Sida 2 av 3

Re: Döda ”Dyr-myten”

Postat: 16 nov 2019 18:43
av Fredrik j
LarsL skrev:
Fredrik j skrev:
Många jämför väl med den bil i 300 Kkr-klassen man normalt handlar. Som privatbilist och 1000-1500mil per år går det inte att räkna hem.
Jo, det är billigare att köpa en Tesla Model 3 SR+ än en Volvo S60 om man kör 1500 mil.

https://www.teslakalkylen.com/compare?c ... 0006b00a53
Jotack. Jag har redan fått hjälp med teslakalkylen. Jag kör en s90 d3-18 idag. Betalar 3900kr/mån för lån, försäkring, serviceavtal. Restvärde 0% 2024.
0,5-0,6 l/mil.
Räknar den med att man betalar listpris för volvon? 8000kr för service låter mycket. Vanligt är att man får första året gratis. Mitt ligger på ca 300 efter första året för 12kr.

Sen tror jag många privatköpare jämför med den nästan nya begagnade bil man brukar köpa som man dessutom brukar behålla lite längre än 3år.

Re: Döda ”Dyr-myten”

Postat: 16 nov 2019 19:17
av LarsL
Fredrik j skrev:
LarsL skrev:
Fredrik j skrev:
Många jämför väl med den bil i 300 Kkr-klassen man normalt handlar. Som privatbilist och 1000-1500mil per år går det inte att räkna hem.
Jo, det är billigare att köpa en Tesla Model 3 SR+ än en Volvo S60 om man kör 1500 mil.

https://www.teslakalkylen.com/compare?c ... 0006b00a53
Jotack. Jag har redan fått hjälp med teslakalkylen. Jag kör en s90 d3-18 idag. Betalar 3900kr/mån för lån, försäkring, serviceavtal. Restvärde 0% 2024.
0,5-0,6 l/mil.
Räknar den med att man betalar listpris för volvon? 8000kr för service låter mycket. Vanligt är att man får första året gratis. Mitt ligger på ca 300 efter första året för 12kr.

Sen tror jag många privatköpare jämför med den nästan nya begagnade bil man brukar köpa som man dessutom brukar behålla lite längre än 3år.
Vad betalar du för Volvon då?
Låter bra att du har nollvärde 2024 för det är nog ganska nära sanningen.
I Service räknar jag med reparationer och slitdelar, viktigare på äldre bilar.

Re: Döda ”Dyr-myten”

Postat: 16 nov 2019 19:24
av LarsL
Även om du får 5% i rabatt på Volvon och grattis service i 3 år så är Teslan billigare. Ledsen att du har köpt fel ;)

Re: Döda ”Dyr-myten”

Postat: 16 nov 2019 19:30
av Fredrik j
LarsL skrev:
Fredrik j skrev:
LarsL skrev:
Fredrik j skrev:
Många jämför väl med den bil i 300 Kkr-klassen man normalt handlar. Som privatbilist och 1000-1500mil per år går det inte att räkna hem.
Jo, det är billigare att köpa en Tesla Model 3 SR+ än en Volvo S60 om man kör 1500 mil.

https://www.teslakalkylen.com/compare?c ... 0006b00a53
Jotack. Jag har redan fått hjälp med teslakalkylen. Jag kör en s90 d3-18 idag. Betalar 3900kr/mån för lån, försäkring, serviceavtal. Restvärde 0% 2024.
0,5-0,6 l/mil.
Räknar den med att man betalar listpris för volvon? 8000kr för service låter mycket. Vanligt är att man får första året gratis. Mitt ligger på ca 300 efter första året för 12kr.

Sen tror jag många privatköpare jämför med den nästan nya begagnade bil man brukar köpa som man dessutom brukar behålla lite längre än 3år.
Vad betalar du för Volvon då?
Låter bra att du har nollvärde 2024 för det är nog ganska nära sanningen.
I Service räknar jag med reparationer och slitdelar, viktigare på äldre bilar.
299'

Re: Döda ”Dyr-myten”

Postat: 16 nov 2019 19:31
av Leo
Att ha bilar i 2-6 månader kan bli billigt om man gör bra affärer.

Började själv med det efter att ha läst den här boken för 30år sen...101bilar senare kan jag säga att det funkar ganska bra om man får det som ”intresse” :P

Lite kul är det att författaren heter ”Peter ROST”

Principen kan man säga är:

1 analysera marknaden, koncentrera dig på ett par modeller.

2 köp ”rätt bil” av ”rätt säljare” när den är ovanligt billig.

3 var beredd slå till snabbt.

4 byt ofta, kör kort tid, typ 2-6 månader.

5 sälj till ”normalt pris”.

Re: Döda ”Dyr-myten”

Postat: 16 nov 2019 19:34
av LarsL
Fredrik j skrev:

299'
Skitsnack att du prutat 100 kkr på en ny bil.

Re: Döda ”Dyr-myten”

Postat: 16 nov 2019 19:40
av Fredrik j
Fredrik j skrev:
LarsL skrev:
Fredrik j skrev:
LarsL skrev:
Fredrik j skrev:
Många jämför väl med den bil i 300 Kkr-klassen man normalt handlar. Som privatbilist och 1000-1500mil per år går det inte att räkna hem.
Jo, det är billigare att köpa en Tesla Model 3 SR+ än en Volvo S60 om man kör 1500 mil.

https://www.teslakalkylen.com/compare?c ... 0006b00a53
Jotack. Jag har redan fått hjälp med teslakalkylen. Jag kör en s90 d3-18 idag. Betalar 3900kr/mån för lån, försäkring, serviceavtal. Restvärde 0% 2024.
0,5-0,6 l/mil.
Räknar den med att man betalar listpris för volvon? 8000kr för service låter mycket. Vanligt är att man får första året gratis. Mitt ligger på ca 300 efter första året för 12kr.

Sen tror jag många privatköpare jämför med den nästan nya begagnade bil man brukar köpa som man dessutom brukar behålla lite längre än 3år.
Vad betalar du för Volvon då?
Låter bra att du har nollvärde 2024 för det är nog ganska nära sanningen.
I Service räknar jag med reparationer och slitdelar, viktigare på äldre bilar.
299'
Min bil var som sagt beg. 6mån / 1300mil.
Men jag blev erbjuden att beställa en fabriksny v90 med samma spec till samma pris.

Re: Döda ”Dyr-myten”

Postat: 16 nov 2019 19:43
av LarsL
Fredrik j skrev:

Min bil var som sagt beg. 6mån / 1300mil.
Men jag blev erbjuden att beställa en fabriksny v90 med samma spec till samma pris.
Nu ska vi jämföra äpplen och äpplen! Vi kan ju inte jämför en ny elbil mot en begagnad avgasbil!?!?

Re: Döda ”Dyr-myten”

Postat: 16 nov 2019 21:13
av mati
För att återgå till ursprungsfrågan, jag tror inte att folk jämför Tesla med en laddbybrid. De jämför med en dieselbil eftersom det är en sån bil de kör idag. Och en dieselbil är billigare i inköp. De flesta står inte inför valet att skaffa en Model 3 eller en Passat GTE, då hade de troligen vetat hur priserna ligger till. Jag vågar påstå att väldigt många i princip enbart tittar på inköpspriset vid köp av en ny bil. Folk blir glada när de får ett gäng vinterdäck på köpet, men att bilen kostar 20-30k i soppa plus 5k i service varje år förträngs gärna eftersom bränslekostnader ses som en fast kostnad som visserligem svider i plånboken, men som inte går att välja bort. Och därför funderar man inte på det, och inser inte att det faktiskt går att välja bort.
Jag ser hela tiden hur folk gör stora ögon när jag säger att jag inte har några bränslekostnader, och som grädde på moset är hushållselen och uppvärmningen av huset också i princip gratis, allt tack vare solcellerna. Antingen så tror de att jag ljuger, eller så kommer förklaringar att elbilarna och solcellerna är så dyra i inköp att det omöjligt kan löna sig. Det är väl samma tänk som de där mobilabonnemangen där man "får" en telefon när man tecknar nytt. Jättebilligt, telefonen var ju gratis.

Re: Döda ”Dyr-myten”

Postat: 16 nov 2019 21:47
av Mickep
Att det är dyrt är en sanning i nuläget.
Att elbilar för alltid skall kosta över halvmiljon är något som kommer att ändras på. Det kommer från flera källor, men kommer kanske ta 3-5 år. Då talar vi bruksbilar, inte prestandasegmentet.
Att det är billigt drivmedel är inte direkt helt sant heller. Är man tvungen att använda vinstdrivande laddare är det som att betala för att tanka.
Vi kommer troligtvis se samma inköpspris värdefall och TCO på bilar i framtiden som nu.
Men det är väldigt dumt att göra några förutsägelse baserat hur det ser ut i dag, då vi är mitt uppe i en omställning.

Re: Döda ”Dyr-myten”

Postat: 16 nov 2019 22:23
av Walker
Ok. Jag ångrar att jag startade den här tråden. En del kan inte, andra vill inte. Alla Teslor är svindyra, opålitliga, usel kvalitet och bara för fanboys och nördar. Jorden är platt.
God natt.

Re: Döda ”Dyr-myten”

Postat: 16 nov 2019 22:33
av dd88
Nej jag kan faktiskt inte.

Re: Döda ”Dyr-myten”

Postat: 17 nov 2019 07:05
av BrooklynS
Tesla 3 är billigare totalt sett än motsvarande rymlig dieselbil med 4wd och dragkrok. Detta givet att man faktiskt kör med bilen och ju mer man kör desto billigare blir den.

Sedan skall man nog vara väldigt enögd om man tror att dieselbilar kommer att ha ett bra andrahandsvärde efter 2020...


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro

Re: Döda ”Dyr-myten”

Postat: 17 nov 2019 07:56
av mati
Walker skrev:
Ok. Jag ångrar att jag startade den här tråden. En del kan inte, andra vill inte. Alla Teslor är svindyra, opålitliga, usel kvalitet och bara för fanboys och nördar. Jorden är platt.
God natt.
Var nånstans läser du ut allt detta i denna tråd?

Re: Döda ”Dyr-myten”

Postat: 17 nov 2019 08:44
av nek0
BrooklynS skrev:
Tesla 3 är billigare totalt sett än motsvarande rymlig dieselbil med 4wd och dragkrok. Detta givet att man faktiskt kör med bilen och ju mer man kör desto billigare blir den.

Sedan skall man nog vara väldigt enögd om man tror att dieselbilar kommer att ha ett bra andrahandsvärde efter 2020...


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Problemet är att det inte finns motsvarande rymlig dieselbil med 4wd och dragkrok.
Ge mig förslag på en motsvarande elbil till min Superb. Den behöver inte ha bättre TCO, för mig räcker det med samma TCO.

Re: Döda ”Dyr-myten”

Postat: 17 nov 2019 08:57
av vigge50
Mickep skrev:
Att det är dyrt är en sanning i nuläget.
Att elbilar för alltid skall kosta över halvmiljon är något som kommer att ändras på. Det kommer från flera källor, men kommer kanske ta 3-5 år. Då talar vi bruksbilar, inte prestandasegmentet.
Att det är billigt drivmedel är inte direkt helt sant heller. Är man tvungen att använda vinstdrivande laddare är det som att betala för att tanka.
Vi kommer troligtvis se samma inköpspris värdefall och TCO på bilar i framtiden som nu.
Men det är väldigt dumt att göra några förutsägelse baserat hur det ser ut i dag, då vi är mitt uppe i en omställning.
Problemet dock är att samma sak sades 2014. Då kostade en Renault Zoe strax över 300 000 kr och nu kostar den strax över 360 000 kr. Liknande gällde eGolf fram till nyligen då de sänkte priset ner till motsvarande vad den kostade får några år sedan. När BMW i3 kom så kostade den 339 900 kr före supermiljöbilspremien.

http://www.gronabilister.se/biltester/bmw-i3

Nissans Leaf börjar nu på 397 000 kr, har definitivt var billigare förut.

Ja, dessa elbilarna har blivit bättre och fått större batterier men behöver de större batterier? Kommer vi snart se bilar som går ner i pris istället för att ständigt öka? Sen är jag mycket väl medveten om det allt svagare kronan som också har sin påverkan, skulle vara intressant att se prisutvecklingen för olika modeller i t ex Tyskland över tidsperioden 2014-2019.
Visst, nu är detta rekommenderade priset som går att pruta i vissa fall ganska mycket var det inte fallet 2015 också?

I bilar som Zoe, i3, golf mm så ser inte jag något jättebehov av större batteri så jag hoppas att du har rätt att priserna börjar sänkas snart. ID3 kan bli bra men frågan är ju helt klart vad priset blir.

Re: Döda ”Dyr-myten”

Postat: 17 nov 2019 09:15
av Fredrik j
LarsL skrev:
Fredrik j skrev:

299'
Skitsnack att du prutat 100 kkr på en ny bil.
Det är väl snarare skitsnack att en volvo v90 d3 kostade 400' för 1 år sedan.
Min bil var inte ny utan 6mån gammal.

https://www.volvocars.com/se/erbjudande ... kter/14081

Re: Döda ”Dyr-myten”

Postat: 17 nov 2019 09:20
av Fredrik j
LarsL skrev:
Fredrik j skrev:

Min bil var som sagt beg. 6mån / 1300mil.
Men jag blev erbjuden att beställa en fabriksny v90 med samma spec till samma pris.
Nu ska vi jämföra äpplen och äpplen! Vi kan ju inte jämför en ny elbil mot en begagnad avgasbil!?!?
Jag kan jämföra två alternativ. Det är ju så riktiga bilköpare gör.
Det finns ju inga begagnade model3 så där måste man köpa nytt.

Re: Döda ”Dyr-myten”

Postat: 17 nov 2019 09:44
av Svenssons
Fredrik j skrev:

Jag kan jämföra två alternativ. Det är ju så riktiga bilköpare gör.
Det finns ju inga begagnade model3 så där måste man köpa nytt.
Finns en del begagnade Model 3 nu när det gått mer än 6 månader sedan första leverans men de är inte många. Är ditt resonemang alltså som att säga att Alla alla Audi och BMW-bilar är dyra för jämfört med några år äldre mindre Kia så kostar de ibland flera gånger mer? Man kan ju alltid jämföra två alternativ...

Re: Döda ”Dyr-myten”

Postat: 17 nov 2019 10:02
av Fredrik j
Svenssons skrev:
Fredrik j skrev:

Jag kan jämföra två alternativ. Det är ju så riktiga bilköpare gör.
Det finns ju inga begagnade model3 så där måste man köpa nytt.
Finns en del begagnade Model 3 nu när det gått mer än 6 månader sedan första leverans men de är inte många. Är ditt resonemang alltså som att säga att Alla alla Audi och BMW-bilar är dyra för jämfört med några år äldre mindre Kia så kostar de ibland flera gånger mer? Man kan ju alltid jämföra två alternativ...
Om du väljer mellan en ny bmw/audi och en några år gammal kia så kan man säga att dom första är dyra. Men få bilköpare väljer mellan dessa bilar.
Lite förvånande att du ser det som kontroversiellt. Är man intresserad av en populär bilmodell blir det ofta billigare att köpa en nästan ny. Man slipper också vänta. Förutsättningen är ju att den sålt bra så det finns ett utbud. Finns det inga nästan nya begagnade måste man ju köpa nytt vilket ju i stort sätt alltid är en sämre affär.
För mig personligen var model3 aldrig ett alternativ eftersom jag drar husvagn med bilen.
Provkörningen överttgade mig dock om att nästa bil jag köper om kanske 4-5år kommer vara eldriven eller möjligen hybrid om det går segt med utbudet på rena elbilar. Kanske kör jag vidare med diesel till en elbil finns.

Re: Döda ”Dyr-myten”

Postat: 17 nov 2019 10:21
av LarsL
Ska vi jämföra äpplen med bananer och päron så kan jag ju slänga in en begagnad elbil också. OBS att elbilen går 2500 mil per år här... varför inte?

Re: Döda ”Dyr-myten”

Postat: 17 nov 2019 10:25
av Fredrik j
Du har helt rätt. Kan man tänka sig en begagnad Leaf så blir den klart billigare än dom andra två. Naturligtvis.
Ännu billigare skulle ju en v70 från 2005 bli om man kan tänka sig att kuska runt i en sån.
Men då blir ju diskussionen lite larvig.
Man ska jämföra alternativa bilar som man på riktigt kan tänka sig att köpa.

Re: Döda ”Dyr-myten”

Postat: 17 nov 2019 10:34
av LarsL
Fredrik j det var du som började med det löjliga... :roll:

Men ja, en Nissan Leaf är 20kr/månad dyrare än en gammal diesel från 2005 om man kör så lite som 1500 mil per år.

Re: Döda ”Dyr-myten”

Postat: 17 nov 2019 10:39
av mati
vigge50 skrev:
I bilar som Zoe, i3, golf mm så ser inte jag något jättebehov av större batteri så jag hoppas att du har rätt att priserna börjar sänkas snart. ID3 kan bli bra men frågan är ju helt klart vad priset blir.
Vi har förbokat en ID3, men vi sa just igår att vi egentligen inte vill ha en annan bil än e-Golfen. Den är så pass bra och batteriet räcker gott och väl för det vi använder bilen till. Så varför? Skulle vi ändå bestämma oss för att byta bort den efter tre år så blir det troligen en ID3 med minsta batteriet, under förutsättning att den blir rejält mycket billigare. Samtidigt blir då e-Golfen kanske svårsåld och vi får behålla den i alla fall.

Re: Döda ”Dyr-myten”

Postat: 17 nov 2019 10:41
av LarsL
Men kör du lite längre, typ 2000 mil, ganska vanlig jobbpendlingen så vinner elbilen.