Sida 2 av 2
Re: Ladda i 181kW för MS Raven
Postat: 20 feb 2020 10:40
av helix
Verdi skrev:Jag körde 8 mil och testladdade en stund i Fullerö igår. Kom in med 30% och fick upp till 123 kW direkt men sen sjönk det snabbt ner och vid 48% hade jag bara 88 kW. Var helt själv på hela SuC:en så det var inget som störde.
Jag har dock gamla 100-batteriet.
Jämfört med laddningar i somras så var jag då aldrig över 112 kW men vid 48% hade jag å andra sidan 104-106 kW i regel. Var dock nere på 87-88 kW vid 53-55% SOC så det började ju droppa ganska tidigt då också.
Antar att det är viktigare än förut att komma in med låg SOC helt enkelt.
Är ändå lite surt att en E-Tron fullkomligt mosar våra bilar vad gäller laddningshastigheten...
8 mil i dessa temperaturer är alldeles för kort för att få upp tempen i batteriet. Speciellt om man kör konstant fart även om det är på motorväg. Krävs ganska aggressiv körning för att få upp tempen i batteriet på 8 mil så laddkurvan du beskriver är inte alls konstig. Det kommer bli andra bullar när det blir några grader varmare
När det gäller E-tron så är det bara att läsa i Norska forum så är det många förvånade E-tron ägare som kör några mil och kommer in till en laddare med kallt batteri nu i dessa temperaturer och får inte mer än 20-50kW laddhastighet trots 20%-50% SoC. Det är alltså precis samma sak med E-tron som med Teslorna.
Re: Ladda i 181kW för MS Raven
Postat: 20 feb 2020 10:44
av Svenssons
helix skrev:Det är alltså precis samma sak med E-tron som med Teslorna.
Som jag skrev tidigare så kommer detta upp varje vinter på detta forum. Eftersom antalet nya Tesla-ägare är så stort och det sker med ett år emellan är det inte så konstigt att det återkommer varje år.
Re: Ladda i 181kW för MS Raven
Postat: 20 feb 2020 10:58
av Verdi
Svenssons skrev:helix skrev:Det är alltså precis samma sak med E-tron som med Teslorna.
Som jag skrev tidigare så kommer detta upp varje vinter på detta forum. Eftersom antalet nya Tesla-ägare är så stort och det sker med ett år emellan är det inte så konstigt att det återkommer varje år.
Min laddning låg annars i linje med det som rapporterats efter effekthöjningen på SuC. Ja, man får högre maxeffekt i början men den dalar å andra sidan snabbare. Jag tycker inte man behöver döma ut mig som nybörjare för det.

Re: Ladda i 181kW för MS Raven
Postat: 20 feb 2020 11:11
av Svenssons
Verdi skrev:Svenssons skrev:helix skrev:Det är alltså precis samma sak med E-tron som med Teslorna.
Som jag skrev tidigare så kommer detta upp varje vinter på detta forum. Eftersom antalet nya Tesla-ägare är så stort och det sker med ett år emellan är det inte så konstigt att det återkommer varje år.
Min laddning låg annars i linje med det som rapporterats efter effekthöjningen på SuC. Ja, man får högre maxeffekt i början men den dalar å andra sidan snabbare. Jag tycker inte man behöver döma ut mig som nybörjare för det.

Dement då?

Re: Ladda i 181kW för MS Raven
Postat: 22 maj 2020 11:04
av deffe
Blev ganska nöjd nu. Senaste uppdateringen 2020.18.2.1
Laddade med 150kw på Ödeshög upp till 55% sedan 130kw vid 58%. Föll sedan snabbt ner till 100 vid 60% och nu 80kw vid 70%.
Har åkt långt så kanske det ger mer effekt snabbt? Hemma strax så då ska jag googla lite på senaste versionen.
Har Non Raven men CCS. 2019