Då har jag beställt en Model 3

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
MangeT
Teslaägare

Re: Då har jag beställt en Model 3

Inlägg av MangeT »

Någon som läst på sidan han länkat till? Jag gjorde det. Tydligt att personen inte har egen erfarenhet av elbil och speciellt inte Tesla.
Har noll koll på hur navigatorn i bilen planerar och hur långa laddstoppen brukar bli.
Han borde gå in på abetterrouteplanner så kan han se lite bättre själv hur laddtiderna blir. Speciellt med Tesla.
Har kört till Branäs, Sundsvall, Trysil, Sälenfjällen på vintern. Varit 25-27 grader under nollan. Inga problem alls varken att ta sig dit eller hem och nej det var inte laddstopp på 1,5h :lol: varje gång utan 20-40 min. Då har jag en S60D som bara har ca 60kWh tillgängligt.
Gällande kostnader kan det ju vara bra att gå in på Teslakalkylen eller få lite korta tips genom att lyssna på lite snack:
Senast redigerad av MangeT, redigerad totalt 1 gånger.
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael25

Inlägg av EnTraktor »

Alltid lika kul när folk som inte kör elbil vet bättre än dom som kör elbil, hur det är att köra elbil.
Teslaägare sedan 2014. Ägt S, 3, X, Y. Nuvarande bilar:
2021 Tesla Y LR White
2022 Tesla Y LR Quicksilver
2023 Lotus Eletre
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare

Inlägg av renes »

MangeT skrev:
Någon som läst på sidan han länkat till? Jag gjorde det. Tydligt att personen inte har egen erfarenhet av elbil och speciellt inte Tesla.
Har noll koll på hur navigatorn i bilen planerar och hur långa laddstoppen brukar bli.
Han borde gå in på abetterrouteplanner så kan han se lite bättre själv hur laddtiderna blir. Speciellt med Tesla.
Har kört till Branäs, Sundsvall, Trysil, Sälenfjällen på vintern. Varit 25-27 grader under nollan. Inga problem alls varken att ta sig dit eller hem och nej det var inte laddstopp på 1,5h :lol: varje gång utan 20-40 min. Då har jag en S60D som bara har ca 60kWh tillgängligt.
Jag kollade också, men det var så oinformerat och slarvigt sammansatt och resonerat att det inte kan rekommenderas. Det är uppenbart att ett resonemang med honom inte heller har särskilt ljusa utsikter på att ge något.

Ren tidsförlust. Jag tror han bara försöker få hits på sin blogg genom att kasta ut irriterande utlåtanden i fora som det här. Tesla-baiting (samma metod som Apple-baiting), mao.

Eller "troll". Samma sak i princip.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
bengt39

Inlägg av bengt39 »

Om du bemödar dig att tränga in i siffrorna lär du dig något kan jag lova Dig
Allt är inte guld som glimmar -lätt att Tesla fancluben övervärderar när bilen är så urbota dyr.
Nyttigt att få höra lite annorlunda vinklade hardfacts ibland
Har du annan åsikt kommentera gärna inlägget sakligt
Finns redan en kommentar på mitt inlägg som du kan lära dig något av
För övrigt tycker jag Teslan är den överlägset bästa elbilen just nu.
Men tyvärr lite för dyr att köra om man inte har ett tjänstebilavtal då avskrivningskostnaden blir alldeles för höga
De som hoppar på Tesla tåget nu är lite för sent ute för att få lika högt andrahandvärde som idag det kommer att kosta rejält att byta om 3- 4år
Det kommer ut fler prisvärda och tekniskt lika bra eller bättre el- bilar till betydligt lägre priser de närmaste åren- eNiron 2019 är ett exempel på den utvecklingen.
Användarvisningsbild
loftux
Teslaägare
Referralkod: ts.la/peter18116
Kontakt:

Inlägg av loftux »

bengt39 skrev:
Här en saklig kommentar: Kommer man till ett märkesforum med enbart syfte att bekräfta sina egna fördomar om att alla här är fanboys och inte förstår dig och att du funnit sanningen, då är man ett Troll.

Om du istället läste flera inlägg har så finner du att medlemmar både ger ris och ros om Tesla bilen och Tesla företaget när så är berättigat. Självklart överväger positiva kommentarer, det är ett märkesforum och vi gilla våra bilar.
Senast redigerad av loftux, redigerad totalt 1 gånger.
Model Y Performance, Midnattsskörsbärsröd, Vit interiör
Model 3 LR AWD 2019, Pearl White, Vit interiör, 18" Aero, FSD
Nissan Leaf Tekna 2013
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare

Inlägg av renes »

bengt39 skrev:
Allt är inte guld som glimmar -lätt att Tesla fancluben övervärderar när bilen är så urbota dyr.
Men tyvärr lite för dyr att köra om man inte har ett tjänstebilavtal då avskrivningskostnaden blir alldeles för höga
De som hoppar på Tesla tåget nu är lite för sent ute för att få lika högt andrahandvärde som idag det kommer att kosta rejält att byta om 3- 4år
Det kommer ut fler prisvärda och tekniskt lika bra eller bättre el- bilar till betydligt lägre priser de närmaste åren- eNiron 2019 är ett exempel på den utvecklingen.
Det är rätt tydligt att du till varje pris vill få mer besökare på din blogg. Jag har redan läst den och den har inget nytt eller intelligent att tillföra, bara gamla idisslade fördomar. Jag tänker inte bidra med fler hits, sorry. Du får hitta på nåt annat för att reta upp folk tillräckligt för att få dem dit. Så du kan sälja ads?

Fast jag tycker hela den strategin är smaklös och antiproduktiv.
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare

Inlägg av Walker »

Ni matar trollet, ser jag....
Ignorera så drar han nog vidare.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare

Inlägg av renes »

Walker skrev:
Ni matar trollet, ser jag....
Ignorera så drar han nog vidare.
Ska försöka... räknar till tio... tjugo...
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Man måste ju själv vara saklig om man vill bli sakligt bemött.
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Referralkod: ts.la/michael4548

Inlägg av Tars »

Blåtanden i min nya BMW i3s är ruskigt bra måste jag säga.
Varmt rekommendera.
Är inne på Tesla nr 23 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Model x plaid blå med vit inredning :mrgreen:
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

bengt39 skrev:
Börja med att skriva något sakligt till att börja med så bemöts du nog sakligt, men med tanke på hur du uttrycker dig så förstår jag varför du tycker bilen är ”urbota dyr”.
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare

Inlägg av Walker »

OfarligTesla skrev:
bengt39 skrev:
Börja med att skriva något sakligt till att börja med så bemöts du nog sakligt, men med tanke på hur du uttrycker dig så förstår jag varför du tycker bilen är ”urbota dyr”.
Sluta mata. ;)
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare

Inlägg av Walker »

Tars skrev:
Varmt rekommendera.
Själv köpte jag en ruskigt fin 260mm kap och gersåg idag, en Makita.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Användarvisningsbild
nek0

Inlägg av nek0 »

Tars skrev:
Varmt rekommendera.
Kan man äta med den? :lol:
Användarvisningsbild
Bjorn
Teslaägare
Referralkod: ts.la/bjrn381

Inlägg av Bjorn »

Walker skrev:
Tars skrev:
Varmt rekommendera.
Själv köpte jag en ruskigt fin 260mm kap och gersåg idag, en Makita.
Makita är ett märke jag har stort förtroende för. Har fortfarande min skruvdragare sen 2002 som jag dragit 10 tusentals skruv med. Så gammal att den inte ens har litiumbatteri utan Nimh, Är inne på fjärde batteriet, men resten bara håller.
Model S LR -19
Model S 85D - 15 såld
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Det är ju självklart att det är billigare att köra elbil än avgasbil. Köper man ny bil så Ska man köpa elbil om man åker mer än 2000 mil/år.
Tesla ska man köpa om man gillar sportbilar och teknik. Då kan hela köpet hamna på nöjeskontot.

Men det är klart har man inte råd så är det inte lätt att få det billigt.
Användarvisningsbild
Snap02
Teslaägare

Inlägg av Snap02 »

Jag har ett problem med min tesla LR, o det är att tjejen tycker att den är skön att åka i, så hon somnar direkt varje gång vi ska åka lite längre resa. Inte kul att medpassageraren somnar direkt.

Hade inte det problemet med BMW eller tiguanen. :lol:
Verdi

Inlägg av Verdi »

Snap02 skrev:
Jag har ett problem med min tesla LR, o det är att tjejen tycker att den är skön att åka i, så hon somnar direkt varje gång vi ska åka lite längre resa. Inte kul att medpassageraren somnar direkt.

Välkommen till min värld. Ofta är det bara jag som är vaken på längre turer. Min fru och mina barn sover...
Användarvisningsbild
metchristian
Teslaägare

Inlägg av metchristian »

LarsL skrev:
Det är ju självklart att det är billigare att köra elbil än avgasbil. Köper man ny bil så Ska man köpa elbil om man åker mer än 2000 mil/år.
Tesla ska man köpa om man gillar sportbilar och teknik. Då kan hela köpet hamna på nöjeskontot.

Men det är klart har man inte råd så är det inte lätt att få det billigt.

Folk på mitt arbete: jaså du har så hög lön.... (vilket jag inte har)
Jag: ja men i inköp kanske den är lite dyr men det är ju brukandet som är intressant, jag pendlar 12mil t/r och har räknat ut att min bränslebesparing är ca 2700-700kr i elkostnad (ja jag har räknat högt kommer ni säga) dvs 2000kr i månaden! Dvs 24000kr om året plus reseavdraget på 18,5mil, så blir faktiskt väldigt stor skillnad i slutändan. Många säger ju ja men du kan ju ha en yaris hybrid etc så blir mkt pengar att tanka för innan.. varav man svarar: varför kör du då Volvo v70? Du skulle ju klara dig på yaris och då svarar de nä usch sån liten bil vill jag inte ha.. så rätt kul resonemang folk har.. hade jag köpt en passat Gte eller Kia optima plug hade ju ingen brytt sig.. väntar på spänning efter min bil... ska bli kul å se folks reaktioner på mitt jobb.
Användarvisningsbild
nek0

Inlägg av nek0 »

Verdi skrev:
Snap02 skrev:

Välkommen till min värld. Ofta är det bara jag som är vaken på längre turer. Min fru och mina barn sover...
Kan intyga att man sover väldigt skönt i en diesel Skoda också :lol:
Användarvisningsbild
Smutt
Teslaägare

Inlägg av Smutt »

Verdi skrev:
Snap02 skrev:

Här hemma har det spårat ur totalt dom somnar inte bara dom planerar för det med i bilen tas täcke och kudde osv och dom har noll koll på avstånd säger jag att en ort är så många timmar bort så tror dom mig inte, dom minns inte att det var långt, dom sov ju :?
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Skriv svar