Sida 2 av 3

Re: Free Supercharger följde med förare

Postat: 31 okt 2019 06:54
av Bjelke
Tenk skrev:
Har det inte också varit på tal att Tesla tar bort fri supercharging på äldre bilar om de säljer bilen begagnad. Gör ju att historiken blir intressant...
Jo precis som Lator skrev så tar Tesla bort Free Supercharging på alla bilar dom byter in och säljer som begagnade (CPO-bilar)... Lite småaktigt kan man tycka, och dessutom ställer
till det rejält på begagnatmarknaden för nu kan man alltså inte ens säga säkert att bilar sålda under en viss tidsperiod alltid har fri SuC :(
Två identiska bilar byggda samtidigt och sålda samma dag 2015 (tex) kan ha fri SuC på den ena men inte på den andra, ståendes sida vid sida hos en bilhandlare.

Re: Free Supercharger följde med förare

Postat: 31 okt 2019 08:13
av NEO
Vänta lite nu, bilden han bifogade är bara vad Tesla har visat honom i form av utrustning. Har bilförsäljaren skrivit free supercharging är de faktiskt skyldiga att kompensera. Vad skrevs i annonsen från firman?

Re: Free Supercharger följde med förare

Postat: 31 okt 2019 08:45
av LarsL
Tänk på att det bara är några hundralappar om året ni snackar om. Knappast något som är värt att ta strid om.

Re: Free Supercharger följde med förare

Postat: 31 okt 2019 08:51
av frippe
MDurante skrev:
Vänta lite nu, bilden han bifogade är bara vad Tesla har visat honom i form av utrustning. Har bilförsäljaren skrivit free supercharging är de faktiskt skyldiga att kompensera. Vad skrevs i annonsen från firman?
Ja, det är det som är det viktiga, vad bilfirman sagt ingår vid köpet. Har de sagt att bilen har fri SuC och den inte har det tycker jag att det är solklart att firman ska kompensera köparen. Sedan hur mycket, beror ju på hur mycket man kan tänkas köra och ladda på SuC av det.

Vad Tesla har sagt eller inte sagt spelar då ingen roll alls. Det är bilfirmans problem om de har missuppfattat Tesla.

Re: Free Supercharger följde med förare

Postat: 31 okt 2019 10:29
av NEO
LarsL skrev:
Tänk på att det bara är några hundralappar om året ni snackar om. Knappast något som är värt att ta strid om.
Generalisering, kör du 15000 SuC km per år snackar vi nästan 10000kr årligen. Kör du två långa resor mellan Stockhom-Göteborg per år ja då är det försumbart. Själva kostnaden är inte det hela bilens andrahandsvärde bör man ha i åtanke också. Rätt ska vara rätt, har säljaren hävdat free supercharging då ska det ingå.

Re: Free Supercharger följde med förare

Postat: 31 okt 2019 10:34
av Zalman3
LarsL skrev:
Tänk på att det bara är några hundralappar om året ni snackar om. Knappast något som är värt att ta strid om.
Jag har nu kört min S75D 9100 mil på 2,5 år.
Kan inte ladda hemma, laddar till 95% gratis på SuC.
9100x2,56kr=23,296kr har jag tjänat på att ladda gratis.

Re: Free Supercharger följde med förare

Postat: 31 okt 2019 10:42
av kenny
Jag tycker det är dags att lätta lite på den här fixeringen vid att alla laddar hemma, det är inte så och kan omöjligen vara så ju fler fossilbilar som ersätts - det kommer bara bli fler och fler i städer utan laddplats som köper Teslor framöver. För min del hade också fri supercharging handlat om tiotusentals kronor per år, som nämnts flera gånger.

Re: Free Supercharger följde med förare

Postat: 31 okt 2019 10:47
av gellerstam
Zalman3 skrev:
LarsL skrev:
Tänk på att det bara är några hundralappar om året ni snackar om. Knappast något som är värt att ta strid om.
Jag har nu kört min S75D 9100 mil på 2,5 år.
Kan inte ladda hemma, laddar till 95% gratis på SuC.
9100x2,56kr=23,296kr har jag tjänat på att ladda gratis.
Drar din S75D bara 1kwh/mil? Låter lite lågt. Du kan nog dubbla din förtjänst med gott samvete.

Re: Free Supercharger följde med förare

Postat: 31 okt 2019 10:48
av NEO
Zalman3 skrev:
LarsL skrev:
Tänk på att det bara är några hundralappar om året ni snackar om. Knappast något som är värt att ta strid om.
Jag har nu kört min S75D 9100 mil på 2,5 år.
Kan inte ladda hemma, laddar till 95% gratis på SuC.
9100x2,56kr=23,296kr har jag tjänat på att ladda gratis.
Du har sparat närmare 40000kr (räknat på en snittförbrukning på 170Wh/km) inte tjänat 23296kr :mrgreen:

Re: Free Supercharger följde med förare

Postat: 31 okt 2019 13:02
av e5m1r
Zalman3 skrev:
LarsL skrev:
Tänk på att det bara är några hundralappar om året ni snackar om. Knappast något som är värt att ta strid om.
Jag har nu kört min S75D 9100 mil på 2,5 år.
Kan inte ladda hemma, laddar till 95% gratis på SuC.
9100x2,56kr=23,296kr har jag tjänat på att ladda gratis.
Det där är fel användning av SuC
Jag förstår att du inte har möjlighet att ladda hemma men SuC är för genomresa ej för att ladda bilen

Re: Free Supercharger följde med förare

Postat: 31 okt 2019 13:15
av kenny
e5m1r skrev:
Zalman3 skrev:
LarsL skrev:
Tänk på att det bara är några hundralappar om året ni snackar om. Knappast något som är värt att ta strid om.
Jag har nu kört min S75D 9100 mil på 2,5 år.
Kan inte ladda hemma, laddar till 95% gratis på SuC.
9100x2,56kr=23,296kr har jag tjänat på att ladda gratis.
Det där är fel användning av SuC
Jag förstår att du inte har möjlighet att ladda hemma men SuC är för genomresa ej för att ladda bilen
Vad är det för jävla resonemang? Då borde man ju inte få köpa en Tesla om man inte kan ladda hemma eller på jobbet?

Re: Free Supercharger följde med förare

Postat: 31 okt 2019 14:37
av frippe
kenny skrev:
e5m1r skrev:
Zalman3 skrev:
LarsL skrev:
Tänk på att det bara är några hundralappar om året ni snackar om. Knappast något som är värt att ta strid om.
Jag har nu kört min S75D 9100 mil på 2,5 år.
Kan inte ladda hemma, laddar till 95% gratis på SuC.
9100x2,56kr=23,296kr har jag tjänat på att ladda gratis.
Det där är fel användning av SuC
Jag förstår att du inte har möjlighet att ladda hemma men SuC är för genomresa ej för att ladda bilen
Vad är det för jävla resonemang? Då borde man ju inte få köpa en Tesla om man inte kan ladda hemma eller på jobbet?
Nja, Tesla var väldigt tydliga med detta förut, att SuC enbart var för längre resor, bl.a. därför de i Europa t.ex. valt att inte placera SuC inne i större städer utan vid knutpunkter för resor.

Numera när de flesta nya bilar betalar för att använda SuC, dvs. det de laddar eller den tiden de står där minskar kanske den ambitionen något. Men SuC är dyrt för Tesla att bygga, så det har aldrig och kommer aldrig att bli en ersättning för långsammare laddning på natten t.ex.

Re: Free Supercharger följde med förare

Postat: 31 okt 2019 15:37
av juristen
e5m1r skrev:
Zalman3 skrev:
Jag har nu kört min S75D 9100 mil på 2,5 år.
Kan inte ladda hemma, laddar till 95% gratis på SuC.
9100x2,56kr=23,296kr har jag tjänat på att ladda gratis.
Det där är fel användning av SuC
Jag förstår att du inte har möjlighet att ladda hemma men SuC är för genomresa ej för att ladda bilen
Det får du ju tycka om du vill. Och Tesla får tycka vad de vill också. Men det är inget annat än tyckande. Fri laddning på SUC är villkorslöst, och det är helt upp till var och en att lösa sin laddning utifrån sina egna förutsättningar. Sen är det ju bra att visa hänsyn och använda sunt förnuft så klart, men det är ju också frivilligt.

Bättre att köpa en Tesla och ladda 100% på SUC än att fortsätta köra fossilbil. Tycker jag! :mrgreen:

Re: Free Supercharger följde med förare

Postat: 31 okt 2019 15:43
av frippe
juristen skrev:
e5m1r skrev:
Zalman3 skrev:
Jag har nu kört min S75D 9100 mil på 2,5 år.
Kan inte ladda hemma, laddar till 95% gratis på SuC.
9100x2,56kr=23,296kr har jag tjänat på att ladda gratis.
Det där är fel användning av SuC
Jag förstår att du inte har möjlighet att ladda hemma men SuC är för genomresa ej för att ladda bilen
Det får du ju tycka om du vill. Och Tesla får tycka vad de vill också. Men det är inget annat än tyckande. Fri laddning på SUC är villkorslöst, och det är helt upp till var och en att lösa sin laddning utifrån sina egna förutsättningar. Sen är det ju bra att visa hänsyn och använda sunt förnuft så klart, men det är ju också frivilligt.

Bättre att köpa en Tesla och ladda 100% på SUC än att fortsätta köra fossilbil. Tycker jag! :mrgreen:
Jo, men då kanske man inte ska klaga på att Tesla minskar laddstyrkan till bilen eftersom att SuC sliter mer på batterier än långsamladdning. För att skydda batteriet från ägarens användande....

Re: Free Supercharger följde med förare

Postat: 31 okt 2019 16:06
av Bjorn
e5m1r skrev:
Zalman3 skrev:
LarsL skrev:
Tänk på att det bara är några hundralappar om året ni snackar om. Knappast något som är värt att ta strid om.
Jag har nu kört min S75D 9100 mil på 2,5 år.
Kan inte ladda hemma, laddar till 95% gratis på SuC.
9100x2,56kr=23,296kr har jag tjänat på att ladda gratis.
Det där är fel användning av SuC
Jag förstår att du inte har möjlighet att ladda hemma men SuC är för genomresa ej för att ladda bilen
Jag trodde absolut att det var som du beskriver eftersom det var så jag uppfattade Elon när de skickade brev till några i USA som bara laddade på SUC.
Kollade nu vad det står på hemsidan:
Supercharger Fair Use Policy

Introduktion

Vi expanderar vårt globala nätverk av Supercharger-stationer kontinuerligt, dels för att göra det möjligt för personer att genomföra långdistansresor, dels för att erbjuda laddningslösningar åt personer som saknar direkt tillgång till laddningsmöjligheter hemma eller på jobbet. På så vis ökar vi användandet av eldrivna fordon på bred front. När Supercharger används utanför deras avsedda användningsområde påverkar det andra personers tillgång av Supercharger-tjänster negativt.

Skälig användning av Supercharger

För att säkerställa att Supercharger finns tillgängliga för deras avsedda användningsområde ber vi dig att inte ladda ditt fordon med Supercharger om det används

som taxi
för samåkning (genom Uber, Lyft eller liknande tjänster)
för kommersiell leverans eller transport av varor
för statliga ändamål eller
för annan kommersiell verksamhet.
Om du laddar ditt fordon på ett sätt som inte uppfyller policyn om skälig användning av Supercharger, kommer vi att be dig att sluta med detta. Vi kan även vidta ytterligare åtgärder för att säkerställa att Supercharger finns tillgängliga för deras avsedda användningsområde, t.ex. genom att begränsa eller hindra att Supercharger-stationer används för ditt fordon.

Denna policy gäller för alla Supercharger över hela världen och alla Tesla-fordon, oavsett om de är nya eller begagnade och har köpts från Tesla eller tredje part, som har införskaffats efter den 15 december 2017. Tesla kan välja att undanta vissa Supercharger-stationer eller enstaka resvägar från att omfattas av denna policy, t.ex. för att tillmötesgå specifika lokala omständigheter.

Laddningsalternativ

Vi uppmuntrar kommersiell användning av Tesla-fordon om lämpliga laddningslösningar används. Kontakta din lokala försäljningskontakt för att ta reda på mer om fordons- och laddningsalternativ som uppfyller dina behov. Kontakta charginginstallation@tesla.com om du har frågor som avser laddningsmöjligheter i ditt hem.

Re: Free Supercharger följde med förare

Postat: 31 okt 2019 18:07
av juristen
Bjorn skrev:
e5m1r skrev:
Zalman3 skrev:
Jag har nu kört min S75D 9100 mil på 2,5 år.
Kan inte ladda hemma, laddar till 95% gratis på SuC.
9100x2,56kr=23,296kr har jag tjänat på att ladda gratis.
Det där är fel användning av SuC
Jag förstår att du inte har möjlighet att ladda hemma men SuC är för genomresa ej för att ladda bilen
Jag trodde absolut att det var som du beskriver eftersom det var så jag uppfattade Elon när de skickade brev till några i USA som bara laddade på SUC.
Kollade nu vad det står på hemsidan:
Supercharger Fair Use Policy

Introduktion

Vi expanderar vårt globala nätverk av Supercharger-stationer kontinuerligt, dels för att göra det möjligt för personer att genomföra långdistansresor, dels för att erbjuda laddningslösningar åt personer som saknar direkt tillgång till laddningsmöjligheter hemma eller på jobbet. På så vis ökar vi användandet av eldrivna fordon på bred front.
Bra Bjorn! Då kanske vi kan begrava den här diskussionen en gång för alla. :)

Re: Free Supercharger följde med förare

Postat: 31 okt 2019 18:51
av LarsL
Det är ju för att folk i städer vardagsladdar på superchargers som vi nu inte längre har fri Supercharging och att de tar bort det på gamla bilar.

Är i Oslo nu och är lite överraskad av hur dåligt det är med laddstolpar, fortfarande. På Svenska Scandichotell är det ju självklart med ladduttag numera men här finns det inte. De hänvisar till diverse snabbladdarparker istället. Men en snabbladdare är ju förlorad tid medan ett litet vägguttag ger tillräckligt när bilen bara står.

Re: Free Supercharger följde med förare

Postat: 31 okt 2019 19:26
av e5m1r
kenny skrev:
e5m1r skrev:
Zalman3 skrev:
LarsL skrev:
Tänk på att det bara är några hundralappar om året ni snackar om. Knappast något som är värt att ta strid om.
Jag har nu kört min S75D 9100 mil på 2,5 år.
Kan inte ladda hemma, laddar till 95% gratis på SuC.
9100x2,56kr=23,296kr har jag tjänat på att ladda gratis.
Det där är fel användning av SuC
Jag förstår att du inte har möjlighet att ladda hemma men SuC är för genomresa ej för att ladda bilen
Vad är det för jävla resonemang? Då borde man ju inte få köpa en Tesla om man inte kan ladda hemma eller på jobbet?
Att ladda på en SuC är förmån för dig som tesla ägare men även för mig som är på genomresa och jag skulle vara milt utryckt riktigt sur om mitt stopp var osmidigare för att du är snål
Har du ingen hemma laddare gå till en annan laddare hyr garage med laddare lös det på annat sätt än att blockera en laddare för folk som är på genomresa.
Hör gör jag ingen skillnad om det är en fri SuC bil eller inte reglerna för SuC är tydliga och bara för att du inte åker dit på det betyder inte det är OK
Jag önskar att tesla geotaggade SuC och stängde av ägare som missköter sig men det sätter bland annat GDPR stopp för.

Re: Free Supercharger följde med förare

Postat: 31 okt 2019 19:55
av A76
GDPR sätter inte stopp för det, men du behöver ge ditt medgivande.. ;)

Free Supercharger följde med förare

Postat: 31 okt 2019 20:04
av e5m1r
A76 skrev:
GDPR sätter inte stopp för det, men du behöver ge ditt medgivande.. ;)
Om du laddar på lokal laddare och du tycker det är OK hade du gett medgivande Bild
Men tesla skulle kunna lägga till det lote snyggt i användaravtalet för mobile access och app

Re: Free Supercharger följde med förare

Postat: 31 okt 2019 20:10
av kenny
e5m1r skrev:
kenny skrev:
e5m1r skrev:
Zalman3 skrev:
LarsL skrev:
Tänk på att det bara är några hundralappar om året ni snackar om. Knappast något som är värt att ta strid om.
Jag har nu kört min S75D 9100 mil på 2,5 år.
Kan inte ladda hemma, laddar till 95% gratis på SuC.
9100x2,56kr=23,296kr har jag tjänat på att ladda gratis.
Det där är fel användning av SuC
Jag förstår att du inte har möjlighet att ladda hemma men SuC är för genomresa ej för att ladda bilen
Vad är det för jävla resonemang? Då borde man ju inte få köpa en Tesla om man inte kan ladda hemma eller på jobbet?
Att ladda på en SuC är förmån för dig som tesla ägare men även för mig som är på genomresa och jag skulle vara milt utryckt riktigt sur om mitt stopp var osmidigare för att du är snål
Har du ingen hemma laddare gå till en annan laddare hyr garage med laddare lös det på annat sätt än att blockera en laddare för folk som är på genomresa.
Hör gör jag ingen skillnad om det är en fri SuC bil eller inte reglerna för SuC är tydliga och bara för att du inte åker dit på det betyder inte det är OK
Jag önskar att tesla geotaggade SuC och stängde av ägare som missköter sig men det sätter bland annat GDPR stopp för.
Det konstaterades ju svart på vitt fyra inlägg upp att även officiellt så håller inte ditt resonemang. Att du och jag sen har olika åsikt i sakfrågan är en annan sak. Dock gör du antaganden som är helt tagna ur luften, jag laddar inte på SuC för att jag är snål, utan för att jag inte har någon hemmaladdare. Man kan ju föra argumentet att det är snålare att ladda hemma eftersom det är billigare. Dessutom har jag inga fria mil så jag får betala, och för det tredje så laddar jag ganska sällan på SuC eftersom jag tex har Ionity och Circle K närmre som jag gladeligen betalar för.

Det är helt orimligt att man ska ha som krav på sig att skaffa tex ett garage med laddplats bara för att man köpt en elbil. Tänk på mig då som kommer och ska ladda på en snabbladdare för att jag har inget annat val och du står och tar upp den på din nöjesresa? Ska jag bli sur över det då?

Men du kanske tycker det är bättre då att Tesla spärrar antalet SuC mil då så att man bara kan ladda "på genomresa" och så kan du definiera vad en genomresa är, hur många man gör per år och vad som då är rimliga antal mil som tillåts på en SuC? Och så vi andra som faller utanför din definition får köpa fossilbilar istället, det är ju bättre.

Re: Free Supercharger följde med förare

Postat: 31 okt 2019 20:13
av Tars
Bild

Re: Free Supercharger följde med förare

Postat: 31 okt 2019 20:19
av kenny
Tars skrev:
Bild
:D

Bild

Re: Free Supercharger följde med förare

Postat: 31 okt 2019 20:25
av Tars
kenny skrev:
Tars skrev:
Bild
:D

Bild
Jag döööör! Bild

Re: Free Supercharger följde med förare

Postat: 31 okt 2019 20:26
av frippe
Åka för att ladda bilen! Vilket fossilbilshelvete det låter som, att köra till macken och tanka. :lol: