AHK är tysk förkortning för Anhängerkupplung, dvs dragkrok.Fredrik j skrev:Vad betyder ”AHK upp till 1200kg”?
VW ID4 har premiär i vår
Moderator: Redaktion
Re: VW ID4 har premiär i vår
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Är det inte bara en prototyp från förra året? De prototyperna ser ju annorlunda ut. Att jämföra en rendering av en konceptbil mot en prototyp som är väldigt nära den slutliga modellen blir ju väldigt märkligt.Zalman3 skrev:Om nu Skoda Enyaq kommer att se ut så här tycker jag att den är snyggare än ID4.Laban skrev:
Prototyp ja. Sen är det väl alltid lite vanskligt att jämföra två olika biltyper utseendemässigt. Den Enyaq som släpps nu får också former mer i stil med ID.4, tyvärr maskerad (grill mm) men grunden är tydlig:

Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Tänkte väl det. Du skrev samtidigt att du trodde den skulle bli 1600kg. Om det blir 1600kg är ju debatten om dragkrok avslutad.Zalman3 skrev:Dragvikt på 1200kg.Fredrik j skrev:Vad betyder ”AHK upp till 1200kg”?
Har sett uppgifter på mellan 1200 och 1600kg för ID 4.
Undra hur länge de ska fundera på prissättningen för den. 

https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Mera ID4 film.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Jag tänkte att det är nog kameran som gör det, men den ser ju så kort ut? Kan inte vara större inuti än id3? Men så såg jag att den långhåriga tysken Chris(?) hade fått vara med i Dresden.
Och han hade samma reflektion, "den är inte särskilt större än ID3" (typ översatt). Fast han tyckte att den var "amazing", "beautiful" och annat så han har säkert fel på synen han också...
Personligen tycker jag den ser ut som en av alla andra låtsasjeepar. Som en dyr leksak alltså, inte en bil. Skodan ser ut som en kombi, myyyycket bättre!
Och han hade samma reflektion, "den är inte särskilt större än ID3" (typ översatt). Fast han tyckte att den var "amazing", "beautiful" och annat så han har säkert fel på synen han också...

Personligen tycker jag den ser ut som en av alla andra låtsasjeepar. Som en dyr leksak alltså, inte en bil. Skodan ser ut som en kombi, myyyycket bättre!
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...

Den ser inte speciellt stor ut nej:
Men det räcker med en liten skillnad på vinkel på bilden för att lura ögat. Sen är den inte jättestor utvändigt heller enligt de mått vi känner till. 4.6m lång, 1.63m hög. ID.3 är också större en Golf, om än kanske inte så mycket som denna bild indikerar

Men det räcker med en liten skillnad på vinkel på bilden för att lura ögat. Sen är den inte jättestor utvändigt heller enligt de mått vi känner till. 4.6m lång, 1.63m hög. ID.3 är också större en Golf, om än kanske inte så mycket som denna bild indikerar

Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Volkswagen ID.4 electric SUV to launch in 'matter of weeks'.
https://auto.hindustantimes.com/auto/ca ... 90790.html
https://auto.hindustantimes.com/auto/ca ... 90790.html
https://www.electrive.net/2020/08/20/vw ... n-zwickau/VW startar serieproduktion av ID.4 i Zwickau.
Produktionslinjerna för ID.4 rullar in idag i Zwickau.
Detta innebär att den första allelektriska SUV från VW-märket går till serieproduktion.
Serieproduktionen av ID.4 startar en månad före den officiella presentationen av fordonet, som är planerat till "slutet av september".
Volkswagen steps up electric offensive: Series production of ID.4 begins in Zwickau
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
bat skrev:Bara lite mjukvara att fixa kvar kanske

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Tycker den ser riktigt snygg ut. Subjektivt men bra mycket mer tilltalande än Model Y.
Jag tycker Skoda Enyaq är snyggare.nx00 skrev:Tycker den ser riktigt snygg ut. Subjektivt men bra mycket mer tilltalande än Model Y.
Jag vänter med sådana uttalanden tills båda har visats officiellt. Jag hoppas ju att ID4 får vettig dragvikt och ett hyfsat vettigt pris. Det är i dagsläget en av väldigt få elbilar jag kan eventuellt tänka mig skaffa som ersättare till e-tron. Men det känns fortfarande som en ganska dålig kompromiss. Jag vill inte ha en SUV egentligen.Zalman3 skrev:Jag tycker Skoda Enyaq är snyggare.nx00 skrev:Tycker den ser riktigt snygg ut. Subjektivt men bra mycket mer tilltalande än Model Y.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Är ID3 och ID4 för tunga?
För varför är ID3 med största batteriet endast 4 sitsig?
För varför är ID3 med största batteriet endast 4 sitsig?
I am still waiting for official informations about Gross Vehicle Weight (GVWR) of ID.4 and Enyaq, because ID.3 Pro S with the biggest 77 kWh battery have problem with max. payload which is only 421 kg. Weight Unladen (EU) for ID.3 is 1934 kg and GVWR is 2280 kg. This leads to many limitations for this particular battery version: 4 passengers only, no rack roof, no tow hitch. And this is still RWD version where AWD will be at least 50 kg more heavier if it is ever going in production.
I think it is still acceptable for this vehicle size but it will be a major flaw for bigger SUV like ID.4. Weight Unladen (EU) of ID.4 RWD with 77 kWh battery is 1950 kg, which is only few kilograms more than ID.3, but the GVWR should be at least 2400 kg to my taste. We will see on 1st September when Enyaq will be officialy “released” in Czech Republic.
Har du blivit en VW-basher Zalman? Tycker du har negativa vinklingar på dina ingresser nuförtiden? 

Har ju förbokat en Skoda Enyaq, tycker den är snyggare än ID4.PapaD skrev:Har du blivit en VW-basher Zalman? Tycker du har negativa vinklingar på dina ingresser nuförtiden?

Men det ska väl mycket till innan jag överger Tesla.
Är ju löjligt nöjd med min S75D.
Men nya modell S kanske får mig att trycka på köp knappen.
Min Tesla är ju en mycket bättre bil än när jag köpte den i mars 2017.
Har låst upp 15kWh till, och fått längre räckvidd.
Uncorked så den gör 0-100 på 4,4s istället för 5,5.
AP2 är makalöst mycket bättre nu än för 3 år sedan.
Nu vid 10.000 mil så hade jag nåt konstigt ljud från framgången.
Garantin har gått ut, men Tesla bytte gratis båda framdämparna.
Regressgaranti kallas det. Det här bara hänt en gång tidigare i mitt liv och det var Toyota som bytte ett framhjulslager fast garantin gått ut.
Så i min värld har Toyota och Tesla varit de bästa bilarna jag haft vad gäller bemötande, garanti och service.
VAG däremot har jag fått bråka väldigt mycket med.
Instämmer om Toyota, bästa märket jag ägt. Nu gör du mig orolig om VW, men hoppas på det bästa...

Hur tung blir ID4 egentligen?
https://www.drivingelectric.com/volkswagen/id4
Technical information available alongside the images reveals that the ID.4 will be approximately 4.6 metres long, 1.8 metres wide, and 1.6 metres high, have a wheelbase of nearly 2.8 metres and weigh 2,600kg.
Det skulle i så fall vara lika mycket som e-Tron som är 3 dm längre och har nästan 20 kWh större batteripack. Möjligtvis skulle det (2.6 ton) kunna vara totalvikten.
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd