Sida 2 av 10

Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut

Postat: 31 dec 2019 14:32
av bylund
30 km kan vara lite långt att cykla. Och det beror på vad man behöver ha med sig.

30 km per resa låter långt. Hur många resor om dagen görs i snitt per bil?

Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut

Postat: 31 dec 2019 15:36
av iAkita
kallekula skrev:
Andra elbilar än Tesla är inte aktuella för långresor om man inte är entusiast.
Vilket snack. Det finns numera ett flertal elbilar (andra än Tesla) på marknaden som fungerar alldeles utmärkt på långresor. Själv kör jag min e-Niro upp till 75 mil på en dag flera gånger om året utan minsta problem. Lägg till det ett antal resor på 25-30 mil då jag inte ens behöver stanna och ladda.

Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut

Postat: 31 dec 2019 15:37
av SolnaGnagarn
För oss kommer det funka med vår Taycan 4S då 99% av våra/mina resor är under 3mil hela tiden. På våren/sommaren åker vi till landet och dit är det 10 mil. Dom få gångerna vi åker långt så får vi stå ut med lite väntetid. Men man förstår ju er som åker mycket långa sträckor i tex tjänsten. Där finns det ju inget annat än Tesla eller fossil.

Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut

Postat: 31 dec 2019 15:40
av Fredrik j
Zalman3 skrev:
Fredrik j skrev:
Zalman3 skrev:
pubbe skrev:
kallekula skrev:
Andra elbilar än Tesla är inte aktuella för långresor om man inte är entusiast.
Det börjar dyka upp en del ionity-laddare nu och om man håller sig i södra Sverige, typ Göteborg - Jönköping och nedåt, så funkar det rätt bra. Det kommer också bli bättre, andra elbilar upplever det tesla ägare upplevde för ca 5 år sedan.

Nu har jag bara tesla men jag tror jag skulle klara mina behov med en etron också.
Nu införs ju nya mijöbilsregler 1 mars 2020.
Vilket i praktiken gör att staten bara får köpa in bilar som går minst 5mil på el.
Kommunerna och företagen följer efter.
Den dramatiska skattehöjningen 1 januari 2020 är också en spik i kistan för fossilbilarna.

Så om ett år har vi betydligt fler elbilar på vägarna.

Tror inte alls att laddinfrastrukturen hinner med i svängarna.

Då kommer det att visa sig att Teslas SuC fungerar för långresor, men CCS folket får köa på laddplatserna.
Låter som staten kommer köpa hybrider som går minst 50km på el då. För att runda laddningsproblemet.
Tror att elbilar passar perfekt för stat och kommun.
Hörde en siffra på att den genomsnittliga resan för en kommun bil är 30km.
Problemet är att när man har så korta avstånd. Ska man alls åka bil då?
Jag tror det mesta en kommun kör är inom hemsjukvården. Många korta resor blir det.
Var bor du med en så skruvad bild av transportbehov?

Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut

Postat: 31 dec 2019 16:04
av BrooklynS
iAkita skrev:
kallekula skrev:
Andra elbilar än Tesla är inte aktuella för långresor om man inte är entusiast.
Vilket snack. Det finns numera ett flertal elbilar (andra än Tesla) på marknaden som fungerar alldeles utmärkt på långresor. Själv kör jag min e-Niro upp till 75 mil på en dag flera gånger om året utan minsta problem. Lägg till det ett antal resor på 25-30 mil då jag inte ens behöver stanna och ladda.
Om du åker mycket i Norrland så är det annat, eftersom det bara är Tesla som har någonting som liknar ett laddnätverk. Ingen annan bil klarar resor vare sig kust-fjäll eller norr-söder utan ohemula laddningstider, och då vid en laddare som antingen är trasig eller har lång kö där folk sitter timmar i stöten pga långsamma laddtider.

Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut

Postat: 31 dec 2019 16:15
av NEO
Bjelke skrev:
Menyn till vänster, finns den att välja i just L+-läget?
Jag har inte sett den förut på min bil :oops:
Menyn till vänster med live performance data kommer när du nått 52°C på batteriet, temperaturmätaren till höger kommer direkt när du aktiverat ludi+ genom att hålla in ludi+ i menyn eller från easter egg (där santa claus och pruttarna är)

Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut

Postat: 31 dec 2019 16:22
av iAkita
BrooklynS skrev:
iAkita skrev:
kallekula skrev:
Andra elbilar än Tesla är inte aktuella för långresor om man inte är entusiast.
Vilket snack. Det finns numera ett flertal elbilar (andra än Tesla) på marknaden som fungerar alldeles utmärkt på långresor. Själv kör jag min e-Niro upp till 75 mil på en dag flera gånger om året utan minsta problem. Lägg till det ett antal resor på 25-30 mil då jag inte ens behöver stanna och ladda.
Om du åker mycket i Norrland så är det annat, eftersom det bara är Tesla som har någonting som liknar ett laddnätverk. Ingen annan bil klarar resor vare sig kust-fjäll eller norr-söder utan ohemula laddningstider, och då vid en laddare som antingen är trasig eller har lång kö där folk sitter timmar i stöten pga långsamma laddtider.
Visst, norr om Östersund är det säkert inte så muntert. Men att dra slutsatsen att det generellt sett inte funkar med långfärd med andra elbilar än Tesla utifrån det specialfallet är ju lika dumt som att säga att Tesla inte funkar på långfärd eftersom det finns så få superchargers i Östeuropa.

Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut

Postat: 31 dec 2019 16:30
av BrooklynS
iAkita skrev:
Visst, norr om Östersund är det säkert inte så muntert. Men att dra slutsatsen att det generellt sett inte funkar med långfärd med andra elbilar än Tesla utifrån det specialfallet är ju lika dumt som att säga att Tesla inte funkar på långfärd eftersom det finns så få superchargers i Östeuropa.

Det är ändå halva Sverige, tillika där man kör längst resor dagligen så det är ju helt klart relevant...

Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut

Postat: 31 dec 2019 18:50
av OfarligTesla
BrooklynS skrev:
iAkita skrev:
Visst, norr om Östersund är det säkert inte så muntert. Men att dra slutsatsen att det generellt sett inte funkar med långfärd med andra elbilar än Tesla utifrån det specialfallet är ju lika dumt som att säga att Tesla inte funkar på långfärd eftersom det finns så få superchargers i Östeuropa.

Det är ändå halva Sverige, tillika där man kör längst resor dagligen så det är ju helt klart relevant...
Förutom att det inte rör sig så mycket folk där, vilket är varför det inte byggs lika mycket laddare heller, de byggs ju där många vill åka. Så för de allra flesta funkar det med långfärd för de åker mer söderut.

Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut

Postat: 31 dec 2019 19:45
av Jjonas
Jag tror det är nu och dom närmsta åren framåt som vi verkligen kommer att se försprånget med Tesla's superchargers. När dom andra biltillverkarna får upp farten kommer knappast dom andra laddarna byggas ut i samma takt. Tesla har dessutom uppdaterat sin karta med en drös nya positioner som ska igång under 2020.

Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut

Postat: 31 dec 2019 19:47
av kallekula
iAkita skrev:
Vilket snack. Det finns numera ett flertal elbilar (andra än Tesla) på marknaden som fungerar alldeles utmärkt på långresor. Själv kör jag min e-Niro upp till 75 mil på en dag flera gånger om året utan minsta problem. Lägg till det ett antal resor på 25-30 mil då jag inte ens behöver stanna och ladda.
Förvånad du inte åker minst 200 mil om dagen. Gott nytt!

Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut

Postat: 31 dec 2019 21:37
av Teslaspolen
Det är rejäl skillnad på långresor och hur man definerar dom. Stockholm-Göteborg? Falun till Trondheim? Sundsvall till Split? ... Amsterdam-Sydney? (Den enda elbilen som gjort den trippen är inte en Tesla).

Ser man på Bjørns 1000 km challenge så ser Oslo-Malmö/Köpenhamn superlätt ut, oavsett om du kör Tesla, Kia eller Audi. Men att köra samma avatånd på någon annan strecka är kanske omöjligt* oavsett bil.

*Omöjligt för en vanlig bilförare som inte vill mecka med laddning i trefashandske på en silo mitt ute på en åker. Eller liknande.

Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut

Postat: 31 dec 2019 21:41
av bylund
Teslaspolen skrev:
Det är rejäl skillnad på långresor och hur man definerar dom. Stockholm-Göteborg? Falun till Trondheim? Sundsvall till Split? ... Amsterdam-Sydney? (Den enda elbilen som gjort den trippen är inte en Tesla).

Ser man på Bjørns 1000 km challenge så ser Oslo-Malmö/Köpenhamn superlätt ut, oavsett om du kör Tesla, Kia eller Audi. Men att köra samma avatånd på någon annan strecka är kanske omöjligt* oavsett bil.

*Omöjligt för en vanlig bilförare som inte vill mecka med laddning i trefashandske på en silo mitt ute på en åker. Eller liknande.
Nej, trefashandskar på silor på åkrar vill man hålla sig ifrån :)

Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut

Postat: 31 dec 2019 23:39
av Bjelke
NEO skrev:
Bjelke skrev:
Menyn till vänster, finns den att välja i just L+-läget?
Jag har inte sett den förut på min bil :oops:
Menyn till vänster med live performance data kommer när du nått 52°C på batteriet, temperaturmätaren till höger kommer direkt när du aktiverat ludi+ genom att hålla in ludi+ i menyn eller från easter egg (där santa claus och pruttarna är)
Tack! :)
Bästa forumet ever! :)
Måste testas :mrgreen:

Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut

Postat: 01 jan 2020 01:44
av Zalman3
iAkita skrev:
kallekula skrev:
Andra elbilar än Tesla är inte aktuella för långresor om man inte är entusiast.
Vilket snack. Det finns numera ett flertal elbilar (andra än Tesla) på marknaden som fungerar alldeles utmärkt på långresor. Själv kör jag min e-Niro upp till 75 mil på en dag flera gånger om året utan minsta problem. Lägg till det ett antal resor på 25-30 mil då jag inte ens behöver stanna och ladda.
Visst kommer det andra elbilar än Tesla som går över 30 mil på en laddning.

Jag kör Umeå-Sundsvall-Östersund-Örnsköldsvik-Umeå
nästan varje vecka i jobbet.
I dag så funkar bara Tesla på den sträckan, och det känns som det kommer dröja länge innan det finns +150kW CCS laddare
med 8 till 12 stolpar på alla dessa orter.

Och även om det på sikt skulle byggas ut så mycket, vad kostar det att ladda på dessa CCS laddare?

Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut

Postat: 01 jan 2020 01:56
av Mickep
Man kan inte begära att de skall sätta upp laddare för att möta trycket under speciella resdagar. Laddare är enormt kostsamma.
Även tesla har problem på vissa ställen (bara att söka på youtube och se massiva köer, tom de trailers med batteriladdare de hade som avlastare klarade inte trycket).
Ionity stoppar vid Sundsvall, sedan är det kommunerna som sköter resterande norröver.
Vet inte om det behövs statlig inblandning för att stödja där näringslivet inte finner det lönsamt.

Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut

Postat: 01 jan 2020 08:32
av Jan-Erik Sebestyen
Mickep skrev:
Man kan inte begära att de skall sätta upp laddare för att möta trycket under speciella resdagar. Laddare är enormt kostsamma.
Även tesla har problem på vissa ställen (bara att söka på youtube och se massiva köer, tom de trailers med batteriladdare de hade som avlastare klarade inte trycket).
Ionity stoppar vid Sundsvall, sedan är det kommunerna som sköter resterande norröver.
Vet inte om det behövs statlig inblandning för att stödja där näringslivet inte finner det lönsamt.
Jag håller inte med om att laddare är enormt kostsamma. Tesla har nu satt upp 1804 Supercharger-stationer med 15911 Superchargers runt om i världen. Tesla gör inte detta av välgärning utan för att sälja sina bilar. Vill man sälja elbilar i Sverige får man se till att hela landet har laddare.
Det är Tesla som är det lilla företaget med begränsade resurser medan de traditionella biltillverkarna är de med stora resurser. Stora resurser borde betyda förmåga att fixa till saker som behövs, inte vänta sig att kommuner och skattebetalare ska göra jobbet åt dem.

Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut

Postat: 01 jan 2020 08:59
av Swede1
iAkita skrev:
kallekula skrev:
Andra elbilar än Tesla är inte aktuella för långresor om man inte är entusiast.
Vilket snack. Det finns numera ett flertal elbilar (andra än Tesla) på marknaden som fungerar alldeles utmärkt på långresor. Själv kör jag min e-Niro upp till 75 mil på en dag flera gånger om året utan minsta problem. Lägg till det ett antal resor på 25-30 mil då jag inte ens behöver stanna och ladda.
Visste du inte att Tesla bilarna och även ägarna själva är bäst (och snabbladdarna)? (På ett tesla forum...)

Det är bara UBERCOOLA rostfria kolfiber Bmw i3 Rex som är bättre, och har bättre supersnabbladdare nätverk, 12 mil på fem minuter, 120 kr. Så att det blir rätt (ala Jens Ganman från Östersund) :o

Gott nytt decennium alla pk tesla människor och alla andra :D

Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut

Postat: 01 jan 2020 09:32
av mati
iAkita skrev:
kallekula skrev:
Andra elbilar än Tesla är inte aktuella för långresor om man inte är entusiast.
Vilket snack. Det finns numera ett flertal elbilar (andra än Tesla) på marknaden som fungerar alldeles utmärkt på långresor. Själv kör jag min e-Niro upp till 75 mil på en dag flera gånger om året utan minsta problem. Lägg till det ett antal resor på 25-30 mil då jag inte ens behöver stanna och ladda.
Precis. För mig funkar e-tron precis minst lika bra som min Tesla gjorde på långfärd. Jag håller absolut med om att det blir tokbesvärligt när man vill ta sig norrut, vilket vi ibland gör. Men för det första var det lika besvärligt även för en Tesla för bara nåt år sedan eller så. Vi åkte aldrig längre norrut än Östersund, helt enkelt eftersom det var omöjligt om man ville komma fram inom rimlig tid. Nu är det enklare för Teslor, men det var ju på tiden också.
Och för det andra får man i ärlighetens namn säga att det är förhållandevis få människor som bor eller kör bil i Norrland. Det är jobbigt för oss som drabbas, men att utifrån detta dra den generella slutsatsen att alla andra elbilar än Tesla inte duger för långfärd är verkligen att ta i. Det beror ju helt och hållet på vart man brukar åka.
När man åker söderut genom Tyskland är det numera packat med >100kW laddare. Antalet HPC växer så snabbt att jag har tappat räkningen. Det är otroligt mycket enklare att ta valfri elbil på långfärd idag än vad det har varit att åka Tesla för bara 1-2 år sedan. Framförallt innan Tesla kunde ladda med CCS. Och då var det ingen här på forumet som påstod att det inte gick att ta en Tesla på långresa.

Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut

Postat: 01 jan 2020 10:15
av M455E
Norrland resonemanget kan användas på hela Sverige om man ser på saken från centraleuropeiskt håll. Hela Sverige är glest befolkat i jämförelse.
Finns dock ändå ett behov av att ha en viss mängd laddare i regionen då andra mer civiliserade européer behöver passera eller turista i vårt pittoreska land.

Skulle inte norrmän vilja åka till centraleuropa bland så skulle inte svenska västkusten ha så många laddstationer som där finns idag ...

Klart det måste finnas snabbladdare i hela landet. Och det kommer hända ju fler som skaffar elbil, inte bara svenskar och inte bara norrlänningar.

Gott nytt år på er!

Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut

Postat: 01 jan 2020 11:12
av Gustafsson
Tror inte man behöver avstå från något speciellt Elbilmärke idag. När jag -ändå rätt sent- köpte först Teslan sommaren 2015 fick man kolla var det fanns röda trefasuttag utmed resvägen. Det funkade det också. I mitt fall är det jobbrelaterad körning i väl SuC försörjda trakter som gäller. Dock idag glest med andra 100 kW+ möjligheter utmed de rutter jag kör. Därmed går t.ex etron bort trots att den kanske skulle varit ett bra alternativ annars. 50 kW med en törstig bil tar helt enkelt för mycket tid. Nästa år kan saken se helt annorlunda ut.
Så man måste komma ihåg att Kaos i detta sammanhang är av klart övergående art

Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut

Postat: 01 jan 2020 11:37
av mati
Tyvärr verkar det ju som att just HPC-utbyggnaden i Sverige går extremt segt. Det är bara Ionity som har nånting som kan kallas för nätverk. Men de få andra HPC-stationer eller -laddare som andra aktörer har byggt kan man i bästa fall se som ett komplement till Ionity. Det ser ärligt talat ganska mörkt ut i Sverige just ju, och konstigt nog även i stora delar av Norge med tanke på hur många elbilar de har där borta.
Om man återigen tar exemplet med Tyskland så byggs det otroligt många HPC-laddare just nu. Bara inom senaste halvåret har det skapats mer än dubbelt så många laddmöjligheter med hög effekt utmed sträckan jag brukar köra. Och det är många aktörer som bygger, inte bara Ionity. Deras subventionspolitik - ju kraftfullare laddare desto mer statligt bidrag ges - verkar fungera. Vi skulle behöva nåt liknande här. Framförallt i glestbefolkade områden kommer det annars aldrig bli en lönsam affär att bygga snabbladdare.

Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut

Postat: 01 jan 2020 15:47
av GreenMachine
M455E skrev:
Norrland resonemanget kan användas på hela Sverige om man ser på saken från centraleuropeiskt håll. Hela Sverige är glest befolkat i jämförelse.
Finns dock ändå ett behov av att ha en viss mängd laddare i regionen då andra mer civiliserade européer behöver passera eller turista i vårt pittoreska land.

Skulle inte norrmän vilja åka till centraleuropa bland så skulle inte svenska västkusten ha så många laddstationer som där finns idag ...

Klart det måste finnas snabbladdare i hela landet. Och det kommer hända ju fler som skaffar elbil, inte bara svenskar och inte bara norrlänningar.

Gott nytt år på er!
Tror inte man behöver vara så blygsam. Dom har vi nog förtjänat på helt egna meriter. Många techbolag ser Skandinavien och då kanske särskilt Sverige som en extremt viktig marknad som man satsar på eftersom vi både är intresserade och villiga att testa ny koncept. Inom det här området dessutom ledande.

Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut

Postat: 01 jan 2020 16:04
av Verdi
mati skrev:
iAkita skrev:
kallekula skrev:
Andra elbilar än Tesla är inte aktuella för långresor om man inte är entusiast.
Vilket snack. Det finns numera ett flertal elbilar (andra än Tesla) på marknaden som fungerar alldeles utmärkt på långresor. Själv kör jag min e-Niro upp till 75 mil på en dag flera gånger om året utan minsta problem. Lägg till det ett antal resor på 25-30 mil då jag inte ens behöver stanna och ladda.
Precis. För mig funkar e-tron precis minst lika bra som min Tesla gjorde på långfärd. Jag håller absolut med om att det blir tokbesvärligt när man vill ta sig norrut, vilket vi ibland gör. Men för det första var det lika besvärligt även för en Tesla för bara nåt år sedan eller så. Vi åkte aldrig längre norrut än Östersund, helt enkelt eftersom det var omöjligt om man ville komma fram inom rimlig tid. Nu är det enklare för Teslor, men det var ju på tiden också.
Och för det andra får man i ärlighetens namn säga att det är förhållandevis få människor som bor eller kör bil i Norrland. Det är jobbigt för oss som drabbas, men att utifrån detta dra den generella slutsatsen att alla andra elbilar än Tesla inte duger för långfärd är verkligen att ta i. Det beror ju helt och hållet på vart man brukar åka.
När man åker söderut genom Tyskland är det numera packat med >100kW laddare. Antalet HPC växer så snabbt att jag har tappat räkningen. Det är otroligt mycket enklare att ta valfri elbil på långfärd idag än vad det har varit att åka Tesla för bara 1-2 år sedan. Framförallt innan Tesla kunde ladda med CCS. Och då var det ingen här på forumet som påstod att det inte gick att ta en Tesla på långresa.

Det är ju kanonbra. Jag är lite nyfiken på vilken hjälp man får av bilen för att hitta laddare? Och se vilka som är lediga/upptagna. Eller får man sköta det via t ex ABRP på mobilen vid sidan av? Rapporterar alla laddare in tillgänglighet? Hur är det med betalning? Fungerar det där Audi-kontot som det är tänkt?

Jag tycker givetvis att SuC är bra som laddstationer men det som gör det extra smidigt är integrationen med navin och att man inte behöver tänka på att betala. Ha konton, taggar, kort... Bara att koppla in kabeln. Oavsett land.

Re: Kaos på icke Tesla CCS-laddplatser E4:an norrut

Postat: 01 jan 2020 16:07
av Verdi
Swede1 skrev:
iAkita skrev:
kallekula skrev:
Andra elbilar än Tesla är inte aktuella för långresor om man inte är entusiast.
Vilket snack. Det finns numera ett flertal elbilar (andra än Tesla) på marknaden som fungerar alldeles utmärkt på långresor. Själv kör jag min e-Niro upp till 75 mil på en dag flera gånger om året utan minsta problem. Lägg till det ett antal resor på 25-30 mil då jag inte ens behöver stanna och ladda.
Visste du inte att Tesla bilarna och även ägarna själva är bäst (och snabbladdarna)? (På ett tesla forum...)

Det är bara UBERCOOLA rostfria kolfiber Bmw i3 Rex som är bättre, och har bättre supersnabbladdare nätverk, 12 mil på fem minuter, 120 kr. Så att det blir rätt (ala Jens Ganman från Östersund) :o

Gott nytt decennium alla pk tesla människor och alla andra :D
Tesla och i3 Rex är faktiskt bäst. Sorry. ;)