Sida 2 av 3

Re: Olycksstatistiken

Postat: 28 jan 2020 14:30
av Gretsch
Förlåt ! Jag missade rubriken Olycksstatistik , en strejkande ruta är väl ingen olycka. :oops:

Re: Olycksstatistiken

Postat: 28 jan 2020 14:53
av Raoulen
Jag blev påkörd bakifrån. Hade inget med att man körde en Tesla direkt.

Re: Olycksstatistiken

Postat: 28 jan 2020 15:03
av bonath
Undrar när Boreno ska skriva?

Re: Olycksstatistiken

Postat: 28 jan 2020 18:10
av Bjelke
bonath skrev:
Undrar när Boreno ska skriva? Bild
Ja jäklar, fast å andra sidan så blev han ju ”bara” påkörd, så hans försäkring drabbades inte...

Re: Olycksstatistiken

Postat: 28 jan 2020 18:32
av Syncronauten
Ja, Stenskott som omedelbart spräckte vindrutan när bilen var någon månad gammal.

Re: Olycksstatistiken

Postat: 28 jan 2020 19:03
av LarsL
12man skrev:
ingen "rapport" utan rundringning

https://www.svt.se/nyheter/ekonomi/elbi ... tatistiken

"En rundringning som den danska tidningen Politiken har gjort bland Danmarks största försäkringsbolag ger en samstämmig bild. Elbilsägare anmäler oftare skador än ägare till andra fordon."
Vad är Politiken och vilken agenda har de?

Re: Olycksstatistiken

Postat: 28 jan 2020 19:27
av bylund
LarsL skrev:
12man skrev:
ingen "rapport" utan rundringning

https://www.svt.se/nyheter/ekonomi/elbi ... tatistiken

"En rundringning som den danska tidningen Politiken har gjort bland Danmarks största försäkringsbolag ger en samstämmig bild. Elbilsägare anmäler oftare skador än ägare till andra fordon."
Vad är Politiken och vilken agenda har de?
En av Danmarks största dagstidningar, och kallar sig oberoende socialliberal.

Re: Olycksstatistiken

Postat: 30 jan 2020 11:29
av Olof Borjesson
Jag gjorde en tabbe för fem år sedan och tryckte på fel pedal när jag parkerade min Tesla Odel S. Om det varit en vanlig slö avgasbilar så hade jag hunnit lyfta på foten, men Teslan hoppade in i bilen framför. Reparatören på verkstaden sa att det var många Model S som behövde repareras för parkeringskaos fram. Jag tror att det skulle vara bra om motoreffekten sänks när det finns objekt inom ett par meter framför bilen.

Re: Olycksstatistiken

Postat: 30 jan 2020 11:31
av Grimlos
Olof Borjesson skrev:
Jag gjorde en tabbe för fem år sedan och tryckte på fel pedal när jag parkerade min Tesla Odel S. Om det varit en vanlig slö avgasbilar så hade jag hunnit lyfta på foten, men Teslan hoppade in i bilen framför. Reparatören på verkstaden sa att det var många Model S som behövde repareras för parkeringskaos fram. Jag tror att det skulle vara bra om motoreffekten sänks när det finns objekt inom ett par meter framför bilen.
Ja varför har inte tillverkarna tänkt på det ? Är ju en uppenbar säkerhetsdetalj på alla fordon som har sensorer!

Re: Olycksstatistiken

Postat: 30 jan 2020 11:37
av EnTraktor
Det händer mig ganska ofta att jag backar och när jag är klar så glömmer jag att lägga i D igen utan ligger kvar i R under tiden jag gör annat. Sedan när jag ska köra iväg 30-60-90 sekunder senare så glömmer jag att jag är i R och trycker på gasen och förväntar mig köra frammåt men skuttar bakåt istället.
Än så länge har jag klarat mig från att köra in i nått men det kommer hända. Fattar inte varför man inte kan ha nån ljudsignal inne i bilen så länge man har backen i, det har jag haft på mina bilar innan. Det skulle minska riskten för backskador kraftigt tror jag.

Re: Olycksstatistiken

Postat: 30 jan 2020 11:40
av dstr
Olof Borjesson skrev:
Jag gjorde en tabbe för fem år sedan och tryckte på fel pedal när jag parkerade min Tesla Odel S. Om det varit en vanlig slö avgasbilar så hade jag hunnit lyfta på foten, men Teslan hoppade in i bilen framför. Reparatören på verkstaden sa att det var många Model S som behövde repareras för parkeringskaos fram. Jag tror att det skulle vara bra om motoreffekten sänks när det finns objekt inom ett par meter framför bilen.
Det finns väl ngn inställning för det nu, obstacle aware acceleration?

Re: Olycksstatistiken

Postat: 30 jan 2020 11:43
av Bruno
Tibor/Redaktionen, kan du inte förtydliga frågan eller ha fler svarsalternativ som vi kan fylla i? Kanske fler val?

Mina händelser:

Bilen blev påkörd av en dam på en parkering - försäkringsärende men motparten kommer att stå för det.

Sprucken vindruta - vill du räkna in dessa skador?

Ingen av ovan beror på bilen eller Tesla...

Re: Olycksstatistiken

Postat: 30 jan 2020 12:07
av Remuz
Inte första året

Dock andra året (3e året med Tesla) så har jag haft många saker
1) Nuddade vajerräcke, 100% mitt eget fel
2) Stulna 22"
3) Inbackad i (dock går detta på motpartens försäkring, men det är samma bolag)

På min andra X hade jag en glasskada, dock inte första året.

Re: Olycksstatistiken

Postat: 30 jan 2020 12:29
av LarsL
Tar jag med Leafen så var den inne på reparation första året. Det var någon som hade road-rage mot den när sambon var ute och körde. De åkte in framför bilen och tvärbromsade ett par gånger tills hon inte lyckades bromsa i tid utan de körde ihop.
Undrar om denna typ av rage är vanligare mot elbilar?

Jag tycker att Model 3 växelspak är lite diffus så kan vara svårt att känna att man växlat riktning.

Re: Olycksstatistiken

Postat: 30 jan 2020 12:41
av Surfaren
10 dagar fick min Model S vara i nyskick innan det kom en sten eller nåt annat skit från mötande lastbil och repade strålkastare och frunkhuv. På väg hem från foliering, så det blev ett extra besök till WrapZone sen också.

Var detta pga att jag körde Tesla? Jovisst, för med en trött fossilbil hade jag väl inte brytt mig om att ligga i vänster körfält, och därmed troligen missat projektilen. :D

Re: Olycksstatistiken

Postat: 31 jan 2020 00:30
av jpetters
dstr skrev:
Olof Borjesson skrev:
Jag gjorde en tabbe för fem år sedan och tryckte på fel pedal när jag parkerade min Tesla Odel S. Om det varit en vanlig slö avgasbilar så hade jag hunnit lyfta på foten, men Teslan hoppade in i bilen framför. Reparatören på verkstaden sa att det var många Model S som behövde repareras för parkeringskaos fram. Jag tror att det skulle vara bra om motoreffekten sänks när det finns objekt inom ett par meter framför bilen.
Det finns väl ngn inställning för det nu, obstacle aware acceleration?
Japp, standard aktivt på AP2 bilar.

Re: Olycksstatistiken

Postat: 31 jan 2020 08:09
av Mr S
LarsL skrev:
Tar jag med Leafen så var den inne på reparation första året. Det var någon som hade road-rage mot den när sambon var ute och körde. De åkte in framför bilen och tvärbromsade ett par gånger tills hon inte lyckades bromsa i tid utan de körde ihop.
Undrar om denna typ av rage är vanligare mot elbilar?

Jag tycker att Model 3 växelspak är lite diffus så kan vara svårt att känna att man växlat riktning.
Jag är nyfiken på vem som blev vållande till skadan i detta fallet? Hoppas så klart på de som busade, men skulle inte förvåna mig om din sambo blev vållande.

Re: Olycksstatistiken

Postat: 31 jan 2020 13:51
av ElTorsk
Begriper faktiskt inte varför en Tesla skulle vara knepigare att manövrera i trånga utrymmen än en avgasbil. Har aldrig haft en bil som gått lika mjukt och fint och som kan föras fram i ultralåg, jämn fart som min Model 3.

Jämfört med en rapplig dieselbrännare med DSG-låda så är elbilen överlägsen i dessa sammanhang.

Re: Olycksstatistiken

Postat: 31 jan 2020 16:20
av Nicke Nyfiken
ElTorsk skrev:
Begriper faktiskt inte varför en Tesla skulle vara knepigare att manövrera i trånga utrymmen än en avgasbil. Har aldrig haft en bil som gått lika mjukt och fint och som kan föras fram i ultralåg, jämn fart som min Model 3.

Jämfört med en rapplig dieselbrännare med DSG-låda så är elbilen överlägsen i dessa sammanhang.
Har du provat att manövrera en Model S eller X i ett trångt parkeringshus? ;)

Re: Olycksstatistiken

Postat: 31 jan 2020 17:25
av LarsL
Mr S skrev:
LarsL skrev:
Tar jag med Leafen så var den inne på reparation första året. Det var någon som hade road-rage mot den när sambon var ute och körde. De åkte in framför bilen och tvärbromsade ett par gånger tills hon inte lyckades bromsa i tid utan de körde ihop.
Undrar om denna typ av rage är vanligare mot elbilar?

Jag tycker att Model 3 växelspak är lite diffus så kan vara svårt att känna att man växlat riktning.
Jag är nyfiken på vem som blev vållande till skadan i detta fallet? Hoppas så klart på de som busade, men skulle inte förvåna mig om din sambo blev vållande.
Vi lyckades få rätt och fick bilen fixad med hyrbil under tiden.
Jag tror att den vållande lurades in i att tala om upprinnelsen till hans rage, ett sent filbyte som skedde 100 meter innan olyckan. Det har ju naturligtvis inget som helst att göra med själva olyckan att göra.
Mina gissningar från lite googlande tyder på att personen använde anabola eller liknande samt att han förmodligen saknade riktigt körkort då han identifierade sig med id-kort och körde en fyrhjuling.

Re: Olycksstatistiken

Postat: 31 jan 2020 18:29
av Stevvee
Nicke Nyfiken skrev:
ElTorsk skrev:
Begriper faktiskt inte varför en Tesla skulle vara knepigare att manövrera i trånga utrymmen än en avgasbil. Har aldrig haft en bil som gått lika mjukt och fint och som kan föras fram i ultralåg, jämn fart som min Model 3.

Jämfört med en rapplig dieselbrännare med DSG-låda så är elbilen överlägsen i dessa sammanhang.
Har du provat att manövrera en Model S eller X i ett trångt parkeringshus? ;)
Dålig svängradie?

Re: Olycksstatistiken

Postat: 31 jan 2020 18:50
av Svenssons
Stevvee skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
ElTorsk skrev:
Begriper faktiskt inte varför en Tesla skulle vara knepigare att manövrera i trånga utrymmen än en avgasbil. Har aldrig haft en bil som gått lika mjukt och fint och som kan föras fram i ultralåg, jämn fart som min Model 3.

Jämfört med en rapplig dieselbrännare med DSG-låda så är elbilen överlägsen i dessa sammanhang.
Har du provat att manövrera en Model S eller X i ett trångt parkeringshus? ;)
Dålig svängradie?
Japp plus att de är stora som ett parkeringshus...

Re: Olycksstatistiken

Postat: 31 jan 2020 20:54
av e5m1r
Jag lägger bara ut nedan
No comment


Re: Olycksstatistiken

Postat: 31 jan 2020 20:57
av nek0
ElTorsk skrev:
Begriper faktiskt inte varför en Tesla skulle vara knepigare att manövrera i trånga utrymmen än en avgasbil. Har aldrig haft en bil som gått lika mjukt och fint och som kan föras fram i ultralåg, jämn fart som min Model 3.

Jämfört med en rapplig dieselbrännare med DSG-låda så är elbilen överlägsen i dessa sammanhang.
På vilket sätt är en diesel med dsg rapplig?

Re: Olycksstatistiken

Postat: 31 jan 2020 21:00
av nek0
e5m1r skrev:
Jag lägger bara ut nedan
No comment

Inte bilens fel att det var en idiot bakom ratten