Sida 2 av 2
Re: När är det rätt att köpa egentligen?
Postat: 25 feb 2020 23:52
av Fusag
Härligt med så mycket engagemang här! På tal om supercharher osv. Planerar wallbox hemma monterad med CEE don för att kunna plocka med om akut behov uppstår. Det bör innebära laddmöjligheter på publika typ2, Shuko överallt, trefas via ”portabel” wallbox och såklart supercharger. Visst är det väll rimligt att detta ger både hängslen och livrem? Behöver man chademo adapter också?
Jag har inte räckviddsångest, möjligen laddångest

Re: När är det rätt att köpa egentligen?
Postat: 26 feb 2020 00:13
av taliz
Har inte använt ngt annat än det som kom med bilen på 2000 mil.
Inte saknat ngt. Allt är CCS för DC och typ2 för AC numera.
UMCn har jag bara använt på norra Öland, men även där finns destination chargers och Bee m.m.
Börja leta och installera appar istället. Om inte annat så för det är kul att se hur mkt stationer det finns och hur de funkar.

Själv har jag inte skaffat några taggar eller signat upp för ngt.
Re: När är det rätt att köpa egentligen?
Postat: 26 feb 2020 07:15
av LasseTM
Twiggy skrev:Om du orkar vänta så hade nog jag väntat tills efter april och eventet med batterier. Kanske får vi veta att det kommer lanseras en model 3 long range plus med nya priser på samtliga modeller
Eller att ny batteriteknik inom kort kommer att finnas på alla nya modeller. Klimatstödet lär ju finnas kvar i år iaf om jag får gissa.
Jag hade velat vänta men sen kanske jag inte hade kunnat hålla mig om jag redan bestämt mig för en model 3. Tufft läge alltså

Nya priser kan ju innebära en höjning av befintliga modeller också.
Jag stod och velade väldigt länge mellan SR+ och LR AWD.
Hade jag fått tag på en LR RWD med drag hade det varit det självklara valet men det fick jag inte tyvärr.
Anledningen till att valet föll på SR+ istället för LR AWD var framförallt den extra försäkringskostnaden, en LR för mig var att mer eller mindre dubbla försäkringspremien kontra SR+.
SR+ kostar på mig idag ca 500:-/månaden i försäkring LR AWD skulle kosta 1200:-
Sedan måste man ju fråga sig om det är värt 110k extra för att få extra range?
Visst kan man räkna av en del av det priset när man säljer men även vid 50% återbetalning vid köp så är det 55k extra.
Jag kör kanske 3-4 resor per år som är längre än 25 mil, det innebär att om jag behåller bilen 5år så skulle varje resa kosta mig 55 000+(5x12x(1200-500)/4x5=4850:- extra per resa! när jag verkligen behöver denna range.
Ändå kvalar SR+ in på nästan samma tid i Teslabjörns 1000km race som hans performance, det skiljer 20min på över 10h bilresande.
Så ska man inte köra långt på vägar utan SUC eller pendlar över 20mil dagen har jag svårt att få ihop kalkylen på en LR AWD, visst är det en roligare bil men SR+ är inte direkt tråkig den heller.
CEE på din laddbox är ingen dum ide, så har jag gjort och om den går sönder är det lätt att byta samt att vissa ställen faktiskt har CEE att tillgå.
Jag tror att tex Astrid Lindgrens värld har CEE på parkeringen, förmodligen till för husvagnar men vad spelar det för roll?
Dessutom så är det smidigt med 1 laddbox om du tex har en sommarstuga eller någon i familjen har, installera ett CEE uttag där bara så slipper du 2 laddboxar.
Re: När är det rätt att köpa egentligen?
Postat: 26 feb 2020 07:37
av LarsL
Fusag skrev:Härligt med så mycket engagemang här! På tal om supercharher osv. Planerar wallbox hemma monterad med CEE don för att kunna plocka med om akut behov uppstår. Det bör innebära laddmöjligheter på publika typ2, Shuko överallt, trefas via ”portabel” wallbox och såklart supercharger. Visst är det väll rimligt att detta ger både hängslen och livrem? Behöver man chademo adapter också?
Jag har inte räckviddsångest, möjligen laddångest

För att ladda ute på stan behöver du bara en Typ2 sladd, den får du med i bilen. Du får också med en UMC som går att ansluta till Schuko eller blå CEE. Köp till en röd CEE adapter så klarar du dig om du skulle hamna utanför laddnätverket, vilket är svårt, nu för tiden. Att släpa med sig WC ut på resor är något du sällan kommer göra. Möjligen när du ska ut till sommarstugan i ett par veckor. Men annars nä...
Model 3 har en CCS kontakt som sitter på alla snabbladdare det finns alltså inget behov av Chademo. Dessutom, och kanske viktigare, så finns det ingen kompatibel Chademo adapter till Model 3.
Re: När är det rätt att köpa egentligen?
Postat: 26 feb 2020 09:09
av Jjonas
Ingen blå CEE numera, bara schuko och typ 2 medföljer.
Köp så fort som möjligt. Varje dag utan Tesla är waste!
Re: När är det rätt att köpa egentligen?
Postat: 26 feb 2020 09:18
av LasseTM
Jjonas skrev:Ingen blå CEE numera, bara schuko och typ 2 medföljer.
Köp så fort som möjligt. Varje dag utan Tesla är waste!
När slutade dom med blå CEE?
Jag fick en med min bil som jag hämtade ut i slutet på december.
Re: När är det rätt att köpa egentligen?
Postat: 26 feb 2020 13:45
av Gasglad
Strax efter December skulle jag tro, hämtade min den 27:de och då sa killen att jag hade tur som fick med den.
Re: När är det rätt att köpa egentligen?
Postat: 01 mar 2020 13:51
av NiklasTesla
LasseTM skrev:Fusag skrev:[JM] skrev:Glöm inte använda någons referralkod.
Koden är en länk du klickar på för att komma in på teslas hemsida som du sen gör beställningen från.
Några har lyckats lägga till koden efteråt genom att ringa tesla SC.
Jag fick cancellera min beställning och lägga 30k till för att få med referal-koden.
Lycka till med valet. Det blir nog bra oavsett.
Beställning blir med referral absolut. Lutar åt teslabjörn då hans videos verkligen bidragit till beslutsunderlag. Eller någon av poddarna i ”bilar med sladd” hittade den för några veckor sen och lyssnat ikapp ALLA avsnitt.
Teslabjörn säger att han inte vill ha flera referrals då han har 1 000 000km+ redan :p
Skall ta en annan vinkel och säga hur jag ser på saken. Om du redan väntat såhär länge och bestämt dig för SR+ så vänta tills Battery investor day.
Mycket tyder på att dom kommer berätta att SR+ får LIFE-batterier (litum järn) på dom bilarna som tillverkas i Kina i prismatisk struktur. Vilket är billigare att tillverka än 2170cellerna och utan kobolt.
Bilarna från Kina är redan nu billigare att tillverka än dom i USA samt lägre importtullar från Kina gör att jag faktiskt tror att SR+ som säljs i Europa (från Kina ganska snart) kan få ett lägre pris efter detta event. Uppköpet av Maxwell kan göra att man dessutom kan komma att koppla till ultrakapacitorer till bilarna vilket medför ökad effektivt samt acceleration (kanske också laddtid?).
Sedan lär väl stora delar av tillverkningsindustin dras med förseningar nu pga Corona-viruset i närtid så räkna med rätt många månaders leveranstid på en SR+ (speciellt om den är tillverkad i Kina).
Re: När är det rätt att köpa egentligen?
Postat: 01 mar 2020 14:06
av LarsL
Ska väl inte gå några bilar från Kina till EU. De har ju redan kö i för leveranser inom landet.
Re: När är det rätt att köpa egentligen?
Postat: 01 mar 2020 14:14
av Zalman3
LarsL skrev:Ska väl inte gå några bilar från Kina till EU. De har ju redan kö i för leveranser inom landet.
Kan mycket väl tänka mig att det på sikt kommer kinatillverkade Teslor till Europa.
Kina kan ju smälla upp bilfabriker i rekordfart.
Vilket inte är konstigt, vissa Volvo modeller är ju kinatillverkade idag.
Så det kan bli så att de billigaste Teslorna kommer från Kina, Y modellen tillverkas i Tyskland.
Och hightech modellerna som Roadster, S och X( plaid) och Preformance(S,X och3) kommer från USA.
Re: När är det rätt att köpa egentligen?
Postat: 01 mar 2020 14:21
av LarsL
Lär ju dröja ett tag och något som knappast ska påverka TS beslut det närmaste året.
När är det rätt att köpa egentligen?
Postat: 01 mar 2020 14:46
av taliz
NiklasTesla skrev:LasseTM skrev:Fusag skrev:[JM] skrev:Glöm inte använda någons referralkod.
Koden är en länk du klickar på för att komma in på teslas hemsida som du sen gör beställningen från.
Några har lyckats lägga till koden efteråt genom att ringa tesla SC.
Jag fick cancellera min beställning och lägga 30k till för att få med referal-koden.
Lycka till med valet. Det blir nog bra oavsett.
Beställning blir med referral absolut. Lutar åt teslabjörn då hans videos verkligen bidragit till beslutsunderlag. Eller någon av poddarna i ”bilar med sladd” hittade den för några veckor sen och lyssnat ikapp ALLA avsnitt.
Teslabjörn säger att han inte vill ha flera referrals då han har 1 000 000km+ redan :p
Skall ta en annan vinkel och säga hur jag ser på saken. Om du redan väntat såhär länge och bestämt dig för SR+ så vänta tills Battery investor day.
Mycket tyder på att dom kommer berätta att SR+ får LIFE-batterier (litum järn) på dom bilarna som tillverkas i Kina i prismatisk struktur. Vilket är billigare att tillverka än 2170cellerna och utan kobolt.
Bilarna från Kina är redan nu billigare att tillverka än dom i USA samt lägre importtullar från Kina gör att jag faktiskt tror att SR+ som säljs i Europa (från Kina ganska snart) kan få ett lägre pris efter detta event. Uppköpet av Maxwell kan göra att man dessutom kan komma att koppla till ultrakapacitorer till bilarna vilket medför ökad effektivt samt acceleration (kanske också laddtid?).
Sedan lär väl stora delar av tillverkningsindustin dras med förseningar nu pga Corona-viruset i närtid så räkna med rätt många månaders leveranstid på en SR+ (speciellt om den är tillverkad i Kina).
Bilarna med CATL-batterier kommer säljas i Kina. Tesla lär inte ha lika bra marginal på dem som cellerna från gigafactory. Snarare lär det vara en eftergift till de kinesiska myndigheterna, samt att det förenklar logistiken. En stop-gap-lösning tills Tesla får igång egen produktion av celler om några år i Kina.
Finns ingen logik i att sänka priser om man har god efterfrågan. SR+ säljer ju galet bra. Model 3 säljer galet bra. Ju fler som köper desto fler vill köpa. Priset har ökat istället för att minska. Väntetiden har ökat istället för att minska.
Re: När är det rätt att köpa egentligen?
Postat: 01 mar 2020 18:55
av Fusag
Spännande diskussion fram och tillbaka. Nu är min beställning lagd i alla fall! Legato fick referral denna gången, tackar! Känns overkligt på riktigt.
Re: När är det rätt att köpa egentligen?
Postat: 01 mar 2020 18:59
av Legato
Fusag skrev:Spännande diskussion fram och tillbaka. Nu är min beställning lagd i alla fall! Legato fick referral denna gången, tackar! Känns overkligt på riktigt.
Grattis till kommande grym bil och tack för att du använde min kod!
Re: När är det rätt att köpa egentligen?
Postat: 01 mar 2020 19:32
av Fusag
Måste direkt köpa gummimattor och sätesskydd/sparkskydd. Kommer sitta två små i bak. Rekommendationer tas gärna på webshop med bra priser och snabb leverans på prylar likt dessa.
Re: När är det rätt att köpa egentligen?
Postat: 01 mar 2020 23:43
av KalleL
Grattis! Kika på TapTes, de har ett stort sortiment och ganska hyggliga priser. Men glöm inte räkna på momsen, och tull vid stor beställning. Jag har ingen erfarenhet av beställningar därifrån dock.
I Sverige finns t.ex. Hamphi, trevliga och hjälpsamma människor som jag köpte mattor av på eCar Expo för en månad sen. De är fina på mitt vardagsrumsgolv men skulle nog göra sig ännu bättre i bilen som ännu seglar omkring på de sju haven...
Re: När är det rätt att köpa egentligen?
Postat: 02 mar 2020 10:11
av Legato
Fusag skrev:Måste direkt köpa gummimattor och sätesskydd/sparkskydd. Kommer sitta två små i bak. Rekommendationer tas gärna på webshop med bra priser och snabb leverans på prylar likt dessa.
Dessa tycker jag är riktigt, riktigt bra:
https://www.amazon.com/3D-MAXpider-B07D ... NrPXRydWU=
Dock lite saftigt med över $200 för frakt och tull. Du kan ju se om du hittar dem billigare någonstans. Har varit gruppköp i forumet av dessa tidigare också.
Re: När är det rätt att köpa egentligen?
Postat: 02 mar 2020 12:15
av Fusag
Tack för alla tips. Jag är just nu främst ute efter svenska siter för snabbast möjliga leverans. Hittat stänkskydd på teslify som redan är påväg i alla fall. Kanske blir originalmattorna den här gången för smidighetens skull.
Förövrigt, jag har köpt en lagerbil och gjort klart alla steg. Väntar bara på faktura för att kunna betala handpenningen. Hur snabb leverans tror ni är rimligt att vänta? Vad innebär egentligen ”lagerbil” står den och väntar på mig?
Re: När är det rätt att köpa egentligen?
Postat: 02 mar 2020 13:26
av taliz
Du bör kunna få den innan kvartalet är slut.
Lagerbil betyder i stort sett bara att den är producerad.
Den kan stå på båten eller nån annanstans i Europa.
Re: När är det rätt att köpa egentligen?
Postat: 02 mar 2020 13:54
av Fusag
taliz skrev:Du bör kunna få den innan kvartalet är slut.
Lagerbil betyder i stort sett bara att den är producerad.
Den kan stå på båten eller nån annanstans i Europa.
Optimist som man är ville jag åkt Tesla på skidsemester V.12. Låter som det är dags att tänka om!
Finns det något sätt att spåra/följa sin bil inför leverans? VIN nummer har jag fått på Tesla kontot, men ingen möjlighet att betala handpenning ännu.
Re: När är det rätt att köpa egentligen?
Postat: 03 mar 2020 13:46
av NiklasTesla
Grattis till köp av världens bästa bil

ägt ett år nu och slog till på LR AWD trots att jag tänkte mig SR (supernöjd)!!!
Re: När är det rätt att köpa egentligen?
Postat: 05 mar 2020 10:18
av Mikke
Legato skrev:Fusag skrev:Måste direkt köpa gummimattor och sätesskydd/sparkskydd. Kommer sitta två små i bak. Rekommendationer tas gärna på webshop med bra priser och snabb leverans på prylar likt dessa.
Dessa tycker jag är riktigt, riktigt bra:
https://www.amazon.com/3D-MAXpider-B07D ... NrPXRydWU=
Dock lite saftigt med över $200 för frakt och tull. Du kan ju se om du hittar dem billigare någonstans. Har varit gruppköp i forumet av dessa tidigare också.
Hej,
Stämmer, vi brukar ha dem i lager. Nu är de tyvärr slut och åter om några veckor.
Däremot har vi andra intressanta alternativ
https://www.evconcept.se/teslatillbehor ... ageutrymme