Adapter
Moderator: Redaktion
Re: Adapter
Tankade på Ikea Uppsala idag. Grymt med 32 amp gratis. Nytta av dubbelladdaren!
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Re: Adapter
Som fler sagt. Är du ny Teslaägare. Köp inget extra! Kör med röd trefas hemma. Känn dig för hur mycket du reser och vart. Se att behovet för adaptrar och kablar verkligen finns... Finns det superchargers? Jag har kört Tesla sedan Mars 2013 och har klarat mig på det som kommer med bilen. Köpte typ 2 kabeln för två veckor sedan bara för att få parkera på bra parkering på ett par ställen, inte för verkligt behov av att ladda... Nu är den kaneln billig med sina 1750 SEK... Av den anledningen vettigt att skaffa. Men som sagt behovet styr!
Det man kan fundera på tidigt är om man vill köpa en till orginalladdare eller ej. Jag brukar lämna orginalet hemma i garaget. Varför släppa med i bilen för vardagskörningen?
Undvik att installera dyra laddboxar hemma. De tar oskäligt betalt för dem. Röd trefas is da shit hemma.
Det man kan fundera på tidigt är om man vill köpa en till orginalladdare eller ej. Jag brukar lämna orginalet hemma i garaget. Varför släppa med i bilen för vardagskörningen?
Undvik att installera dyra laddboxar hemma. De tar oskäligt betalt för dem. Röd trefas is da shit hemma.
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Re: Adapter
+1 på det, hybris!hybris skrev:Som fler sagt. Är du ny Teslaägare. Köp inget extra! Kör med röd trefas hemma. Känn dig för hur mycket du reser och vart. Se att behovet för adaptrar och kablar verkligen finns... Finns det superchargers? Jag har kört Tesla sedan Mars 2013 och har klarat mig på det som kommer med bilen. Köpte typ 2 kabeln för två veckor sedan bara för att få parkera på bra parkering på ett par ställen, inte för verkligt behov av att ladda... Nu är den kaneln billig med sina 1750 SEK... Av den anledningen vettigt att skaffa. Men som sagt behovet styr!
Det man kan fundera på tidigt är om man vill köpa en till orginalladdare eller ej. Jag brukar lämna orginalet hemma i garaget. Varför släppa med i bilen för vardagskörningen?
Undvik att installera dyra laddboxar hemma. De tar oskäligt betalt för dem. Röd trefas is da shit hemma.
Jag har precis samma läge. Har vid ett par tillfällen använt Superchargers, men i övrigt har trefasen hemma gjort tricket. Den blåa kabeln som jag köpte extra ligger snällt i bagaget inplastad än...
2019 Model S ”Raven” Performance Ludicrous,
Re: Adapter
För vanlig schuko?dstr skrev:Finns på Bauhaus. (Fasvändare)
Rabatt på en Tesla? Använd min länk: http://---
Re: Adapter
Jadå - den norska fungerar på alla tre nättyperna; IT, TN och TT (som de har i Frankrike). Den är heller inte känslig för fasvändning, men du måste givetvis ha en adapter för den franska kontaktstandarden. Har dock bara läst på norska elbilforum att den norska fungerar i Frankrike och har inte provat själv.bylund skrev:Skulle jag köpa en extra skulle jag helt klart köpa en norsk. Den ska fungera överallt där den svenska varianten fungerar plus Norge och delar av Belgien (som också har IT).
Fungerar den i Frankrike också? Den svenska ska vara fel fasvänd för att passa där enligt andra trådar på forumet.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Re: Adapter
Du behöver nog inte adapter. Schukon passar, problemet är att jordpiggen tvingar den svenska att kopplas in i fel fas.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Adapter
Fattar, men det är väl 50% chans om fasen är rätt eller fel? Eller drar franska elektriker alltid L1 till en viss pigg och L2 till den andra?bylund skrev:Du behöver nog inte adapter. Schukon passar, problemet är att jordpiggen tvingar den svenska att kopplas in i fel fas.
Hur har de gjort i Frankrike? Problemet måste väl vara samma med franska UMC - eller har de två jord-hål på sina kontakter så att de kan byta håll på kontakten om det behövs?
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Re: Adapter
Ah, nej. 3-fas.matbl skrev:För vanlig schuko?dstr skrev:Finns på Bauhaus. (Fasvändare)
- Nicklas
- Teslaägare
- Inlägg: 954
- Blev medlem: 17 nov 2014 07:32
- Ort: Skövde
- Referralkod: ts.la/ida2603
Re: Adapter
Tyvärr... Läs här om mina bravader i Frankrike:Herr X skrev:Fattar, men det är väl 50% chans om fasen är rätt eller fel? Eller drar franska elektriker alltid L1 till en viss pigg och L2 till den andra?bylund skrev:Du behöver nog inte adapter. Schukon passar, problemet är att jordpiggen tvingar den svenska att kopplas in i fel fas.
Hur har de gjort i Frankrike? Problemet måste väl vara samma med franska UMC - eller har de två jord-hål på sina kontakter så att de kan byta håll på kontakten om det behövs?
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 638#p27638
- elektrikern menade på att det är fransk standard att alltid sätta fasen på en viss sida...