Sida 2 av 3
Re: Prissänkt Tesla 3, till 459.000kr?
Postat: 07 jan 2020 21:24
av BrooklynS
Magre skrev:LoL: "Tesla vill ju rädda världen. Om man gör 1kr i vinst räcker det, för de bryr dig inte om att aktieägarna ska tjäna pengar."
Ville Tesla rädda världen skulle aldrig CyberTruck'n ens finns på pappret...
Jodå, av två anledningar:
1. Göra rymdprogrammet billigare iom att splitta kostnaden på många enheter för material osv.
2. Få en stor del av USA-s bilköpare att ersätta sina fossilpickups nästa gång man byter bil.
Re: Prissänkt Tesla 3, till 459.000kr?
Postat: 08 jan 2020 06:59
av Bjelke
Zalman3 skrev:Svenssons skrev:LarsL skrev:
Det viktiga för Tesla är ju att nu ta så stor marknadsandel som möjligt.
Varför? Det är inget Tesla själv sagt eller antytt. De vill elektrifiera transportsektorn men detta kan de inte göra själva och att då göra det mindre lönsamt för sig själva och konkurrenterna är inte en lösning.
Tesla kommer att anpassa priset när de har större produktion än efterfrågan som i Kina när fabriken där började producera bilar. Jag kan inte tänka mig att Tesla kommer att sänka priset för att få större marknadsandel någonstans och det hjälper ju inte heller om de inte kan producera bilarna vid ökad efterfrågan.
Tesla har ett helt annat tänk än tex GM och Ford.
GM och Ford ger en utdelning på ca 40-50 miljarder per år, de lägger också 40-50 miljarder på reklam.
Tesla vill ju rädda världen. Om man gör 1kr i vinst räcker det, för de bryr dig inte om att aktieägarna ska tjäna pengar.
Så Tesla sparar 80-100 miljarder per år på grund av att de har ett annat fokus än sina konkurrenter.
Tesla själva - dvs Elon - må säga att målet är att transformera transportsektorn (bla) till fossilfri, men det är fortfarande externa ägare som placerar mycket pengar i bolaget och DOM
har inte som huvudmål att rädda världen utan att tjäna pengar på investerat kapital, punkt.
Däremot så har Tesla varit tydliga med tidsplanen, att investera vinsten i fortsatt expansion och utdelning/vinst kommer längre fram i tiden.
Att ta marknadsandelar är prio ett sedan länge, det räcker ju med att läsa den "hemliga" planen för att se det liksom.
Och så länge man kan ta mer andelar av marknaden så fortsätter man att göra det, det skulle i princip alla företag göra så länge man inte riskerar hela företaget (vilket Tesla iofs varit nära
att göra några gånger), och det är investerarna helt OK med (än iaf).
Att man tvingar hela branschen in i samma spår av elektrifiering är i bästa fall en ren bonus för investerarna, men av girighet så kan jag tänka mig att dom flesta av dom (investerarna alltså) gärna
ser att resten av branschen INTE hänger med i svängarna på ett bra tag till.
Så jo, Tesla bryr sig visst om att aktieägarna ska tjäna pengar, men inte än (förutom ev ökat värde på aktierna under tiden, vilket är huvudmålet för många förstås).
Re: Prissänkt Tesla 3, till 459.000kr?
Postat: 08 jan 2020 10:54
av Mickep
Teslas affärside är inte att tjäna pengar. punkt punkt punkt.
Hade elon fått bestämma skulle de sänkt priset för att öka omställningen.
Men det finns andra i styrelsen som harklar och ser på marginalen. bra eller dåligt går att diskutera.
Re: Prissänkt Tesla 3, till 459.000kr?
Postat: 09 jan 2020 10:57
av BEV[e-Rage]
Enligt
https://www.tesla.cn/model3/design verkar Model 3 bara kosta från 299050 Yuan i Kina vilket motsvarar ungefär 407-tusen SEK.
Kan det stämma!?
Re: Prissänkt Tesla 3, till 459.000kr?
Postat: 09 jan 2020 11:27
av Spfere
tror inte skatt fungerar riktigt likadant i Kina som det gör i Sverige, så det kan säkert stämma att bilen kostar mindre där. (om den inte åker på rolig importsatskatt) men det kanske de slipper då de har fabriker i Kina.
Re: Prissänkt Tesla 3, till 459.000kr?
Postat: 09 jan 2020 12:09
av BEV[e-Rage]
Spfere skrev:
tror inte skatt fungerar riktigt likadant i Kina som det gör i Sverige, så det kan säkert stämma att bilen kostar mindre där. (om den inte åker på rolig importsatskatt) men det kanske de slipper då de har fabriker i Kina.
Undrade lite varför skillnaden blir så stor för Standard Range när det bara skiljer ca 70-tusen för Long Range AWD.
Men, det kanske står nån bra förklaring på kinesiska.
Re: Prissänkt Tesla 3, till 459.000kr?
Postat: 09 jan 2020 12:22
av Mickep
Det "låga" priset beror också på att bonusen räknas bort från inköpspriset direkt. Så konsumenterna behöver inte bekymra sig att vänta på statens subventioner.
Re: Prissänkt Tesla 3, till 459.000kr?
Postat: 12 jan 2020 10:33
av Osssen
Om dem väljer att sänka priset så borde väl andrahandsvärdet påverkas rätt negativt? Är detta något man borde tänka på om man funderar på att köpa en 3a under 2020?
Re: Prissänkt Tesla 3, till 459.000kr?
Postat: 14 jan 2020 11:15
av DrKatjing
Osssen skrev:Om dem väljer att sänka priset så borde väl andrahandsvärdet påverkas rätt negativt? Är detta något man borde tänka på om man funderar på att köpa en 3a under 2020?
Ja, varför inte privatleasa istället? 3-4 års ägande, sedan lämna tillbaka utan tanke på andrahandsvärdet.
Re: Prissänkt Tesla 3, till 459.000kr?
Postat: 14 jan 2020 11:20
av hooked
DrKatjing skrev:Osssen skrev:Om dem väljer att sänka priset så borde väl andrahandsvärdet påverkas rätt negativt? Är detta något man borde tänka på om man funderar på att köpa en 3a under 2020?
Ja, varför inte privatleasa istället? 3-4 års ägande, sedan lämna tillbaka utan tanke på andrahandsvärdet.
Jag har då aldrig förstått den här logiken? Kostnaden är den samma oavsett hur det finansiella upplägget är och restvärdet vid privatleasing är alltid satt till ett lågt värde som i regel är bra bit under marknadsvärdet. Verkar som många inte förstår sig på att alla former av avbetalningsköp bara är ett sätt att lura sig själv

Re: Prissänkt Tesla 3, till 459.000kr?
Postat: 17 jan 2020 17:55
av DrKatjing
hooked skrev:DrKatjing skrev:Osssen skrev:Om dem väljer att sänka priset så borde väl andrahandsvärdet påverkas rätt negativt? Är detta något man borde tänka på om man funderar på att köpa en 3a under 2020?
Ja, varför inte privatleasa istället? 3-4 års ägande, sedan lämna tillbaka utan tanke på andrahandsvärdet.
Jag har då aldrig förstått den här logiken? Kostnaden är den samma oavsett hur det finansiella upplägget är och restvärdet vid privatleasing är alltid satt till ett lågt värde som i regel är bra bit under marknadsvärdet. Verkar som många inte förstår sig på att alla former av avbetalningsköp bara är ett sätt att lura sig själv

Logiken här är att elbilsmarknaden håller på att explodera och utvecklingen går fort framåt. Vad är en elbil som går 30-50 mil värd om 3-4 år? Hur långt går de nya elbilarna då? Hur snabbt laddar de batterierna? Är batterierna lika svindyra som idag? Finns ett garanterat restvärde i leasingavtalet slipper man i.a.f. huvudvärken om andrahandsvärdet skulle ha sjunkit som en sten. Behöver inte bli så, men risken finns.
Re: Prissänkt Tesla 3, till 459.000kr?
Postat: 17 jan 2020 18:12
av Tellus
DrKatjing skrev:hooked skrev:DrKatjing skrev:Osssen skrev:Om dem väljer att sänka priset så borde väl andrahandsvärdet påverkas rätt negativt? Är detta något man borde tänka på om man funderar på att köpa en 3a under 2020?
Ja, varför inte privatleasa istället? 3-4 års ägande, sedan lämna tillbaka utan tanke på andrahandsvärdet.
Jag har då aldrig förstått den här logiken? Kostnaden är den samma oavsett hur det finansiella upplägget är och restvärdet vid privatleasing är alltid satt till ett lågt värde som i regel är bra bit under marknadsvärdet. Verkar som många inte förstår sig på att alla former av avbetalningsköp bara är ett sätt att lura sig själv

Logiken här är att elbilsmarknaden håller på att explodera och utvecklingen går fort framåt. Vad är en elbil som går 30-50 mil värd om 3-4 år? Hur långt går de nya elbilarna då? Hur snabbt laddar de batterierna? Är batterierna lika svindyra som idag? Finns ett garanterat restvärde i leasingavtalet slipper man i.a.f. huvudvärken om andrahandsvärdet skulle ha sjunkit som en sten. Behöver inte bli så, men risken finns.
Jag tror elbilen fortfarande kommer ha lägre värdeminskning jämfört med fossilbil om 3-4år då det är och kommer vara brist på beg elbilar och överflöd av fossiler.
Elbilarna kommer inte gå så mycket längre om 3-4år, räckvidden räcker redan idag, bättre med prissänkningar.
Fossilbil däremot skulle jag hellre privatleasa pga risk för stor värdeminskning.
Re: Prissänkt Tesla 3, till 459.000kr?
Postat: 17 jan 2020 21:24
av Fredrik j
När man privatleasar en bil betalar man någon annan för att ta restvärdesrisken...
Re: Prissänkt Tesla 3, till 459.000kr?
Postat: 18 jan 2020 14:28
av ChristerSjo
Vilket ofta är dyrt, då leasingbolagen inte tar någon "risk" genom att sätta restvärdet mycket lågt.
Re: Prissänkt Tesla 3, till 459.000kr?
Postat: 18 jan 2020 14:51
av Fredrik j
ChristerSjo skrev:Vilket ofta är dyrt, då leasingbolagen inte tar någon "risk" genom att sätta restvärdet mycket lågt.
Ja det är ju så man betalar för att slippa risken.
Därför blir det ju märkligt när många som privatleasar gör det med argumentet att man "slipper risken". I själva verket tappar man kontroll över när i tiden man vill betala för värdeminskningen.
Re: Prissänkt Tesla 3, till 459.000kr?
Postat: 18 jan 2020 14:57
av OfarligTesla
Tycker oftast privatleasing kan vara riktigt fördelaktigt ibland. Vet flera som privatleasat hos t.ex. Audi där om man räknar bort den ränta som betalas vid finansiering, försäkring, serviceavtal osv får man ett restvärde på 80% efter 3 år och 4500 mil. Teslas privatleasing är väl inte speciellt dum heller faktiskt om man inte vill ta risken, är ju 50-51% restvärde på den och det är inte helt uppåt väggarna att anta det.
Re: Prissänkt Tesla 3, till 459.000kr?
Postat: 18 jan 2020 15:10
av ChristerSjo
Inget bolag förlorar på det de gör. Om så var fallet skulle "fenomenet" försvinna.
Re: Prissänkt Tesla 3, till 459.000kr?
Postat: 18 jan 2020 15:18
av OfarligTesla
ChristerSjo skrev:Inget bolag förlorar på det de gör. Om så var fallet skulle "fenomenet" försvinna.
Nej, men det betyder inte att privatleasing måste kosta samma eller mer mot att köpa bilen med lån. Att byta in en bil alternativt sälja privat kommer ge dig mindre än vad handlaren kan sälja bilen för, den differensen kan de bjuda på för att få sälja en bil till. Tillverkaren kan vara beredd att ta av sina marginaler för att sälja bilen, kanske vill de inte dra ned på tillverkningstakten eller så blir det helt enkelt billigare totalt för dem att tillverka fler och sälja dem till lägre marginal än att köpa in mindre kvantiteter av delarna. Tillverkaren förlorar helt enkelt inte nödvändigtvis på att privatleasing ibland blir billigare än att köpa den med lån, för det är inte antingen eller.
Re: Prissänkt Tesla 3, till 459.000kr?
Postat: 18 jan 2020 16:01
av Fredrik j
Det handlaren (eller biltillverkaren) tjänar på att man kan räkna med att man får en kund som garanterat byter bil efter 2år igen. Värdeminskningen är störst i kronor under dom två första åren och handlaren vill mycket hellre ha en kund som tar ut tre bilar under en 6-årsperiod än en kund som köper en bil och aldrig någonsin kommer tillbaka.
Dessutom tjänar handlaren pengar på att sälja begagnade bilar. Har man sålt en bil på privatleasing kan man ju sälja bilen långt innan den kommer tillbaka om det knallar in en kund med bestämt önskemål.
Metoderna varierar. En förekommande är att hitta onormalt slitage på bilen som man skulle kunna tänka sig att strunta i om kunden väljer att ta en ny bil på förnyat avtal.
Man kan också få ett privatleasingalternativ att se billigare ut genom att ge ett dåligt bud på privatköp. Inte sällan används ju listpriser i jämförelsen. Vem betalar listpris (på allt utom Tesla då)?
Re: Prissänkt Tesla 3, till 459.000kr?
Postat: 18 jan 2020 17:17
av Bjelke
OfarligTesla skrev:Tycker oftast privatleasing kan vara riktigt fördelaktigt ibland...

bästa idag ju

Re: Prissänkt Tesla 3, till 459.000kr?
Postat: 18 jan 2020 17:23
av taliz
Oftast är det sällan men ibland förmodligen fördelaktigt. Möjligen ofördelaktigt, kanske. Oklart.
Re: Prissänkt Tesla 3, till 459.000kr?
Postat: 18 jan 2020 17:48
av OfarligTesla
Bjelke skrev:OfarligTesla skrev:Tycker oftast privatleasing kan vara riktigt fördelaktigt ibland...

bästa idag ju

Haha, ja jag skrev om meningen och glömde bort att ta bort allt av det som stod tidigare :p, ”oftast” skulle bort där.
Re: Prissänkt Tesla 3, till 459.000kr?
Postat: 19 jan 2020 01:10
av 4Head
Ny här, funderat ett tag på en Model 3 SR+. Är jag helt ute och cyklar här, Tesla erbjuder väl inte privatleasing? De alternativ jag får upp är kontant, företagsleasing och privatavbetalning. Just för mig verkar privatavbetalning rimligast. Skulle tro att majoriteten går den vägen? Antingen direkt genom Tesla eller sin egna bank.
Re: Prissänkt Tesla 3, till 459.000kr?
Postat: 19 jan 2020 06:06
av BEV[e-Rage]
4Head skrev:Ny här, funderat ett tag på en Model 3 SR+. Är jag helt ute och cyklar här, Tesla erbjuder väl inte privatleasing? De alternativ jag får upp är kontant, företagsleasing och privatavbetalning. Just för mig verkar privatavbetalning rimligast. Skulle tro att majoriteten går den vägen? Antingen direkt genom Tesla eller sin egna bank.
Jodå, det finns bla ett privatleasingerbjudande via DNB som Tesla-butikerna förmedlar:
https://tesla3.dealerpad.net/se/tesla3? ... RWD%20Plus
Mer om detta ämne:
viewtopic.php?f=51&t=18139&hilit=Privatleasing
Re: Prissänkt Tesla 3, till 459.000kr?
Postat: 19 jan 2020 17:27
av 4Head
BEV[e-Rage] skrev:4Head skrev:Ny här, funderat ett tag på en Model 3 SR+. Är jag helt ute och cyklar här, Tesla erbjuder väl inte privatleasing? De alternativ jag får upp är kontant, företagsleasing och privatavbetalning. Just för mig verkar privatavbetalning rimligast. Skulle tro att majoriteten går den vägen? Antingen direkt genom Tesla eller sin egna bank.
Jodå, det finns bla ett privatleasingerbjudande via DNB som Tesla-butikerna förmedlar:
https://tesla3.dealerpad.net/se/tesla3? ... RWD%20Plus
Mer om detta ämne:
viewtopic.php?f=51&t=18139&hilit=Privatleasing
Tack för länken. Tror jag kör på privatavbetalning ändå, har räknat lite på det och känns mer säkert om man säger så.
Nu är laddning det enda problemet innan jag drar iväg en beställning. Får nog göra en ny tråd då mitt läge är lite unikt skulle jag tro.