De traditionella tillverkare är "för sent" ute?

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mickeisol
Teslaägare
Inlägg: 839
Blev medlem: 05 mar 2014 08:46

Re: De traditionella tillverkare är "för sent" ute?

Inlägg av mickeisol »

Ja det kan ju redan börja bli i elfte timmen.

Vad händer när konsumenterna börjar inse att elbilarna är bättre bilar (tror det börjar hända redan nu).
potentiella nybilsköpare låter bli att köpa ny bil, behåller den gamla alternativ köper begagnat för att inte stå med svarte petter när det kommer elbilar.

Hur stor andel måste tesla (och andra elbilstillverkare) ta av dom traditionella företagens ny-fossilbilsförsäljning innan det börja svida ordentligt (dvs innan marginalerna på den försäljning som är kvar inte räcker för fasta kostnader).

Hur många nya fossilbilar klarar tesla att ersätta försäljningen på när dom har både freemont och shanghai igång? När kommer europafabriken igång (sent 2021 kanske, förmodligen inte lika snabbt som i kina), hur många fossil bilar ersätter dom då.

Tesla har nog redan skadat försäljningen på dyrare mercedes,bmw och audi. Med model 3 och y skadar dom nog lägre prissatta mercedes , bmw och audi.

Bara att köpa popcorn och följa utvecklingen.........
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: De traditionella tillverkare är "för sent" ute?

Inlägg av dd88 »

Jerka skrev:
Jag tror inte de är för sent ute för att överleva än så länge. Precis som du säger så utgör ju elbilarna bara några få procent av marknaden globalt sett.

Det som dock håller på att hända är att Tesla äter sig in mer och mer på marknaden. Ju längre de tillåts härja fritt utan vettig konkurrens, desto större marknadsandelar kan de kapa åt sig. Kanske faller det bort någon konkurrent redan på det.

Men det som verkligen kommer bli ett eldprov för biltillverkarna är när den dagen kommer då utbudet på bra, billiga elbilar når en kritisk massa. Då kommer marknaden för fossilbilar kollapsa helt eftersom alla vill ha elbilar - och det kan gå fort. Det är däri faran ligger. Exempel saknas inte. Ibland går det långsamt, som när ångfartygen konkurrerade ut segelfartygen, och ibland går det fort, som när de smarta telefonerna kom. Mycket tyder på att elbilsrevolutionen kan bli en relativt snabb omställning, och de biltillverkare som då sitter kvar med gamla fossilmodeller, fabriker anpassade för att bygga fossilbilar, saknar kompetens för att bygga elbilar eller inte har säkrat batteri till gången, de löper stor risk att slås ut.

Det är det vi menar när vi säger att det "är för sent". Jag tror som sagt personligen inte att det är för sent än så länge, men man måste komma ihåg att när efterfrågan på fossilbilar väl kollapsar, då måste man redan ha elbilar att sälja. Man måste agera innan det händer - och jag tror det händer inom detta årtionde.
I det stora hela så delar jag din syn, dock så tror jag att vi bara kommer se en snabb omställning i de länder där vi idag redan har sett en tendens till teknikskifte, i övriga länder så finns det ofta faktorer som kan bromsa omställningen (sociala strukturer, ekonomiska medel osv), frågan är vilken påverkan de har.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
HenrikC
Inlägg: 769
Blev medlem: 11 jan 2019 16:42

Re: De traditionella tillverkare är "för sent" ute?

Inlägg av HenrikC »

Jag tycker jämförelsen med smarta telefoner haltar. En bättre jämförelse är övergången från konventionella hårddiskar till SSD. SSD var mycket dyrare per GB i början men andra fördelar gjorde att tekniken fick fäste och snabbt tog marknadsandelar. Några nya tillverkare slog sig in på marknaden (Intel, Kingston), men de gamla (Seagare, WD) hänger kvar och någon gammal blev till och med större (Samsung).

Det är för sent att bli av med de nya tillverkarna, men det betyder inte att de kommer utplåna alla gamla tillverkare.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14902
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: De traditionella tillverkare är "för sent" ute?

Inlägg av taliz »

HenrikC skrev:
Jag tycker jämförelsen med smarta telefoner haltar. En bättre jämförelse är övergången från konventionella hårddiskar till SSD. SSD var mycket dyrare per GB i början men andra fördelar gjorde att tekniken fick fäste och snabbt tog marknadsandelar. Några nya tillverkare slog sig in på marknaden (Intel, Kingston), men de gamla (Seagare, WD) hänger kvar och någon gammal blev till och med större (Samsung).

Det är för sent att bli av med de nya tillverkarna, men det betyder inte att de kommer utplåna alla gamla tillverkare.
Nej, smartphones är en bättre jämförelse eftersom det handlar om ett helt ekosystem. En SSD är en bagatell i jämförelse med en smartphone. En smartphone är ju faktiskt en extremt kompakt men fullfjädrad dator med massvis med avancerade komponenter, väldigt sofistikerat operativsystem och mjukvara, appstore som är en hel värld i sig etc.
Det är inte för inte som det bara finns två dominanter med tillhörande ekosystem, Apple och Google. Inte ens Microsoft lyckades slå sig in.
Elbilar är ännu mer komplext, och Tesla har visat att bilar kan bli så mycket mer än bara ett "enkelt" transportmedel. De har gjort bilen "smart" precis som Apple gjorde med telefonen.
Det är EXTREMT svårt att konkurrera med.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Jerka
Inlägg: 975
Blev medlem: 25 mar 2016 21:19

Re: De traditionella tillverkare är "för sent" ute?

Inlägg av Jerka »

Eh, va? Det enda speciella med Tesla mjuvarumässigt är väl att man kan uppdatera den utan att åka till verkstan samt en avancerad farthållare. Vad är så speciellt med det?
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5703
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: De traditionella tillverkare är "för sent" ute?

Inlägg av OfarligTesla »

Jerka skrev:
Eh, va? Det enda speciella med Tesla mjuvarumässigt är väl att man kan uppdatera den utan att åka till verkstan samt en avancerad farthållare. Vad är så speciellt med det?
Att hälften av funktionerna är i beta och fungerar halvkasst under hela tiden man har bilen!
PapaD
elbilist
Inlägg: 714
Blev medlem: 24 jun 2019 21:26

Re: De traditionella tillverkare är "för sent" ute?

Inlägg av PapaD »

Det speciella är att de har en simuleringsmodell för hela bilen som de litar så mycket på att de vågar uppdatera allt. Det är rätt bra jobbat. Konventionella tillverkare vet knappt hur deras bilar fungerar, de gör tester att de klarar krav och thats it. Alla ändringar innebär nya tester. Dyrt som poker...
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...:-)
Verdi

Re: De traditionella tillverkare är "för sent" ute?

Inlägg av Verdi »

PapaD skrev:
Det speciella är att de har en simuleringsmodell för hela bilen som de litar så mycket på att de vågar uppdatera allt. Det är rätt bra jobbat. Konventionella tillverkare vet knappt hur deras bilar fungerar, de gör tester att de klarar krav och thats it. Alla ändringar innebär nya tester. Dyrt som poker...
Ja Tesla vågar misslyckas iaf. :lol: Regnsensor, adaptivt helljus...
PapaD
elbilist
Inlägg: 714
Blev medlem: 24 jun 2019 21:26

Re: De traditionella tillverkare är "för sent" ute?

Inlägg av PapaD »

Så kan det också vara, de vågar mer är det ju inget snack om.
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...:-)
hooked
Inlägg: 335
Blev medlem: 29 nov 2016 17:36

Re: De traditionella tillverkare är "för sent" ute?

Inlägg av hooked »

OfarligTesla skrev:
Jerka skrev:
Eh, va? Det enda speciella med Tesla mjuvarumässigt är väl att man kan uppdatera den utan att åka till verkstan samt en avancerad farthållare. Vad är så speciellt med det?
Att hälften av funktionerna är i beta och fungerar halvkasst under hela tiden man har bilen!
Det där uttalandet är fel i så många dimensioner. Tror de flesta inte riktigt förstår vilken enorm skillnad det är mellan Tesla och övriga biltillverkare när det kommer till mjukvara. Att vissa funktioner är i beta och att det uppstår buggar och dra några slutsatser av detta är extremt naivt och mer en indikator på att man inte riktigt förstår mjukvara eller teknik.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: De traditionella tillverkare är "för sent" ute?

Inlägg av Zalman3 »

Jerka skrev:
Eh, va? Det enda speciella med Tesla mjuvarumässigt är väl att man kan uppdatera den utan att åka till verkstan samt en avancerad farthållare. Vad är så speciellt med det?
Finns massor med skillnader mellan Tesla och fossilbilstillverkarna.

Exempel:
1.Några få centrala stora datorer istället för +40 datorer för varje enhet.
2. Uppdateringar varje månad ungefär, via 4g eller Wifi, istället för att måsta åka till verkstad för att få programvaran uppdaterad. Tesla uppdaterade ju bromsarna via 4g, vilken annan biltillverkare kan det?
3. Man kan skicka ett tweet till Elon och önska nya mjukvarufunktioner. Till vilken annan VD för ett bilföretag kan man göra det?
4. Enligt Munro så här Tesla en helt annan nivå på processorkraft och integration jämfört med alla andra.
5. Tesla har anställt AMD folk som tar fram egna chip, vilken annan biltillverkare tar fram egna superkraftfulla processorer?
6. Alla Tesla som säljs nu har AP3 hårdvara för självkörning. Vilken annan biltillverkare har den hårdvaran på ALLA bilar de säljer i dag?
7. Tesla samlar information från sina bilar, vilket är en stor fördel och man kan visa myndigheter att deras AP3 lösning är trafiksäker. Ingen annan biltillverkare samlar trafikinformation från ALLA sina bilar. Snart nåt Tesla 1 miljon bilar som de samlar information från.
8. All information som Tesla samlar in kan användas i Teslas försäkringsbolag. Och ge billigare försäkring till den försiktigt.
9. Tesla säljer eftermarknadslösningar, tex aktivera FSD, eller låsa upp 75kWh batteri. Allt via mjukvara.
10. Tesla har en underhållnings möjlighet på en unik nivå, med spel, Spotify och film på en nivå som är unik.
11. Tesla har en mycket bra GPS funktion, lätt att hitta laddare, veta hur lång räckvidd man har. Förvärmer batteriet inför laddning.
12. Och på jobbet vet Tesla GPSen att man bara kan ladda med 9A.
13. När man laddar på SuC, så slipper man appar, taggar, kreditkort mm, man får automagiskt en faktura i slutet av månaden.
14 Man har en app som är snabb och fungerar i verkligheten.
Syrran har en app till sin Nissan Leaf som är helt kass.

Listan kan göras lång över saker som ytterst få andra elbilar kan.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14721
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: De traditionella tillverkare är "för sent" ute?

Inlägg av LarsL »

Jerka skrev:
Eh, va? Det enda speciella med Tesla mjuvarumässigt är väl att man kan uppdatera den utan att åka till verkstan samt en avancerad farthållare. Vad är så speciellt med det?
Nä, det är nog den minsta skillnaden. Tesla har funktioner i bilen som andra tillverkare bara kan drömma om. Dessutom, och det är ännu viktigare, så har Tesla själva full kontroll på mjukvaran (och sensorer). De andra tillverkarna köper bara in funktionerna från en underleverantör som tex Mobleye, Bosch eller Continental.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: De traditionella tillverkare är "för sent" ute?

Inlägg av Zalman3 »

LarsL skrev:
Jerka skrev:
Eh, va? Det enda speciella med Tesla mjuvarumässigt är väl att man kan uppdatera den utan att åka till verkstan samt en avancerad farthållare. Vad är så speciellt med det?
Nä, det är nog den minsta skillnaden. Tesla har funktioner i bilen som andra tillverkare bara kan drömma om. Dessutom, och det är ännu viktigare, så har Tesla själva full kontroll på mjukvaran (och sensorer). De andra tillverkarna köper bara in funktionerna från en underleverantör som tex Mobleye, Bosch eller Continental.
Det är också en stor fördel med Tesla, de gör ovanligt mycket själva.

Fossilbils tillverkarna har i stor utsträckning outsourcat mycket utom fossil motorn.

Nu när fossil motorn inte längre behövs, har man ingen unik kompetens kvar.
Man är i sämsta fall bara en sammansättningsfabrik av prylar man köper in från underleverantör.

GM tex pratar om att de köper in för ca 60% av bilens värde från LGChem, elmotor, transmission, batteri men även IT lösningarna som hör ihop med ovan nämnda saker.

Vad förutom en plåtkaross tillför GM?

Och det hjälper inte för tex Volvo att gå till Bosch, Continental mm för att få köpa Tesla prylar som är 20% bättre än alla andra.

Tesla säljer inte till någon annan.

Tesla är nu världens största elbiltillverkare.
Och de har insett att stordrift att framgångsfaktorn.
Det sitter en Tesla 3 elmotor i snart sagt alla Teslas fordon.
Även i Tesla Semi sitter det 4 Tesla 3 elmotorer.
Denna standardisering är unik.
Aldrig tidigare har man haft samma motor från minsta bilen till största lastbilen, bara ökat antal motorer efter behov.
Och för varje gång man fördubblar volymen så sjunker styckpriset med 25%.

2023 så kanske det bara finns 5 plattformar i världen.
Tesla
VW MEB
PSA
Och 2 kineser

Alla andra kan inte konkurrera om man måste upp i +5 miljoner elmotorer per år för att få lönsamhet.

När till och med Ford dom är en av världens största biltillverkare slår sig ihop med VW om MEB, visar ju med all önskvärd tydlighet att man måsta ha volym för att lyckas.

Redan idag är man nere på ett pris under 1000 dollar för en elmotor på 300hk, transmission och styrelektronik.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Jerka
Inlägg: 975
Blev medlem: 25 mar 2016 21:19

Re: De traditionella tillverkare är "för sent" ute?

Inlägg av Jerka »

Zalman3 skrev:
Jerka skrev:
Eh, va? Det enda speciella med Tesla mjuvarumässigt är väl att man kan uppdatera den utan att åka till verkstan samt en avancerad farthållare. Vad är så speciellt med det?
Finns massor med skillnader mellan Tesla och fossilbilstillverkarna.

Exempel:
1.Några få centrala stora datorer istället för +40 datorer för varje enhet.
2. Uppdateringar varje månad ungefär, via 4g eller Wifi, istället för att måsta åka till verkstad för att få programvaran uppdaterad. Tesla uppdaterade ju bromsarna via 4g, vilken annan biltillverkare kan det?
3. Man kan skicka ett tweet till Elon och önska nya mjukvarufunktioner. Till vilken annan VD för ett bilföretag kan man göra det?
4. Enligt Munro så här Tesla en helt annan nivå på processorkraft och integration jämfört med alla andra.
5. Tesla har anställt AMD folk som tar fram egna chip, vilken annan biltillverkare tar fram egna superkraftfulla processorer?
6. Alla Tesla som säljs nu har AP3 hårdvara för självkörning. Vilken annan biltillverkare har den hårdvaran på ALLA bilar de säljer i dag?
7. Tesla samlar information från sina bilar, vilket är en stor fördel och man kan visa myndigheter att deras AP3 lösning är trafiksäker. Ingen annan biltillverkare samlar trafikinformation från ALLA sina bilar. Snart nåt Tesla 1 miljon bilar som de samlar information från.
8. All information som Tesla samlar in kan användas i Teslas försäkringsbolag. Och ge billigare försäkring till den försiktigt.
9. Tesla säljer eftermarknadslösningar, tex aktivera FSD, eller låsa upp 75kWh batteri. Allt via mjukvara.
10. Tesla har en underhållnings möjlighet på en unik nivå, med spel, Spotify och film på en nivå som är unik.
11. Tesla har en mycket bra GPS funktion, lätt att hitta laddare, veta hur lång räckvidd man har. Förvärmer batteriet inför laddning.
12. Och på jobbet vet Tesla GPSen att man bara kan ladda med 9A.
13. När man laddar på SuC, så slipper man appar, taggar, kreditkort mm, man får automagiskt en faktura i slutet av månaden.
14 Man har en app som är snabb och fungerar i verkligheten.
Syrran har en app till sin Nissan Leaf som är helt kass.

Listan kan göras lång över saker som ytterst få andra elbilar kan.
Jag köper det inte. OTA-uppdateringarna är väl bra, men det är knappast någon rocket science. Av alla sätt som Tesla ligger före på så är detta knappast det svåraste att ta efter. Processorkraft är billigt nu för tiden och mjukvaruutvecklare går det tretton på dussinet av. Jag håller med om att Tesla har ett försprång här, men jag tror inte att det kommer vara något problem för andra biltillverkare att komma ikapp på just den biten. Dessutom tvivlar jag på att FSD någonsin kommer kunna rullas ut på nuvarande fordon utan hårdvaruuppdateringar.

Batteritekniken däremot, SuC-nätverket, de fina motorerna, den låga förbrukningen, batterifabrikerna, know-how på drivlinan... Där ligger Tesla långt före, och det blir en rejäl utmaning för de andra att komma ikapp.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5703
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: De traditionella tillverkare är "för sent" ute?

Inlägg av OfarligTesla »

hooked skrev:
OfarligTesla skrev:
Jerka skrev:
Eh, va? Det enda speciella med Tesla mjuvarumässigt är väl att man kan uppdatera den utan att åka till verkstan samt en avancerad farthållare. Vad är så speciellt med det?
Att hälften av funktionerna är i beta och fungerar halvkasst under hela tiden man har bilen!
Det där uttalandet är fel i så många dimensioner. Tror de flesta inte riktigt förstår vilken enorm skillnad det är mellan Tesla och övriga biltillverkare när det kommer till mjukvara. Att vissa funktioner är i beta och att det uppstår buggar och dra några slutsatser av detta är extremt naivt och mer en indikator på att man inte riktigt förstår mjukvara eller teknik.
Det är klart det är stor skillnad men kontentan är att vi får funktioner som fungerar rätt halvkasst, jag som kund bryr mig ju egentligen inte hur det ser ut under huven utan jag bryr mig om funktionaliteten. Om de har sönder saker med buggar eller att de inte lyckats utveckla det ännu under den tiden jag har bilen är det ju inte värt så mycket att de byggt ett smartare system.
Användarvisningsbild
Beigler
Teslaägare
Inlägg: 409
Blev medlem: 09 jul 2016 00:30
Ort: Stocksund

Re: De traditionella tillverkare är "för sent" ute?

Inlägg av Beigler »

Den största skillnaden tycker jag är ”helhetskonceptet”. Även om Ex Volvo lyckas komma ikapp eller till och med förbi Tesla i kvalite, pris, prestanda på klassiska bilattribut, så räcker inte det. Vem kommer vilja köpa en Volvo när motsvarande Tesla kan köra hem dig från krogen, hämta ungarna på fotbollsträning, ladda sig själv medans du sover i baksätet påväg från Stockholm till Malmö för ett morgonmöte.

Tesla ligger tveklöst långt före alla andra på:
Elbil
Autonomi
Laddinfra
Digitalisering

Det är troligt att de klassiska tillverkarna kan komma ikapp på den första och ev laddinfra. Men ingen har förmågan att hantera alla fyra på ett sätt som ger dem en sportsmössa att komma ikapp någon som Ligger så långt före som Tesla.

Jag förutspår två möjliga scenarier 2040.

Scenario 1
Tesla har 90% av transportmarknaden globalt. Kanske helt och hållet som en service, ev en hybrid av att vissa äger sina fordon medan merparten transporterar sig och saker genom att köpa transport av Tesla

Scenario 2
Tesla inside har 90% av marknaden. Kända märken som BMW, Audi mfl gör bara branding och lull. Alla köper drivlina mm av Tesla.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: De traditionella tillverkare är "för sent" ute?

Inlägg av Zalman3 »

Jag köper det inte. OTA-uppdateringarna är väl bra, men det är knappast någon rocket science. Av alla sätt som Tesla ligger före på så är detta knappast det svåraste att ta efter. 
Problemet är inte att det i teorin inte går, problemet är att man inte vill.

En mycket stor fördel med Elon är att han är helt prestigelös.
På fossilbilsföretaget finns så många osynliga murar som hindrar utvecklingen.

Teslas Superbottle är ett exempel på en lösning som är helt omöjlig att göra hos en fossilbilstillverkare enligt Munro.

Tesla Y 100m elkabel är också något unikt, en fossilbil har kanske 2000-3000m elkabel.

Och sätter inte ett bilföretag idag 100% fokus på elbilar, i alla led, då är det inte säkert att man finns kvar på marknaden om 5 år.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4474
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: De traditionella tillverkare är "för sent" ute?

Inlägg av nek0 »

Det mest unika med Tesla är att Tesla säljer en produkt och ändå fortsätter äga den.
Användarvisningsbild
Credde
Teslaägare
Inlägg: 1367
Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
Referralkod: ts.la/christian81643

Re: De traditionella tillverkare är "för sent" ute?

Inlägg av Credde »

Zalman3 skrev:
Jerka skrev:
Eh, va? Det enda speciella med Tesla mjuvarumässigt är väl att man kan uppdatera den utan att åka till verkstan samt en avancerad farthållare. Vad är så speciellt med det?
Finns massor med skillnader mellan Tesla och fossilbilstillverkarna.

Exempel:
1.Några få centrala stora datorer istället för +40 datorer för varje enhet.
2. Uppdateringar varje månad ungefär, via 4g eller Wifi, istället för att måsta åka till verkstad för att få programvaran uppdaterad. Tesla uppdaterade ju bromsarna via 4g, vilken annan biltillverkare kan det?
3. Man kan skicka ett tweet till Elon och önska nya mjukvarufunktioner. Till vilken annan VD för ett bilföretag kan man göra det?
4. Enligt Munro så här Tesla en helt annan nivå på processorkraft och integration jämfört med alla andra.
5. Tesla har anställt AMD folk som tar fram egna chip, vilken annan biltillverkare tar fram egna superkraftfulla processorer?
6. Alla Tesla som säljs nu har AP3 hårdvara för självkörning. Vilken annan biltillverkare har den hårdvaran på ALLA bilar de säljer i dag?
7. Tesla samlar information från sina bilar, vilket är en stor fördel och man kan visa myndigheter att deras AP3 lösning är trafiksäker. Ingen annan biltillverkare samlar trafikinformation från ALLA sina bilar. Snart nåt Tesla 1 miljon bilar som de samlar information från.
8. All information som Tesla samlar in kan användas i Teslas försäkringsbolag. Och ge billigare försäkring till den försiktigt.
9. Tesla säljer eftermarknadslösningar, tex aktivera FSD, eller låsa upp 75kWh batteri. Allt via mjukvara.
10. Tesla har en underhållnings möjlighet på en unik nivå, med spel, Spotify och film på en nivå som är unik.
11. Tesla har en mycket bra GPS funktion, lätt att hitta laddare, veta hur lång räckvidd man har. Förvärmer batteriet inför laddning.
12. Och på jobbet vet Tesla GPSen att man bara kan ladda med 9A.
13. När man laddar på SuC, så slipper man appar, taggar, kreditkort mm, man får automagiskt en faktura i slutet av månaden.
14 Man har en app som är snabb och fungerar i verkligheten.
Syrran har en app till sin Nissan Leaf som är helt kass.

Listan kan göras lång över saker som ytterst få andra elbilar kan.
Och ändå kan nya Tesla modeller inte läsa av vägskyltar på grund av Tesla vill utveckla allt själva... Det gör ju att autonomin halter när bilen inte kan läsa av t.ex att det är nedsatt hastighet på grund av vägarbete. Jag tycker det är både en fördel men bestämt också en nackdel.
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14721
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: De traditionella tillverkare är "för sent" ute?

Inlägg av LarsL »

Credde skrev:

Och ändå kan nya Tesla modeller inte läsa av vägskyltar på grund av Tesla vill utveckla allt själva... Det gör ju att autonomin halter när bilen inte kan läsa av t.ex att det är nedsatt hastighet på grund av vägarbete. Jag tycker det är både en fördel men bestämt också en nackdel.
Och ingen annan tillverkare kan läsa av vägskyltar utan att köpa delar från Mobleye. De andra tillverkarna skulle inte klara av att göra någon av den mjukvara Tesla gör själva, för de förlitar sig på underleverantörer. De de kan är att montera ihop saker.
Magre
Inlägg: 169
Blev medlem: 06 nov 2019 19:23

Re: De traditionella tillverkare är "för sent" ute?

Inlägg av Magre »

Beigler skrev:
Den största skillnaden tycker jag är ”helhetskonceptet”. Även om Ex Volvo lyckas komma ikapp eller till och med förbi Tesla i kvalite, pris, prestanda på klassiska bilattribut, så räcker inte det. Vem kommer vilja köpa en Volvo när motsvarande Tesla kan köra hem dig från krogen, hämta ungarna på fotbollsträning, ladda sig själv medans du sover i baksätet påväg från Stockholm till Malmö för ett morgonmöte.

Tesla ligger tveklöst långt före alla andra på:
Elbil
Autonomi
Laddinfra
Digitalisering

Det är troligt att de klassiska tillverkarna kan komma ikapp på den första och ev laddinfra. Men ingen har förmågan att hantera alla fyra på ett sätt som ger dem en sportsmössa att komma ikapp någon som Ligger så långt före som Tesla.

Jag förutspår två möjliga scenarier 2040.

Scenario 1
Tesla har 90% av transportmarknaden globalt. Kanske helt och hållet som en service, ev en hybrid av att vissa äger sina fordon medan merparten transporterar sig och saker genom att köpa transport av Tesla

Scenario 2
Tesla inside har 90% av marknaden. Kända märken som BMW, Audi mfl gör bara branding och lull. Alla köper drivlina mm av Tesla.
2040 åker alla eldrönare, mycket lättare att automatisera i luftrummet och ha koll på alla andra.
Teslas självkörning är "dead-end", det kommer aldrig att fungera i dagens vägnät med flera hundra år på nacken.
Om det ska funka bra så måste man bygga in hjälp i vägnätet för systemen, isolera olika trafik mm. Motorväg Malmö - Stockholm kommer säkert att gå att få till bra, inte mycket mer än så.
Tyvärr tror jag Tesla åker på bakslag i USA snart med alla olyckor där, man har ögonen på sig från myndigheterna nu.
vigge50
Inlägg: 7517
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: De traditionella tillverkare är "för sent" ute?

Inlägg av vigge50 »

Beigler skrev:
Den största skillnaden tycker jag är ”helhetskonceptet”. Även om Ex Volvo lyckas komma ikapp eller till och med förbi Tesla i kvalite, pris, prestanda på klassiska bilattribut, så räcker inte det. Vem kommer vilja köpa en Volvo när motsvarande Tesla kan köra hem dig från krogen, hämta ungarna på fotbollsträning, ladda sig själv medans du sover i baksätet påväg från Stockholm till Malmö för ett morgonmöte.

Tesla ligger tveklöst långt före alla andra på:
Elbil
Autonomi
Laddinfra
Digitalisering

Det är troligt att de klassiska tillverkarna kan komma ikapp på den första och ev laddinfra. Men ingen har förmågan att hantera alla fyra på ett sätt som ger dem en sportsmössa att komma ikapp någon som Ligger så långt före som Tesla.

Jag förutspår två möjliga scenarier 2040.

Scenario 1
Tesla har 90% av transportmarknaden globalt. Kanske helt och hållet som en service, ev en hybrid av att vissa äger sina fordon medan merparten transporterar sig och saker genom att köpa transport av Tesla

Scenario 2
Tesla inside har 90% av marknaden. Kända märken som BMW, Audi mfl gör bara branding och lull. Alla köper drivlina mm av Tesla.
Jag börjar dock verkligen fundera angående autonomi. Här har Mobeleye en 20 minuters körning genom Jerusalem och de använde endast tolv kameror, ingen Lidar eller radar. De säger själv att detta endast är för att visa kapaciteten för deras kamerasystem men att de tänker ha ett separat system som jobbar parallellt och gör allt baserat på radar, Lidar och ultra sensorer istället.



Tur för Tesla så producerar inte Mobileye några bilar, eller vänta, de är en av huvudleverantörerna till en mängd bilföretag. Om de börjar producera detta systemet storskaligt och sälja in det till bilföretag så kommer det väll bara ta några månader innan det finns fler bilar i världen med detta systemet än bilar som har Teslas AP2 eller senare?
Under presentationen då denna visades så sa de att deras senaste produkt som de säljer till biltillverkare bara förra året såldes i 17,4 miljoner exemplar. De får in data motsvarande 6 miljoner km om dagen då flera tillverkare låter Mobileye komma åt datan från kundernas bilar.

Är det inte Elon som brukar säga att data är allt när det kommer till självkörning? Undra hur lång tid det tar innan Teslas system installeras på 17 miljoner bilar om året?

https://www.arstechnica.com/cars/2020/0 ... k/%3famp=1
hooked
Inlägg: 335
Blev medlem: 29 nov 2016 17:36

Re: De traditionella tillverkare är "för sent" ute?

Inlägg av hooked »

OfarligTesla skrev:
hooked skrev:
OfarligTesla skrev:
Jerka skrev:
Eh, va? Det enda speciella med Tesla mjuvarumässigt är väl att man kan uppdatera den utan att åka till verkstan samt en avancerad farthållare. Vad är så speciellt med det?
Att hälften av funktionerna är i beta och fungerar halvkasst under hela tiden man har bilen!
Det där uttalandet är fel i så många dimensioner. Tror de flesta inte riktigt förstår vilken enorm skillnad det är mellan Tesla och övriga biltillverkare när det kommer till mjukvara. Att vissa funktioner är i beta och att det uppstår buggar och dra några slutsatser av detta är extremt naivt och mer en indikator på att man inte riktigt förstår mjukvara eller teknik.
Det är klart det är stor skillnad men kontentan är att vi får funktioner som fungerar rätt halvkasst, jag som kund bryr mig ju egentligen inte hur det ser ut under huven utan jag bryr mig om funktionaliteten. Om de har sönder saker med buggar eller att de inte lyckats utveckla det ännu under den tiden jag har bilen är det ju inte värt så mycket att de byggt ett smartare system.
Fast vad är det egentligen som har blivit så fel med uppdateringarna OTA om du verkligen tänker efter? Är det allvarliga fel som skett? Har det blivit bättre med tiden i regel?

Jag förstår att Teslas lösning med Neurala Nätverk för automatisk vindrutetorkare och automatiskt helljus skapar irritation, men förutom det, vilka problem har du med mjukvaran?

Väger du det positiva med uppdateringarna mot det negativa. Överväger inte då det positiva med att få nya funktioner, prestandaökning, med mera?
vigge50
Inlägg: 7517
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: De traditionella tillverkare är "för sent" ute?

Inlägg av vigge50 »

LarsL skrev:
Credde skrev:

Och ändå kan nya Tesla modeller inte läsa av vägskyltar på grund av Tesla vill utveckla allt själva... Det gör ju att autonomin halter när bilen inte kan läsa av t.ex att det är nedsatt hastighet på grund av vägarbete. Jag tycker det är både en fördel men bestämt också en nackdel.
Och ingen annan tillverkare kan läsa av vägskyltar utan att köpa delar från Mobleye. De andra tillverkarna skulle inte klara av att göra någon av den mjukvara Tesla gör själva, för de förlitar sig på underleverantörer. De de kan är att montera ihop saker.
Fast kan det ibland inte vara bra att ta in ett väl fungerande system och få en produkt som verkligen fungerar istället för att försöka uppfinna hjulet igen? Eller gjorde Tesla ett fundamentalt misstag enligt dig när de valde att bygga Gigafactory 1 tillsammans med Panasonic?

Vi får väll hoppas att Tesla inte gör samma misstag med Panasonic som med Mobileye, kastar ut Panasonic och tror att de klara batteritillverkning själva. Sen upptäcker de att det nog kommer ta fyra år innan de ligger på samma nivå med sina batterier som de batterierna de tidigare köpte.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14721
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: De traditionella tillverkare är "för sent" ute?

Inlägg av LarsL »

Magre skrev:
2040 åker alla eldrönare, mycket lättare att automatisera i luftrummet och ha koll på alla andra.
Teslas självkörning är "dead-end", det kommer aldrig att fungera i dagens vägnät med flera hundra år på nacken.
Om det ska funka bra så måste man bygga in hjälp i vägnätet för systemen, isolera olika trafik mm. Motorväg Malmö - Stockholm kommer säkert att gå att få till bra, inte mycket mer än så.
Tyvärr tror jag Tesla åker på bakslag i USA snart med alla olyckor där, man har ögonen på sig från myndigheterna nu.
Knappast!
Det tar väldigt mycket energi att flyga drönare, det blir alltså dyrt. Det kommer låta väldigt mycket om dessa, tänk dig en helikopter som är autonom. Du kommer alltså inte få flyga från bostadsområden tex. Det är farligt att flyga både för dem i luften och dem på marken. Om en flygande maskin går sönder faller den ner i ditt huvud eller på något annat du vill vara rädd om. Återigen kommer det inte bli tillåtet i tättbebyggd områden.

Det finns redan idag självkörande fordon. Jag ser ingen som helst orsak till att vi inte skulle ha detta allmänt inom tex 10 år.

Det sker färre olyckor med autopilot än med mänskliga förare. Det är bara det att media lurar dig att tro tvärtom för det blir mer uppmärksammat. Olyckor med robotar kommer att vara oförklarliga ur ett mänskligt perspektiv och kommer därför få uppmärksamhet. Men redan nu gör de ett bättre jobb i genomsnitt än vad människor kan göra.
Skriv svar