Sida 2 av 3

Re: Allego laddare

Postat: 18 nov 2019 19:29
av LarsL
[JM] skrev:
Finns det några trender som pekar på stt batteriutvecklingen håller på att avta?
Idag är ju 60-70kWh "standard" på vanliga/kommande 400tkr bilar.
Det som kan dämpa utvecklingen är att folk inte kommer efterfråga det. De flesta kommer kanske välja en lite billigare och lite lättare bil med 40 mils räckvidd istället för en med 100 mils räckvidd. Jag har ju redan gjort så. Men tekniskt funkar det säkert om 10 år att ha den typen av räckvidd i en Model 3 LR.

Re: Allego laddare

Postat: 18 nov 2019 19:30
av LarsL
Svenssons skrev:
[JM] skrev:
Finns det några trender som pekar på stt batteriutvecklingen håller på att avta?
Idag är ju 60-70kWh "standard" på vanliga/kommande 400tkr bilar.
Ökad energidensitet och minskad kostnad kommer inte läggas på större batteripack med samma vikt utan på billigare och lättare batteripack. Då kommer bilarna bli billigare och få bättre köregenskaper (acceleration, kurvtagning, bromssträcka, energiförbrukning).
Men du ska inte underskatta räckviddsångesten. Den kraften är stor.

Re: Allego laddare

Postat: 18 nov 2019 19:32
av EnTraktor
LarsL skrev:
Svenssons skrev:
[JM] skrev:
Finns det några trender som pekar på stt batteriutvecklingen håller på att avta?
Idag är ju 60-70kWh "standard" på vanliga/kommande 400tkr bilar.
Ökad energidensitet och minskad kostnad kommer inte läggas på större batteripack med samma vikt utan på billigare och lättare batteripack. Då kommer bilarna bli billigare och få bättre köregenskaper (acceleration, kurvtagning, bromssträcka, energiförbrukning).
Men du ska inte underskatta räckviddsångesten. Den kraften är stor.
Den överlägset starkaste kraften är plånboken. Svensson kommer inte köpa ett batteri som används 4 gånger per år. Utan det blir en 100k billigare bil och ett extra 20 min laddstopp istället någon gång per år.

Re: Allego laddare

Postat: 18 nov 2019 19:34
av [JM]
EnTraktor skrev:
LarsL skrev:
Svenssons skrev:
[JM] skrev:
Finns det några trender som pekar på stt batteriutvecklingen håller på att avta?
Idag är ju 60-70kWh "standard" på vanliga/kommande 400tkr bilar.
Ökad energidensitet och minskad kostnad kommer inte läggas på större batteripack med samma vikt utan på billigare och lättare batteripack. Då kommer bilarna bli billigare och få bättre köregenskaper (acceleration, kurvtagning, bromssträcka, energiförbrukning).
Men du ska inte underskatta räckviddsångesten. Den kraften är stor.
Den överlägset starkaste kraften är plånboken. Svensson kommer inte köpa ett batteri som används 4 gånger per år. Utan det blir en 100k billigare bil och ett extra 20 min laddstopp istället någon gång per år.
Fast man köper ju gärna BMWn med den fetaste motorn som man använder potentialen i ca 4ggr per år.

Re: Allego laddare

Postat: 18 nov 2019 19:36
av EnTraktor
[JM] skrev:
EnTraktor skrev:
LarsL skrev:
Svenssons skrev:
[JM] skrev:
Finns det några trender som pekar på stt batteriutvecklingen håller på att avta?
Idag är ju 60-70kWh "standard" på vanliga/kommande 400tkr bilar.
Ökad energidensitet och minskad kostnad kommer inte läggas på större batteripack med samma vikt utan på billigare och lättare batteripack. Då kommer bilarna bli billigare och få bättre köregenskaper (acceleration, kurvtagning, bromssträcka, energiförbrukning).
Men du ska inte underskatta räckviddsångesten. Den kraften är stor.
Den överlägset starkaste kraften är plånboken. Svensson kommer inte köpa ett batteri som används 4 gånger per år. Utan det blir en 100k billigare bil och ett extra 20 min laddstopp istället någon gång per år.
Fast man köper ju gärna BMWn med den fetaste motorn som man använder potentialen i ca 4ggr per år.
Nej, Svensson köper verkligen inte en BMW med fetaste motorn.

Re: Allego laddare

Postat: 18 nov 2019 19:37
av LarsL
Jag vet inte, men jag tror det finns en marknad för dessa bilar. Tänk dig att de kanske kommer kosta som dagen Model S LR.

Re: Allego laddare

Postat: 18 nov 2019 19:57
av [JM]
En snabb kik på trender/kurvor över batterier ser ut att dubblera kapaciteten på ca 10 år.
Kostnaderna verkar sjunka med ca 18% per år.
Om 10 år kommer alltså det dubbelt så stora batteriet kosta ca en femtedel/kwh (1/1.18^10=0.19) dvs 2.5 ggr mindre än dagen batterier.
Dubbla storleken för 40% av priset.
Edit: det lär ju balansera ut sig. Om laddning blir billigt och enkelt kommer inga stora batterier köpas. Blir laddning dyrt så kommer efterfrågan på större batterier.

Re: Allego laddare

Postat: 18 nov 2019 20:10
av EnTraktor
[JM] skrev:
En snabb kik på trender/kurvor över batterier ser ut att dubblera kapaciteten på ca 10 år.
Ange gärna källa, Tesla har som sagt gått från ca 85 till ca 100 på 7 år, alltså knappt 20 procent.

Re: Allego laddare

Postat: 18 nov 2019 20:44
av Svenssons
LarsL skrev:
Jag vet inte, men jag tror det finns en marknad för dessa bilar. Tänk dig att de kanske kommer kosta som dagen Model S LR.
En marknad finns det men den är inte stor. Kan som sagt var jämföras med avgasbilar som kan köra 0-100 km/h på 3 sekunder. Det är nisch-bilar och kommer sannolikt att kosta mer än dagens Model S LR. Model S LR har inte 100 mils räckvidd och jag tror att vi måste vänja oss vid dyrare bilar. De kommer inte gå ner i pris och få bättre egenskaper. Att bygga en bil som har 100 mils räckvidd, kostar som en Model S LR och i övrigt är budget och saknar alla moderniteter lär inte ha en marknad.

Tänk på att elbilen alltid kan vara färdigladdad på morgonen mot avgasbilen som sannolikt i snitt har lite drygt halv tank på morgonen.

Allego laddare

Postat: 18 nov 2019 20:51
av taliz
EnTraktor skrev:
LarsL skrev:
Svenssons skrev:
[JM] skrev:
Finns det några trender som pekar på stt batteriutvecklingen håller på att avta?
Idag är ju 60-70kWh "standard" på vanliga/kommande 400tkr bilar.
Ökad energidensitet och minskad kostnad kommer inte läggas på större batteripack med samma vikt utan på billigare och lättare batteripack. Då kommer bilarna bli billigare och få bättre köregenskaper (acceleration, kurvtagning, bromssträcka, energiförbrukning).
Men du ska inte underskatta räckviddsångesten. Den kraften är stor.
Den överlägset starkaste kraften är plånboken. Svensson kommer inte köpa ett batteri som används 4 gånger per år. Utan det blir en 100k billigare bil och ett extra 20 min laddstopp istället någon gång per år.
Konstigt då att Svensson nu köper stora fyrhjulsdrivna monster på löpande band, trots att de aldrig kör utanför asfalten.
(Volvos mest sålda bil är numera SUVen XC60).

Re: Allego laddare

Postat: 18 nov 2019 21:00
av Jerker
Fast med Svensson menar man ju den stora massan och inte höginkomsttagare som dessutom kan få bilen via jobbet till en lägre kostnad. Jag har också haft bilar som en gång var det främsta som t.ex. Volvo kunde bygga, men då var de 15-25 år gamla. Jag köpte dem inte som nya, och så är det också med den stora andelen bilägare i det här landet. De flesta köper sin första nya bil när de har hunnit fylla 50, och det stämde bra in på både mig och min fru, och det var inte stora feta BMW vi köpte utan en Kia Rio resp. Zoe.

Re: Allego laddare

Postat: 18 nov 2019 21:43
av EnTraktor
taliz skrev:
EnTraktor skrev:
LarsL skrev:
Svenssons skrev:
[JM] skrev:
Finns det några trender som pekar på stt batteriutvecklingen håller på att avta?
Idag är ju 60-70kWh "standard" på vanliga/kommande 400tkr bilar.
Ökad energidensitet och minskad kostnad kommer inte läggas på större batteripack med samma vikt utan på billigare och lättare batteripack. Då kommer bilarna bli billigare och få bättre köregenskaper (acceleration, kurvtagning, bromssträcka, energiförbrukning).
Men du ska inte underskatta räckviddsångesten. Den kraften är stor.
Den överlägset starkaste kraften är plånboken. Svensson kommer inte köpa ett batteri som används 4 gånger per år. Utan det blir en 100k billigare bil och ett extra 20 min laddstopp istället någon gång per år.
Konstigt då att Svensson nu köper stora fyrhjulsdrivna monster på löpande band, trots att de aldrig kör utanför asfalten.
(Volvos mest sålda bil är numera SUVen XC60).
Andelen SUVar i Sverige är under 10% och i andra länder är siffran ännu lägre. Visst säljs det SUVar, prestandamonster och dyra bilar, men det absoluta majoriteten är medelklassbilar och tittar man i Europa så är det småbilar som dominerar på vägarna. Svensson eller EU-Svensson kommer inte köpa Model X eller E-tron utan det blir Model3, ID.3, Corsa-e, Škoda Citigo IV, 208e, Zoe, Seat Mii som kommer bli storsäljarna i Europa 2021-2022.

Re: Allego laddare

Postat: 19 nov 2019 20:24
av [JM]
EnTraktor skrev:
[JM] skrev:
En snabb kik på trender/kurvor över batterier ser ut att dubblera kapaciteten på ca 10 år.
Ange gärna källa, Tesla har som sagt gått från ca 85 till ca 100 på 7 år, alltså knappt 20 procent.
Här är en:
https://www.researchgate.net/figure/Bat ... _268459609

Men googla på: battery trends 2019 density
Så får du mkt matnyttigt. Obs Jag skrev "en snabb kik" dvs jag har inte spenderat 5 timmar till källgranskning.
Får kolla igenom Tony Sebas presentation igen. Har för mig han tog upp det också.

Eller sidan 33 i denna presentation.

Re: Allego laddare

Postat: 19 nov 2019 21:19
av EnTraktor
[JM] skrev:
EnTraktor skrev:
[JM] skrev:
En snabb kik på trender/kurvor över batterier ser ut att dubblera kapaciteten på ca 10 år.
Ange gärna källa, Tesla har som sagt gått från ca 85 till ca 100 på 7 år, alltså knappt 20 procent.
Här är en:
https://www.researchgate.net/figure/Bat ... _268459609

Men googla på: battery trends 2019 density
Så får du mkt matnyttigt. Obs Jag skrev "en snabb kik" dvs jag har inte spenderat 5 timmar till källgranskning.
Får kolla igenom Tony Sebas presentation igen. Har för mig han tog upp det också.

Eller sidan 33 i denna presentation.
Du länkar en graf med Ni-Cd batteriet från 1985 när vi diskuterar batterier 2019? Hade jag hittat nått på Google hade jag inte frågat.
Dom fakta vi har är att det bästa batteriet Tesla kunde erbjuda för 7 år sedan var ca 85 kWh. Idag kan dom erbjuda ca 100 kWh med ungefär samma fysiska storlek.
Så vi har fått 20% mer kapacitet på 7 år. Vad finns det för källa till att det fördubblas på 10 år?

Re: Allego laddare

Postat: 19 nov 2019 21:46
av tor-ake
Nissan leaf hade 24kWh 2011 och 40kWh 2018 i samma formfaktor, 2019 har de 62kWh, fortfarande i samma packvolym.

Re: Allego laddare

Postat: 19 nov 2019 22:58
av [JM]
EnTraktor skrev:
[JM] skrev:
EnTraktor skrev:
[JM] skrev:
En snabb kik på trender/kurvor över batterier ser ut att dubblera kapaciteten på ca 10 år.
Ange gärna källa, Tesla har som sagt gått från ca 85 till ca 100 på 7 år, alltså knappt 20 procent.
Här är en:
https://www.researchgate.net/figure/Bat ... _268459609

Men googla på: battery trends 2019 density
Så får du mkt matnyttigt. Obs Jag skrev "en snabb kik" dvs jag har inte spenderat 5 timmar till källgranskning.
Får kolla igenom Tony Sebas presentation igen. Har för mig han tog upp det också.

Eller sidan 33 i denna presentation.
Du länkar en graf med Ni-Cd batteriet från 1985 när vi diskuterar batterier 2019? Hade jag hittat nått på Google hade jag inte frågat.
Dom fakta vi har är att det bästa batteriet Tesla kunde erbjuda för 7 år sedan var ca 85 kWh. Idag kan dom erbjuda ca 100 kWh med ungefär samma fysiska storlek.
Så vi har fått 20% mer kapacitet på 7 år. Vad finns det för källa till att det fördubblas på 10 år?
Om jag klistarar in bilden här från länken och ber dig förklara vad den RÖDA trappan visar. Hittar du informationen du söker då?

Re: Allego laddare

Postat: 19 nov 2019 23:01
av [JM]
Tar den andra bilden som inkluderar nyare teslabatterier. Sen får gärna någon fylla på om dessa siffror är helt uppåt väggarna. Allt man läser på internet är ju inte sant....
Framgår inte om röda pilen är verklig utveckling eller spådom tyvärr.

Re: Allego laddare

Postat: 19 nov 2019 23:08
av [JM]
Sökte lite på model 3 och hittade 711Wh/Liter
https://insideevs.com/news/342679/tesla ... l-s-p100d/
vilket korrelerar hyggligt med pilen i bilden ovan beroende på vilket datum man sätter. Ska man välja Lanseringsdatum för Model 3 eller datumet då cellkemin fastslogs och man kunde påböra produktifieringen eller någonstans därimellan.....

Re: Allego laddare

Postat: 19 nov 2019 23:12
av Jerker
tor-ake skrev:
Nissan leaf hade 24kWh 2011 och 40kWh 2018 i samma formfaktor, 2019 har de 62kWh, fortfarande i samma packvolym.
Den senaste Nissan Leaf har väl dock inte samma volym och utformning på batteripacket som den första generaionen?

Renault Zoe har däremot nästan exakt samma utrymme nu som från början. De gick från 22 kWh till 41 i exakt samma pack, men då var en hel del av förbättringen att de helt enkelt packade cellerna bättre. Nu är det väl 51 kWh i den nyaste. Hur som helst så är inte hela förbättringen i kWh/volymenhet beroende på en ökad energidensitet i cellerna utan till stor del bättre paketerade celler.

Re: Allego laddare

Postat: 15 feb 2021 00:05
av Nect
Ingen som hört nått mer om Allego? Har gått nått år nu, så vart är alla laddare? :roll:

Re: Allego laddare

Postat: 12 okt 2021 19:09
av Tessi19
I Mariestad finns nu snart två 300kW och två 50kW laddare med två kablar vardera (alltså 8 laddplatser totalt).
Finns bredvid SuC Mariestad.Bild

Re: Allego laddare

Postat: 12 okt 2021 19:51
av fth
Tessi19 skrev:
I Mariestad finns nu snart två 300kW och två 50kW laddare med två kablar vardera (alltså 8 laddplatser totalt).
Finns bredvid SuC Mariestad.
Jag har bara testat Allego 150 kW-stolpar (Tyskland), men dom är iaf delade, dvs 150 kW totalt att fördela på dom två kablarna, jag fick aldrig mer än 70 kW när en annan bil laddade bredvid.

Jag misstänker starkt att det är fallet även här, men med 300 kW så spelar det ju förstås lite mindre roll.

50 kW delat på två är dock inte mycket att hänga i julgranen, man får hoppas det är 50 kW per kabel där.

/fth

Re: Allego laddare

Postat: 12 okt 2021 20:59
av Tessi19
fth skrev:
Tessi19 skrev:
I Mariestad finns nu snart två 300kW och två 50kW laddare med två kablar vardera (alltså 8 laddplatser totalt).
Finns bredvid SuC Mariestad.
Jag har bara testat Allego 150 kW-stolpar (Tyskland), men dom är iaf delade, dvs 150 kW totalt att fördela på dom två kablarna, jag fick aldrig mer än 70 kW när en annan bil laddade bredvid.

Jag misstänker starkt att det är fallet även här, men med 300 kW så spelar det ju förstås lite mindre roll.

50 kW delat på två är dock inte mycket att hänga i julgranen, man får hoppas det är 50 kW per kabel där.

/fth
Fast dem ser lite ut som julgran Bild;)

Re: Allego laddare

Postat: 15 maj 2022 09:28
av MrRun
Den här tråden är värd en uppdatering. Allego håller på att bli en intressant laddoperatör även i Sverige med ofta 6x300kw med kortbetalning.

Nyss öppnat en station i Gävle.
Uppsnappat på FB från Allegoanställd:
Linköping om ca 2 v.
2022 öppnar 15 till, bl.a Norrköping, Halmstad, Tierp, Storlien, Enköping, Värnamo, Ödeshög, Markaryd, Kungsbacka.
2023 är planen 20-30st nya.

Re: Allego laddare

Postat: 15 maj 2022 09:52
av mati
Varför är det ingen som vill bygga en snabbladdare utmed E20 mellan Göteborg och Mariestad? Det är 20 mil på en europaväg mellan Sveriges två största städer och det enda som finns är ett fåtal ynka och ensamma 50kW-laddare. Det är fan skamligt.
Jag blir milt sagt trött på att nya snabbladdare bara byggs på sådana ställen där det redan finns snabbladdning. Täck för h*e de vita fläckarna först.