svar på mitt mejl från Tesla SC i Trondheim. Visserligen kom det ett automatiskt mejl att det inte går att mejla, men lite senare fick jag svar från en människa. Visserligen var det ett goddag-yxskaft svar som resulterade i en längre mejlkonservation, som jag inte vill gå in på, men de svarade ganska snabbt varje gång. Kontentan blev att jag skulle meddela Tesla via någon annan mejladress att jag har sålt min bil så att den blir bortplockad från mitt Tesla-konto. Jag hade ingen anting att man måste göra det, eller att det ens är möjligt. Hursomhelst så fixade de det nästan omgående. Jag blev förvånad. De kan alltså när de vill.
Re: Trist...
Postat: 24 okt 2019 21:56
av Tars
Re: Trist...
Postat: 25 okt 2019 07:56
av frippe
mati skrev:Jerker skrev:mati skrev:Kan man inte få faktura via mejl? Jag fick faktiskt en faktura via mejl från Tesla Trondheim igår. Det intressanta är att jag inte har ägt någon Tesla sedan februari i år. Jag svarade på mejlet att det inte är min bil, men fick som svar att det inte går att mejla till Tesla och att jag ska gå via appen.
Ja, det är trist.
Moment 22...
Jag har faktiskt fått svar på mitt mejl från Tesla SC i Trondheim. Visserligen kom det ett automatiskt mejl att det inte går att mejla, men lite senare fick jag svar från en människa. Visserligen var det ett goddag-yxskaft svar som resulterade i en längre mejlkonservation, som jag inte vill gå in på, men de svarade ganska snabbt varje gång. Kontentan blev att jag skulle meddela Tesla via någon annan mejladress att jag har sålt min bil så att den blir bortplockad från mitt Tesla-konto. Jag hade ingen anting att man måste göra det, eller att det ens är möjligt. Hursomhelst så fixade de det nästan omgående. Jag blev förvånad. De kan alltså när de vill.
Måste vara den perfekta bilen att äga, köra in på SC och laga bilen, fakturan skickas automatiskt till någon annan.

Re: Trist...
Postat: 25 okt 2019 15:30
av bonath
frippe skrev:mati skrev:Jerker skrev:mati skrev:Kan man inte få faktura via mejl? Jag fick faktiskt en faktura via mejl från Tesla Trondheim igår. Det intressanta är att jag inte har ägt någon Tesla sedan februari i år. Jag svarade på mejlet att det inte är min bil, men fick som svar att det inte går att mejla till Tesla och att jag ska gå via appen.
Ja, det är trist.
Moment 22...
Jag har faktiskt fått svar på mitt mejl från Tesla SC i Trondheim. Visserligen kom det ett automatiskt mejl att det inte går att mejla, men lite senare fick jag svar från en människa. Visserligen var det ett goddag-yxskaft svar som resulterade i en längre mejlkonservation, som jag inte vill gå in på, men de svarade ganska snabbt varje gång. Kontentan blev att jag skulle meddela Tesla via någon annan mejladress att jag har sålt min bil så att den blir bortplockad från mitt Tesla-konto. Jag hade ingen anting att man måste göra det, eller att det ens är möjligt. Hursomhelst så fixade de det nästan omgående. Jag blev förvånad. De kan alltså när de vill.
Måste vara den perfekta bilen att äga, köra in på SC och laga bilen, fakturan skickas automatiskt till någon annan.

...som inte kan klaga...

Re: Trist...
Postat: 25 okt 2019 15:42
av mati
frippe skrev:mati skrev:Jerker skrev:mati skrev:Kan man inte få faktura via mejl? Jag fick faktiskt en faktura via mejl från Tesla Trondheim igår. Det intressanta är att jag inte har ägt någon Tesla sedan februari i år. Jag svarade på mejlet att det inte är min bil, men fick som svar att det inte går att mejla till Tesla och att jag ska gå via appen.
Ja, det är trist.
Moment 22...
Jag har faktiskt fått svar på mitt mejl från Tesla SC i Trondheim. Visserligen kom det ett automatiskt mejl att det inte går att mejla, men lite senare fick jag svar från en människa. Visserligen var det ett goddag-yxskaft svar som resulterade i en längre mejlkonservation, som jag inte vill gå in på, men de svarade ganska snabbt varje gång. Kontentan blev att jag skulle meddela Tesla via någon annan mejladress att jag har sålt min bil så att den blir bortplockad från mitt Tesla-konto. Jag hade ingen anting att man måste göra det, eller att det ens är möjligt. Hursomhelst så fixade de det nästan omgående. Jag blev förvånad. De kan alltså när de vill.
Måste vara den perfekta bilen att äga, köra in på SC och laga bilen, fakturan skickas automatiskt till någon annan.

Det roliga är att personen ifråga tydligen köpte ett nytt kupéfilter. Den som har följt mina inlägg kommer kanske ihåg att jag från dag ett har klagat över att Bio Weapon Defense mode inte fungerar och att alla odörer går rakt in i kupén ovavsett vad man gör. Enligt SC i Mölndal var det inget fel eftersom kolfiltret inte kan filtrera bort lukt. Det fick jag höra flera gånger. Tydligen anser även den nya ägaren att det inte är normalt.
Re: Trist...
Postat: 26 okt 2019 11:06
av Jojo
Nu har det gått en hel arbetsvecka sedan jag hade min bil inne hos Tesla, men det märkliga är att jag inte har fått det sedvanliga mailet med enkäten än, som annars alltid brukar komma senast andra dagen efter utfört jobb. De är väl skraj för min bedömning

. Uppenbarligen finns det en anledning för det...