någon som vet om det bara är 1st 50kW laddare i Hemsedal? Jag hittar inga fler (ser ut som några 11kW också, men där brukar ju folk parkera i evigheter). Hade tänkt åka dit över nyår. Behöver nog inte trängas med alla svenska i år Men det blir ju bara fler och fler elbilar i Norge, så jag antar att det kan bli ganska högt tryck på den enda laddaren.
Vi var i Hemsedal i Jan i år med vår Model 3.
Laddade aldrig i Hemsedal utan toppade på SuC i Gol.
Det fanns laddmöjlighet på hotellet men den var hett eftertraktad och var ej bokningsbar. Stod parkerad 1 vecka och blev lite nervös pga phantom drain men det funkade bra.
Med facit på hand skulle jag dock försökt ladda upp bilen innan hemfärd. Det är ingen bra lösning att starta hemresan med låg SoC och tvingas ladda efter enbart en kortare körning. Man kommer ur rytmen...
TM3 P svart/svart -24
TM3 P vit/vit -23, såld
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld
någon som vet om det bara är 1st 50kW laddare i Hemsedal? Jag hittar inga fler (ser ut som några 11kW också, men där brukar ju folk parkera i evigheter). Hade tänkt åka dit över nyår. Behöver nog inte trängas med alla svenska i år Men det blir ju bara fler och fler elbilar i Norge, så jag antar att det kan bli ganska högt tryck på den enda laddaren.
Ni är lyckliga ni som kan åka så pass fritt. Det kan man visserligen i Sverige också men till vilken kostnad? Om det blir 15 grader kallt på nyår i backarna, hur kommer det då inte se ut i värmestugorna? Avstånd? Folk är svettiga och lite andfådda...
någon som vet om det bara är 1st 50kW laddare i Hemsedal? Jag hittar inga fler (ser ut som några 11kW också, men där brukar ju folk parkera i evigheter). Hade tänkt åka dit över nyår. Behöver nog inte trängas med alla svenska i år Men det blir ju bara fler och fler elbilar i Norge, så jag antar att det kan bli ganska högt tryck på den enda laddaren.
Ni är lyckliga ni som kan åka så pass fritt. Det kan man visserligen i Sverige också men till vilken kostnad? Om det blir 15 grader kallt på nyår i backarna, hur kommer det då inte se ut i värmestugorna? Avstånd? Folk är svettiga och lite andfådda...
Jag kan inte riktigt förstå svenskarna, varför kan folk inte bara hålla sig hemma.
Rör man sig i centrala Sthlm så är det massivt med folk, folk gnäller för att dom inte får dricka sprit efter kl 22, hets om fjällresor och solsemestrar på jobbet, föräldrar jobbar istället för vabbar. Svenskar tror att dom lever världens viktigaste liv..
Jag röstar för total lockdown med dryga böter om man vistas utanför sin tomt.
någon som vet om det bara är 1st 50kW laddare i Hemsedal? Jag hittar inga fler (ser ut som några 11kW också, men där brukar ju folk parkera i evigheter). Hade tänkt åka dit över nyår. Behöver nog inte trängas med alla svenska i år Men det blir ju bara fler och fler elbilar i Norge, så jag antar att det kan bli ganska högt tryck på den enda laddaren.
Ni är lyckliga ni som kan åka så pass fritt. Det kan man visserligen i Sverige också men till vilken kostnad? Om det blir 15 grader kallt på nyår i backarna, hur kommer det då inte se ut i värmestugorna? Avstånd? Folk är svettiga och lite andfådda...
Jag kan inte riktigt förstå svenskarna, varför kan folk inte bara hålla sig hemma.
Rör man sig i centrala Sthlm så är det massivt med folk, folk gnäller för att dom inte får dricka sprit efter kl 22, hets om fjällresor och solsemestrar på jobbet, föräldrar jobbar istället för vabbar. Svenskar tror att dom lever världens viktigaste liv..
Jag röstar för total lockdown med dryga böter om man vistas utanför sin tomt.
någon som vet om det bara är 1st 50kW laddare i Hemsedal? Jag hittar inga fler (ser ut som några 11kW också, men där brukar ju folk parkera i evigheter). Hade tänkt åka dit över nyår. Behöver nog inte trängas med alla svenska i år Men det blir ju bara fler och fler elbilar i Norge, så jag antar att det kan bli ganska högt tryck på den enda laddaren.
Ni är lyckliga ni som kan åka så pass fritt. Det kan man visserligen i Sverige också men till vilken kostnad? Om det blir 15 grader kallt på nyår i backarna, hur kommer det då inte se ut i värmestugorna? Avstånd? Folk är svettiga och lite andfådda...
Jag kan inte riktigt förstå svenskarna, varför kan folk inte bara hålla sig hemma.
Rör man sig i centrala Sthlm så är det massivt med folk, folk gnäller för att dom inte får dricka sprit efter kl 22, hets om fjällresor och solsemestrar på jobbet, föräldrar jobbar istället för vabbar. Svenskar tror att dom lever världens viktigaste liv..
Jag röstar för total lockdown med dryga böter om man vistas utanför sin tomt.
Bor du i Norge också?
Nej, har tyvärr min tomtgräns under Sveriges flagg - men funderar på att hitta en ö i skärgården och utropa en egen stat.
Tycker det börjar bli väl ”bajsnödigt” i Sverige.
Nej, har tyvärr min tomtgräns under Sveriges flagg - men funderar på att hitta en ö i skärgården och utropa en egen stat.
Tycker det börjar bli väl ”bajsnödigt” i Sverige.
Ja, det är som det är. 23 självständiga regioner, ingen överblick, svag regering, överoptimistisk expertmyndighet... Sverige är inte gjort för kriser. Är bara att hålla tummarna för att alla ens nära och kära klarar av det här.
någon som vet om det bara är 1st 50kW laddare i Hemsedal? Jag hittar inga fler (ser ut som några 11kW också, men där brukar ju folk parkera i evigheter). Hade tänkt åka dit över nyår. Behöver nog inte trängas med alla svenska i år Men det blir ju bara fler och fler elbilar i Norge, så jag antar att det kan bli ganska högt tryck på den enda laddaren.
Vet inte var du kommer ifrån, men Gol ligger ju bra till för att fylla upp på ditvägen.
kommer från andra sidan, så Gol passar dåligt. Hade gärna laddat under veckan ganska nära inpå avfärd 1 vecka senare.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
någon som vet om det bara är 1st 50kW laddare i Hemsedal? Jag hittar inga fler (ser ut som några 11kW också, men där brukar ju folk parkera i evigheter). Hade tänkt åka dit över nyår. Behöver nog inte trängas med alla svenska i år Men det blir ju bara fler och fler elbilar i Norge, så jag antar att det kan bli ganska högt tryck på den enda laddaren.
Ni är lyckliga ni som kan åka så pass fritt. Det kan man visserligen i Sverige också men till vilken kostnad? Om det blir 15 grader kallt på nyår i backarna, hur kommer det då inte se ut i värmestugorna? Avstånd? Folk är svettiga och lite andfådda...
man kan nog åka lika fritt som i Sverige med skillnaden att folk faktiskt bryr sig om att hålla avstånd här. Om man samlas för många hemma så får man böter. Funkar bra efter att några fick betala fett mkt för diverse fester. Nu är det ingen som festar längre
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
någon som vet om det bara är 1st 50kW laddare i Hemsedal? Jag hittar inga fler (ser ut som några 11kW också, men där brukar ju folk parkera i evigheter). Hade tänkt åka dit över nyår. Behöver nog inte trängas med alla svenska i år Men det blir ju bara fler och fler elbilar i Norge, så jag antar att det kan bli ganska högt tryck på den enda laddaren.
Ni är lyckliga ni som kan åka så pass fritt. Det kan man visserligen i Sverige också men till vilken kostnad? Om det blir 15 grader kallt på nyår i backarna, hur kommer det då inte se ut i värmestugorna? Avstånd? Folk är svettiga och lite andfådda...
man kan nog åka lika fritt som i Sverige med skillnaden att folk faktiskt bryr sig om att hålla avstånd här. Om man samlas för många hemma så får man böter. Funkar bra efter att några fick betala fett mkt för diverse fester. Nu är det ingen som festar längre
Ja, det är obegripligt att man tror att folk ska följa råden utan vare sig piska eller morot. Det behövs en väldigt stor följsamhet för att smittspridningen ska avta. Jag tror det behövs böter, eller åtminstone hot om böter, för att nå dit.
En ganska bra liknelse är den med hastighetsbegränsningar på vägarna. Tänk om hastighetsbegränsningen vore ett råd från Trafiksäkerhetsverket och istället för böter så skickades det ut vädjande SMS om att snälla håll hastigheten nere. Då skulle det nog se lite annorlunda ut på våra vägar. Den som kör för fort riskerar ju både sitt eget och andras liv precis som den som bryter mot FHM:s råd gör.
någon som vet om det bara är 1st 50kW laddare i Hemsedal? Jag hittar inga fler (ser ut som några 11kW också, men där brukar ju folk parkera i evigheter). Hade tänkt åka dit över nyår. Behöver nog inte trängas med alla svenska i år Men det blir ju bara fler och fler elbilar i Norge, så jag antar att det kan bli ganska högt tryck på den enda laddaren.
Antar det är 50 kW-laddaren från Mer (Grön kontakt) som du hittat.
Fortum har två 50 kW med adress Hemsedal, men de verkar ligga någon kilometer utanför "city". Två laddare på samma plats är iaf bättre än en och några extra kilometers körning är väl bara kul och värmer batteriet
Ska man till svenska Fjällen finns ingen supercharger mellan Kungälv och Grums. 22 mil emellan. Skulle verkligen behövas. Är det dåligt för batteriet att starta från Halland med fullt batteri och anlända till Grums på 5-10%
Man kan annars ladda upp i Kungälv med ca 55-80% och anlända i Grums med 25-30% kvar. Mkt bättre för batteriet? Blir laddning mycket snabbare om man kör ner till nära noll? Ska man använda bilens gps och dess förslag ellet stanna på båda?
Ska man till svenska Fjällen finns ingen supercharger mellan Kungälv och Grums. 22 mil emellan. Skulle verkligen behövas. Är det dåligt för batteriet att starta från Halland med fullt batteri och anlända till Grums på 5-10%
Man kan annars ladda upp i Kungälv med ca 55-80% och anlända i Grums med 25-30% kvar. Mkt bättre för batteriet? Blir laddning mycket snabbare om man kör ner till nära noll? Ska man använda bilens gps och dess förslag ellet stanna på båda?
Att köra så nära 0 man vågar är ju optimalt för laddhastighet men kanske inte för nerverna. Skulle nog laddat i några % i Kungälv beroende på var i Halland du startar och vilken bil/takbox du har. Annars finns ju Uddevalla om man vill köra den vägen, tar inte mycket mer tid då man slipper alla rondeller och ljus i Trollhättan.
Ska man till svenska Fjällen finns ingen supercharger mellan Kungälv och Grums. 22 mil emellan. Skulle verkligen behövas. Är det dåligt för batteriet att starta från Halland med fullt batteri och anlända till Grums på 5-10%
Man kan annars ladda upp i Kungälv med ca 55-80% och anlända i Grums med 25-30% kvar. Mkt bättre för batteriet? Blir laddning mycket snabbare om man kör ner till nära noll? Ska man använda bilens gps och dess förslag ellet stanna på båda?
Att köra så nära 0 man vågar är ju optimalt för laddhastighet men kanske inte för nerverna. Skulle nog laddat i några % i Kungälv beroende på var i Halland du startar och vilken bil/takbox du har. Annars finns ju Uddevalla om man vill köra den vägen, tar inte mycket mer tid då man slipper alla rondeller och ljus i Trollhättan.
Finns ccs i åmål ifall det skulle krisa. Ligger bra till i rondellen vid sibylla ifall du behöver några kwh.
Ska man till svenska Fjällen finns ingen supercharger mellan Kungälv och Grums. 22 mil emellan. Skulle verkligen behövas. Är det dåligt för batteriet att starta från Halland med fullt batteri och anlända till Grums på 5-10%
Man kan annars ladda upp i Kungälv med ca 55-80% och anlända i Grums med 25-30% kvar. Mkt bättre för batteriet? Blir laddning mycket snabbare om man kör ner till nära noll? Ska man använda bilens gps och dess förslag ellet stanna på båda?
Att köra så nära 0 man vågar är ju optimalt för laddhastighet men kanske inte för nerverna. Skulle nog laddat i några % i Kungälv beroende på var i Halland du startar och vilken bil/takbox du har. Annars finns ju Uddevalla om man vill köra den vägen, tar inte mycket mer tid då man slipper alla rondeller och ljus i Trollhättan.
Om man har nyare än när 85/90D ja, dom är inte jättesnabba mellan 0 och 10%.
Det ser ganska sparsamt ut med laddare kring sälen/Lindvallen
Så jag mailade å fick information att den nya Ica som byggs i Lindvallen kommer få ett antal laddare.
Vilken hastighet å antal förtäljde inte historien dock, än. Kanske någon annan som kollat upp?
Obegripligt att fjälldestinationerna inte satsar mer på destinationsladdning. Sälen fjällen borde ha 20-50st 11kW stolpar vid varje anläggning. Bokningsbara.
Nu kan man lägga till laddstolpe som sökkriterier på tex skistar. (Sälen,Åre m fl). Det är ganska skönt att veta att man har ström när man kommer fram vilket gör att man kan komma fram med relativt tomt batteri. Dessutom kunna åka hemåt med fullt batteri. Det är ju ett steg framåt. Dessutom kan ju skistar se om det är populärt och bygga fler laddstolpar.
TMY LR AWD 19” Black, 2024, 7000 km
TM3 LR AWD 19” Black, 2019, 242000 km
Nu kan man lägga till laddstolpe som sökkriterier på tex skistar. (Sälen,Åre m fl). Det är ganska skönt att veta att man har ström när man kommer fram vilket gör att man kan komma fram med relativt tomt batteri. Dessutom kunna åka hemåt med fullt batteri. Det är ju ett steg framåt. Dessutom kan ju skistar se om det är populärt och bygga fler laddstolpar.
Ska man till svenska Fjällen finns ingen supercharger mellan Kungälv och Grums. 22 mil emellan. Skulle verkligen behövas. Är det dåligt för batteriet att starta från Halland med fullt batteri och anlända till Grums på 5-10%
Man kan annars ladda upp i Kungälv med ca 55-80% och anlända i Grums med 25-30% kvar. Mkt bättre för batteriet? Blir laddning mycket snabbare om man kör ner till nära noll? Ska man använda bilens gps och dess förslag ellet stanna på båda?
Att köra så nära 0 man vågar är ju optimalt för laddhastighet men kanske inte för nerverna. Skulle nog laddat i några % i Kungälv beroende på var i Halland du startar och vilken bil/takbox du har. Annars finns ju Uddevalla om man vill köra den vägen, tar inte mycket mer tid då man slipper alla rondeller och ljus i Trollhättan.
Japp. Det får lite lite ladd i Kungälv. Att köra ner batteriet från 100 till 0 är kanske optimalt för ladfhastighet men inte för nerverna eller för batteriets livslängd
Ska man till svenska Fjällen finns ingen supercharger mellan Kungälv och Grums. 22 mil emellan. Skulle verkligen behövas. Är det dåligt för batteriet att starta från Halland med fullt batteri och anlända till Grums på 5-10%
Man kan annars ladda upp i Kungälv med ca 55-80% och anlända i Grums med 25-30% kvar. Mkt bättre för batteriet? Blir laddning mycket snabbare om man kör ner till nära noll? Ska man använda bilens gps och dess förslag ellet stanna på båda?
Att köra så nära 0 man vågar är ju optimalt för laddhastighet men kanske inte för nerverna. Skulle nog laddat i några % i Kungälv beroende på var i Halland du startar och vilken bil/takbox du har. Annars finns ju Uddevalla om man vill köra den vägen, tar inte mycket mer tid då man slipper alla rondeller och ljus i Trollhättan.
Japp. Det får lite lite ladd i Kungälv. Att köra ner batteriet från 100 till 0 är kanske optimalt för ladfhastighet men inte för nerverna eller för batteriets livslängd
Framförallt ska du inte lita på vad bilen tycker räcker för att komma till nästa laddstopp. Nu på vintern så går det åt en del mer. Att ladda 5 - 10 min extra är en skön försäkring för att slippa slököra för att nå målet...
Ska man till svenska Fjällen finns ingen supercharger mellan Kungälv och Grums. 22 mil emellan. Skulle verkligen behövas. Är det dåligt för batteriet att starta från Halland med fullt batteri och anlända till Grums på 5-10%
Man kan annars ladda upp i Kungälv med ca 55-80% och anlända i Grums med 25-30% kvar. Mkt bättre för batteriet? Blir laddning mycket snabbare om man kör ner till nära noll? Ska man använda bilens gps och dess förslag ellet stanna på båda?
Inga som helst problem att ladda bilen till 100% och sedan köra ner den till 5-1% några gånger om året. Men du bör åka ganska snart efter att bilen har nått 100% och börja ladda bilen direkt när den är nere på låga procent.
Kommer du till Grums med 10-5% om du laddar till 100% innan avfärd? Då är det det snabbaste sättet att åka på få stoppoch snabbare laddning.
Slå in ditt mål i navigeringen så säger bilen till om hur du ska göra. Följ hastighetsbegränsningen hyfsat så att du inte lurar bilen/dig själv. Öppna energigrafen lite då och då för att verifiera att du håller ankomst procenten bra. Justera hastigheten så att procenten har lite marginal mot noll.