Död bil

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Re: Död bil

Inlägg av Nicke Nyfiken »

En annan intressant slamkrypare på sidan om fordonsgaranti, är sista meningen på ”vanliga frågor”.
Överförs Begränsad nybilsgaranti till den nya ägare om jag säljer mitt fordon?
Ja. Din begränsade nybilsgaranti följer med bilen och överförs till den nya ägaren när ett ägarbyte görs genom Tesla.
Det betyder i praktiken att alla bilar som köpts begangnade från någon annan än Tesla, är utan garanti.
Felskrivning eller feltolkning?
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
tek
Teslaägare

Inlägg av tek »

Verdi skrev:
Har de lagt en km-gräns även för S och X nu? Var väl 8 år och obegränsat med mil förut?
Det finns nya garantivillkor daterade 29 Jan 2020 som har milbegränsningen för S och X

https://www.tesla.com/sites/default/fil ... -sv-se.pdf
Användarvisningsbild
Front242
Teslaägare

Inlägg av Front242 »

Skön friskrivning i rostskyddsgarantin

Korrosion på grund av defekter i materiel som Tesla ej har tillverkat eller levererat, eller
arbetsutföranden som orsakar perforering i karosspaneler eller i chassit inifrån och ut;

Man får ha tur så delen som rostar inte är inköpt :shock:
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare

Inlägg av frippe »

Nicke Nyfiken skrev:
En annan intressant slamkrypare på sidan om fordonsgaranti, är sista meningen på ”vanliga frågor”.
Ja. Din begränsade nybilsgaranti följer med bilen och överförs till den nya ägaren när ett ägarbyte görs genom Tesla.
Det betyder i praktiken att alla bilar som köpts begangnade från någon annan än Tesla, är utan garanti.
Feltolkning. Har köpt bil med garanti utanför tesla och garantin gällde precis som om jag varit förstagångsköparen.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare

frippe skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
Feltolkning. Har köpt bil med garanti utanför tesla och garantin gällde precis som om jag varit förstagångsköparen.
Jo visst det har jag också gjort, men varför är det en feltolkning och inte en felskrivning?
Hur tolkar du texten?
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare

Inlägg av renes »

Nicke Nyfiken skrev:
frippe skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
Jo visst det har jag också gjort, men varför är det en feltolkning och inte en felskrivning?
Hur tolkar du texten?

Jag tolkar det som att ägarbytet gjorts/registrerats hos Tesla. Inte att försäljningen gick genom dem.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare

Inlägg av frippe »

Nicke Nyfiken skrev:
frippe skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
Hur tolkar du texten?
Är det inte förväxlingen mellan återförsäljarens/affärens garantierbjudande och tillverkarens garantierbjudande som spökar.
Som begagnatköpare tappar du affärens garanti, den gäller bara för första köparen enligt lag. Inklusive reklamationsrätten.
Däremot tillverkarens garanti gäller oavsett ägarantal.
Dock är ju praxis lite mer att garantierna gäller oavsett ägarantal bara du har kvitto och ägarskap dokumenterat.

Sedan som redan nämnts, kanske tolkningen kan vara att när ägarbytet är registrerat hos tesla, då gäller garantierna. Bilen behöver inte nödvändigtvis säljas via teslas egna kanal.

Hela begagnatmarknaden för bilar skulle kollapsa om inte garantierna fortsatte att gälla för andra ägaren.
Model Y LR.
Model S70D
Kriper

Inlägg av Kriper »

Nu fick jag en faktura på 5392 lusidorer att godkänna. 1400 för byte av länk till kränghämmaren och resten diagnostisering utan att de hittat några fel. "Please, contact us immedeately if this intermittent problem comes back." Kan man bestrida något av diagnostimmarna eller är det bara att bita ihop och pröjsa? Enligt teknikern som ringde upp hade han inte tagit upp all tid de lagt ned på diagnoserna. Jag ska hämta bilen måndag fm och meddelade att jag vill ha ett samtal med ansvarig chef innan jag betalar. Synpunkter?
Var dig själv, alla andra är upptagna

BMW i4 IDrive40
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare

Inlägg av frippe »

Kriper skrev:
Nu fick jag en faktura på 5392 lusidorer att godkänna. 1400 för byte av länk till kränghämmaren och resten diagnostisering utan att de hittat några fel. "Please, contact us immedeately if this intermittent problem comes back." Kan man bestrida något av diagnostimmarna eller är det bara att bita ihop och pröjsa? Enligt teknikern som ringde upp hade han inte tagit upp all tid de lagt ned på diagnoserna. Jag ska hämta bilen måndag fm och meddelade att jag vill ha ett samtal med ansvarig chef innan jag betalar. Synpunkter?
Är väl lite svårt utan att veta exakt vad som står i loggarna.

Men, om felet uppstår igen och det blir ett garantiärende så hade jag nog varit snabb och velat ha tillbaka de där felsökningspengarna.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare

Kriper skrev:
Tycker alltihop verkar märkligt. Har jag förstått dig rätt?

•Efter ditt självläkande problem ringde Tesla till dig och bad dig komma in med bilen så fort som möjligt för att de hittat felkoder vid fjärrdiagnostisering.

•Vid felsökning på verkstaden så säger de att det verkar vara stora batteriet. När du hävdar garanti så nekar de med hänvisning till att bilen gått över 8000 mil.

•När de inser att det är ett garantiärende så har felet plötsligt försvunnet.

•Det är alltså Tesla som begärt in bilen för felsökning, och när de sedan inte hittar något fel vill de ändå ha betalt av bilägaren.

Det är ju en fantastisk affärsmodell de hittat. :lol: :shock: :o :evil:
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Kriper

Inlägg av Kriper »

Nicke Nyfiken skrev:
Kriper skrev:
Tycker alltihop verkar märkligt. Har jag förstått dig rätt?

•Efter ditt självläkande problem ringde Tesla till dig och bad dig komma in med bilen så fort som möjligt för att de hittat felkoder vid fjärrdiagnostisering.

•Vid felsökning på verkstaden så säger de att det verkar vara stora batteriet. När du hävdar garanti så nekar de med hänvisning till att bilen gått över 8000 mil.

•När de inser att det är ett garantiärende så har felet plötsligt försvunnet.

•Det är alltså Tesla som begärt in bilen för felsökning, och när de sedan inte hittar något fel vill de ändå ha betalt av bilägaren.

Det är ju en fantastisk affärsmodell de hittat. :lol: :shock: :o :evil:
Haha! Du sammanfattar mina upplevelser och känslor för SC riktigt bra. Jag tar med mig din retorik på måndag. :lol:

BMW i4 IDrive40
Kriper

Inlägg av Kriper »

Epilog. Hämtade bilen idag. Efter lite samtal med ansvarig på plats i Sätra så sänkte hon kostnaden från 5392 till 3775 kr. Jag fick betala för diagnostimmarna samtidigt som hon bjöd på bytet av länken till kränghämmaren. Jag undrade varför de inte tvättat bilen och svaret blev att jag inte hade efterfrågat tvätt. Alltid fått hämta bilen nytvättat i Bredden, vilket jag påtalade. Nu är det bara att hoppas att bilen håller sig vaken och inte somnar helt plötsligt igen.
Senast redigerad av Kriper, redigerad totalt 1 gånger.

BMW i4 IDrive40
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare

Tack för uppföljningen.

Tycker ändå det är konstigt att begära betalt när det är dom som begärde in bilen för diagnostik och sedan inte hittar några fel.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

Verkar ju vara en bra affärsidé Tesla kommit på, lura in kunder med att de behöver göra garantiåtgärder som sedan ändå kostar pengar.
Användarvisningsbild
Lessmog
Teslaägare

Inlägg av Lessmog »

Kriper skrev:
Prolog. Hämtade bilen idag. Efter lite samtal med ansvarig på plats i Sätra så sänkte hon kostnaden från 5392 till 3775 kr. Jag fick betala för diagnostimmarna samtidigt som hon bjöd på bytet av länken till kränghämmaren. Jag undrade varför de inte tvättat bilen och svaret blev att jag inte hade efterfrågat tvätt. Alltid fått hämta bilen nytvättat i Bredden, vilket jag påtalade. Nu är det bara att hoppas att bilen håller sig vaken och inte somnar helt plötsligt igen.
Tack.
Fast jag undrar om du inte menar epilog?
Underlig historia.
Kriper

Inlägg av Kriper »

Tog en bild som kan vara kul att ta del av, för er som inte varit på plats i Sätra.
IMG_3429.JPG

BMW i4 IDrive40
Användarvisningsbild
leiflodde
Teslaägare

Inlägg av leiflodde »

Då har man kvalificerat sig i denna tråd med en död bil :o (Modell S -19 16 000 mil)

Fick lite felmeddelande igår på resan till Halland och då begränsningar i acceleration och reggen + någon felkod men bilen tuffade på.

Stannade hos kund och skulle senare fortsätta resan norrut men "eländet" var då stendött inga skärmar inget funkade.

Idag kontaktade jag Tesla som gjorde en felsökning och bilen är stendöd och de får ingen kontakt men senaste koderna meddelar batteribyte, nej inte 12 volts utan stora batteriet :o Men skulle vara ett internt fel som går på garantin iallafall något om det nu stämmer.

Bärgning och batteri är beställt så vi får se när det blir byte men blir nog en första fossilsommar sen 2014.

Kör försiktigt i sommar.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Obehagligt ny bil också ju :shock: (båda mina är lika eller äldre, en 2018 och
en 2019).
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19