Sida 2 av 2
Re: Model S begagnad val av modell
Postat: 05 feb 2020 21:33
av Bjorre82
Tack för alla bra svar!
Jämförelsen med 90D var intressant och bekräftar det jag misstänkte, även om inte Teslan ska vara ”busbilen” så gillar jag lekfullhet också till vardags.
Angående Neos bil ber jag om ursäkt att jag riktigt förstår prissättning, snygg bil som verkar superfin och som sagt Tesla är en ny värld för mig som gör det spännande och lärorikt. Samtidigt bilar som varit money pits med mycket fel för tidigare ägare är stort orosmoment för mig då min erfarenhet från andra bilar har varit att problemen fortsätter.
Hur mycket värderar Tesla köpare miltal? Normalt i denna prisklass brukar man räkna med ca 20:-/mil i värdefall men verkar som miltal på Teslor är mindre känsligt?
Re: Model S begagnad val av modell
Postat: 05 feb 2020 22:32
av Richardk
Jag tror att jag är som dig ungefär
Jag har kört BMW M3 och M5 en hel del av min körkorts tid (22 år), ofta på ställ och gärna en del lek. För två år sedan köpte jag en P85+ 2014. I början körde jag ganska inspirerat och jag älskar gratis laddning och stark bakhjulsdriven bil. Inte kul att tanka M5 V10. Dock havererade driveunit kort efter lite inspirerad körning. Läst om flera med havererade driveunit så det är inte helt ovanligt.
P85 är vad jag vet den enda Teslan som man kan koppla bort antisladd delvis. Och det är bara delvis, för precis när det börjar bli riktigt roligt så stryper den effekten. Jag tycker inte heller att man har lika roligt som om man jämför med en riktig M bil eftersom det bara går att koppla ur delvis.
Och jag tror faktiskt inte att man vill koppla ur det helt som i dynomode eftersom det verkar mycket svårkört. Elmotorn bromsar inte som en bränslemotor gör. Så mitt råd är att provköra P85 ordentligt innan du säljer din c63.
Skulle jag gjort om mitt köp? Ja det skulle jag, men det beror delvis på att jag kör ca 4000 mil om året och då är P85+ perfekt. Men om jag bara kört 1500 mil om året så hade jag nog hellre kört M eller AMG. Jag har också känslan att AMG och M bilar klarar hårdare behandling än Tesla. Gillar dock min P85+ ändå

Re: Model S begagnad val av modell
Postat: 05 feb 2020 22:52
av Bjorre82
Tack Rickard,
Ja med de tyska järnen är man ju van vid att det tål att användas ordentligt och låter som vi gillar liknande bus;). Ajdå drive uniten är väl rätt kostsam vad jag förstår, ställde Tesla up med goodwill eller maskinskada som kan gå in?
Jag kör idag ca 1500mil med AMGn, men min tanke är att köra mer med Teslan då detta året vill jag åka på mycket familje roadtrips. Sem
N är tanken att ha äldre analog bil vid sidan om som busbil, kanske 996/997, dvs helt andra spektrumet av körupplevelse.
Har jag förstått det rätt att om en 2014 Model S har adaptiv farthållare så har den hårdvaran för AP om man vill installera det senare?
https://www.blocket.se/vi/89195392.htm
Re: Model S begagnad val av modell
Postat: 05 feb 2020 23:07
av Richardk
På min har även batteriet gått sönder men Tesla säger att dom ska byta till helt nytt batteri (min bil står hos Tesla nu). Än så länge har jag bara köpt däck (ganska många, sliter ordentligt med bakdäck) och spolarvätska till bilen. Allt annat har Tesla tagit på garanti. Så kolla noga att åtminstone 2 år på batteri och drivlina finns kvar. Bilen du länkade till såg fin ut. Går säkert att pruta en del på! Gamla Tesla bilar utan garanti kommer kosta att reparera.
Jag har även en BMW e30 med M5 motor som uppfyller mitt bus och lek begär.
Re: Model S begagnad val av modell
Postat: 06 feb 2020 06:14
av Bjorre82
Tack, förstår att jag ska värdera garanti alternativt maskinskada högt. Tråkigt att behöva vara utan bilen också, är de så dåligt designade och byggda?
Är det bättre på nyare?
E30 M5 V10 - wow är det den svarta byggd av Zachrisson som var till salu för ett par år sedan??? Helt OT men grattis till en av Sveriges häftigaste bilar.
Re: Model S begagnad val av modell
Postat: 06 feb 2020 07:28
av Richardk
Bjorre82 skrev:Tack, förstår att jag ska värdera garanti alternativt maskinskada högt. Tråkigt att behöva vara utan bilen också, är de så dåligt designade och byggda?
Är det bättre på nyare?
E30 M5 V10 - wow är det den svarta byggd av Zachrisson som var till salu för ett par år sedan??? Helt OT men grattis till en av Sveriges häftigaste bilar.
Jag skulle säga att de är välbyggda men kanske ska man köra lite mer ”normalt” om du förstår vad jag menar

. Men jag vet inte!? Det kan vara så att både driveunit och batteriet är felkonstruerat och/eller barnsjukdomar.
Min bil är ju en av de tidigare modellerna. Med uppdaterad driveunit och batteri så klarar bilen kanske hårdare körning? Flera som bytt både batteri och driveunit på garantin. Alla kör kanske inte som biltjuvar

. Med lite tur så har det blivit bra grejer. Jag har backat av lite på hårdkörningen både för att jag blivit äldre men också för att man är lite rädd att grejerna ska gå sönder.
Ot: Min e30 är hemmabyggd men med s62 v8 motorn. Men ganska häftig ändå

Re: Model S begagnad val av modell
Postat: 06 feb 2020 07:31
av dstr
Den där har ingen adaptiv farthållare. Titta på bild nummer 9. Radarn sitter normalt i nedre delen av grillen, stor som en rubriks kub. Den där har galler hela vägen.
edit: och på bild 11 ser man att den har gamla växelspaken.
edit2: gäller bara på pre-facelift-bilar med nos-konen. Nyare har radarn gömd bakom plasten.
Re: Model S begagnad val av modell
Postat: 06 feb 2020 08:02
av Bjorre82
dstr skrev:
Den där har ingen adaptiv farthållare. Titta på bild nummer 9. Radarn sitter normalt i nedre delen av grillen, stor som en rubriks kub. Den där har galler hela vägen.
edit: och på bild 11 ser man att den har gamla växelspaken.
edit2: gäller bara på pre-facelift-bilar med nos-konen. Nyare har radarn gömd bakom plasten.
Aha har nu tittat på bilder och ser vad jag ska leta efter, tack för förklaringen.
Re: Model S begagnad val av modell
Postat: 06 feb 2020 08:06
av Bjorre82
Richardk skrev:Bjorre82 skrev:Tack, förstår att jag ska värdera garanti alternativt maskinskada högt. Tråkigt att behöva vara utan bilen också, är de så dåligt designade och byggda?
Är det bättre på nyare?
E30 M5 V10 - wow är det den svarta byggd av Zachrisson som var till salu för ett par år sedan??? Helt OT men grattis till en av Sveriges häftigaste bilar.
Jag skulle säga att de är välbyggda men kanske ska man köra lite mer ”normalt” om du förstår vad jag menar

. Men jag vet inte!? Det kan vara så att både driveunit och batteriet är felkonstruerat och/eller barnsjukdomar.
Min bil är ju en av de tidigare modellerna. Med uppdaterad driveunit och batteri så klarar bilen kanske hårdare körning? Flera som bytt både batteri och driveunit på garantin. Alla kör kanske inte som biltjuvar

. Med lite tur så har det blivit bra grejer. Jag har backat av lite på hårdkörningen både för att jag blivit äldre men också för att man är lite rädd att grejerna ska gå sönder.
Ot: Min e30 är hemmabyggd men med s62 v8 motorn. Men ganska häftig ändå

Ja E30 låter som skitkul bil!
Hmm, kanske är så att jag ska tänka om och antingen köpa nyare och då acceptera antingen mindre effekt eller AWD, eller bilar som är totalt genomgångna som Neos som flera verkar förespråka. Hmmm
Re: Model S begagnad val av modell
Postat: 06 feb 2020 08:14
av dstr
Bjorre82 skrev:Richardk skrev:Bjorre82 skrev:Tack, förstår att jag ska värdera garanti alternativt maskinskada högt. Tråkigt att behöva vara utan bilen också, är de så dåligt designade och byggda?
Är det bättre på nyare?
E30 M5 V10 - wow är det den svarta byggd av Zachrisson som var till salu för ett par år sedan??? Helt OT men grattis till en av Sveriges häftigaste bilar.
Jag skulle säga att de är välbyggda men kanske ska man köra lite mer ”normalt” om du förstår vad jag menar

. Men jag vet inte!? Det kan vara så att både driveunit och batteriet är felkonstruerat och/eller barnsjukdomar.
Min bil är ju en av de tidigare modellerna. Med uppdaterad driveunit och batteri så klarar bilen kanske hårdare körning? Flera som bytt både batteri och driveunit på garantin. Alla kör kanske inte som biltjuvar

. Med lite tur så har det blivit bra grejer. Jag har backat av lite på hårdkörningen både för att jag blivit äldre men också för att man är lite rädd att grejerna ska gå sönder.
Ot: Min e30 är hemmabyggd men med s62 v8 motorn. Men ganska häftig ändå

Ja E30 låter som skitkul bil!
Hmm, kanske är så att jag ska tänka om och antingen köpa nyare och då acceptera antingen mindre effekt eller AWD, eller bilar som är totalt genomgångna som Neos som flera verkar förespråka. Hmmm
Bissart att hitta så många övermotoriserade e30's här.
Mvh fd 336-ägare.
Re: Model S begagnad val av modell
Postat: 06 feb 2020 08:17
av Richardk
Om jag skulle bytt min P85+, så hade jag kanske bytt till en Model 3 Performance. Minst lika snabb och med längre räckvidd och snababre laddning. Helt ny bil för 640tkr efter miljöbonus (dock ingen fri laddning). Men en P85+ som du kanske kan pruta ner till 400-420tkr kan säkert vara ett bra val, framför allt om batteriet går sönder i slutet av batterigarantin och du får ett helt nytt batteri. Lite gambling.....
Re: Model S begagnad val av modell
Postat: 06 feb 2020 08:19
av Richardk
Bissart att hitta så många övermotoriserade e30's här.
Mvh fd 336-ägare.[/quote]
Tesla ägare gillar snabba bilar
Mvh e30 350i ägare
Re: Model S begagnad val av modell
Postat: 06 feb 2020 08:28
av NEO
Bjorre82 skrev:Tack för alla bra svar!
Jämförelsen med 90D var intressant och bekräftar det jag misstänkte, även om inte Teslan ska vara ”busbilen” så gillar jag lekfullhet också till vardags.
Angående Neos bil ber jag om ursäkt att jag riktigt förstår prissättning, snygg bil som verkar superfin och som sagt Tesla är en ny värld för mig som gör det spännande och lärorikt. Samtidigt bilar som varit money pits med mycket fel för tidigare ägare är stort orosmoment för mig då min erfarenhet från andra bilar har varit att problemen fortsätter.
Hur mycket värderar Tesla köpare miltal? Normalt i denna prisklass brukar man räkna med ca 20:-/mil i värdefall men verkar som miltal på Teslor är mindre känsligt?
Bilen har kostat mig 3000kr för ett nytt 12V batteri under alla år jag ägt den, och det precis när garantin gick ut. Inte ens nya sommardäck har jag köpt, det tog Tesla på "garanti" eftersom den slet snett
Resterande uppgraderingar har jag gjort som uppdatering inte reparation, tänker då på nextgen stolar, facelift, mittkonsoll. bilen gick som showroom bil sina första månader i Norge och garantin förlängdes till september 2020 eller 113.000km. Att så många saker är bytt är mest för att jag är petig, dörrsidorna hade "veck" och de bytte alla, alla rutor hade små repor (som är ytterst vanligt på model S med repande dörrhandtag) som jag bad om att få bytt, samma med gasdämparna, jag anmärkte bara på rost på muttrarna men de bytte hela dämpare, fick varningslampa förra vintern på luftfjädringen när det kom extremt mycket snö i Oslo och förmodligen blockat nivåsensorerna, nämnde detta för service center och man bytte två luftdämpare bak för att göra något då man inte hittade något fel. Bilen hade vibrationer när jag la om till sommardäck 2018, nämnde det för service centret men man valde att inte balansera hjulen först utan bytte drive unit, drivaxlar, bromsskivor, belägg och riggade upp en vibrationsmätare i bilen sedan upptäckte man att det var en fälg med slag i fram så den byttes ut och resten av alla däck balanserades, voilá vibrationsfri. Bromsoken till handbromsen byttes på en service recall i samband med 80000km service. Har servat bilen vid 20-40-60-80 och 100k, allt inkluderat samt med ranger service i Norge. Framlampor och baklampor byttes för att jag anmärkte på fukt, något som de flesta model s har idag, försvinner dock och är ett intermittent fel.
Vad gäller körkänsla så är min S mycket roligare än min X, sommartid med 265or bak och traction control av är svårslaget mot en ludicrous. Plus chassiet gör mycket, och nej det är inte för fem år gamla bussningar, utan förmodligen för krängningshämmarna som är grövre och stabilare.
Bilen är dock reserverad och säljs imorgon till en entusiast.
Hoppas du hittar något som passar dig, men just nextgen,bakhjulsdrivet är nog bara S60 och S75, tyvärr finns inga S75 uncorked RWD, enbart D. Så den momentana accelerationen som P RWD ger finns inte längre.
Re: Model S begagnad val av modell
Postat: 06 feb 2020 09:11
av Nicke Nyfiken
Bjorre82 skrev:Richardk skrev:Bjorre82 skrev:Tack, förstår att jag ska värdera garanti alternativt maskinskada högt. Tråkigt att behöva vara utan bilen också, är de så dåligt designade och byggda?
Är det bättre på nyare?
E30 M5 V10 - wow är det den svarta byggd av Zachrisson som var till salu för ett par år sedan??? Helt OT men grattis till en av Sveriges häftigaste bilar.
Jag skulle säga att de är välbyggda men kanske ska man köra lite mer ”normalt” om du förstår vad jag menar

. Men jag vet inte!? Det kan vara så att både driveunit och batteriet är felkonstruerat och/eller barnsjukdomar.
Min bil är ju en av de tidigare modellerna. Med uppdaterad driveunit och batteri så klarar bilen kanske hårdare körning? Flera som bytt både batteri och driveunit på garantin. Alla kör kanske inte som biltjuvar

. Med lite tur så har det blivit bra grejer. Jag har backat av lite på hårdkörningen både för att jag blivit äldre men också för att man är lite rädd att grejerna ska gå sönder.
Ot: Min e30 är hemmabyggd men med s62 v8 motorn. Men ganska häftig ändå

Ja E30 låter som skitkul bil!
Hmm, kanske är så att jag ska tänka om och antingen köpa nyare och då acceptera antingen mindre effekt eller AWD, eller bilar som är totalt genomgångna som Neos som flera verkar förespråka. Hmmm
Att det finns en lång lista med åtgärdade fel är inte standard på P85. Och NEO har förklarat en del av åtgärderna på sin bil, så en ”totalt genomgången” bil behöver du inte leta efter.
Det finns dock några fel som nästan alla äldre Model S drabbas av. DU-byte har nog gjorts på ”alla” P85:or. Det är lagerna som ger sig i originalmotorn. Men de DU som Tesla sätter in är uppdaterade och har en annan typ av lager och jag har inte hört talas om att någon som fått den uppdaterade DU:n behövt byta igen.
Ett annat vanligt fel på alla äldre Model S är att minnesenheten i MCU:n går sönder. (Media Control Unit=Datorn i mittskärmen)
Batterifel verkar en del äldre bilar drabbats av.
Sedan finns det några mindre fel som är ganska vanliga som fukt i bakljusen, trasiga dörrhandtag, trasiga p-bromsok.
Min P85:a är drygt 5 år och har gått drygt 9000 mil och hittills har jag lagt ner 0:- på reparationer.
På garantin har jag fått bytt DU, MCU, p-bromsok och ett baklyse pga fukt. I övrigt har bilen fungerat felfritt och jag har 3 år kvar på DU och batterigarantin.
Re: Model S begagnad val av modell
Postat: 06 feb 2020 11:58
av Bjorre82
Model 3 performance är ju prisvärd, men vill ha 7-sits i icke SUV format, tycker den kombon med frunk är helt super.
Tack för all guidning, har nu grymt bra check lista:
- DU ska vara uppdaterad till med keramiska lager
- batteri gärna utbytt alternativt garanti
- Repor sidorutor
- Dörrhandtag - har de uppdaterat design som undviker fel?
- P-bromsok
- fukt lysen
- luftfjädringen
- inredningskvalitet
Kan man anlita ett Tesla service center för att inspektera bil innan köp?
Re: Model S begagnad val av modell
Postat: 06 feb 2020 11:59
av Bjorre82
NEO skrev:Bjorre82 skrev:Tack för alla bra svar!
Jämförelsen med 90D var intressant och bekräftar det jag misstänkte, även om inte Teslan ska vara ”busbilen” så gillar jag lekfullhet också till vardags.
Angående Neos bil ber jag om ursäkt att jag riktigt förstår prissättning, snygg bil som verkar superfin och som sagt Tesla är en ny värld för mig som gör det spännande och lärorikt. Samtidigt bilar som varit money pits med mycket fel för tidigare ägare är stort orosmoment för mig då min erfarenhet från andra bilar har varit att problemen fortsätter.
Hur mycket värderar Tesla köpare miltal? Normalt i denna prisklass brukar man räkna med ca 20:-/mil i värdefall men verkar som miltal på Teslor är mindre känsligt?
Bilen har kostat mig 3000kr för ett nytt 12V batteri under alla år jag ägt den, och det precis när garantin gick ut. Inte ens nya sommardäck har jag köpt, det tog Tesla på "garanti" eftersom den slet snett
Resterande uppgraderingar har jag gjort som uppdatering inte reparation, tänker då på nextgen stolar, facelift, mittkonsoll. bilen gick som showroom bil sina första månader i Norge och garantin förlängdes till september 2020 eller 113.000km. Att så många saker är bytt är mest för att jag är petig, dörrsidorna hade "veck" och de bytte alla, alla rutor hade små repor (som är ytterst vanligt på model S med repande dörrhandtag) som jag bad om att få bytt, samma med gasdämparna, jag anmärkte bara på rost på muttrarna men de bytte hela dämpare, fick varningslampa förra vintern på luftfjädringen när det kom extremt mycket snö i Oslo och förmodligen blockat nivåsensorerna, nämnde detta för service center och man bytte två luftdämpare bak för att göra något då man inte hittade något fel. Bilen hade vibrationer när jag la om till sommardäck 2018, nämnde det för service centret men man valde att inte balansera hjulen först utan bytte drive unit, drivaxlar, bromsskivor, belägg och riggade upp en vibrationsmätare i bilen sedan upptäckte man att det var en fälg med slag i fram så den byttes ut och resten av alla däck balanserades, voilá vibrationsfri. Bromsoken till handbromsen byttes på en service recall i samband med 80000km service. Har servat bilen vid 20-40-60-80 och 100k, allt inkluderat samt med ranger service i Norge. Framlampor och baklampor byttes för att jag anmärkte på fukt, något som de flesta model s har idag, försvinner dock och är ett intermittent fel.
Vad gäller körkänsla så är min S mycket roligare än min X, sommartid med 265or bak och traction control av är svårslaget mot en ludicrous. Plus chassiet gör mycket, och nej det är inte för fem år gamla bussningar, utan förmodligen för krängningshämmarna som är grövre och stabilare.
Bilen är dock reserverad och säljs imorgon till en entusiast.
Hoppas du hittar något som passar dig, men just nextgen,bakhjulsdrivet är nog bara S60 och S75, tyvärr finns inga S75 uncorked RWD, enbart D. Så den momentana accelerationen som P RWD ger finns inte längre.
Toppbil då som man inte ska vara rädd för, grattis till smidig försäljning!
Re: Model S begagnad val av modell
Postat: 06 feb 2020 12:11
av Richardk
Bjorre82 skrev:Model 3 performance är ju prisvärd, men vill ha 7-sits i icke SUV format, tycker den kombon med frunk är helt super.
Tack för all guidning, har nu grymt bra check lista:
- DU ska vara uppdaterad till med keramiska lager
- batteri gärna utbytt alternativt garanti
- Repor sidorutor
- Dörrhandtag - har de uppdaterat design som undviker fel?
- P-bromsok
- fukt lysen
- luftfjädringen
- inredningskvalitet
Kan man anlita ett Tesla service center för att inspektera bil innan köp?
Batteriet ska i så fall var utbytt till nya 85kWh batteriet anser jag! Det är ett sådant jag kommer att få men dom släptes precis i USA och kommer vad jag hört de närmsta veckorna till Sverige.
https://electrek.co/2020/01/14/tesla-ne ... del-s-but/
Om det är ett reparerat 85 eller (nytt) 90 kWh batteri så anser jag det som betydligt sämre.
Kolla hastighet på supercharing laddning innan köp med varmt batteri! Du bör ligga på minst 80-90 kwh när det nästan är tomt och minst 50kWh vid 50% SOC. Jag skulle säga att nästan alla P85 har strypt laddningshastighet idag.
Re: Model S begagnad val av modell
Postat: 06 feb 2020 13:26
av Bjorre82
Richardk skrev:Bjorre82 skrev:Model 3 performance är ju prisvärd, men vill ha 7-sits i icke SUV format, tycker den kombon med frunk är helt super.
Tack för all guidning, har nu grymt bra check lista:
- DU ska vara uppdaterad till med keramiska lager
- batteri gärna utbytt alternativt garanti
- Repor sidorutor
- Dörrhandtag - har de uppdaterat design som undviker fel?
- P-bromsok
- fukt lysen
- luftfjädringen
- inredningskvalitet
Kan man anlita ett Tesla service center för att inspektera bil innan köp?
Batteriet ska i så fall var utbytt till nya 85kWh batteriet anser jag! Det är ett sådant jag kommer att få men dom släptes precis i USA och kommer vad jag hört de närmsta veckorna till Sverige.
https://electrek.co/2020/01/14/tesla-ne ... del-s-but/
Om det är ett reparerat 85 eller (nytt) 90 kWh batteri så anser jag det som betydligt sämre.
Kolla hastighet på supercharing laddning innan köp med varmt batteri! Du bör ligga på minst 80-90 kwh när det nästan är tomt och minst 50kWh vid 50% SOC. Jag skulle säga att nästan alla P85 har strypt laddningshastighet idag.
Aha ok nya batteriet är väl tveksam om någon bil till salu idag har hunnit få, men om man köper en som ej är bytt så får man helt enkelt hoppas på att få utbytt.
Vad är det som är dåligt med ditt nuvarande som gör att du får ett nytt? Räcker det med att laddningskapacitet är försämrad eller är det de 70% som gäller ?
Re: Model S begagnad val av modell
Postat: 06 feb 2020 13:36
av Richardk
Bjorre82 skrev:Richardk skrev:Bjorre82 skrev:Model 3 performance är ju prisvärd, men vill ha 7-sits i icke SUV format, tycker den kombon med frunk är helt super.
Tack för all guidning, har nu grymt bra check lista:
- DU ska vara uppdaterad till med keramiska lager
- batteri gärna utbytt alternativt garanti
- Repor sidorutor
- Dörrhandtag - har de uppdaterat design som undviker fel?
- P-bromsok
- fukt lysen
- luftfjädringen
- inredningskvalitet
Kan man anlita ett Tesla service center för att inspektera bil innan köp?
Batteriet ska i så fall var utbytt till nya 85kWh batteriet anser jag! Det är ett sådant jag kommer att få men dom släptes precis i USA och kommer vad jag hört de närmsta veckorna till Sverige.
https://electrek.co/2020/01/14/tesla-ne ... del-s-but/
Om det är ett reparerat 85 eller (nytt) 90 kWh batteri så anser jag det som betydligt sämre.
Kolla hastighet på supercharing laddning innan köp med varmt batteri! Du bör ligga på minst 80-90 kwh när det nästan är tomt och minst 50kWh vid 50% SOC. Jag skulle säga att nästan alla P85 har strypt laddningshastighet idag.
Aha ok nya batteriet är väl tveksam om någon bil till salu idag har hunnit få, men om man köper en som ej är bytt så får man helt enkelt hoppas på att få utbytt.
Vad är det som är dåligt med ditt nuvarande som gör att du får ett nytt? Räcker det med att laddningskapacitet är försämrad eller är det de 70% som gäller ?
Mitt batteri var helt dött och gick inte att ladda alls. Innan detta så laddade den långsamt men ändå acceptabelt. Stannade på motorvägen med 90km räckvidd kvar.