Tesla Model S som resande säljare

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Re: Tesla Model S som resande säljare

Inlägg av Gustafsson »

GreenMachine skrev:
Om du inte får ut mer än 25 mil utan laddning så förstår jag dig verkligen. Hade inte funkat för mig heller men de nyare LR bilarna tar du ju dig dubbelt så långt så det är inget problem längre.
Visst kommer man ju lite längre, men på den sträckan finns ju inte någon SuC, så man måste stanna i Ödeshög ändå.
Det är verkligen stor skillnad i praktiken med 100 batteriet. Speciellt eftersom man vill undvika att ladda de sista 20% pga långsam laddning och undvika att ligga alltför nära tomt batteri. Komfortzonen mellan dessa bägge innebär 40 mil med 100 batteriet men kanske bara 25 mil med 85:an. Min gamla 70 gick att köra 30 mil på vintern också, men det var definitivt inte utan en hel del fokus på batteriet och med lätt pedal. Med 100 kan man med samma körstil komma minst 55-60 mil.
Nu är det ung som med min gamla hybrid, tänker knappt på räckvidden och kör inte på något speciellt vis för att spara ström.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
GreenMachine
Teslaägare

Re: Tesla Model S som resande säljare

Inlägg av GreenMachine »

Gustafsson skrev:
GreenMachine skrev:
Om du inte får ut mer än 25 mil utan laddning så förstår jag dig verkligen. Hade inte funkat för mig heller men de nyare LR bilarna tar du ju dig dubbelt så långt så det är inget problem längre.
Visst kommer man ju lite längre, men på den sträckan finns ju inte någon SuC, så man måste stanna i Ödeshög ändå.
Det är verkligen stor skillnad i praktiken med 100 batteriet. Speciellt eftersom man vill undvika att ladda de sista 20% pga långsam laddning och undvika att ligga alltför nära tomt batteri. Komfortzonen mellan dessa bägge innebär 40 mil med 100 batteriet men kanske bara 25 mil med 85:an. Min gamla 70 gick att köra 30 mil på vintern också, men det var definitivt inte utan en hel del fokus på batteriet och med lätt pedal. Med 100 kan man med samma körstil komma minst 55-60 mil.
Nu är det ung som med min gamla hybrid, tänker knappt på räckvidden och kör inte på något speciellt vis för att spara ström.
Vi har såklart alla lite olika förutsättningar men det finns ju fler sätt att ladda på än SuC. Kör ca 400-500 mil i jobbet i min MXLR mestadels i jobbet och tycker ofta att en halvtimme 45 min på en 22kw-stolpe medans man äter lunch kan vara minst lika användbart som en SuC. Nä, du får inte såklart inte lika mycket laddning i bilen, men det kanske räcker för att komma till nästa möte där finns det en stolpe i garaget som du kan ladda på under tiden du har möte etc. Med en fossilare så slipper du kanske att planera resorna lite mer tycker inte alls att det är vare sig svårt eller konstigt. Har både Uppladdning.nu och ABRP som favoriter i tesla-browsern så det går både snabbt och enkelt att olika alternativ. Va ex. i Hofors i förra veckan och såg att det inte skulle finnas någon laddmöjlighet alls där så det var ganska lätt att istället då bara svänga in i och ta en lunch i Sandviken istället och sedan köra sista biten till Hofors istället för att komma lite tidigare och luncha i Hofors.
Skriv svar