Re: Olycksstatistiken
Postat: 28 jan 2020 14:30
Förlåt ! Jag missade rubriken Olycksstatistik , en strejkande ruta är väl ingen olycka. 

Ja jäklar, fast å andra sidan så blev han ju ”bara” påkörd, så hans försäkring drabbades inte...bonath skrev:Undrar när Boreno ska skriva?
Vad är Politiken och vilken agenda har de?12man skrev:ingen "rapport" utan rundringning
https://www.svt.se/nyheter/ekonomi/elbi ... tatistiken
"En rundringning som den danska tidningen Politiken har gjort bland Danmarks största försäkringsbolag ger en samstämmig bild. Elbilsägare anmäler oftare skador än ägare till andra fordon."
En av Danmarks största dagstidningar, och kallar sig oberoende socialliberal.LarsL skrev:Vad är Politiken och vilken agenda har de?12man skrev:ingen "rapport" utan rundringning
https://www.svt.se/nyheter/ekonomi/elbi ... tatistiken
"En rundringning som den danska tidningen Politiken har gjort bland Danmarks största försäkringsbolag ger en samstämmig bild. Elbilsägare anmäler oftare skador än ägare till andra fordon."
Ja varför har inte tillverkarna tänkt på det ? Är ju en uppenbar säkerhetsdetalj på alla fordon som har sensorer!Olof Borjesson skrev:Jag gjorde en tabbe för fem år sedan och tryckte på fel pedal när jag parkerade min Tesla Odel S. Om det varit en vanlig slö avgasbilar så hade jag hunnit lyfta på foten, men Teslan hoppade in i bilen framför. Reparatören på verkstaden sa att det var många Model S som behövde repareras för parkeringskaos fram. Jag tror att det skulle vara bra om motoreffekten sänks när det finns objekt inom ett par meter framför bilen.
Det finns väl ngn inställning för det nu, obstacle aware acceleration?Olof Borjesson skrev:Jag gjorde en tabbe för fem år sedan och tryckte på fel pedal när jag parkerade min Tesla Odel S. Om det varit en vanlig slö avgasbilar så hade jag hunnit lyfta på foten, men Teslan hoppade in i bilen framför. Reparatören på verkstaden sa att det var många Model S som behövde repareras för parkeringskaos fram. Jag tror att det skulle vara bra om motoreffekten sänks när det finns objekt inom ett par meter framför bilen.
Japp, standard aktivt på AP2 bilar.dstr skrev:Det finns väl ngn inställning för det nu, obstacle aware acceleration?Olof Borjesson skrev:Jag gjorde en tabbe för fem år sedan och tryckte på fel pedal när jag parkerade min Tesla Odel S. Om det varit en vanlig slö avgasbilar så hade jag hunnit lyfta på foten, men Teslan hoppade in i bilen framför. Reparatören på verkstaden sa att det var många Model S som behövde repareras för parkeringskaos fram. Jag tror att det skulle vara bra om motoreffekten sänks när det finns objekt inom ett par meter framför bilen.
Jag är nyfiken på vem som blev vållande till skadan i detta fallet? Hoppas så klart på de som busade, men skulle inte förvåna mig om din sambo blev vållande.LarsL skrev:Tar jag med Leafen så var den inne på reparation första året. Det var någon som hade road-rage mot den när sambon var ute och körde. De åkte in framför bilen och tvärbromsade ett par gånger tills hon inte lyckades bromsa i tid utan de körde ihop.
Undrar om denna typ av rage är vanligare mot elbilar?
Jag tycker att Model 3 växelspak är lite diffus så kan vara svårt att känna att man växlat riktning.
Har du provat att manövrera en Model S eller X i ett trångt parkeringshus?ElTorsk skrev:Begriper faktiskt inte varför en Tesla skulle vara knepigare att manövrera i trånga utrymmen än en avgasbil. Har aldrig haft en bil som gått lika mjukt och fint och som kan föras fram i ultralåg, jämn fart som min Model 3.
Jämfört med en rapplig dieselbrännare med DSG-låda så är elbilen överlägsen i dessa sammanhang.
Vi lyckades få rätt och fick bilen fixad med hyrbil under tiden.Mr S skrev:Jag är nyfiken på vem som blev vållande till skadan i detta fallet? Hoppas så klart på de som busade, men skulle inte förvåna mig om din sambo blev vållande.LarsL skrev:Tar jag med Leafen så var den inne på reparation första året. Det var någon som hade road-rage mot den när sambon var ute och körde. De åkte in framför bilen och tvärbromsade ett par gånger tills hon inte lyckades bromsa i tid utan de körde ihop.
Undrar om denna typ av rage är vanligare mot elbilar?
Jag tycker att Model 3 växelspak är lite diffus så kan vara svårt att känna att man växlat riktning.
Dålig svängradie?Nicke Nyfiken skrev:Har du provat att manövrera en Model S eller X i ett trångt parkeringshus?ElTorsk skrev:Begriper faktiskt inte varför en Tesla skulle vara knepigare att manövrera i trånga utrymmen än en avgasbil. Har aldrig haft en bil som gått lika mjukt och fint och som kan föras fram i ultralåg, jämn fart som min Model 3.
Jämfört med en rapplig dieselbrännare med DSG-låda så är elbilen överlägsen i dessa sammanhang.
Japp plus att de är stora som ett parkeringshus...Stevvee skrev:Dålig svängradie?Nicke Nyfiken skrev:Har du provat att manövrera en Model S eller X i ett trångt parkeringshus?ElTorsk skrev:Begriper faktiskt inte varför en Tesla skulle vara knepigare att manövrera i trånga utrymmen än en avgasbil. Har aldrig haft en bil som gått lika mjukt och fint och som kan föras fram i ultralåg, jämn fart som min Model 3.
Jämfört med en rapplig dieselbrännare med DSG-låda så är elbilen överlägsen i dessa sammanhang.
På vilket sätt är en diesel med dsg rapplig?ElTorsk skrev:Begriper faktiskt inte varför en Tesla skulle vara knepigare att manövrera i trånga utrymmen än en avgasbil. Har aldrig haft en bil som gått lika mjukt och fint och som kan föras fram i ultralåg, jämn fart som min Model 3.
Jämfört med en rapplig dieselbrännare med DSG-låda så är elbilen överlägsen i dessa sammanhang.
Inte bilens fel att det var en idiot bakom rattene5m1r skrev:Jag lägger bara ut nedan
No comment