Laddluckan öppnar vid tvätt

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Arn
Teslaägare

Re: Laddluckan öppnar vid tvätt

Inlägg av Arn »

Spännande tråd. Ska snart tvätta min M3 som jag haft 1.5 nån. Vit färg så den klarar sig hyfsat mot smuts.

Vekar finnas många fallgropar med både laddlucka och bagagelucka som kan öppnas och skadas. Men då torde riskerna vara eliminerade med dogmode?

Sedan det där med repor....hoppas den vita lacken inte drabbas

annars finns många bilfirmor som för en hundralapp handtvättar bilen, dock drop in så kan vara några bilar före dvs lång väntetid. Plus att man får lämna nyckelkort och någon mindre van förare av Teska sätter sig bakom ratten. Vet ej om det är så mycket bättre men kanske repar nindre än automaten.
Användarvisningsbild
Arn
Teslaägare

Inlägg av Arn »

Snackade med biltvätt firman. Han rekommenderade tvätt 2-3 gånger i månaden så här års och 1 gång i veckan på vintern
Tydligen skulle handtvätt med fel teknik skada mer än deras metod med högtryck och sedan mjuka borstar.

Man hade heller aldrig stött på problem med laddluckor. I manualen står att man inte ska spola med högtryck på laddluckan. Beror det måhända på att den kan låsas upp? Jag kommer dock låsa rubb och stubb.
Måate dog läge aktiveras för att larmet inte ska tjuta om man själv sitter i den låsta bilen med mobilen jämte sig?
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Larmet aktiveras inte om du sitter i bilen och den är låst.
Om du tar bort inställningen att den låser upp när man lägger i P så kommer den fortsätta vara låst också.
Sen bör du nog fälla in speglarna. Råkade glömma det på Volvon en gång och voilà, ena motorn trasig.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Arn
Teslaägare

Inlägg av Arn »

Första tvätt med borstar gick utmärkt frånsett att jag fick byta drive till neutral då parkeringsbromsen tydligen aktiveras i läget drive

Missade ditt tips om backspegeln men har tvättat andra bilar med öppna sådana utan problem
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare

Inlägg av Curik »

När jag kör med en automatisk högtryckstvätt så brukar jag sätta bilen i P, låsa (då blir laddlucke-knappen utgråad i menyn) och stänga av larm/tilt samt dra in speglarna.

Har även provat med att sitta med D i. Det verkade också fungera.
Användarvisningsbild
ducce916
Teslaägare

Inlägg av ducce916 »

har tvättat min A8 med Gardenas borste på vintrarna. På Diamond Brite säger man att det blir repor efter den borsten och dessa kan man se på min svarta Audi. På pärlvit M3 undrar jag om det syns?
Användarvisningsbild
metchristian
Teslaägare

Inlägg av metchristian »

ducce916 skrev:
har tvättat min A8 med Gardenas borste på vintrarna. På Diamond Brite säger man att det blir repor efter den borsten och dessa kan man se på min svarta Audi. På pärlvit M3 undrar jag om det syns?
Ja sämsta man kan göra är att tvätta me borstar....
blir tom rädd över hur folk använder borstar som finns på gör det själv hallarna... va sjutton vet man hur den innan har gjort..... jag har tom sett folk tvätta bilen med fönster tvättborsten som finns på mackarna vid luft o vatten... handtvätt högtryck alt ångtvätt är det som gäller (ej någon erfarenhet av Ångtvätt men hört att det ska va ok)
Skriv svar