Se där, jag börjar nog bli gammal. Men den lagtexten tycker jag inte handlar så mycket om autopilot.Herr X skrev:Jag hittade lagtexten - lustigt nog var det du själv, Stripe68, som hade letat upp den och klistrat in den
Men eftersom dagens lagar inte tar upp frågan om självstyrning så får man gå tillbaka till förarbetet till lagen och leta där, och det är nog nånting som måste göras av jurister och domstolar.
Jag ser inte det här som nåt stort problem ännu. Jag kommer att testa autopiloten när den kommer, oavsett vad lagen säger. Men jag kommer nog inte att använda den. Men det är ett problem att de flesta artiklar som har tagit upp frågan säger att självstyrande bilar kommer om några år, att Tesla redan är på gång verkar de har missat.
När jag kollade på det här för några veckor sedan så tyckte jag att alla sidor jag hittade sa att det inte var tillåtet så jag trodde att det var den allmänna åsikten. Därav mitt användande av "ju". Jag har nog inte hittat någon artikel alls där en jurist har sagt att det är tillåtet.