Tycker du att VWs app är slö nu? Den har varit helt värdelös ett tag, oanvändbar som du säger, men sedan en tid tillbaka är den uppdaterad med snyggare design och rätt så okej responstider. Inte som Teslas app, men verkligen inte oanvändbar. Jag tycker faktiskt att VWs app är betydligt bättre än Audis.McMagnus skrev:Finns det bilappar som är konsekvent snabbare än Teslas? Du säger att Nissans är slö och jag kan tillägga att VW är slö intill oanvändbarhet, rätt ofta är det omöjligt att få kontakt och uppdaterad info. Vad jag menar är alltså om man kan kalla Teslas app för svaghet?
Fler negativa artiklar efterlyses
Moderator: Redaktion
Re: Fler negativa artiklar efterlyses
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Vulgarsonic
- Teslaägare
- Inlägg: 274
- Blev medlem: 29 mar 2019 20:03
Re: Fler negativa artiklar efterlyses
Hör ofta det argumentet och köper det personligen inte.HX100 skrev:Angående fokus på spel och media appar så är det helt andra sorts utvecklare som lägger till de funktionerna. Det krävs olika typer av nischade kompetenser för att utveckla olika saker. Det hindrar inte på något sätt utvecklingen av autopilot, regnsensor osv för det är helt andra programmerare som sitter med det i avdelningar som inte har något med varandra att göra mer än namnet tesla.
Anser man faktiskt att nyttofunktioner är viktiga(st) bör man omfördela resurserna och koncentrera sig på att först ha stabila grundfunktioner.
Sätt i så fall spelutvecklarna på delar som en stabil/funktionell Spotifyklient t.ex
Tror helt enkelt att Tesla tycker dom gör det tillräckligt bra som det är och till viss del prioriterar kvantitet före kvalitet
Senast redigerad av Vulgarsonic, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Fler negativa artiklar efterlyses
Samma här. När jag har bilen inkopplad samt med inställningar att inte gå ner i sömn så kommer appen åt bilen hyfsat snabbt. Tar ca 5 sekunder på min mobil.Xeik skrev:Det är som sagt inte appen i sig som är slö. När bilen sover djupt så tar det längre tid att väcka.
Jag tar hellre det 7 dagar i veckan än att bilen har mer vampire drain istället.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Fler negativa artiklar efterlyses
Jag tycker att det sprids tillräckligt med negativa rykten om elbilar och Tesla. Vill man bedriva konsumentvägledning så ska man göra det på fakta, typ försäkringsstatistik, bilprovningsstatisk, anmälningar till ARN, kvalitativa djupintervjuer m.m.
Jag tror också att det som ofta kritiseras lätt kan uppfattas som att det därmed fungerar på andra bilar än Tesla. Jag tillhör till exempel en av de som gärna skulle vilja kunna ställa in laddeffekten direkt i appen men är ändå evigt tacksam för att det går att göra i bilen. Visar sig att den funktionen inte ens finns i Audi e-tron. Istället måste det göras i laddboxen för att slippa att huvudsäkringarna går titt som tätt under hög belastning.
P.S Själv har jag alltid fått superbra och snabb service hos Tesla, har en AP 1 bil med fungerande helljusautomatik, skyltavläsning och regnsensor..
Jag tror också att det som ofta kritiseras lätt kan uppfattas som att det därmed fungerar på andra bilar än Tesla. Jag tillhör till exempel en av de som gärna skulle vilja kunna ställa in laddeffekten direkt i appen men är ändå evigt tacksam för att det går att göra i bilen. Visar sig att den funktionen inte ens finns i Audi e-tron. Istället måste det göras i laddboxen för att slippa att huvudsäkringarna går titt som tätt under hög belastning.
P.S Själv har jag alltid fått superbra och snabb service hos Tesla, har en AP 1 bil med fungerande helljusautomatik, skyltavläsning och regnsensor..
Installerat 13,2 kWp solceller
- slugger75
- Teslaägare
- Inlägg: 1295
- Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/per28997
Re: Fler negativa artiklar efterlyses
Härligt att du är nöjd med service, regnsensor osv. Det finns de som aldrig har drabbats av något problem. Skitbra! Men vi andra, som har problem, vill kanske inte mörka de problemen.
Jag är tacksam för att Model 3 visar hastighetsbegränsning på skärmen. Det är ju en jättebra funktion! Skulle det också vara rätt hastighetsbegränsning som visas så vore det ju optimalt!
Jag är tacksam för att Model 3 visar hastighetsbegränsning på skärmen. Det är ju en jättebra funktion! Skulle det också vara rätt hastighetsbegränsning som visas så vore det ju optimalt!
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Re: Fler negativa artiklar efterlyses
Men varför skriva en negativ artikel om det istället för en korrekt artikel? För mig tar en negativt vinklad artikel bara upp de negativa delarna, en positivt vinklad artikel bara upp de positiva och en objektiv artikel försöker visa på bägge sidorna. Dock betyder inte detta att det måste vara 50% positivt och 50% negativt i en objektiv artikel. Denna fördelning kan vara felaktig och då är det inte en objektiv artikel.slugger75 skrev:Härligt att du är nöjd med service, regnsensor osv. Det finns de som aldrig har drabbats av något problem. Skitbra! Men vi andra, som har problem, vill kanske inte mörka de problemen.
Själv anser jag att Tibor inte försöker utelämna brister hos Tesla eller bilarna.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Fler negativa artiklar efterlyses
Just skyltläsning skulle man kunna göra en djupdykning i. Hur vattentäta är patenten, finns någon teoretisk väg runt etc.
Vore särskilt intressant om man kunde få utlåtanden direkt från Tesla och Mobileye(men nog inte så realistiskt tyvärr).
Vore särskilt intressant om man kunde få utlåtanden direkt från Tesla och Mobileye(men nog inte så realistiskt tyvärr).
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Fler negativa artiklar efterlyses
Håller helt med. Detta är också det som jag mest saknar just nu.taliz skrev:Just skyltläsning skulle man kunna göra en djupdykning i. Hur vattentäta är patenten, finns någon teoretisk väg runt etc.
Vore särskilt intressant om man kunde få utlåtanden direkt från Tesla och Mobileye(men nog inte så realistiskt tyvärr).
Re: Fler negativa artiklar efterlyses
En lösning på detta hade varit att bilen lärt sig min sträcka på väg till jobbet så att den ändrade hastighet vid rätt tillfälle. Hade ju inte varit så mycket svårare än höjning och sänkning av fjädringen på vissa gps positioner. De skulle kunna börja med sänkning av hastigheten. Släng upp en ruta med ”Vill du spara den här fartsänkningen?”
- Vulgarsonic
- Teslaägare
- Inlägg: 274
- Blev medlem: 29 mar 2019 20:03
Re: Fler negativa artiklar efterlyses
Så Tesla har låtit bli att implementera det appen för att inte hamna ALLTFÖR långt före Audi som inte ens har det i bilen, eller vad är relevansen med e-tron?+46 skrev:Visar sig att den funktionen inte ens finns i Audi e-tron
Jag vill gärna ha möjlighet att ställa strömstyrka i min TESLA.
Vad har e-tron med nånting att göra?
Ursäkta rant:en men detta eviga relativiserandet mot andra bilmärken, jag fattar inte?
- slugger75
- Teslaägare
- Inlägg: 1295
- Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/per28997
Re: Fler negativa artiklar efterlyses
Ok det var dåligt val av rubrik av mig. Det jag menade var att även skriva artiklar som tar upp (det som vissa upplever som) problem.Svenssons skrev:Men varför skriva en negativ artikel om det istället för en korrekt artikel? För mig tar en negativt vinklad artikel bara upp de negativa delarna, en positivt vinklad artikel bara upp de positiva och en objektiv artikel försöker visa på bägge sidorna. Dock betyder inte detta att det måste vara 50% positivt och 50% negativt i en objektiv artikel. Denna fördelning kan vara felaktig och då är det inte en objektiv artikel.slugger75 skrev:Härligt att du är nöjd med service, regnsensor osv. Det finns de som aldrig har drabbats av något problem. Skitbra! Men vi andra, som har problem, vill kanske inte mörka de problemen.
Själv anser jag att Tibor inte försöker utelämna brister hos Tesla eller bilarna.
Såklart ska det vara en korrekt artikel.
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Re: Fler negativa artiklar efterlyses
Jippi! Ytterligare en gnälltråd där medelålders gubbar får ut sina aggressioner på internet. Att man orkar!



Re: Fler negativa artiklar efterlyses
Ständiga förbättringar! Aldrig vara nöjd. Själv är jag oftast rätt nöjd dock vilket beror på min lathet.hooked skrev:Jippi! Ytterligare en gnälltråd där medelålders gubbar får ut sina aggressioner på internet. Att man orkar!![]()
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Fler negativa artiklar efterlyses
Det var ett exempel på att det jag tar för givet inte ens finns som funktion i en helt ny premium elbil av ett annat fabrikat. Jag kan ladda med upp till 32 A 3-fas. Perfekt om man som jag har timdebitering men en katastrof när andra vill ladda hos mig som saknar den inställningsmöjligheten i bilen. Blir mest uppenbart med sonens elbil som har 32A 1-fas laddning.Vulgarsonic skrev:Så Tesla har låtit bli att implementera det appen för att inte hamna ALLTFÖR långt före Audi som inte ens har det i bilen, eller vad är relevansen med e-tron?+46 skrev:Visar sig att den funktionen inte ens finns i Audi e-tron
Jag vill gärna ha möjlighet att ställa strömstyrka i min TESLA.
Vad har e-tron med nånting att göra?
Ursäkta rant:en men detta eviga relativiserandet mot andra bilmärken, jag fattar inte?
Installerat 13,2 kWp solceller
Re: Fler negativa artiklar efterlyses
Så du menar att det finns i Nissan?Vulgarsonic skrev:Så Tesla har låtit bli att implementera det appen för att inte hamna ALLTFÖR långt före Audi som inte ens har det i bilen, eller vad är relevansen med e-tron?+46 skrev:Visar sig att den funktionen inte ens finns i Audi e-tron
Jag vill gärna ha möjlighet att ställa strömstyrka i min TESLA.
Vad har e-tron med nånting att göra?
Ursäkta rant:en men detta eviga relativiserandet mot andra bilmärken, jag fattar inte?
- Vulgarsonic
- Teslaägare
- Inlägg: 274
- Blev medlem: 29 mar 2019 20:03
Re: Fler negativa artiklar efterlyses
?kallekula skrev:Så du menar att det finns i Nissan?Vulgarsonic skrev:Så Tesla har låtit bli att implementera det appen för att inte hamna ALLTFÖR långt före Audi som inte ens har det i bilen, eller vad är relevansen med e-tron?+46 skrev:Visar sig att den funktionen inte ens finns i Audi e-tron
Jag vill gärna ha möjlighet att ställa strömstyrka i min TESLA.
Vad har e-tron med nånting att göra?
Ursäkta rant:en men detta eviga relativiserandet mot andra bilmärken, jag fattar inte?
Re: Fler negativa artiklar efterlyses
Blir det inte lite knepigt att välja vems upplevelse som ska bli rådande? Vi har ett antal som haft problem i samband med service, och vissa som inte haft det. Vems historia ska blir rådande i artikeln? För skrivs det bara ur ena synvinkeln, kommer alla utomstående att tro att det är så för alla. Vilket knappast blir bra oavsett vilken vinkel som väljs.
Bättre då att välja modellen att beskriva hur det är tänkt att fungera, hur jag som bilägare ska agera för att få service eller liknande. App, ringa, m.m.
Och när det gäller skyltläsning, och det problem som verkar råda kring det patent som mobileeye har så förstår inte jag riktigt vad man ska få ut av artikeln om det. Visst lite intressant att ett patent kan störa så mycket men jaha.
Tibor har säkert en väldigt bra kontakt väg in i teslas organisation, men en sådan väg in måste vårdas. Om den används för att skriva en mängd rent negativa artiklar utan mer saklighet än ägares,upplevelser, är risken stor att kontaktnäten torkar ut.
Däremot bör man så klart kunna skriva artiklar som ställer frågor, vilket skapar en möjlighet för tesla att agera. Men dessa frågor bör vara bättre underbyggda än att par ägares subjektiva upplevelse.
Bättre då att välja modellen att beskriva hur det är tänkt att fungera, hur jag som bilägare ska agera för att få service eller liknande. App, ringa, m.m.
Och när det gäller skyltläsning, och det problem som verkar råda kring det patent som mobileeye har så förstår inte jag riktigt vad man ska få ut av artikeln om det. Visst lite intressant att ett patent kan störa så mycket men jaha.
Tibor har säkert en väldigt bra kontakt väg in i teslas organisation, men en sådan väg in måste vårdas. Om den används för att skriva en mängd rent negativa artiklar utan mer saklighet än ägares,upplevelser, är risken stor att kontaktnäten torkar ut.
Däremot bör man så klart kunna skriva artiklar som ställer frågor, vilket skapar en möjlighet för tesla att agera. Men dessa frågor bör vara bättre underbyggda än att par ägares subjektiva upplevelse.
Model Y LR.
Model S70D
Re: Fler negativa artiklar efterlyses
Ja, det intressanta är ju att vi har rätt olika uppfattningar om vissa detaljer. Om vi bortser från skillnader i hur olika ägare blivit behandlade i samband med service, för det kan verkligen skilja sig åt, så är det ju andra saker som t.ex. det vi diskuterat här i tråden: Vindrutetorkarna. Vissa tycker att de funkar perfekt, även i mörker och andra upplever att de inte alls fungerar. Eller, det är ju ingen "upplevelse" utan fakta att min bil inte alls använder vindrutetorkarna i mörkerkörning även om det hällregnar. Andra säger att deras visst fungerar i mörker.frippe skrev:Blir det inte lite knepigt att välja vems upplevelse som ska bli rådande?
Eller med helljusautomatik. Jag tycker att den i praktiken är oanvändbar, andra tycker att den funkar jättebra. Där är det kanske mer en bedömningsfråga. Jag tycker inte om att se att bilen väntar med att slå av helljuset mycket längre vid ett möte än jag själv skulle ha gjort manuellt. Då känner jag att bilen inte fungerar som jag vill att den ska göra. Ibland hinner den inte ens slå av helljuset innan den mötande börjar blinka mot mig. Jag tycker att det är obehagligt. Jämför det med en annan bilist som annars inte heller skulle ha slagit av helljuset tidigare och skiter i om nån blinkar åt sig, då tycker den att samma funktionalitet är bra. Alltså exakt samma funktionalitet men jag tycker att den är dålig och och nån annan att den är bra. Samma med hur den slår på helljuset efter möte. När jag sköter det manuellt så ser jag till att slå på helljuset i samma ögonblick som bilarnas fronter möts, annars upplever jag att jag är bländad efter mötet och inte ser nåt. Bilen väntar ett tag att slå på helljuset så att min upplevelse blir att jag kör nån sekund eller två och är helt blind. Det är en fruktansvärt dålig funktionalitet. Nån annan kanske inte alls har samma upplevelse. Det kan bero på att jag är 57 år och har märkt av ett sämre mörkerseende. Om man är 35 så kanske detta inte är ett problem. Ett yngre öga kanske ställer om sig lättare och ser bättre än mitt, så för den personen kanske det inte är nåt problem att helljuset inte slås på omedelbart.
Alltså, samma funktionalitet kan upplevas helt olika av två olika personer.
Senast redigerad av Jerker, redigerad totalt 1 gånger.
- slugger75
- Teslaägare
- Inlägg: 1295
- Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/per28997
Re: Fler negativa artiklar efterlyses
Du kanske inte har en Model 3? Där används ju inte skyltavläsning, utan på skärmen visas en bild av den aktuella hastighetsbegränsningen på vägsträckan. Eftersom den väldigt ofta visar fel hastighet anser jag att det vore intressant att gå till botten kring vad det beror på. Kartorna i bilen kan vara hur uppdaterade som helst, men själva hastighetsdatat är i många fall år gammal. Det leder ju till att autopiloten i många fall blir oanvändbar/krångligare att använda.frippe skrev:
Och när det gäller skyltläsning, och det problem som verkar råda kring det patent som mobileeye har så förstår inte jag riktigt vad man ska få ut av artikeln om det. Visst lite intressant att ett patent kan störa så mycket men jaha.
Det jag skulle vilja ha ut av en sådan artikel är t.ex. svaren på följande frågor: Vad beror det på att fel hastighet visas så ofta? Hur hanteras hastighetsdata i bilen? Varför tar det så lång tid att åtgärda? Vet Tesla ens om att det är ett problem? När kan vi förvänta oss en lösning på problemet?
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Re: Fler negativa artiklar efterlyses
slugger75 skrev:Du kanske inte har en Model 3? Där används ju inte skyltavläsning, utan på skärmen visas en bild av den aktuella hastighetsbegränsningen på vägsträckan. Eftersom den väldigt ofta visar fel hastighet anser jag att det vore intressant att gå till botten kring vad det beror på. Kartorna i bilen kan vara hur uppdaterade som helst, men själva hastighetsdatat är i många fall år gammal. Det leder ju till att autopiloten i många fall blir oanvändbar/krångligare att använda.frippe skrev:
Och när det gäller skyltläsning, och det problem som verkar råda kring det patent som mobileeye har så förstår inte jag riktigt vad man ska få ut av artikeln om det. Visst lite intressant att ett patent kan störa så mycket men jaha.
Det jag skulle vilja ha ut av en sådan artikel är t.ex. svaren på följande frågor: Vad beror det på att fel hastighet visas så ofta? Hur hanteras hastighetsdata i bilen? Varför tar det så lång tid att åtgärda? Vet Tesla ens om att det är ett problem? När kan vi förvänta oss en lösning på problemet?
Det finns en tråd om ALLT (eller 99% iaf) som gäller tesla på detta forum.
viewtopic.php?f=51&t=16023
som även du deltagit i.
Så om den tråden innehåller Forumets samlade kunskap om hastighetsdata i bilen vad förväntar du dig då att en artikel skriven av en medlem skall tillföra?
Om du sammanställer informationen istället själv och lägger upp en ny tråd under nybörjarfrågor där du summerar detta så blir det ju precis det du eftersöker....
Senast redigerad av [JM], redigerad totalt 1 gånger.
- slugger75
- Teslaägare
- Inlägg: 1295
- Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/per28997
Re: Fler negativa artiklar efterlyses
Teslas svar på frågorna. Inte forumets gissade svar på frågorna.[JM] skrev:
Det finns en tråd om ALLT (eller 99% iaf) som gäller tesla på detta forum.
viewtopic.php?f=51&t=16023
som även du deltagit i.
Så om den tråden innehåller Forumets samlade kunskap om hastighetsdata i bilen vad förväntar du dig då att en artikel skriven av en medlem skall tillföra?
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Re: Fler negativa artiklar efterlyses
Så du vill att någon annan ska ta reda på det åt dig?slugger75 skrev:Teslas svar på frågorna. Inte forumets gissade svar på frågorna.[JM] skrev:
Det finns en tråd om ALLT (eller 99% iaf) som gäller tesla på detta forum.
viewtopic.php?f=51&t=16023
som även du deltagit i.
Så om den tråden innehåller Forumets samlade kunskap om hastighetsdata i bilen vad förväntar du dig då att en artikel skriven av en medlem skall tillföra?
- slugger75
- Teslaägare
- Inlägg: 1295
- Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/per28997
Re: Fler negativa artiklar efterlyses
Jag får lite troll-vibbar av dig [JM]. Jag utgår nu från att du inte hunnit få i dig ditt morgonkaffe och är på krigsstigen.[JM] skrev:Så du vill att någon annan ska ta reda på det åt dig?slugger75 skrev:Teslas svar på frågorna. Inte forumets gissade svar på frågorna.[JM] skrev:
Det finns en tråd om ALLT (eller 99% iaf) som gäller tesla på detta forum.
viewtopic.php?f=51&t=16023
som även du deltagit i.
Så om den tråden innehåller Forumets samlade kunskap om hastighetsdata i bilen vad förväntar du dig då att en artikel skriven av en medlem skall tillföra?
Du har själv skrivit fler än 500 inlägg. Kanske något av dessa var en fråga? Kanske du ville att någon annan skulle ta reda på någonting åt dig?
Ha en bra dag.
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7980
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Fler negativa artiklar efterlyses
Tibor drömmer ofta om kontaktväg in i Teslas organisation, men faktum är att jag har nada. Tvärtom, alla är rädda säga nåt för de vet det hamnar i artiklar.frippe skrev:Tibor har säkert en väldigt bra kontakt väg in i teslas organisation

Enda informationskanalen ut från det där bolaget är fanemig endast Elons twitterkonto.
-
- elbilist
- Inlägg: 1402
- Blev medlem: 30 sep 2019 10:07
Re: Fler negativa artiklar efterlyses
Är du på riktig?[JM] skrev:Så du vill att någon annan ska ta reda på det åt dig?slugger75 skrev:Teslas svar på frågorna. Inte forumets gissade svar på frågorna.[JM] skrev:
Det finns en tråd om ALLT (eller 99% iaf) som gäller tesla på detta forum.
viewtopic.php?f=51&t=16023
som även du deltagit i.
Så om den tråden innehåller Forumets samlade kunskap om hastighetsdata i bilen vad förväntar du dig då att en artikel skriven av en medlem skall tillföra?
Hela tråden handlar jo om att samla in frågor Teslaägare har kring negativa upplevelser kring sitt ägande. Så Tibor eller en annan med journalistisk erfarenhet kan få svar på frågan. Då allra helst från källan så svaret blir korrekt, och artikeln blir så bra som möjlig.