Sida 2 av 2
Re: Priser och förmånsvärde på elbilar 2020
Postat: 03 dec 2019 11:15
av Pontus
Nu byter jag lite riktning på tråden här för att rubriken passar bra.
Är det någon som vet vad förmånsvärdet blir på model S tillverkad år 2020? Jag ska precis beställa och det känns som att det finns en stor risk att förmånsvärdet går upp (gillar inte att spela på roulett) så frågan är om man kan propsa på att få en bil som tillverkas i år om man beställer nu.
Re: Priser och förmånsvärde på elbilar 2020
Postat: 03 dec 2019 11:53
av Bjelke
Pontus skrev:Nu byter jag lite riktning på tråden här för att rubriken passar bra.
Är det någon som vet vad förmånsvärdet blir på model S tillverkad år 2020? Jag ska precis beställa och det känns som att det finns en stor risk att förmånsvärdet går upp (gillar inte att spela på roulett) så frågan är om man kan propsa på att få en bil som tillverkas i år om man beställer nu.
Ja då får det väl bli en lagerbil då, om det finns någon tillgänglig vill säga

Re: Priser och förmånsvärde på elbilar 2020
Postat: 03 dec 2019 12:04
av Verdi
Pontus skrev:Nu byter jag lite riktning på tråden här för att rubriken passar bra.
Är det någon som vet vad förmånsvärdet blir på model S tillverkad år 2020? Jag ska precis beställa och det känns som att det finns en stor risk att förmånsvärdet går upp (gillar inte att spela på roulett) så frågan är om man kan propsa på att få en bil som tillverkas i år om man beställer nu.
Varför skulle det vara stor risk? Har du några indikationer eller är det ren magkänsla?
Re: Priser och förmånsvärde på elbilar 2020
Postat: 03 dec 2019 12:18
av Pontus
Verdi skrev:Pontus skrev:Nu byter jag lite riktning på tråden här för att rubriken passar bra.
Är det någon som vet vad förmånsvärdet blir på model S tillverkad år 2020? Jag ska precis beställa och det känns som att det finns en stor risk att förmånsvärdet går upp (gillar inte att spela på roulett) så frågan är om man kan propsa på att få en bil som tillverkas i år om man beställer nu.
Varför skulle det vara stor risk? Har du några indikationer eller är det ren magkänsla?
Inga indikationer bara magkänsla. Grundar sig mest på att eftersom tiden gått så har mer och mer saker blivit standard.
När jag hade min S 85D så var förmånsvärdet ca 5.700 kr/mån och nu är det 4.700 kr/mån och då får man luftfjädring och stora stereon som jag inte hade på min. Så det har säkert blivit typ 1.500 kr/mån lägre förmånsvärde än vad det var på 2015. Säkert bara jag som är orolig för att skatteverket inte ska se mellan fingrarna på detta.
Re: Priser och förmånsvärde på elbilar 2020
Postat: 03 dec 2019 20:55
av zed
Pontus skrev:Verdi skrev:Pontus skrev:Nu byter jag lite riktning på tråden här för att rubriken passar bra.
Är det någon som vet vad förmånsvärdet blir på model S tillverkad år 2020? Jag ska precis beställa och det känns som att det finns en stor risk att förmånsvärdet går upp (gillar inte att spela på roulett) så frågan är om man kan propsa på att få en bil som tillverkas i år om man beställer nu.
Varför skulle det vara stor risk? Har du några indikationer eller är det ren magkänsla?
Inga indikationer bara magkänsla. Grundar sig mest på att eftersom tiden gått så har mer och mer saker blivit standard.
När jag hade min S 85D så var förmånsvärdet ca 5.700 kr/mån och nu är det 4.700 kr/mån och då får man luftfjädring och stora stereon som jag inte hade på min. Så det har säkert blivit typ 1.500 kr/mån lägre förmånsvärde än vad det var på 2015. Säkert bara jag som är orolig för att skatteverket inte ska se mellan fingrarna på detta.
Du är inte ensam, jag funderar också på detta. Längre räckvidd, ökad prestanda, fri SuC, Autopilot, Multicoat lack. Den är ju verkligen förmånlig som tjänstebil just nu samtidigt som priset och räntan är rekordlåg.
Det har dessutom varit en del mediabevakning kring rabatteringen av elbilar (som mestmotor.se gjorde) så Skatteverket kanske känner pressen.
Å andra sidan har man precis satt ett lågt förmånsvärde på bl.a. Polestar 2 som börjar levereras till sommaren så bedömningsgrunden kanske inte kommer ändras så snart. Kanske nöjer man sig med att inte förnya rabatten om 10 k på förmånsvärdet.
Priser och förmånsvärde på elbilar 2020
Postat: 03 dec 2019 22:48
av taliz
Grejen är väl just att de blivit standard. Priset har sjunkit.
Ser inte varför dom skulle höja då. Avgasbilar har ju också kontinuerligt blivit bättre...
Förövrigt är väl tex étron jämförbar prismässigt, och den har ju liknande förmånsvärde.
Re: Priser och förmånsvärde på elbilar 2020
Postat: 04 dec 2019 06:45
av Verdi
taliz skrev:Grejen är väl just att de blivit standard. Priset har sjunkit.
Ser inte varför dom skulle höja då. Avgasbilar har ju också kontinuerligt blivit bättre...
Förövrigt är väl tex étron jämförbar prismässigt, och den har ju liknande förmånsvärde.
Kan du snälla sluta skriva E-Tron sådär? Är du fem år gammal?
Re: Priser och förmånsvärde på elbilar 2020
Postat: 04 dec 2019 07:27
av Stevvee
taliz skrev:Grejen är väl just att de blivit standard. Priset har sjunkit.
Ser inte varför dom skulle höja då. Avgasbilar har ju också kontinuerligt blivit bättre...
Förövrigt är väl tex étron jämförbar prismässigt, och den har ju liknande förmånsvärde.
EQC borde vara billigare är E-tron men det är den ju inte. Varför har jag inte tagit reda på men att Skatteverket är konsekvent kan man ju enkelt konstatera att så inte är fallet. Oberäkneliga precis som regeringen.
”KÖP ETANOL! Det är bra och skattefritt m.m” så lät det en gång i tiden. Snabbt drog man åt snaran.
Re: Priser och förmånsvärde på elbilar 2020
Postat: 04 dec 2019 08:11
av BEV[e-Rage]
Stevvee skrev:”KÖP ETANOL! Det är bra och skattefritt m.m” så lät det en gång i tiden. Snabbt drog man åt snaran.
viewtopic.php?f=28&t=19001&start=10&hilit=Etanol

Re: Priser och förmånsvärde på elbilar 2020
Postat: 04 dec 2019 08:34
av Zalman3
Stevvee skrev:taliz skrev:Grejen är väl just att de blivit standard. Priset har sjunkit.
Ser inte varför dom skulle höja då. Avgasbilar har ju också kontinuerligt blivit bättre...
Förövrigt är väl tex étron jämförbar prismässigt, och den har ju liknande förmånsvärde.
EQC borde vara billigare är E-tron men det är den ju inte. Varför har jag inte tagit reda på men att Skatteverket är konsekvent kan man ju enkelt konstatera att så inte är fallet. Oberäkneliga precis som regeringen.
”KÖP ETANOL! Det är bra och skattefritt m.m” så lät det en gång i tiden. Snabbt drog man åt snaran.
Speciella etanolbilar var ett feltänkt från början.
Jag tycker visst att vi kan ha låginblandning av etanol i fossila bränslen.
Men etanolen räcker bara till en pyttedel av behovet av bränslen.
Dessutom är i princip alla bilar förberedda för 27%( om jag minns rätt) inblandning eftersom de flesta bilar vi har i Sverige även säljs i Brasilien, och där har man 27% etanolinblandning.
Därför är speciella etanolbilar och mackar helt onödiga.
Re: Priser och förmånsvärde på elbilar 2020
Postat: 04 dec 2019 08:46
av Stevvee
Zalman3 skrev:Stevvee skrev:taliz skrev:Grejen är väl just att de blivit standard. Priset har sjunkit.
Ser inte varför dom skulle höja då. Avgasbilar har ju också kontinuerligt blivit bättre...
Förövrigt är väl tex étron jämförbar prismässigt, och den har ju liknande förmånsvärde.
EQC borde vara billigare är E-tron men det är den ju inte. Varför har jag inte tagit reda på men att Skatteverket är konsekvent kan man ju enkelt konstatera att så inte är fallet. Oberäkneliga precis som regeringen.
”KÖP ETANOL! Det är bra och skattefritt m.m” så lät det en gång i tiden. Snabbt drog man åt snaran.
Speciella etanolbilar var ett feltänkt från början.
Jag tycker visst att vi kan ha låginblandning av etanol i fossila bränslen.
Men etanolen räcker bara till en pyttedel av behovet av bränslen.
Dessutom är i princip alla bilar förberedda för 27%( om jag minns rätt) inblandning eftersom de flesta bilar vi har i Sverige även säljs i Brasilien, och där har man 27% etanolinblandning.
Därför är speciella etanolbilar och mackar helt onödiga.
Ja blanda går fint. För mycket etanol sliter mycket på motorn eftersom den är så torr.
Men lustigt att ge 5000kr i miljöbonus nu för konvertering. Pratades väll alldeles nyligen om etanolpris mot 20kr/L?
Re: Priser och förmånsvärde på elbilar 2020
Postat: 04 dec 2019 08:56
av Verdi
Stevvee skrev:Pratades väll alldeles nyligen om etanolpris mot 20kr/L?
Problemet med HVO, Etanol och andra typer av biodrivmedel är att det är mycket svårt eller rent av omöjligt att producera i tillräckligt stora mängder utan att det får andra negativa konsekvenser.
Det kan ju fungera som nischprodukt för användningsområden där eldrift inte lämpar sig. Men inte som mainstream-drivmedel i personbilar.
Re: Priser och förmånsvärde på elbilar 2020
Postat: 04 dec 2019 09:10
av Stevvee
Verdi skrev:Stevvee skrev:Pratades väll alldeles nyligen om etanolpris mot 20kr/L?
Problemet med HVO, Etanol och andra typer av biodrivmedel är att det är mycket svårt eller rent av omöjligt att producera i tillräckligt stora mängder utan att det får andra negativa konsekvenser.
Det kan ju fungera som nischprodukt för användningsområden där eldrift inte lämpar sig. Men inte som mainstream-drivmedel i personbilar.
Nej precis så varför fortsätta åt det hållet?
Men men mycket man inte förstår såklart !
Re: Priser och förmånsvärde på elbilar 2020
Postat: 04 dec 2019 09:18
av Verdi
Stevvee skrev:Verdi skrev:Stevvee skrev:Pratades väll alldeles nyligen om etanolpris mot 20kr/L?
Problemet med HVO, Etanol och andra typer av biodrivmedel är att det är mycket svårt eller rent av omöjligt att producera i tillräckligt stora mängder utan att det får andra negativa konsekvenser.
Det kan ju fungera som nischprodukt för användningsområden där eldrift inte lämpar sig. Men inte som mainstream-drivmedel i personbilar.
Nej precis så varför fortsätta åt det hållet?
Men men mycket man inte förstår såklart !
Jo, var mest tänkt som en förklaring till varför det blir dyrt.

Re: Priser och förmånsvärde på elbilar 2020
Postat: 04 dec 2019 09:22
av Stevvee
Verdi skrev:Stevvee skrev:Verdi skrev:Stevvee skrev:Pratades väll alldeles nyligen om etanolpris mot 20kr/L?
Problemet med HVO, Etanol och andra typer av biodrivmedel är att det är mycket svårt eller rent av omöjligt att producera i tillräckligt stora mängder utan att det får andra negativa konsekvenser.
Det kan ju fungera som nischprodukt för användningsområden där eldrift inte lämpar sig. Men inte som mainstream-drivmedel i personbilar.
Nej precis så varför fortsätta åt det hållet?
Men men mycket man inte förstår såklart !
Jo, var mest tänkt som en förklaring till varför det blir dyrt.

Jag förstår. Men samtidigt är väll höjningen Inge enbart kostnaden för bränslet utan även en del skatt ? (Djupt vatten nu då jag inte har full kontroll på kostnaderna som är för HVO och etanol) någonstans i bakhuvudet så är skatten på dessa två bränslen lägre idag än för bensin o diesel ?