Det finns en konstig regel, som har diskuterats tidigare här på forumet, som säger att privatköpta grejer till bilen måste förmånsbeskattas om de är fast monterade. Om du alltså installerar en dragkrok eller extraljus för privata pengar så slipper du inte förmånsskatten. Det vora alltså rentav dumt att betala med privata pengar.Gustafsson skrev:Varför ska man förmånsbeskattas för privatköpta grejer ? Det är ju ingen förmån och man har ju redan skattat för kostnaden.
Det tror jag inte ens Skatteverket mest ivriga kronojägare anser. Eller har jag missat något ?
Säljer mina privata fälgar till företaget ASAP om du har rätt där...
En privatköpt barnstol eller ett lastgaller däremot är löstagbart och inte förmånspliktigt. Samma sak borde rimligen gälla för vinterhjul. De är ju per definition löstagbara.
Om man alltså har ett gäng vinterhjul liggandes från en tidigare privatköpt bil så kan man naturligtvis använda dem på sin förmånsbil utan att plötsligt behöva betala förmånsskatt för dem. Allt annat vore ju superkorkat. (Vilket iofs inte betyder nånting i skattesammanhang)
Själv har jag fått en komplett uppsättning vinterhjul på köpet för min e-tron, eller egentligen fick jag hjulen ett halvår senare när hösten kom. Jag har ingen aning vad de kostade, säkert massor, men det finns inget kvitto på det heller. Det var således en present från säljaren till mig privat antar jag bestämt.