Jag tror inte att största hotet kommer från restvärdet på motsvarande fossilbil utan snarare vad Tesla själva kommer att göra med nypriset på bilen när konkurenterna kommer med vettiga billigare alternativ samtidigt som produktionskostnaden sjunker för Tesla.
När gör dom det då?
Exakt det dd88 nämnde hände i våras med Model S och X. Varför skulle det inte kunna hända med Model 3?
Jag tror inte att största hotet kommer från restvärdet på motsvarande fossilbil utan snarare vad Tesla själva kommer att göra med nypriset på bilen när konkurenterna kommer med vettiga billigare alternativ samtidigt som produktionskostnaden sjunker för Tesla.
När gör dom det då?
Exakt det dd88 nämnde hände i våras med Model S och X. Varför skulle det inte kunna hända med Model 3?
För att Model 3 redan är prispressad. Att den är dyr i Sverige beror ju på kronraset. I andra länder kostar den redan som valfri tysk mellanklassare.
De kan helt enkelt inte sänka priserna mkt mer med dagens kronkurs och tillverkning i USA.
Blir det dock tillverkning i EU och kronan stärks, då finns det såklart utrymme.
Jag tror inte att största hotet kommer från restvärdet på motsvarande fossilbil utan snarare vad Tesla själva kommer att göra med nypriset på bilen när konkurenterna kommer med vettiga billigare alternativ samtidigt som produktionskostnaden sjunker för Tesla.
När gör dom det då?
Exakt det dd88 nämnde hände i våras med Model S och X. Varför skulle det inte kunna hända med Model 3?
För att Model 3 redan är prispressad. Att den är dyr i Sverige beror ju på kronraset. I andra länder kostar den redan som valfri tysk mellanklassare.
De kan helt enkelt inte sänka priserna mkt mer med dagens kronkurs och tillverkning i USA.
Blir det dock tillverkning i EU och kronan stärks, då finns det såklart utrymme.
Med högre volymer och allt billigare batterier kan man nog sänka priserna avsevärt framöver. En Skoda Octavia kostar från 216 400:-. Tar du bort drivlinan och dess utvecklingskostnader så kostar den kanske 170 tusen. På med 74 kWh-batteri och elmotorer så borde du kunna sälja en eldriven "Octavia" för under 400 tusen iaf. Nu kostar en sådan från 660 tusen hos Tesla.
Jag tror man kan köpa en motsvarande LR AWD ny för under 500 tusen om 3 år och under 400 tusen om 10 år. Det är ju trots allt Elons mål att göra tekniken tillgänglig för så många som möjligt.
Jag tror inte att största hotet kommer från restvärdet på motsvarande fossilbil utan snarare vad Tesla själva kommer att göra med nypriset på bilen när konkurenterna kommer med vettiga billigare alternativ samtidigt som produktionskostnaden sjunker för Tesla.
När gör dom det då?
Exakt det dd88 nämnde hände i våras med Model S och X. Varför skulle det inte kunna hända med Model 3?
För att Model 3 redan är prispressad. Att den är dyr i Sverige beror ju på kronraset. I andra länder kostar den redan som valfri tysk mellanklassare.
De kan helt enkelt inte sänka priserna mkt mer med dagens kronkurs och tillverkning i USA.
Blir det dock tillverkning i EU och kronan stärks, då finns det såklart utrymme.
Med högre volymer och allt billigare batterier kan man nog sänka priserna avsevärt framöver. En Skoda Octavia kostar från 216 400:-. Tar du bort drivlinan och dess utvecklingskostnader så kostar den kanske 170 tusen. På med 74 kWh-batteri och elmotorer så borde du kunna sälja en eldriven "Octavia" för under 400 tusen iaf. Nu kostar en sådan från 660 tusen hos Tesla.
Jag tror man kan köpa en motsvarande LR AWD ny för under 500 tusen om 3 år och under 400 tusen om 10 år. Det är ju trots allt Elons mål att göra tekniken tillgänglig för så många som möjligt.
Återigen, det största problemet är i dagsläget valutakurserna.
Hade dollarn stått på 6kr hade Model 3 redan idag legat runt 400kkr.
På kort sikt är det IMO större risk att de blir dyrare än billigare.
Ps. Drivlinan även i en avgasbil är betydligt dyrare än så. Jag tippar på att runt halva kostnaden för en Octavia består av drivlinan. Kaross och interiör etc är struntkostnader i jämförelse.
Återigen, det största problemet är i dagsläget valutakurserna.
Hade dollarn stått på 6kr hade Model 3 redan idag legat runt 400kkr.
På kort sikt är det IMO större risk att de blir dyrare än billigare.
Ps. Drivlinan även i en avgasbil är betydligt dyrare än så. Jag tippar på att runt halva kostnaden för en Octavia består av drivlinan. Kaross och interiör etc är struntkostnader i jämförelse.
Ja, i Sverige är vi även utelämnade till vår kassa valuta. Men skit i det. Vi tänker i dollar istället.
Jag tror en LR AWD kan säljas med vinst för under $35-40k om 3 år.
Strippar du drivlinorna så är det väl inte något som är jättemycket dyrare på en Model 3 jämfört med en Octavia? Och drivlinan i en Model 3 kan ju inte vara 400 tusen dyrare än drivlinan i en Octavia? Därför tror jag att Tesla kan sälja bilarna billigare och billigare i takt med att tillverkningsvolymen ökar. Räknar man även med fallande batteripriser så är det tydligt åt vilket håll det barkar.
Sen är det såklart möjligt att Tesla inte får tillräckligt hård konkurrens och väljer högre marginaler framför sänkta priser. Beror på vad de prioriterar. Kortsiktiga vinster eller större marknadsandel?
Återigen, det största problemet är i dagsläget valutakurserna.
Hade dollarn stått på 6kr hade Model 3 redan idag legat runt 400kkr.
På kort sikt är det IMO större risk att de blir dyrare än billigare.
Ps. Drivlinan även i en avgasbil är betydligt dyrare än så. Jag tippar på att runt halva kostnaden för en Octavia består av drivlinan. Kaross och interiör etc är struntkostnader i jämförelse.
Ja, i Sverige är vi även utelämnade till vår kassa valuta. Men skit i det. Vi tänker i dollar istället.
Jag tror en LR AWD kan säljas med vinst för under $35-40k om 3 år.
Strippar du drivlinorna så är det väl inte något som är jättemycket dyrare på en Model 3 jämfört med en Octavia? Och drivlinan i en Model 3 kan ju inte vara 400 tusen dyrare än drivlinan i en Octavia? Därför tror jag att Tesla kan sälja bilarna billigare och billigare i takt med att tillverkningsvolymen ökar. Räknar man även med fallande batteripriser så är det tydligt åt vilket håll det barkar.
Sen är det såklart möjligt att Tesla inte får tillräckligt hård konkurrens och väljer högre marginaler framför sänkta priser. Beror på vad de prioriterar. Kortsiktiga vinster eller större marknadsandel?
Med den logiken borde en BMW 3-serie inte kosta mer än en Skoda Octavia.
Men det gör den, och BMW ökar dessutom priserna år för år.
Allt handlar alltså inte om att ha lägst pris. Det handlar om att vara konkurrenskraftig i sin klass, och det är Tesla redan idag.
Återigen, det största problemet är i dagsläget valutakurserna.
Hade dollarn stått på 6kr hade Model 3 redan idag legat runt 400kkr.
På kort sikt är det IMO större risk att de blir dyrare än billigare.
Ps. Drivlinan även i en avgasbil är betydligt dyrare än så. Jag tippar på att runt halva kostnaden för en Octavia består av drivlinan. Kaross och interiör etc är struntkostnader i jämförelse.
Ja, i Sverige är vi även utelämnade till vår kassa valuta. Men skit i det. Vi tänker i dollar istället.
Jag tror en LR AWD kan säljas med vinst för under $35-40k om 3 år.
Strippar du drivlinorna så är det väl inte något som är jättemycket dyrare på en Model 3 jämfört med en Octavia? Och drivlinan i en Model 3 kan ju inte vara 400 tusen dyrare än drivlinan i en Octavia? Därför tror jag att Tesla kan sälja bilarna billigare och billigare i takt med att tillverkningsvolymen ökar. Räknar man även med fallande batteripriser så är det tydligt åt vilket håll det barkar.
Sen är det såklart möjligt att Tesla inte får tillräckligt hård konkurrens och väljer högre marginaler framför sänkta priser. Beror på vad de prioriterar. Kortsiktiga vinster eller större marknadsandel?
Med den logiken borde en BMW 3-serie inte kosta mer än en Skoda Octavia.
Men det gör den, och BMW ökar dessutom priserna år för år.
Allt handlar alltså inte om att ha lägst pris. Det handlar om att vara konkurrenskraftig i sin klass, och det är Tesla redan idag.
BMW vill ju gå med så hög vinst som möjligt. Elon vill förändra bilindustrin. Stor skillnad.
Att BMW kan ta mer betalt för en 3-serie än vad Skoda kan för en Octavia är uppenbart även när man tittar på bilarna. Det är tyvärr inte lika enkelt att se varför en Model 3 ska vara så mycket dyrare (om man räknar bort AP, SuC och drivlina). Kan t ex inte minnas någon annan bil jag haft där vägbuller varit en så central fråga. Ska vara M2:an då men det var ju en "sportbil" och då ska det vara så. Är ju även frågetecken kring lite annat. Lacken, karosspassningen osv.
Jag tycker Model 3 är det överlägset bästa valet om man ska köpa en "billigare" elbil. Men det är ju drivlinan, laddnätverket och till viss del AP som gör det. Kan de andra erbjuda liknande saker så varför ska man välja en Tesla? Den är inte lyxigare, inte mer välbyggd, har inte bättre service osv osv.
Just nu ser jag dock ingen direkt konkurrent till Model 3 så det är ingen omedelbar fara. Ska vara Polestar 2 men den ser lite för högbyggd ut för att vara lika fin att köra.
Just när det gäller elbil är laddnätverket verkligen otroligt viktigt. När det byggts tillräckligt bra nätverk för övriga märken kommer konkurrensen hårdna för Tesla men i dagsläget med den täckning, antal laddare per plats, enkelhet vid laddning finns det ingen som ens är nära även om Ionity närmar sig. Om bilen ska fungera som enda bil i hushållet är laddnätverk bland det viktigaste för bilen. Faktiskt viktigare än räckvidd som troligtvis kommer bli allt mer oviktigt i takt med att laddnätverk förbättras utan mer bli en bekvämlighet.
Återigen, det största problemet är i dagsläget valutakurserna.
Hade dollarn stått på 6kr hade Model 3 redan idag legat runt 400kkr.
På kort sikt är det IMO större risk att de blir dyrare än billigare.
Ps. Drivlinan även i en avgasbil är betydligt dyrare än så. Jag tippar på att runt halva kostnaden för en Octavia består av drivlinan. Kaross och interiör etc är struntkostnader i jämförelse.
Ja, i Sverige är vi även utelämnade till vår kassa valuta. Men skit i det. Vi tänker i dollar istället.
Jag tror en LR AWD kan säljas med vinst för under $35-40k om 3 år.
Strippar du drivlinorna så är det väl inte något som är jättemycket dyrare på en Model 3 jämfört med en Octavia? Och drivlinan i en Model 3 kan ju inte vara 400 tusen dyrare än drivlinan i en Octavia? Därför tror jag att Tesla kan sälja bilarna billigare och billigare i takt med att tillverkningsvolymen ökar. Räknar man även med fallande batteripriser så är det tydligt åt vilket håll det barkar.
Sen är det såklart möjligt att Tesla inte får tillräckligt hård konkurrens och väljer högre marginaler framför sänkta priser. Beror på vad de prioriterar. Kortsiktiga vinster eller större marknadsandel?
Med den logiken borde en BMW 3-serie inte kosta mer än en Skoda Octavia.
Men det gör den, och BMW ökar dessutom priserna år för år.
Allt handlar alltså inte om att ha lägst pris. Det handlar om att vara konkurrenskraftig i sin klass, och det är Tesla redan idag.
BMW vill ju gå med så hög vinst som möjligt. Elon vill förändra bilindustrin. Stor skillnad.
Att BMW kan ta mer betalt för en 3-serie än vad Skoda kan för en Octavia är uppenbart även när man tittar på bilarna. Det är tyvärr inte lika enkelt att se varför en Model 3 ska vara så mycket dyrare (om man räknar bort AP, SuC och drivlina). Kan t ex inte minnas någon annan bil jag haft där vägbuller varit en så central fråga. Ska vara M2:an då men det var ju en "sportbil" och då ska det vara så. Är ju även frågetecken kring lite annat. Lacken, karosspassningen osv.
Jag tycker Model 3 är det överlägset bästa valet om man ska köpa en "billigare" elbil. Men det är ju drivlinan, laddnätverket och till viss del AP som gör det. Kan de andra erbjuda liknande saker så varför ska man välja en Tesla? Den är inte lyxigare, inte mer välbyggd, har inte bättre service osv osv.
Just nu ser jag dock ingen direkt konkurrent till Model 3 så det är ingen omedelbar fara. Ska vara Polestar 2 men den ser lite för högbyggd ut för att vara lika fin att köra.
Så du tycker det är ok att "räkna bort" primära försäljningsargument för Model 3?
Om vi räknar bort drivlina, körglädje och image på BMWn... varför skulle någon välja den framför en Octavia?
Kort sagt blir det helt idiotiskt att göra så.
En Model 3 är förövrigt BETYDLIGT mer premium inuti än vad många icke ägare verkar tro.
Se tex
Sedan verkar det vara många som tror att Tesla konkurrerar med allt och alla, men det gör dom inte. Precis som BMW 3-serie aldrig konkurrerat med Octavia så kommer Model 3 aldrig göra det heller. Olika klasser och prisnivåer.
Så du tycker det är ok att "räkna bort" primära försäljningsargument för Model 3?
Om vi räknar bort drivlina, körglädje och image på BMWn... varför skulle någon välja den framför en Octavia?
Kort sagt blir det helt idiotiskt att göra så.
En Model 3 är förövrigt BETYDLIGT mer premium inuti än vad många icke ägare verkar tro.
Se tex
Sedan verkar det vara många som tror att Tesla konkurrerar med allt och alla, men det gör dom inte. Precis som BMW 3-serie aldrig konkurrerat med Octavia så kommer Model 3 aldrig göra det heller. Olika klasser och prisnivåer.
Njae. Det har jag inte sagt. Jag tror dock att Elon mycket väl kan sänka priset med $10k under de närmaste 3 åren. Att jag använde mig av Octavian som jämförelse var väl mer för att få en uppskattning om vad själva chassit och karossen kan kosta att bygga om man gör det i stor skala och på ett effektivt sätt. Poängen jag försöker göra är att priset kanske är pressat nu men att det antagligen kommer finnas utrymme för sänkningar framöver om det behövs.
Ja, jag har provkört en Model 3 och tyckte att det var en trevlig plats att vara på. Betydligt trevligare än i nån budgetbil. Men det är ju ingen interiör som är särskilt dyr heller. Så återigen, om Elon prioriterar marknadsandelar över vinst så skulle jag inte bli förvånad om priserna sänks. Men det kan ju även vara så att Tesla helt enkelt inte kan bygga bilar lika effektivt som Skoda/VW kan göra. Eller att de går med förlust nu...
Så du tycker det är ok att "räkna bort" primära försäljningsargument för Model 3?
Om vi räknar bort drivlina, körglädje och image på BMWn... varför skulle någon välja den framför en Octavia?
Kort sagt blir det helt idiotiskt att göra så.
En Model 3 är förövrigt BETYDLIGT mer premium inuti än vad många icke ägare verkar tro.
Se tex
Sedan verkar det vara många som tror att Tesla konkurrerar med allt och alla, men det gör dom inte. Precis som BMW 3-serie aldrig konkurrerat med Octavia så kommer Model 3 aldrig göra det heller. Olika klasser och prisnivåer.
Njae. Det har jag inte sagt. Jag tror dock att Elon mycket väl kan sänka priset med $10k under de närmaste 3 åren. Att jag använde mig av Octavian som jämförelse var väl mer för att få en uppskattning om vad själva chassit och karossen kan kosta att bygga om man gör det i stor skala och på ett effektivt sätt. Poängen jag försöker göra är att priset kanske är pressat nu men att det antagligen kommer finnas utrymme för sänkningar framöver om det behövs.
Ja, jag har provkört en Model 3 och tyckte att det var en trevlig plats att vara på. Betydligt trevligare än i nån budgetbil. Men det är ju ingen interiör som är särskilt dyr heller. Så återigen, om Elon prioriterar marknadsandelar över vinst så skulle jag inte bli förvånad om priserna sänks. Men det kan ju även vara så att Tesla helt enkelt inte kan bygga bilar lika effektivt som Skoda/VW kan göra. Eller att de går med förlust nu...
BMW skulle kunna sänka priset på 3-serien också. Men det funkar inte så. Man har positionerat den som en premium mellanklassare, vilket Tesla också gjort med Model 3.
Model 3 kommer inte plötsligt bli en budgetbil bara för att Tesla lyckas minska tillverkningskostnaden. Snarare går det till ökade marginaler och på sikt mindre och billigare modeller som konkurrerar med tex BMW 1-serien.
BMW skulle kunna sänka priset på 3-serien också. Men det funkar inte så. Man har positionerat den som en premium mellanklassare, vilket Tesla också gjort med Model 3.
Model 3 kommer inte plötsligt bli en budgetbil bara för att Tesla lyckas minska tillverkningskostnaden. Snarare går det till ökade marginaler och på sikt mindre och billigare modeller som konkurrerar med tex BMW 1-serien.
Ja, så vore det om Tesla likt BMW hade som mål att maximera vinsten. Men nu verkar ju Elon Musks främsta drivkraft vara en omställning av världens bilflotta snarare än att tjäna ännu mer pengar.
Det kanske mest är snack dock? Jag vet inte riktigt. Det är iaf en av anledningarna till att jag inte köper aktier i Tesla.
BMW skulle kunna sänka priset på 3-serien också. Men det funkar inte så. Man har positionerat den som en premium mellanklassare, vilket Tesla också gjort med Model 3.
Model 3 kommer inte plötsligt bli en budgetbil bara för att Tesla lyckas minska tillverkningskostnaden. Snarare går det till ökade marginaler och på sikt mindre och billigare modeller som konkurrerar med tex BMW 1-serien.
Ja, så vore det om Tesla likt BMW hade som mål att maximera vinsten. Men nu verkar ju Elon Musks främsta drivkraft vara en omställning av världens bilflotta snarare än att tjäna ännu mer pengar.
Det kanske mest är snack dock? Jag vet inte riktigt. Det är iaf en av anledningarna till att jag inte köper aktier i Tesla.
Omställningen handlar inte om att Tesla skall vara billigast. Det handlar om att Tesla skall vara bäst i de klasser de går in i.
Precis. Om Tesla klarar att tillverka en billiga bil med vinst så släpper de en bil i kompakt- och/eller småbilsklassen. Först då kommer de konkurrera med de andra småbilstillverkarna.