Typical range efter 2000 mil.
Moderator: Redaktion
Re: Typical range efter 2000 mil.
Tror du verkligen att den räknar med reserven? Osannolikt
Tesla Model S P85DL+ (nr 9)
Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Tidigare bilar
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Nej reserven Är inte med i beräkningen. Det är ju därför det kallas för reserv.
Varför? Och varför är det en skillnad i så fall?Niclas skrev:Tror du verkligen att den räknar med reserven? Osannolikt
Typical range förbrukning fås ju fram genom att t.ex. kör 300 typical range km och så delar man förbrukad energi med det talet. Något annat sätt finns ju inte. Vad får du i detta fall?
Typical range anges utan reserv. Jag får som sagt 187-189 Wh/km. Dock är projected range samma som typical range när projected visar 200 Wh/km. Det är dock fel. Typical förbrukning är inte 200 Wh/km. Men om projected förbrukning står på typ 188 Wh/km så får man ju en länge range som i stort sett motsvarar vad alla har kommit fram till med reserv. Antar ca 80kWh totalt användbart på batteriet och ca 5 kWh i reserv. Kollar man 188/200*80 = 75.2 kWh som är ungefär vad som är användbart före reserven på nytt batteri. Alltså helt i samma gata. Så otroligt är det inte. Men tar gärna mot andra teorier

http://tesla.sondell.biz/?p=2168
Doh,Martinen skrev:Nej reserven Är inte med i beräkningen. Det är ju därför det kallas för reserv.
var lite kryptisk kanske. Men var lite mer tydlig i nästa inlägg. Klart den inte är med i typical. Från början var den det, men gick snabbare mot noll. Vid 0 km visade då också batterimätaren ca 7%, nu visar den 0. Det jag menade vad att projected range vid din bils typiska typical range förbrukning skulle visa range med reserv (motsvarande typical range förbrukningen).
Men om projected visar samma range dom typical vid 200wh/km, så betyder det ju att Typical är beräknat vid 200 wh/km.sondell skrev:Typical är inte 200 Wh/km. Dock är projected identisk när den visar 200. Jag har 189 Wh/km, eller 187 med range mode. Detta kan också variera lite från bil till bil.Martinen skrev:Japp. Har däremot läst att detta ändras om man sätter den på range mode, men har inte testat.Niclas skrev:Typical ändras inte. 200wh/km
Rated 165wh/km
aah ok. Visste inte att den gjorde så innan. Har varit lika dant sen jag fick bilen.sondell skrev:Doh,Martinen skrev:Nej reserven Är inte med i beräkningen. Det är ju därför det kallas för reserv.
var lite kryptisk kanske. Men var lite mer tydlig i nästa inlägg. Klart den inte är med i typical. Från början var den det, men gick snabbare mot noll. Vid 0 km visade då också batterimätaren ca 7%, nu visar den 0. Det jag menade vad att projected range vid din bils typiska typical range förbrukning skulle visa range med reserv (motsvarande typical range förbrukningen).
85D - från 31 mars 2600 mil.
357 typical range ved 90%
Når jag fik bilen hade den 407 km ved 100 % och nu 396 km
357 typical range ved 90%
Når jag fik bilen hade den 407 km ved 100 % och nu 396 km

Model S 85D AP 1 April 15 - Januari 17 (115.000 km)
Model X 90D AP 2 - FSD - Januari 17 - December 2020 (155.000 km)
Model 3 LR (2021) December 2020 -
Model Y PLR beställd
Model X 90D AP 2 - FSD - Januari 17 - December 2020 (155.000 km)
Model 3 LR (2021) December 2020 -
Model Y PLR beställd
Ungefär samma minskning som min. Bara får att vi båda bor i skurup.
Men din har rullat en månad mer och lite mer mil.
Men din har rullat en månad mer och lite mer mil.
Nej för du vet inte att de är baserade på samma sak. Det enda du kan kolla är vad du förbrukat i kWh under en viss längre sträcka. Du ser ju att vissa har range över 400 före reserv. Är definitivt inte 200 då när det är nästan 5 KWh i bricking protection.Martinen skrev:Men om projected visar samma range dom typical vid 200wh/km, så betyder det ju att Typical är beräknat vid 200 wh/km.sondell skrev:Typical är inte 200 Wh/km. Dock är projected identisk när den visar 200. Jag har 189 Wh/km, eller 187 med range mode. Detta kan också variera lite från bil till bil.Martinen skrev:
Japp. Har däremot läst att detta ändras om man sätter den på range mode, men har inte testat.
När det sen är avklarat så kam man bara konstatera att de inte är baserade på samma sak.
Sondell, dina uträkningar är väldigt hypotetiska tycker jag.
I grafen för energy consumption ligger en linje för typical resp rated. I min graf i alla fall ligger strecket på 200 resp 165.
Projected är ngt jag inte bryr mig om. Och exakt hur mycket bricking resp zero mile är vet ingen exakt.
I grafen för energy consumption ligger en linje för typical resp rated. I min graf i alla fall ligger strecket på 200 resp 165.
Projected är ngt jag inte bryr mig om. Och exakt hur mycket bricking resp zero mile är vet ingen exakt.
Tidigare bilar
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Tidigare bilar
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Om vi bara tittar på siffror som vi vet, så tycker jag det stämmer ganska bra när jag räknar på det.
Om vi tittar på siffrorna som bilen ger oss och bortser ifrån siffrorna som vi gissat oss till (reserv mm)
Jag hade 406 km räckvidd vid 100%när min bil var ny.
Om Typical är 200 wh/km så innebär detta totalt 81.2 kWh användbart.
När jag körde från ca 100% ner den till ca 12 km (ca 3%) kvar Så hade jag förbrukat ca 78-79 kWh. Det innebär att 97% är 78-79 kWh. Räknar man om det till 100% så blir det 80,4 - 81,4 kWh.
Tycker siffrorna stämmer ganska bra
Nu När jag laddar från 0 till 90 % så får jag i ca 70 kWh. Räknar man med att jag tappat 2-3 procent så stämmer även detta ganska bra med energinivåerna ovan. Nu är det såklart inga exakta siffror eftersom jag inte vet om jag var helt nere på 0% mm. Den hoppande ner till noll precis när jag körde in till laddaren och visar bara hela procent så den kanke var på 0.9. I vilket fall som helst så är vi inom 2-3 procent felmarginal.
Om vi tittar på siffrorna som bilen ger oss och bortser ifrån siffrorna som vi gissat oss till (reserv mm)
Jag hade 406 km räckvidd vid 100%när min bil var ny.
Om Typical är 200 wh/km så innebär detta totalt 81.2 kWh användbart.
När jag körde från ca 100% ner den till ca 12 km (ca 3%) kvar Så hade jag förbrukat ca 78-79 kWh. Det innebär att 97% är 78-79 kWh. Räknar man om det till 100% så blir det 80,4 - 81,4 kWh.
Tycker siffrorna stämmer ganska bra
Nu När jag laddar från 0 till 90 % så får jag i ca 70 kWh. Räknar man med att jag tappat 2-3 procent så stämmer även detta ganska bra med energinivåerna ovan. Nu är det såklart inga exakta siffror eftersom jag inte vet om jag var helt nere på 0% mm. Den hoppande ner till noll precis när jag körde in till laddaren och visar bara hela procent så den kanke var på 0.9. I vilket fall som helst så är vi inom 2-3 procent felmarginal.
Haha. Vad roliga ni är. Driver ni med mig?
Ja, det med att projected range med typical range förbrukning skulle vara inklusive reserv är en hypotes. En kvalificerad sådan.
I övrigt:
* Det finns ingen som inklusive reserv förbrukat mer än strax över 80 kWh vad jag sett de senaste två åren. Inte ens de två dokumenterade rekordförsöken. Har sett dina 78-79 kWh skriva på forumet förut Martinen. Men det kan omöjligt stämma, eller så har du en helt unik bil.
* De flesta är eniga om att tillgängligt på batteriet förutom reserv är ca 75 kWh och att det är ca 5 kWh i reserv. Bricking protection är enligt Tesla ~5%, någonstans 4-5 kWh. Gäller nytt batteri.
* @Niclas (fint namn för övrigt), prova att kör 200 km typical km (alltså inte riktiga km utan förbruka 200 km utan att stå still med AC på eller så), kolla sen hur mycket du förbrukat. Dela förbrukningen med dessa 200 km. Du kommer förmodligen inte till 200 km för det har ingen annan heller gjort vad jag sett. Vad det strecket på grafen ligger på betyder ju inte så mycket. Har ju legat där sen start och typical range har förändrats ganska mycket. Så om man håller sig till fakta så är det inte 200 du ska använda iaf. Och med tanke på de 75 kWh tillgängliga så ser man ju också att det inte stämmer. De flesta har kommit fram till liknande tal som jag, 187-189 Wh/km.
* Kapacitet på batteriet kan bara mätas genom att ladda fullt och så köra till 0% och en kolla förbrukningen. Har sett en del som laddar 0-100% och kollar hur mycket man laddat på batteriet. Men det blir också fel eftersom spänningen vid laddningen är högre än vid discharge.
Finns mycket diskussioner om detta på de amerikanska och norska forumen. Och Youtube Björn då.
Ja, det med att projected range med typical range förbrukning skulle vara inklusive reserv är en hypotes. En kvalificerad sådan.
I övrigt:
* Det finns ingen som inklusive reserv förbrukat mer än strax över 80 kWh vad jag sett de senaste två åren. Inte ens de två dokumenterade rekordförsöken. Har sett dina 78-79 kWh skriva på forumet förut Martinen. Men det kan omöjligt stämma, eller så har du en helt unik bil.
* De flesta är eniga om att tillgängligt på batteriet förutom reserv är ca 75 kWh och att det är ca 5 kWh i reserv. Bricking protection är enligt Tesla ~5%, någonstans 4-5 kWh. Gäller nytt batteri.
* @Niclas (fint namn för övrigt), prova att kör 200 km typical km (alltså inte riktiga km utan förbruka 200 km utan att stå still med AC på eller så), kolla sen hur mycket du förbrukat. Dela förbrukningen med dessa 200 km. Du kommer förmodligen inte till 200 km för det har ingen annan heller gjort vad jag sett. Vad det strecket på grafen ligger på betyder ju inte så mycket. Har ju legat där sen start och typical range har förändrats ganska mycket. Så om man håller sig till fakta så är det inte 200 du ska använda iaf. Och med tanke på de 75 kWh tillgängliga så ser man ju också att det inte stämmer. De flesta har kommit fram till liknande tal som jag, 187-189 Wh/km.
* Kapacitet på batteriet kan bara mätas genom att ladda fullt och så köra till 0% och en kolla förbrukningen. Har sett en del som laddar 0-100% och kollar hur mycket man laddat på batteriet. Men det blir också fel eftersom spänningen vid laddningen är högre än vid discharge.
Finns mycket diskussioner om detta på de amerikanska och norska forumen. Och Youtube Björn då.
Typical range baserat på 200 wh/km (det som Tesla anger i grafen) är sannolikt under ideala förhållanden. IRL kanske ditt värde på 187-189 stämmer.
Vad gäller batteriets verkliga kapacitet: finns det någon som kört från 100-0% med all kringutrustning avslagen (klima, fläkt, stereo, stora skärmen etc), och vad blev den totala energiförbrukningen? Och var det under ideala förhållanden? Behövde batteriet värmas/kylas något under tiden? Vilken är ideal temp? Vilken hastighet är ideal för att inte så mycket värme ska alstras som behöver kylas etc? Redovisas verkligen all använd energi i displayen?
Vad gäller batteriets verkliga kapacitet: finns det någon som kört från 100-0% med all kringutrustning avslagen (klima, fläkt, stereo, stora skärmen etc), och vad blev den totala energiförbrukningen? Och var det under ideala förhållanden? Behövde batteriet värmas/kylas något under tiden? Vilken är ideal temp? Vilken hastighet är ideal för att inte så mycket värme ska alstras som behöver kylas etc? Redovisas verkligen all använd energi i displayen?
Tidigare bilar
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Tidigare bilar
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Jaså. Förklara hur du kommer dit då. Om du tar bort de nästan 10 kWh som ligger i reserv och bricking protection. Detta är ju fasta tal. Förbrukning är alltid fix hos mig. Skiter i.förhållanden. Range ändrar sig dock något efter förhållanden. Tror bara de 200 är en gammal grej. Och som sagt de stämmer om man inkluderar reservenNiclas skrev:Typical range baserat på 200 wh/km (det som Tesla anger i grafen) är sannolikt under ideala förhållanden. IRL kanske ditt värde på 187-189 stämmer.

All energi redovisas nog ja. Konstigt annars. Men inte om du står still. Bara när du kör. Min test på bloggen var ju ungefär detta. 73.2 föbrukade jag. Men stod parkerad i 10 timmar och tappade 5 km range så brukar säga ca 74 KWh. Range mode, ingen klimatanläggning, ideell temperatur ca 15 gr. Nu spelar det kanske mindre roll, viktigast är att batteriet är optimalt tempererat. Rekordförsöken, den i Holland och den i USA låg på runt 80 KWh inkl reserv på ca 17 miles om jag inte minns fel.
Edit:
https://steinbuch.wordpress.com/2013/08 ... he-report/
Så säg ca 75.4 kWh före reserv då optimalt.
http://elbilforum.no/forum/index.php/to ... #msg375158 med range mode på...
Jag har sett de siffrorna om bricking protection och reserv på ett flertal olika siter och forum, men jag har inte sett dom på någon officiell Tesla sida. Jag hur säkra är vi på att det är dessa siffror som gäller? Detta Kan ju vara något gammalt. Via uppdateringar så kan dom mycket väl ha minskat på reserv och även bricking protection (vid tester kanske det visade sig att det räckte med 2% eller nätt)
Eller så kan det vara vi som har nyare batterier som har större andel som är användbar. Bara spekulationer, men det måste finnas en förklaring till varför siffrorna inte matchar.
Ja jag har inga andra siffror än de jag läst ut från bilen. När min medelförbrukning är 200 wh/km, så visar projected range och typical exakt range samma räckvidd, och detta är oberoende om jag ligger på fullt batteri eller nästan tomt batteri.
Dom följs alltså åt om jag ligger på 200 wh/km enligt displayer.
Detta är de siffror bilen visar. Inget påhittat eller uträkningar som kan ha blivit fel. Står klart och tydligt.
Utgick från att det var korrekt information som visades.
Eller så kan det vara vi som har nyare batterier som har större andel som är användbar. Bara spekulationer, men det måste finnas en förklaring till varför siffrorna inte matchar.
Ja jag har inga andra siffror än de jag läst ut från bilen. När min medelförbrukning är 200 wh/km, så visar projected range och typical exakt range samma räckvidd, och detta är oberoende om jag ligger på fullt batteri eller nästan tomt batteri.
Dom följs alltså åt om jag ligger på 200 wh/km enligt displayer.
Detta är de siffror bilen visar. Inget påhittat eller uträkningar som kan ha blivit fel. Står klart och tydligt.
Utgick från att det var korrekt information som visades.
Ja de är lika då. Vid 200. Men förbrukningen är då inte 200! Men orkar inte förklara igen. Prova att räkna själv bara får du se.
De ändrar nog något ja, men ytterst lite och inget som förändrar det stora hela. Men kan ju hända de ändrar på nyare batterier. Dock 75 KWh testen på elbilforum.no jag länkade till var med ny P85D.
De ökade ju bricking protection till Model S. Tror inte de går tillbaka. Lite +/- på reserven kanske.
De ändrar nog något ja, men ytterst lite och inget som förändrar det stora hela. Men kan ju hända de ändrar på nyare batterier. Dock 75 KWh testen på elbilforum.no jag länkade till var med ny P85D.
De ökade ju bricking protection till Model S. Tror inte de går tillbaka. Lite +/- på reserven kanske.
Vid distansrekordet av Bruno Bowden visar hans energiförbrukning 79,3 kwh vid 0 km för 85-batteriet. Det är alltså exklusive reserv. Finns på youtube.
Tesen att bara 75kwh finns tillgängligt verkar bara vara en teoretisk uträknad hypotes?
Tesen att bara 75kwh finns tillgängligt verkar bara vara en teoretisk uträknad hypotes?
Tidigare bilar
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Tidigare bilar
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Tack för den. Visste jag hade sett den, men kunde inte minnas vad den hette.Niclas skrev:Vid distansrekordet av Bruno Bowden visar hans energiförbrukning 79,3 kwh vid 0 km för 85-batteriet. Det är alltså exklusive reserv. Finns på youtube.
Gjorde en långkörning igår. Körde ca 40 mil. Tyvärr så hann jag inte fylla bilen helt. Laddade fortfarande när jag behövde koppla ut laddaren, så det blev inget bra test. Planen var att den skulle vara full innan start. Total energi när jag var framme var 75,7 kw, och då hade jag några km kvar på räckvidden, men procenten visade 0.
Så var det på min test också. Men det saknades bara någon km kvar att ladda. De sista par km tar evigheter ju. Men ger inte mycket extra. Kan man konkludera med runt 76 kWh för dig då? Fortfarande det högsta jag sett, men var det som var gängse uppfattning från början och det som är på den kända bilden som seglar runt internet, så någon har ju fått det förutMartinen skrev:Tack för den. Visste jag hade sett den, men kunde inte minnas vad den hette.Niclas skrev:Vid distansrekordet av Bruno Bowden visar hans energiförbrukning 79,3 kwh vid 0 km för 85-batteriet. Det är alltså exklusive reserv. Finns på youtube.
Gjorde en långkörning igår. Körde ca 40 mil. Tyvärr så hann jag inte fylla bilen helt. Laddade fortfarande när jag behövde koppla ut laddaren, så det blev inget bra test. Planen var att den skulle vara full innan start. Total energi när jag var framme var 75,7 kw, och då hade jag några km kvar på räckvidden, men procenten visade 0.

Men 76 kWh är ju vid normal körning, dvs med fläkt/AC på, musik och kanske värme, blåtand, 3g etc etc. Dessa energiförluster syns ju inte i total energy. Lägg till den energin till 76 så blir det ju uppåt 80 kWh? eller? I rekordet då Bowden fick ut 79,3 hade han ju allt avstängt.
Tidigare bilar
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Tidigare bilar
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Om man kan lita på min typical range, så har jag tappat 2-3 % sedan bilen var ny.sondell skrev:Så var det på min test också. Men det saknades bara någon km kvar att ladda. De sista par km tar evigheter ju. Men ger inte mycket extra. Kan man konkludera med runt 76 kWh för dig då? Fortfarande det högsta jag sett, men var det som var gängse uppfattning från början och det som är på den kända bilden som seglar runt internet, så någon har ju fått det förutMartinen skrev:Tack för den. Visste jag hade sett den, men kunde inte minnas vad den hette.Niclas skrev:Vid distansrekordet av Bruno Bowden visar hans energiförbrukning 79,3 kwh vid 0 km för 85-batteriet. Det är alltså exklusive reserv. Finns på youtube.
Gjorde en långkörning igår. Körde ca 40 mil. Tyvärr så hann jag inte fylla bilen helt. Laddade fortfarande när jag behövde koppla ut laddaren, så det blev inget bra test. Planen var att den skulle vara full innan start. Total energi när jag var framme var 75,7 kw, och då hade jag några km kvar på räckvidden, men procenten visade 0.. Nu har du väl en väldigt ny bil iof. Men den norska testen jag länkade till han fick ju bara ut ca 75 kWh och var också en P85D.
När jag gjorde min första långresa då jag fick några kwH mer, så var bilen helt ny. Hade hämtat den samma dag. Hade laddat den 2 gånger. En gång i gävle, och sen fullt i Sundsvall. Det skulle möjligtvis kunna vara som på vissa andra batterier. dvs att man precis efters en snabbladdning kan få ut ett par procent mer. Detta kan ju förklara att jag fick mer den gången.
Stackars de med de bilarna dåNiclas skrev:Vid distansrekordet av Bruno Bowden visar hans energiförbrukning 79,3 kwh vid 0 km för 85-batteriet. Det är alltså exklusive reserv. Finns på youtube.

Detta är väl en amerikansk äldre bil, februari 2013, var det inte? Europa bilarna kom ju Augusti 2013. Man ser att han har effektbegränsning på 80 kW eller var det ännu lägre redan med flera miles kvar. Jag hade över 160 kW när jag passerade noll och fortfarande på -5 km så hade jag 160 kW. Så vi pratar inte om samma sak. Förmodligen ökade de reserven efter dessa bilar, eller så hade de ingen reserv. Annars kunde han ju kört längre....
Den holländska testen senare på året i slutet av augusti så tar de sig 79.8 kWh inkl reserven och har då kört -23 km under 0.
https://steinbuch.wordpress.com/2013/08 ... he-report/
https://lh5.googleusercontent.com/w7ikQ ... kyiJDIo1aA
Skeptisk. Tror ingen batteriforskare hade gått på denMartinen skrev:Om man kan lita på min typical range, så har jag tappat 2-3 % sedan bilen var ny.
När jag gjorde min första långresa då jag fick några kwH mer, så var bilen helt ny. Hade hämtat den samma dag. Hade laddat den 2 gånger. En gång i gävle, och sen fullt i Sundsvall. Det skulle möjligtvis kunna vara som på vissa andra batterier. dvs att man precis efters en snabbladdning kan få ut ett par procent mer. Detta kan ju förklara att jag fick mer den gången.

Holländska testet:
Tot 79,8 kWh, 625,5 km med -23 km på mätaren, sen stannade bilen. Reserven är alltså 23 km motsvarande 3,68% dvs 2,93 kWh
Lämnar kvar 76,9 kWh i användbar kapacitet exklusive reserv. Bricking 5,2 kWh förutsatt att batteriet verkligen hade 85 kWh.
Kanske reserven och bricking är ändrat sedan dess. Inget jag vet ngt om.
Tot 79,8 kWh, 625,5 km med -23 km på mätaren, sen stannade bilen. Reserven är alltså 23 km motsvarande 3,68% dvs 2,93 kWh
Lämnar kvar 76,9 kWh i användbar kapacitet exklusive reserv. Bricking 5,2 kWh förutsatt att batteriet verkligen hade 85 kWh.
Kanske reserven och bricking är ändrat sedan dess. Inget jag vet ngt om.
Tidigare bilar
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Tidigare bilar
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Ok. Källa på den du!? Varför skulle inte de batteriförlusterna synas i total energy? Aldrig hört förut. Du ser ju hur total energy rasar iväg när t.ex. Batterikylning eller värmning går igång eller hur du sänker förbrukningen, som beräknas av total energy, när du stänger av klimatanläggning. Dock registreras ingenting om man står still med bilen.Niclas skrev:Men 76 kWh är ju vid normal körning, dvs med fläkt/AC på, musik och kanske värme, blåtand, 3g etc etc. Dessa energiförluster syns ju inte i total energy. Lägg till den energin till 76 så blir det ju uppåt 80 kWh? eller? I rekordet då Bowden fick ut 79,3 hade han ju allt avstängt.