Det är kravsättning och integration av system som biltillverkarna fokuserar på. Utvecklar man allt själv får man dels bära alla utvecklingskostnader själv plus att man är fast med sin konstruktion över en längre tid.
Nej, de utvecklar som sagt sina motorer själva sedan tidernas begynnelse. Det är kärnverksamheten. Det finns inte en chans att du skulle hitta en BMW V8 i en Mercedes eller vice versa.
Förövrigt kan man återigen göra liknelse med Apple. De utvecklar både hårdvara och mjukvara själva. Därför leder de utvecklingen och tjänar överlägset mest.
Samma sker nu i bilindustrin med Tesla.
Peugeot köper motorer från BMW Opel från Alfa vad är det som är nytt?
Sedan är inte inte så att bara Tesla producerar sina motorer.
"Electric drives from Kassel for markets in Europe and North America
In the future, the electric drives for MEB vehicles for Europe and North America will be produced in Kassel. Production of up to 500,000 units per year has been planned. Kassel also works closely with the Chinese plant in Tianjin, where the electric drive is produced in parallel for the Chinese market. Together, the two plants will produce up to 1.4 million electric drives each year from 2023 onwards. This means that Volkswagen Group Components will be one of the largest global manufacturers of electric vehicle drives in the future."
Jag skrev tidigare att de finns vissa samarbeten även på motorsidan, men det gäller så gott som uteslutande budgetskräp. Därav poängterade jag V8 ovan.
Bara 1,4 år 2023? VW siktar alltså på att bli mindre än Tesla?
Det är kravsättning och integration av system som biltillverkarna fokuserar på. Utvecklar man allt själv får man dels bära alla utvecklingskostnader själv plus att man är fast med sin konstruktion över en längre tid.
Nej, de utvecklar som sagt sina motorer själva sedan tidernas begynnelse. Det är kärnverksamheten. Det finns inte en chans att du skulle hitta en BMW V8 i en Mercedes eller vice versa.
Förövrigt kan man återigen göra liknelse med Apple. De utvecklar både hårdvara och mjukvara själva. Därför leder de utvecklingen och tjänar överlägset mest.
Samma sker nu i bilindustrin med Tesla.
Peugeot köper motorer från BMW Opel från Alfa vad är det som är nytt?
Sedan är inte inte så att bara Tesla producerar sina motorer.
"Electric drives from Kassel for markets in Europe and North America
In the future, the electric drives for MEB vehicles for Europe and North America will be produced in Kassel. Production of up to 500,000 units per year has been planned. Kassel also works closely with the Chinese plant in Tianjin, where the electric drive is produced in parallel for the Chinese market. Together, the two plants will produce up to 1.4 million electric drives each year from 2023 onwards. This means that Volkswagen Group Components will be one of the largest global manufacturers of electric vehicle drives in the future."
Jag skrev tidigare att de finns vissa samarbeten även på motorsidan, men det gäller så gott som uteslutande budgetskräp. Därav poängterade jag V8 ovan.
Bara 1,4 år 2023? VW siktar alltså på att bli mindre än Tesla?
Budgetskräp?
Typ som BMW-byggda Rolls Royce-motorer, eller Bentley-byggda Audi-motorer?
Apple och Tesla har identifierat och själva utvecklat nyckelkomponenter som gör dem till marknadsledare.
För Apple är det CPU, paketering och mjukvara.
För Tesla är det drivlina, paketering och mjukvara.
Visst. Men stolar? Det var ju där diskussionen startade. Tesla har hittills producerat stolar själva till sina bilar. I kina går man ifrån det och handlar av Yanfeng.
Vilka fler componenter i periferin tillverkar man på egen hand?
Det är kravsättning och integration av system som biltillverkarna fokuserar på. Utvecklar man allt själv får man dels bära alla utvecklingskostnader själv plus att man är fast med sin konstruktion över en längre tid.
Nej, de utvecklar som sagt sina motorer själva sedan tidernas begynnelse. Det är kärnverksamheten. Det finns inte en chans att du skulle hitta en BMW V8 i en Mercedes eller vice versa.
Förövrigt kan man återigen göra liknelse med Apple. De utvecklar både hårdvara och mjukvara själva. Därför leder de utvecklingen och tjänar överlägset mest.
Samma sker nu i bilindustrin med Tesla.
Peugeot köper motorer från BMW Opel från Alfa vad är det som är nytt?
Sedan är inte inte så att bara Tesla producerar sina motorer.
"Electric drives from Kassel for markets in Europe and North America
In the future, the electric drives for MEB vehicles for Europe and North America will be produced in Kassel. Production of up to 500,000 units per year has been planned. Kassel also works closely with the Chinese plant in Tianjin, where the electric drive is produced in parallel for the Chinese market. Together, the two plants will produce up to 1.4 million electric drives each year from 2023 onwards. This means that Volkswagen Group Components will be one of the largest global manufacturers of electric vehicle drives in the future."
Jag skrev tidigare att de finns vissa samarbeten även på motorsidan, men det gäller så gott som uteslutande budgetskräp. Därav poängterade jag V8 ovan.
Bara 1,4 år 2023? VW siktar alltså på att bli mindre än Tesla?
Budgetskräp?
Typ som BMW-byggda Rolls Royce-motorer, eller Bentley-byggda Audi-motorer?
BMW och Rolls Royce tillhör samma koncern(BMW).
Bentley och Audi tillhör samma koncern(VW).
Senast redigerad av taliz, redigerad totalt 1 gånger.
Apple och Tesla har identifierat och själva utvecklat nyckelkomponenter som gör dem till marknadsledare.
För Apple är det CPU, paketering och mjukvara.
För Tesla är det drivlina, paketering och mjukvara.
Visst. Men stolar? Det var ju där diskussionen startade. Tesla har hittills producerat stolar själva till sina bilar. I kina går man ifrån det och handlar av Yanfeng.
Vilka fler componenter i periferin tillverkar man på egen hand?
Som jag skrev innan köpte Tesla från Recaro från början. Recaro klarade dock inte leverera, så då tog Tesla dem inhouse.
De gjorde det alltså för att de var så illa tvungna. Inte för att de såg stolar som en konkurrensmässig nyckelkomponent.
Det är kravsättning och integration av system som biltillverkarna fokuserar på. Utvecklar man allt själv får man dels bära alla utvecklingskostnader själv plus att man är fast med sin konstruktion över en längre tid.
Nej, de utvecklar som sagt sina motorer själva sedan tidernas begynnelse. Det är kärnverksamheten. Det finns inte en chans att du skulle hitta en BMW V8 i en Mercedes eller vice versa.
Förövrigt kan man återigen göra liknelse med Apple. De utvecklar både hårdvara och mjukvara själva. Därför leder de utvecklingen och tjänar överlägset mest.
Samma sker nu i bilindustrin med Tesla.
Peugeot köper motorer från BMW Opel från Alfa vad är det som är nytt?
Sedan är inte inte så att bara Tesla producerar sina motorer.
"Electric drives from Kassel for markets in Europe and North America
In the future, the electric drives for MEB vehicles for Europe and North America will be produced in Kassel. Production of up to 500,000 units per year has been planned. Kassel also works closely with the Chinese plant in Tianjin, where the electric drive is produced in parallel for the Chinese market. Together, the two plants will produce up to 1.4 million electric drives each year from 2023 onwards. This means that Volkswagen Group Components will be one of the largest global manufacturers of electric vehicle drives in the future."
Budgetskräp?
Typ som BMW-byggda Rolls Royce-motorer, eller Bentley-byggda Audi-motorer?
BMW och Rolls Royce tillhör samma koncern(BMW).
Bentley och Audi tillhör samma koncern(VW).
No sht. Samarbetet mellan RR och BMW fanns dock även innan BMW köpte RR. För slutkonsumenten spelar det ju ingen roll hur ägarförhållandena ser ut heller.
Nej, de utvecklar som sagt sina motorer själva sedan tidernas begynnelse. Det är kärnverksamheten. Det finns inte en chans att du skulle hitta en BMW V8 i en Mercedes eller vice versa.
Förövrigt kan man återigen göra liknelse med Apple. De utvecklar både hårdvara och mjukvara själva. Därför leder de utvecklingen och tjänar överlägset mest.
Samma sker nu i bilindustrin med Tesla.
Peugeot köper motorer från BMW Opel från Alfa vad är det som är nytt?
Sedan är inte inte så att bara Tesla producerar sina motorer.
"Electric drives from Kassel for markets in Europe and North America
In the future, the electric drives for MEB vehicles for Europe and North America will be produced in Kassel. Production of up to 500,000 units per year has been planned. Kassel also works closely with the Chinese plant in Tianjin, where the electric drive is produced in parallel for the Chinese market. Together, the two plants will produce up to 1.4 million electric drives each year from 2023 onwards. This means that Volkswagen Group Components will be one of the largest global manufacturers of electric vehicle drives in the future."
Budgetskräp?
Typ som BMW-byggda Rolls Royce-motorer, eller Bentley-byggda Audi-motorer?
BMW och Rolls Royce tillhör samma koncern(BMW).
Bentley och Audi tillhör samma koncern(VW).
No sht. Samarbetet mellan RR och BMW fanns dock även innan BMW köpte RR. För slutkonsumenten spelar det ju ingen roll hur ägarförhållandena ser ut heller.
Om det nu inte spelar någon roll, varför ser vi då inte tex Bosch eller Continental-avgasmotorer hos samtliga?
Peugeot köper motorer från BMW Opel från Alfa vad är det som är nytt?
Sedan är inte inte så att bara Tesla producerar sina motorer.
"Electric drives from Kassel for markets in Europe and North America
In the future, the electric drives for MEB vehicles for Europe and North America will be produced in Kassel. Production of up to 500,000 units per year has been planned. Kassel also works closely with the Chinese plant in Tianjin, where the electric drive is produced in parallel for the Chinese market. Together, the two plants will produce up to 1.4 million electric drives each year from 2023 onwards. This means that Volkswagen Group Components will be one of the largest global manufacturers of electric vehicle drives in the future."
Budgetskräp?
Typ som BMW-byggda Rolls Royce-motorer, eller Bentley-byggda Audi-motorer?
BMW och Rolls Royce tillhör samma koncern(BMW).
Bentley och Audi tillhör samma koncern(VW).
No sht. Samarbetet mellan RR och BMW fanns dock även innan BMW köpte RR. För slutkonsumenten spelar det ju ingen roll hur ägarförhållandena ser ut heller.
Om det nu inte spelar någon roll, varför ser vi då inte tex Bosch eller Continental-avgasmotorer hos samtliga?
Jag skrev att ägandet inte spelar någon roll för köparen.
Tror du verkligen Rolls Royce hade sålt färre bilar om det satt Mercedes-motorer i dem istället för BMW-motorer?
Verkar som många inte förstår poängen. Jag har inte hävdat att Apple utvecklar ALLA komponenter själva, lika lite som jag hävdat att Tesla gör det.
Poängen är att både Apple och Tesla har identifierat och själva utvecklat nyckelkomponenter som gör dem till marknadsledare.
För Apple är det CPU, paketering och mjukvara.
För Tesla är det drivlina, paketering och mjukvara.
De är på en annan planet än övriga, som tvingas köpa standardkomponenter som inte har en suck i jämförelse.
Typ som BMW-byggda Rolls Royce-motorer, eller Bentley-byggda Audi-motorer?
BMW och Rolls Royce tillhör samma koncern(BMW).
Bentley och Audi tillhör samma koncern(VW).
No sht. Samarbetet mellan RR och BMW fanns dock även innan BMW köpte RR. För slutkonsumenten spelar det ju ingen roll hur ägarförhållandena ser ut heller.
Om det nu inte spelar någon roll, varför ser vi då inte tex Bosch eller Continental-avgasmotorer hos samtliga?
Jag skrev att ägandet inte spelar någon roll för köparen.
Tror du verkligen Rolls Royce hade sålt färre bilar om det satt Mercedes-motorer i dem istället för BMW-motorer?
Det sitter inte ”BMW-motorer” i RR.
I ”riktiga” RR, dvs Phantom, är det t.o.m. krav att det skall vara exakt 6,75l volym eftersom det är tradition. Det finns ingen sådan i någon BMW.
Men oavsett är RR i en helt annan liga. De är nästan som Pagani som använder AMG-motorer, och det är inga problem. Det är handbyggda grejer, inget masstillverkat junk.
Men återigen, om det inte spelade någon roll vem som tillverkar motorn varför fortsätter alla tillverka sina egna motorer?
Jag skrev att ägandet inte spelar någon roll för köparen.
Tror du verkligen Rolls Royce hade sålt färre bilar om det satt Mercedes-motorer i dem istället för BMW-motorer?
Men återigen, om det inte spelade någon roll vem som tillverkar motorn varför fortsätter alla tillverka sina egna motorer?
Jag har aldrig någonsin påstått något sådant, så varför envisas du med att lägga ord i min mun.
Det jag säger är för tredje eller fjärde gången är att ägandet inte spelar någon roll... Tror att du egentligen inser det också (om inte annat borde du förstå det med exemplet MB vs BMW), men om du efter att jag sagt samma sak tre eller fyra gånger fortfarande tror jag menar något helt annat så lär vi inte komma längre.
Det är kravsättning och integration av system som biltillverkarna fokuserar på. Utvecklar man allt själv får man dels bära alla utvecklingskostnader själv plus att man är fast med sin konstruktion över en längre tid.
Nej, de utvecklar som sagt sina motorer själva sedan tidernas begynnelse. Det är kärnverksamheten. Det finns inte en chans att du skulle hitta en BMW V8 i en Mercedes eller vice versa.
Förövrigt kan man återigen göra liknelse med Apple. De utvecklar både hårdvara och mjukvara själva. Därför leder de utvecklingen och tjänar överlägset mest.
Samma sker nu i bilindustrin med Tesla.
Nja, apple utvecklar sin soc själva men köper tex processor design och grafik kort och integrerar i sin soc. De köper kameran från Sony och batteriet gör de garanterat inte själva. Samma sak kan man garanterat säga om massor av andra komponenter i telefonen. De som Apple gör själv är integrationen och mjukvara.
På samma sätt jobbar biltillverkare oavsett om de är tesla eller Volvo. Skillnaden idag är att Tesla är längre fram, dvs de har egen motor/drivlina och mjukvara men fossil tillverkarna köper många delar men utvecklar själva både motor och annan teknik för elbilar. Volvo har en bit att gå, VW är lite längre men ja tesla ledar idag men jag är övertygat om att alla de tradionella vill utveckla din drivlina precis som de gör idag på sina fossil bilar.
Nej, Apple har länge designat sin egna processor och de utvecklar även GPUn sedan några år tillbaka.
Verkar som många inte förstår poängen. Jag har inte hävdat att Apple utvecklar ALLA komponenter själva, lika lite som jag hävdat att Tesla gör det.
Poängen är att både Apple och Tesla har identifierat och själva utvecklat nyckelkomponenter som gör dem till marknadsledare.
För Apple är det CPU, paketering och mjukvara.
För Tesla är det drivlina, paketering och mjukvara.
De är på en annan planet än övriga, som tvingas köpa standardkomponenter som inte har en suck i jämförelse.
Nej apple utvecklar sin egna soc inte processorn. Processor designen köper de från arm sen integrerar de denna i sin soc tillsammans med bla grafik kort som de också köper. Allt är såklart anpassat för Apples behov.
Med detta sagt så vill jag bara säga att alla köper från under leverantörer även Apple. Tesla köper såklart också från underleverantörer men kanske i mindre grad än många andra biltillverkare. Finns såklart för och nackdelar som de redan nämnt i denna tråden.
Ni pratar om stolar. Finns det någon tredje part som tillverkar tredje raden åt någon biltillverkare? Känns som de för de mesta är en väldigt udda konstruktion och säkert i låga volymer.
Model S Plaid Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Jag skrev att ägandet inte spelar någon roll för köparen.
Tror du verkligen Rolls Royce hade sålt färre bilar om det satt Mercedes-motorer i dem istället för BMW-motorer?
Men återigen, om det inte spelade någon roll vem som tillverkar motorn varför fortsätter alla tillverka sina egna motorer?
Jag har aldrig någonsin påstått något sådant, så varför envisas du med att lägga ord i min mun.
Det jag säger är för tredje eller fjärde gången är att ägandet inte spelar någon roll... Tror att du egentligen inser det också (om inte annat borde du förstå det med exemplet MB vs BMW), men om du efter att jag sagt samma sak tre eller fyra gånger fortfarande tror jag menar något helt annat så lär vi inte komma längre.
Jag har inte heller hävdat att ägandet spelar roll, så varför envisas du med att lägga ord i min mun?
Det är kravsättning och integration av system som biltillverkarna fokuserar på. Utvecklar man allt själv får man dels bära alla utvecklingskostnader själv plus att man är fast med sin konstruktion över en längre tid.
Nej, de utvecklar som sagt sina motorer själva sedan tidernas begynnelse. Det är kärnverksamheten. Det finns inte en chans att du skulle hitta en BMW V8 i en Mercedes eller vice versa.
Förövrigt kan man återigen göra liknelse med Apple. De utvecklar både hårdvara och mjukvara själva. Därför leder de utvecklingen och tjänar överlägset mest.
Samma sker nu i bilindustrin med Tesla.
Nja, apple utvecklar sin soc själva men köper tex processor design och grafik kort och integrerar i sin soc. De köper kameran från Sony och batteriet gör de garanterat inte själva. Samma sak kan man garanterat säga om massor av andra komponenter i telefonen. De som Apple gör själv är integrationen och mjukvara.
På samma sätt jobbar biltillverkare oavsett om de är tesla eller Volvo. Skillnaden idag är att Tesla är längre fram, dvs de har egen motor/drivlina och mjukvara men fossil tillverkarna köper många delar men utvecklar själva både motor och annan teknik för elbilar. Volvo har en bit att gå, VW är lite längre men ja tesla ledar idag men jag är övertygat om att alla de tradionella vill utveckla din drivlina precis som de gör idag på sina fossil bilar.
Nej, Apple har länge designat sin egna processor och de utvecklar även GPUn sedan några år tillbaka.
Verkar som många inte förstår poängen. Jag har inte hävdat att Apple utvecklar ALLA komponenter själva, lika lite som jag hävdat att Tesla gör det.
Poängen är att både Apple och Tesla har identifierat och själva utvecklat nyckelkomponenter som gör dem till marknadsledare.
För Apple är det CPU, paketering och mjukvara.
För Tesla är det drivlina, paketering och mjukvara.
De är på en annan planet än övriga, som tvingas köpa standardkomponenter som inte har en suck i jämförelse.
Nej apple utvecklar sin egna soc inte processorn. Processor designen köper de från arm sen integrerar de denna i sin soc tillsammans med bla grafik kort som de också köper. Allt är såklart anpassat för Apples behov.
Med detta sagt så vill jag bara säga att alla köper från under leverantörer även Apple. Tesla köper såklart också från underleverantörer men kanske i mindre grad än många andra biltillverkare. Finns såklart för och nackdelar som de redan nämnt i denna tråden.
Det är kravsättning och integration av system som biltillverkarna fokuserar på. Utvecklar man allt själv får man dels bära alla utvecklingskostnader själv plus att man är fast med sin konstruktion över en längre tid.
Nej, de utvecklar som sagt sina motorer själva sedan tidernas begynnelse. Det är kärnverksamheten. Det finns inte en chans att du skulle hitta en BMW V8 i en Mercedes eller vice versa.
Förövrigt kan man återigen göra liknelse med Apple. De utvecklar både hårdvara och mjukvara själva. Därför leder de utvecklingen och tjänar överlägset mest.
Samma sker nu i bilindustrin med Tesla.
Peugeot köper motorer från BMW Opel från Alfa vad är det som är nytt?
Sedan är inte inte så att bara Tesla producerar sina motorer.
"Electric drives from Kassel for markets in Europe and North America
In the future, the electric drives for MEB vehicles for Europe and North America will be produced in Kassel. Production of up to 500,000 units per year has been planned. Kassel also works closely with the Chinese plant in Tianjin, where the electric drive is produced in parallel for the Chinese market. Together, the two plants will produce up to 1.4 million electric drives each year from 2023 onwards. This means that Volkswagen Group Components will be one of the largest global manufacturers of electric vehicle drives in the future."
Jag skrev tidigare att de finns vissa samarbeten även på motorsidan, men det gäller så gott som uteslutande budgetskräp. Därav poängterade jag V8 ovan.
Bara 1,4 år 2023? VW siktar alltså på att bli mindre än Tesla?
Det här bevisar att du skiter fullständigt i elbilarna. Det är bara Tesla i ditt huvud. Först skriker du om att ingen gör någonting, sedan när någon gör det då räcker det inte för att Tesla gör mer. Enligt dig kommer alla andra försvinna och Tesla ska leverera elbilar till hela världen.
Det är kravsättning och integration av system som biltillverkarna fokuserar på. Utvecklar man allt själv får man dels bära alla utvecklingskostnader själv plus att man är fast med sin konstruktion över en längre tid.
Nej, de utvecklar som sagt sina motorer själva sedan tidernas begynnelse. Det är kärnverksamheten. Det finns inte en chans att du skulle hitta en BMW V8 i en Mercedes eller vice versa.
Förövrigt kan man återigen göra liknelse med Apple. De utvecklar både hårdvara och mjukvara själva. Därför leder de utvecklingen och tjänar överlägset mest.
Samma sker nu i bilindustrin med Tesla.
Peugeot köper motorer från BMW Opel från Alfa vad är det som är nytt?
Sedan är inte inte så att bara Tesla producerar sina motorer.
"Electric drives from Kassel for markets in Europe and North America
In the future, the electric drives for MEB vehicles for Europe and North America will be produced in Kassel. Production of up to 500,000 units per year has been planned. Kassel also works closely with the Chinese plant in Tianjin, where the electric drive is produced in parallel for the Chinese market. Together, the two plants will produce up to 1.4 million electric drives each year from 2023 onwards. This means that Volkswagen Group Components will be one of the largest global manufacturers of electric vehicle drives in the future."
Jag skrev tidigare att de finns vissa samarbeten även på motorsidan, men det gäller så gott som uteslutande budgetskräp. Därav poängterade jag V8 ovan.
Bara 1,4 år 2023? VW siktar alltså på att bli mindre än Tesla?
Det här bevisar att du skiter fullständigt i elbilarna. Det är bara Tesla i ditt huvud. Först skriker du om att ingen gör någonting, sedan när någon gör det då räcker det inte för att Tesla gör mer. Enligt dig kommer alla andra försvinna och Tesla ska leverera elbilar till hela världen.
Nej, det bevisar att du sväljer avgasbilstillverkarnas ”planer” med hull och hår.
Specifikt VW har ju skrutit om hur många bilar de skall bygga i många år nu. Att de skall bygga si och så många motorer är samma slags marketing fluff. Det är 2020 nu och hittills har de byggt några få ID3 som inte ens fungerar.
Peugeot köper motorer från BMW Opel från Alfa vad är det som är nytt?
Sedan är inte inte så att bara Tesla producerar sina motorer.
"Electric drives from Kassel for markets in Europe and North America
In the future, the electric drives for MEB vehicles for Europe and North America will be produced in Kassel. Production of up to 500,000 units per year has been planned. Kassel also works closely with the Chinese plant in Tianjin, where the electric drive is produced in parallel for the Chinese market. Together, the two plants will produce up to 1.4 million electric drives each year from 2023 onwards. This means that Volkswagen Group Components will be one of the largest global manufacturers of electric vehicle drives in the future."
Bara 1,4 år 2023? VW siktar alltså på att bli mindre än Tesla?
Det här bevisar att du skiter fullständigt i elbilarna. Det är bara Tesla i ditt huvud. Först skriker du om att ingen gör någonting, sedan när någon gör det då räcker det inte för att Tesla gör mer. Enligt dig kommer alla andra försvinna och Tesla ska leverera elbilar till hela världen.
Nej, det bevisar att du sväljer avgasbilstillverkarnas ”planer” med hull och hår.
Specifikt VW har ju skrutit om hur många bilar de skall bygga i många år nu. Att de skall bygga si och så många motorer är samma slags marketing fluff. Det är 2020 nu och hittills har de byggt några få ID3 som inte ens fungerar.[/quote]
Snacka skit är du duktig på.
Hur länge har man väntat på regnsensor, Smart Summon,FSD.... och vad fick dom som var först på att lita på Elon? Jo dom fick sänkt laddhastighet och lite spel för att fördriva tiden under "snabbladdning"
Det är kravsättning och integration av system som biltillverkarna fokuserar på. Utvecklar man allt själv får man dels bära alla utvecklingskostnader själv plus att man är fast med sin konstruktion över en längre tid.
Nej, de utvecklar som sagt sina motorer själva sedan tidernas begynnelse. Det är kärnverksamheten. Det finns inte en chans att du skulle hitta en BMW V8 i en Mercedes eller vice versa.
Förövrigt kan man återigen göra liknelse med Apple. De utvecklar både hårdvara och mjukvara själva. Därför leder de utvecklingen och tjänar överlägset mest.
Samma sker nu i bilindustrin med Tesla.
Mercedes och Volvo ska samarbeta om motorer. Du kan även hitta PSA-dieslar i både Volvo och BMW (kanske fler?) också...
Elektriska drivlinor är ju en typisk komponent som tillverkarna vill ha samarbeten runt. Den bidrar lite till märkets identitet och kostar ofantliga summor att utveckla. Skulle tro att underleverantörerna mobiliserar och förmodligen rycker man i nyckelkompetens hos tesla. Det gäller att hålla sina anställda nöjda och betala bäst.
När det gäller stolar, där vi började, så är väl tesla inne på sin andra stol redan att fördela på 800 000 tillverkade bilar. Det blir korta serier.
Elektriska drivlinor är ju en typisk komponent som tillverkarna vill ha samarbeten runt. Den bidrar lite till märkets identitet och kostar ofantliga summor att utveckla. Skulle tro att underleverantörerna mobiliserar och förmodligen rycker man i nyckelkompetens hos tesla. Det gäller att hålla sina anställda nöjda och betala bäst.
När det gäller stolar, där vi började, så är väl tesla inne på sin andra stol redan att fördela på 800 000 tillverkade bilar. Det blir korta serier.
Tesla är inne på sin fjärde stol i S och X.
Man behöver kanske en leverantör och kanske en design som ger utrymme för olika varianter på samma grundkomponenter.
Vore najs värmepump i de nya s och x sen.
Bör inte va för svårt för tesla att fixa tanke på att de har alla möjligheter nu inför den nya påstådda inredningen när möjligheten till tre motorer blir möjligt.
Gissar att hela instrumentbrädan blir mer kompakt som i sin tur kommer ge mera utrymme åt kupén.
Är inne på Tesla nr 23 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Model x plaid blå med vit inredning
Ni pratar om stolar. Finns det någon tredje part som tillverkar tredje raden åt någon biltillverkare? Känns som de för de mesta är en väldigt udda konstruktion och säkert i låga volymer.
Volvo tillverkar i alla fall inga stolar så någon måste göras deras tredje rad. Gissningsvis Lear Corporation.
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid Tesla Model 3 LR AWD Tesla Model X P100DL Tesla Model X 90D
Det är kravsättning och integration av system som biltillverkarna fokuserar på. Utvecklar man allt själv får man dels bära alla utvecklingskostnader själv plus att man är fast med sin konstruktion över en längre tid.
Nej, de utvecklar som sagt sina motorer själva sedan tidernas begynnelse. Det är kärnverksamheten. Det finns inte en chans att du skulle hitta en BMW V8 i en Mercedes eller vice versa.
Förövrigt kan man återigen göra liknelse med Apple. De utvecklar både hårdvara och mjukvara själva. Därför leder de utvecklingen och tjänar överlägset mest.
Samma sker nu i bilindustrin med Tesla.
Mercedes och Volvo ska samarbeta om motorer. Du kan även hitta PSA-dieslar i både Volvo och BMW (kanske fler?) också...
Som sagt det har funnits och finns en hel del samarbeten, men de gäller så gott som uteslutande budgetmotorer.
Premium/märkesdefinerande behåller de själva.
Men det kommer garanterat ruckas på närmsta decenniet, de blir så illa tvungna när brutala kostnadssänkningar måste till för att överleva.
Blir intressant att se vem som lägger ner tillverkningen först, och outsourcar 100%.
Nej, de utvecklar som sagt sina motorer själva sedan tidernas begynnelse. Det är kärnverksamheten. Det finns inte en chans att du skulle hitta en BMW V8 i en Mercedes eller vice versa.
Ursprungligen köpte många biltillverkare motorer från underleverantörer. Man byggde karosserna och monterade ihop bilarna i liten skala. Sedan kom den Henry Ford och började serietillverka bilar, motorer och allt annat i egna fabriker. Benz (det som blev Mercedes-Benz) har dock gjort motorer sedan starten.