Fredrik j skrev:Då får man ju ha ett batteri i själva stugan också om man inte vill ha bilen inkopplad hela semestern...Zalman3 skrev:En liten men intressant detalj med Teslas pickup är att den har 240V eluttag.
Det är väldigt märkligt att i princip ingen elbil har ett vettigt eluttag, trots att man har massor av el.
Orsakerna till att man inte har ett eluttag kan vara att tex min S75D har gratis laddning.
Blir ju märkligt om man har gratis laddning och kan använda den elen till annat än att köra bilen.
Ett ytterligare skäl till att elbilsfabrikanten inte vill ha ett eluttag, är begränsad livslängd på batteriet.
Många har ett visst antal laddcykler som batteriet klarar, vilket för kunder förklaras som tex. 8 år och 16.000 mils garanti.
Men en räckvidd på 50 mil så blir det då minst 320 laddcykler.
Men om elen kan användas till annat, då kan ju laddcyklerna skjuta i höjden, en laddcykel om dagen blir ju 2920 laddcykler på 8 år.
Men om nu Maxwellteknik används i Teslas pickup, och dess batteri klarar 6000 laddcykler, då klarar den ju en laddcykel om dagen i 16 år!
Intressant är också vilken inverkan det blir för elbolagen om el enkelt och billigt kan tillverkas(via solceller), lagras och säljas hos slutkund!
Vilken sommarstuga kommer ha fast el i framtiden?
I vart fall i stugor som bara delvis har boenden.
Vem vill betala 50-100.000kr för att fixa el till en stuga i installationskostnad, och sen 4000kr om året i grundavgift?
Som används kanske några få månader om året?
Och man åker ju ändå till stugan i bil, mest troligt, och har därmed rejält med ström med sig.
Finns ju bärbara batterier.
Exempel:
Goal Zero Yeti 400 Lithium Portable Power Station 230V
428Wh
8 749 kr
Vikt: 7,4 kg
https://www.dustinhome.se/product/50111 ... ation-230v