Ändringen berör endast våra snabbladdare med effekter upp till 43kW–50kW. Priset är oförändrat på våra övriga så kallade destinationsladdare ≤ 22kW.
Tack @Edis, det framgick inte av deras utskick.
Från och med den 1 november ändras prissättningen för snabbladdning, från pris per kWh till pris per minut:
2,50 kronor per minut för CHAdeMO- eller CCS-laddning (DC eller likström)
1,50 kronor per minut för typ 2 snabbladdning (AC eller växelström)
95 kronor per session vid engångsbetalning via kreditkortsläsare
Kan med gott samvete köra runt i min långsam-laddande Leaf i två månader till.
Model X 100D - 2018 Nissan LEAF 40kWh - 2018 Model 3 Performance - 2019
Model Y Performance - 2024
Så det blir en fast kostnad (90 spänn) för varje session som tillkommer.
Best case är väl att man betalar ca 3.60 per kWh (2,5*60 minuter/50 kWh) . lägger man på 90 kr blir det 5.40 kr per kWh. Detta är under bast case. Det normala är lägre då full kapacitet hela tiden är en utopi.
om elbilar förbrukar 2kWh per mil så är vi farligt nära vad fossilbilar kostar.
Är det ett giltigt argument (elbilar är fortfarande "renare" lokalt) men extremt mycket dyrare?
Skall det vara en sanning att rörelsekostnaden för elbilar är låg då allt mer börjar höjer laddkostnaden till dieselnivåer? Eller har det ingen betydelse?
Vi vet att majoriteten av befolkningen bor i flerfamiljshus och inte har nattladdning som ett alternativ.
Dags för ett ladd-uppror ala bensinditåt?
Så det blir en fast kostnad (90 spänn) för varje session som tillkommer.
Best case är väl att man betalar ca 3.60 per kWh (2,5*60 minuter/50 kWh) . lägger man på 90 kr blir det 5.40 kr per kWh. Detta är under bast case. Det normala är lägre då full kapacitet hela tiden är en utopi.
om elbilar förbrukar 2kWh per mil så är vi farligt nära vad fossilbilar kostar.
Är det ett giltigt argument (elbilar är fortfarande "renare" lokalt) men extremt mycket dyrare?
Skall det vara en sanning att rörelsekostnaden för elbilar är låg då allt mer börjar höjer laddkostnaden till dieselnivåer? Eller har det ingen betydelse?
Vi vet att majoriteten av befolkningen bor i flerfamiljshus och inte har nattladdning som ett alternativ.
Dags för ett ladd-uppror ala bensinditåt?
Istället för att starta ett uppror kan man läsa artikeln. Pris per kWh är med EON:s app/rfid.
Fast Pris per session är om du betalar med kort i terminalen. 95 kr för 80 kWh är Hyffsat billigt. Så det alternativet är prisvärt för de med stora och tomma batterier. Dyrt för bilar med små batterier.
Tesla Model Y Long Range
Trina Solar / SolarEdge - 8,26 kW Solcellsanläggning
95kr är en engångs avgift för de som använder betalkort, höjt från 80kr per laddning. Du betalar alltså inte minutpriser eller kWh priser om du betalar med ett betalkort utan bara en engångsavgift.
Att se till att det finns långsamladdning hemma är jätteviktigt och alla med elbilar eller som har ett intresse för elbilar bör ligga på så att laddboxar sätts upp. Jag tjatar varje gång jag kommer till ett hotell om laddare, oavsett om jag behöver eller inte. Tjat, tjat, tjat och till slut kommer det gå in i huvudet på dem att de ska sätta uppladduttag.
95kr är en engångs avgift för de som använder betalkort, höjt från 80kr per laddning. Du betalar alltså inte minutpriser eller kWh priser om du betalar med ett betalkort utan bara en engångsavgift.
Att se till att det finns långsamladdning hemma är jätteviktigt och alla med elbilar eller som har ett intresse för elbilar bör ligga på så att laddboxar sätts upp. Jag tjatar varje gång jag kommer till ett hotell om laddare, oavsett om jag behöver eller inte. Tjat, tjat, tjat och till slut kommer det gå in i huvudet på dem att de ska sätta uppladduttag.
Kan bara hålla med, långsamladdning ”måste” finnas. Snabbladdning är bara ett komplement vid långresor varvid priset har mindre betydelse och tillgängligheten större betydelse (tycker jag).
Detta är Eon inte att förväxlas med Ionity.
Så engångspriset går från 50:- till 95:-
Smekmånaden är över.
Är 50 kW snabb- eller långsammladdning?
Känns inte helt rätt att ta minutpris på långsammladdning. (förvisso tar man betalt per tid på parkeringsplatser, så jag ser båda sidors argument) Men då bör det vara per timme.(en parkeringsplats med laddmöjlighet helt enkelt). En laddplats brukar var där parkering är gratis.
Allt över 22kW räknas som snabbladdning enligt EU... men jag skulle säga att DC är snabbladdning medan AC är normalladdning. Ett AC uttag är ju helt beroende av bilens laddare för sin laddhastighet.
Om man tar betalt per tid för AC så bör man tänka på att endel kunder bara kan ta emot 3,7 kW och prissätta därefter. Att ta betalt per kWh är i alla lägen mest rättvist.
Att prata om 50 kW som snabbladdning är lite som att en gammal 8 Mbit/s ADSL lina skulle klassas som bredband år 2019. Eller 1280x720 upplösta skärmar skulle vara HD, High Definition. Ja, snabbladdning/bredband/HD jämfört med 3,7 kW/56 kbit/s modem/480x360, men knappast jämfört med 120 kW/100 Mbit/s fiber/3840 × 2160.
Termerna är relativa i verkliga livet (om än inte i lagtexter och bestämmelser), en 50 kW laddare är en elbilsladdare. Inte en snabbladdare för Tesla/etron/ipaceföraren som är ute på långresa, för det finngs inget som är direkt snabbt med 50 kW där.
Jag kan inte se annat än att priserna kommer få samma modell som taxi på lite sikt. Alltså en startkostnad / framkörningsavgift + minutkostnad + kilometerkostnad / kWh.
Med priser som varierar beroende på efterfrågan och tid på dygnet och spotpriset på el.
Lär förmodligen leda till ett ”jämförpris” som ska skyltas. Precis som taxi.