Autostyrning snart här??

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Stripe68

Re: Autostyrning snart här??

Inlägg av Stripe68 »

Herr X skrev:
Jag hittade lagtexten - lustigt nog var det du själv, Stripe68, som hade letat upp den och klistrat in den
Se där, jag börjar nog bli gammal. Men den lagtexten tycker jag inte handlar så mycket om autopilot.

Men eftersom dagens lagar inte tar upp frågan om självstyrning så får man gå tillbaka till förarbetet till lagen och leta där, och det är nog nånting som måste göras av jurister och domstolar.

Jag ser inte det här som nåt stort problem ännu. Jag kommer att testa autopiloten när den kommer, oavsett vad lagen säger. Men jag kommer nog inte att använda den. Men det är ett problem att de flesta artiklar som har tagit upp frågan säger att självstyrande bilar kommer om några år, att Tesla redan är på gång verkar de har missat.

När jag kollade på det här för några veckor sedan så tyckte jag att alla sidor jag hittade sa att det inte var tillåtet så jag trodde att det var den allmänna åsikten. Därav mitt användande av "ju". Jag har nog inte hittat någon artikel alls där en jurist har sagt att det är tillåtet.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Stripe68 skrev:
När jag kollade på det här för några veckor sedan så tyckte jag att alla sidor jag hittade sa att det inte var tillåtet så jag trodde att det var den allmänna åsikten. Därav mitt användande av "ju". Jag har nog inte hittat någon artikel alls där en jurist har sagt att det är tillåtet.
Har du hittat någon där en jurist sagt att det inte är tillåtet? Det är rätt stor skillnad på jurist och journalist/bloggare.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

Stripe68 skrev:
Se där, jag börjar nog bli gammal.
Om du är född 68 börjar du inte bli gammal. Om du är 68 år började du bli gammal för länge sedan ;)

Jag ska googla lite också - kan inte se att det skulle vara olagligt utifrån lagtexten. Inte förrän det smäller.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

Hittade absolut ingenting. Fann lite om autonoma bilar som inte är applicerbart här.

Är det ingen här som känner någon på Trafikverket eller någon som är jurist?
Jag kollade upp vad som gäller i Norge iallafall och här finns inga lagar som förhindrar att bilen kör själv, men precis som i Sverige är den som är förare ansvarig för bilens framfart, autopilot eller ej.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
Nicklas
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ida2603

Inlägg av Nicklas »

Herr X skrev:
Jag kollade upp vad som gäller i Norge iallafall och här finns inga lagar som förhindrar att bilen kör själv, men precis som i Sverige är den som är förare ansvarig för bilens framfart, autopilot eller ej.
Jag ser inga problem med detta... Det är t.ex. inte olagligt att köra med handskar, men om du kör med handskar hala som tvål blir det svårt...

Hur du än framför fordonet så är du ansvarig... Händer något är det ditt fel.
- Men jag hade hala handskar på mig...
- Men jag hade foppatofflor på mig som fastnade mellan pedalerna...
- Men jag hade autopilot aktiverat...

... spelar ingen roll; du framför bilen... du är ansvarig... litar du på Teslas programmerargäng/tester så kör du (eventuellt) med autopilot.

Jag kommer testa själv ganska ordentligt innan jag vågar flytta händerna mer än 1 cm från ratten :?
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

Martinen skrev:
danni skrev:
Åhjävlar, spännande. Jag har inte valt det till bilen, utan tänkte att jag kan vänta och se om det blir något bra innan jag hostar upp stålarna. Kanske blir till att aktivera det redan innan leverans då :D
Do it!!!
Jag väntar till jag sett funktionerna in action. Jag ger inte 31000 kr för radarfarthållare och helljusautomatik!
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Jonnen
Teslaägare

Inlägg av Jonnen »

Har skummar igenom Trafikförordning och inte hittat något som talar emot användandet av hjälpmedel som att hålla bilen i sitt körfält..

http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lag ... 98:1276#K2

Däremot är det konstigt att ingen blivit straffad när hen kör runt i en fosilbil :D

7 § Föraren av ett motordrivet fordon skall behandla fordonet
så att det inte bullrar onödigt mycket och i möjligaste mån se
till att fordonet inte släpper ut avgaser i sådan mängd att de
orsakar olägenheter.
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

Nicklas skrev:
Jag ser inga problem med detta... Det är t.ex. inte olagligt att köra med handskar, men om du kör med handskar hala som tvål blir det svårt...

Hur du än framför fordonet så är du ansvarig... Händer något är det ditt fel.
- Men jag hade hala handskar på mig...
- Men jag hade foppatofflor på mig som fastnade mellan pedalerna...
- Men jag hade autopilot aktiverat...

... spelar ingen roll; du framför bilen... du är ansvarig... litar du på Teslas programmerargäng/tester så kör du (eventuellt) med autopilot.

Jag kommer testa själv ganska ordentligt innan jag vågar flytta händerna mer än 1 cm från ratten :?
Bra skrivet! En förutsättning för hela diskussionen är ju givetvis att Teslas autopilot visar sig vara pålitlig och mycket väl fungerande. Å andra sidan är detta underförstått eftersom ytterst få skulle slå på funktionen om den visat sig vara farlig och dödlig.
Vi kommer snabbt att få reda på hur bra den funkar - det har säkert producerats omkring 40 000 Teslor med autopilotsensorerna sedan september förra året, och när dessa får uppgraderingen kommer det på bara några timmar köras tiotusentals mil med autopiloten aktiverad.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Jonnen skrev:
Har skummar igenom Trafikförordning och inte hittat något som talar emot användandet av hjälpmedel som att hålla bilen i sitt körfält..

http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lag ... 98:1276#K2

Däremot är det konstigt att ingen blivit straffad när hen kör runt i en fosilbil :D

7 § Föraren av ett motordrivet fordon skall behandla fordonet
så att det inte bullrar onödigt mycket och i möjligaste mån se
till att fordonet inte släpper ut avgaser i sådan mängd att de
orsakar olägenheter.
Hehe. Problemet är väl att någon har fått för sig att godkänna fossilbilar, så detta utgår väl från fordonets möjligheter att inte släppa bullra och släppa ut avgaser.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Nemesis

Inlägg av Nemesis »

Kanske är första frågan till trafikpolisen:

"Anser du att global uppvärmning är en oanlägenhet?"

Vid svar ja, hänvisa till att polisen själv nyss brutit mot trafikförordningen med sin V70 alt Passat :)

Är säkert uppskattat :)
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Redan nu kan jag ju släppa ratten när jag kör, om det är rakt motorväg tex. Att släppa ratt och pedaler alltså inte i sig förbjudet, tror ingen heller har blivit fälld för att inte ha händerna på ratten.
Men du får ju inte ägna dig åt annan aktivitet som på verkar eller stör din körning. De flesta klar tex inte att hålla i en mobil och framföra ett fordon, efter vad jag sett ute i trafiken... mest stadstrafik då. Men inte heller här är farbror polisen problemet utan om du orsakar en olycka.
Samma med autopiloten inga problem så länge allt går bra och du inte överdriver, tex har en laptop i knät eller sitter i passagerarsätet. Men när det händer en olycka och det går att visa att du ägnat dig åt annat än att köra/övervaka bilen. Försäkringsbolagen ser nog varje chans till att inte ersätta din styva miljon för den kraschade Teslan.
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare

Inlägg av Martinen »

Jag har en ovana att styra med benet. Sitter ofta och vilar armarna vid långkörningar Och styr med benet.
Jag är såklart beredd och kasta tag i ratten och styra om det behövs. Blir ju samma med dessa nya funktioner.
Användarvisningsbild
elulf
Teslaägare

Inlägg av elulf »

Martinen skrev:
Jag har en ovana att styra med benet. Sitter ofta och vilar armarna vid långkörningar Och styr med benet.
Jag är såklart beredd och kasta tag i ratten och styra om det behövs. Blir ju samma med dessa nya funktioner.
Samma här. Jag har alltid kallat det att koppla in autopiloten. Brukar inte upppskattas av passagerarna.
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare

Inlägg av Martinen »

elulf skrev:
Martinen skrev:
Samma här. Jag har alltid kallat det att koppla in autopiloten. Brukar inte upppskattas av passagerarna.
Har ibland satt armarna i kors bara för att jävlas med passagerarna. Dom som sitter bak ser ju inte att jag har benet på ratten.
Vissa brukar reagera efter ett tag. :D
Användarvisningsbild
Jonnen
Teslaägare

Inlägg av Jonnen »

Nemesis skrev:
Kanske är första frågan till trafikpolisen:

"Anser du att global uppvärmning är en oanlägenhet?"

Vid svar ja, hänvisa till att polisen själv nyss brutit mot trafikförordningen med sin V70 alt Passat :)

Är säkert uppskattat :)
Haha.. ska dra den för brorsan, han är polis [THUMBS UP SIGN]
Användarvisningsbild
Werzion

Inlägg av Werzion »

Elon Musk: The car will learn over time, but there is a min caliber of starting quality.

Catherine Motuz: But will one car learn from other cars?

Elon Musk: yes

Marques Brownlee: Dope

Källa:
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

elulf skrev:
Martinen skrev:
Gjorde ni det på er uppkörning också?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare

Inlägg av Martinen »

Pontus skrev:
elulf skrev:
Martinen skrev:
Gjorde ni det på er uppkörning också?
Jag gör nog ganska mycket idag som jag inte gjorde på uppkörningen :D.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

Jag ska inte säga så mycket själv, det är bara att titta på hur ofta man kör lite för fort. Det hade ju inte heller gått så bra på uppkörningen.
Kommer det komma nya körkort i framtiden, bara för bilar med autopilot likt bara för bilar med automatlåda?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Werzion

Inlägg av Werzion »

Pontus skrev:
Kommer det komma nya körkort i framtiden, bara för bilar med autopilot likt bara för bilar med automatlåda?
*brainstormar med humor*

Körkort för autopilot-fordon:

Steg 1) Köp av studieböcker på minst 750 kr, sedan teoriprov samt ett praktiskt genomförande inom Första Hjälpen (på docka)

Steg 2) Praktiskt prov där man på ett säkert sätt ska skriva in sin önskade destination och trycka Enter i bilen.

Steg 3) ????

Steg 4) Grattis till körkortet!

Undra om man slipper halkbanan ;)
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

Vadå, du menar lite som piloter kan ta flyglicens som bara gäller när autopilot är på? ;)
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Om det är som för piloter som flyger Autopilot så kommer det bara bli halkbana och andra svåra lägen. Dessutom krävs det att man kör på i simulator x antal timmar per år för att behålla tillståndet.
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare

Inlägg av Martinen »

När bilarna Är helt självkörande och regelverket är uppdaterat, så kommer man kunna åka med utan nått körkort alls.
Fram tills dess så kommer det vara samma körkort som gäller. Hela poängen med gällande regelverk är ju att föraren är ansvarig.
Flygplan kan ju i princip flyga sig själva, men piloten ska ju ändå kunna flyga utan alla hjälpmedel.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Lite OT nu, men när bilarna blir självkörande kommer det nog bli många ställen där man inte får köra med en människokörd bil. Det självkörande bilarna slipper då ta höjd för inkompetenta människor som vinglar, byter fil utan att blinka, bromsar utan anledning o s v i de områdena, så trafiken kommer att flyta mycket bättre.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare

Inlägg av Martinen »

Ja det tror jag med.
Den största felkällan till trafikolyckor kommer alltid att bara föraren. Stor risk att det kommer begränsas i framtiden när självkörande bilar tagit över vägarna.
Skriv svar