Vilket som Verdi konstaterade är helt irrelevant, liksom det mesta annat med testet. Och nej, de laddade inte under räckviddstestet, det var som sagt ytterligare en faktor som gjorde det irrelevant.nek0 skrev:Nej du har missuppfattat testet. Man testade vilken bil överförbrukar mest inte vilken som kommer längstVerdi skrev:nek0 skrev:Matte är inte min starkaste sida och jag kan inte få Model S att vinnaVerdi skrev:nek0 skrev:Oavsett hur man gör ett test om inte Tesla vinner är testet skit.
En del är dåliga förlorare så är det bara
Alla hade samma förutsättningar eller hur.
Testet är inte gjord till er som har en elbil, ni borde redan veta vad som gäller.
En hel del av oss har inte möjligheten att ladda hemma eller förvärma batteriet och då är det bra att veta hur olika bilar klarar långresa på vinter.
Tesla Model S vann testet om du frågar mig. Klart bästa räckvidden. Jag ger blanka fan i relativa räckvidder eftersom jag inte kör på relativa vägar.
Model 3 var väl lite av en besvikelse men jag hade på känn att den straffas extra av vinterpålagorna då den är så snål i övrigt. Dock positivt överraskad av Model X men det beror nog även på att det är ett norskt test med låg snittfart.
Jaha, vilken bil hade actual range på längre än 469,8 km då? De vägar jag kör på har längder räknade i km, inte i procent. Relativ räckvidd är alltså värdelös. Relativt med vad?
Biggest Winter Range Test Ever
Moderator: Redaktion
Re: Biggest Winter Range Test Ever
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5703
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Biggest Winter Range Test Ever
Du länkade själv till en artikel som säger ”Biggest Winter Range Test Ever Reveals Best EVs For Cold Weather”, dvs enligt den artikeln så testade man räckvidd, dvs vilken som kommer längst.nek0 skrev:Nej du har missuppfattat testet. Man testade vilken bil överförbrukar mest inte vilken som kommer längst
Re: Biggest Winter Range Test Ever
Japp. Det känns ganska talande att de två som försvarar testet i tråden båda är fossilister...taliz skrev:Lika värdefullt som att testa hur långt man kan köra med ett gäng avgasbilar. Slutresultatet beror på förbrukning och hur stor tanken är.
Dvs helt meningslöst test.
I verkligheten kör man inte så.
Men det har ju å andrasidan motorblaskor gjort historiskt. Minns nått test där tex AMS körde ner i Europa med ett gäng dieselbilar när det började bli mode. Nån passat kom 140 mil eller nått, "wow".
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Re: Biggest Winter Range Test Ever
Inte alls meningslöst om det kostar 8,7kr /kWhtaliz skrev:Lika värdefullt som att testa hur långt man kan köra med ett gäng avgasbilar. Slutresultatet beror på förbrukning och hur stor tanken är.
Dvs helt meningslöst test.
I verkligheten kör man inte så.
Re: Biggest Winter Range Test Ever
Jo ingen har intresse i att försvara TeslanLegato skrev:Japp. Det känns ganska talande att de två som försvarar testet i tråden båda är fossilister...taliz skrev:Lika värdefullt som att testa hur långt man kan köra med ett gäng avgasbilar. Slutresultatet beror på förbrukning och hur stor tanken är.
Dvs helt meningslöst test.
I verkligheten kör man inte så.
Men det har ju å andrasidan motorblaskor gjort historiskt. Minns nått test där tex AMS körde ner i Europa med ett gäng dieselbilar när det började bli mode. Nån passat kom 140 mil eller nått, "wow".

Re: Biggest Winter Range Test Ever
Måste man testa det?OfarligTesla skrev:Du länkade själv till en artikel som säger ”Biggest Winter Range Test Ever Reveals Best EVs For Cold Weather”, dvs enligt den artikeln så testade man räckvidd, dvs vilken som kommer längst.nek0 skrev:Nej du har missuppfattat testet. Man testade vilken bil överförbrukar mest inte vilken som kommer längst
Räcker väl att läsa hur stora batterier dom har och wltp förbrukningen.
Kollar man staplarna så vet man vad dom testat
Re: Biggest Winter Range Test Ever
Kul vore att köra Haparanda-Malmö, när det är -30 i Haparanda!
http://ecarexpo.se/nu-har-starten-gatt- ... a-elbilar/Fyra helelektriska bilar står på startlinjen på torget i Haparanda. Målet är att nå Ystad inom ett dygn.
– Vila får vi göra medan vi laddar, säger Fredrik Sandberg från tidningen Elbilen som arrangerar denna ”tävling” tillsammans med eCarExpo.
– Tanken är att vi testar tre nya elbilar med Tesla som ”benchmark”. Räckvidd handlar inte bara om hur långt du kommer på laddningen, utan också hur bra laddnätverket fungerar.
Deltagarna kommer att använda kartor över laddstationer som finns på webbplatser som uppladdning.nu och liknande.
De fyra bilarna som vid lunchtid i dag, tisdag, rullar ut från Haparanda: Tesla Model S, Jaguar i-Pace samt de betydligt billigare nykomlingarna Hyundai Kona EV och Kia Niro EV.
Förutom Fredrik Sandberg består förarteamet av motorjournalisten Ida Karlsson, elbilsföraren Olov Östlund, Teslaklubbens ordförande Tibor Blomhäll och motorjournalisten Peter Sundfeldt.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Biggest Winter Range Test Ever
Bra koll!nek0 skrev:Måste man testa det?OfarligTesla skrev:Du länkade själv till en artikel som säger ”Biggest Winter Range Test Ever Reveals Best EVs For Cold Weather”, dvs enligt den artikeln så testade man räckvidd, dvs vilken som kommer längst.nek0 skrev:Nej du har missuppfattat testet. Man testade vilken bil överförbrukar mest inte vilken som kommer längst
Räcker väl att läsa hur stora batterier dom har och wltp förbrukningen.
Kollar man staplarna så vet man vad dom testat
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Re: Biggest Winter Range Test Ever
Här är hela pressreleasen:

Worlds largest EV test - Electric vehicles lose range and charge slower in colder climate
EVs have a range loss of close to twenty percent in winter conditions, concludes Norwegian
consumer organization.
Electric vehicles are becoming increasingly more popular. Range is still an important factor when
choosing an EV, but advertised range is not necessarily what you experience in real life.
The Norwegian Automobile Federation (NAF) has tested the range and charge time of popular
electric vehicles in winter conditions. 20 vehicles were driven until they stopped completely and shut down, to measure their real world range.
- The fact that EVs suffer loss of range in colder temperatures is not new. But now we know just how much colder climate and snow affects range, consumption and charge time, says Nils Sødal, senior communications advisor for Norwegian Automobile Federation.
No car manages their own WLTP range NAF collected 20 of the best-selling electric car models you can buy from Norwegian dealerships as of January 2020.
The test focused on range, consumption and rapid charge time. To test all the cars equally, the test drive was performed without preheating of neither cabin nor battery. All cars drove the same route on the same day, with similar style of driving, and climate control settings.
The EVs lost in average 18.5 percent of their range compared to their WLTP range.
Hyundai KONA came closest to its own stated WLTP range, with a deviation of only 9 percent
compared to WLTP. KONA is the car with the longest actual range in the lowest price bracket and it has a decent charging speed.
Opel Ampera-e only managed 70 percent of the stated range (WLTP). The car still has a good range that meets most needs. But the combination of a high price and a battery pack that only charges with a maximum of 50 kW, makes Ampera-e appear outdated in today's electric car market.
The Tesla Model S LR has the longest WLTP range on the market. In the real life range test the Model S went the furthest, but the Tesla veteran has the second-largest deviation compared to the WLTP range in the test and manages only 74 percent of the stated range.
Worth noting is that the Model S, at the end of the test, drove in more challenging driving conditions than the other models. The last miles were driven in relatively deep, new snow which increase the consumption severely.
EVs don’t suddenly shut down
Contrary to popular beliefs, EVs don’t just suddenly shut down when they run out of battery.
The test shows that all the EVs give plenty of warnings before they run out of power, and you
maintain driving comfort and speed even after the first warning.
-The test shows that most EVs maintain speed until the last few kilometers. Then the drivers all
experienced a loss of acceleration and a limit on maximum speed. In some cars the heating
automatically shut down.
-A fun fact worth knowing is that if you run completely out of power you can still drive a few more kilometers. Just shut the car down and leave it for a short while, maybe half an hour to an hour, and you’ll have power enough to drive even a few more kilometers. This is extremely practical if you happen to stop just a few hundred meters short of a charging station or your home, explains Sødal.
Complicated rapid charging
The test team also measured how the cars performs during rapid charge, focusing on effect and
time.
Rapid or fast charging with roadside chargers of an electric car is not necessarily straight forward.
Charging speed, meaning how many kilowatts the battery can handle, depends on many factors such as state of charge, battery temperature and outside temperature.
-Our test concludes that even if you do everything right, it can still be difficult to get the battery
warm before charging in winter time and therefore charge slower than advertised, says Sødal and continues:
-Worth noting is also the lack of standardization when it comes to advertising charge time. Some
advertise the effect (kilowatts) the car can charge with, others measure the time spent on the fast charge station and some refer to kilometer charged in either 30 minutes or 60 minutes.
The Audi e-Tron 55 quattro has the fastest charging speed on the market. It charged til 80 % in just 27 minutes and holds the charging curve at a very high level throughout the test.
In the opposite end we find Opel Ampera-e and Renault Zoe. Both cars have large battery packs but only support 50 kW charging. In fact Renault Zoe only manages 40 kW, and barely that. This means that fully charging the battery on a rapid charge station becomes a time consuming affair.
Consumers need transparency
The consumer organization now calls for more realistic advertisement of winter range and charge
speed.
-Even though the WLTP-range is closer to real life range than its predecessor, NEDC, it is still not
accurate. Too many consumers are disappointed in their cars real life range and have not been
aware of how much external factors reduce both range and charge time, says Sødal.
-Buyers need to be made aware of the difference between WLTP range and real life range with more than just a foot note, especially if they live in countries with colder climate, concludes Sødal.
How the test was performed
To test all the cars equally, the test drive was performed without preheating of neither cabin nor
battery. All cars drove the same route on the same day, with similar style of driving, and climate
control settings.
The test stared in Oslo, in 3 degrees, sleet and rain and ended in Hafjell in -6 degrees and heavy
snow. The test route consisted of city driving, highways and country roads in speeds from 60 kmh to 110 kmh. All the cars had one climb through a mountain pass. The longest running cars climbed two mountain passes.
The charge test was done in -2 degrees. All cars were driven on the highway for a minimum of two hours, to ensure that the battery was warm. The cars were driven straight to the charging station, without standing in line waiting. All the cars charged from less than 10 percent to minimum 80 percent.

Senast redigerad av dd88, redigerad totalt 1 gånger.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Re: Biggest Winter Range Test Ever
Som sagt en del är dåliga förlorare.Legato skrev:Bra koll!nek0 skrev:Måste man testa det?OfarligTesla skrev:Du länkade själv till en artikel som säger ”Biggest Winter Range Test Ever Reveals Best EVs For Cold Weather”, dvs enligt den artikeln så testade man räckvidd, dvs vilken som kommer längst.nek0 skrev:Nej du har missuppfattat testet. Man testade vilken bil överförbrukar mest inte vilken som kommer längst
Räcker väl att läsa hur stora batterier dom har och wltp förbrukningen.
Kollar man staplarna så vet man vad dom testat

Re: Biggest Winter Range Test Ever
Jaha, vad är det testet ska bevisa då? Det står ju klart och tydligt att Model S kommer klart längst. Då är den bäst. Med batteriförvärmning hade överlägsenheten varit ännu större.nek0 skrev:Nej du har missuppfattat testet. Man testade vilken bil överförbrukar mest inte vilken som kommer längst
Re: Biggest Winter Range Test Ever
Länken har jag lagt i första inlägget.dd88 skrev:Här är hela pressreleasen:
Worlds largest EV test - Electric vehicles lose range and charge slower in colder climate
EVs have a range loss of close to twenty percent in winter conditions, concludes Norwegian
consumer organization.
Electric vehicles are becoming increasingly more popular. Range is still an important factor when
choosing an EV, but advertised range is not necessarily what you experience in real life.
The Norwegian Automobile Federation (NAF) has tested the range and charge time of popular
electric vehicles in winter conditions. 20 vehicles were driven until they stopped completely and shut down, to measure their real world range.
- The fact that EVs suffer loss of range in colder temperatures is not new. But now we know just how much colder climate and snow affects range, consumption and charge time, says Nils Sødal, senior communications advisor for Norwegian Automobile Federation.
No car manages their own WLTP range NAF collected 20 of the best-selling electric car models you can buy from Norwegian dealerships as of January 2020.
The test focused on range, consumption and rapid charge time. To test all the cars equally, the test drive was performed without preheating of neither cabin nor battery. All cars drove the same route on the same day, with similar style of driving, and climate control settings.
The EVs lost in average 18.5 percent of their range compared to their WLTP range.
Hyundai KONA came closest to its own stated WLTP range, with a deviation of only 9 percent
compared to WLTP. KONA is the car with the longest actual range in the lowest price bracket and it has a decent charging speed.
Opel Ampera-e only managed 70 percent of the stated range (WLTP). The car still has a good range that meets most needs. But the combination of a high price and a battery pack that only charges with a maximum of 50 kW, makes Ampera-e appear outdated in today's electric car market.
The Tesla Model S LR has the longest WLTP range on the market. In the real life range test the Model S went the furthest, but the Tesla veteran has the second-largest deviation compared to the WLTP range in the test and manages only 74 percent of the stated range.
Worth noting is that the Model S, at the end of the test, drove in more challenging driving conditions than the other models. The last miles were driven in relatively deep, new snow which increase the consumption severely.
EVs don’t suddenly shut down
Contrary to popular beliefs, EVs don’t just suddenly shut down when they run out of battery.
The test shows that all the EVs give plenty of warnings before they run out of power, and you
maintain driving comfort and speed even after the first warning.
-The test shows that most EVs maintain speed until the last few kilometers. Then the drivers all
experienced a loss of acceleration and a limit on maximum speed. In some cars the heating
automatically shut down.
-A fun fact worth knowing is that if you run completely out of power you can still drive a few more kilometers. Just shut the car down and leave it for a short while, maybe half an hour to an hour, and you’ll have power enough to drive even a few more kilometers. This is extremely practical if you happen to stop just a few hundred meters short of a charging station or your home, explains Sødal.
Complicated rapid charging
The test team also measured how the cars performs during rapid charge, focusing on effect and
time.
Rapid or fast charging with roadside chargers of an electric car is not necessarily straight forward.
Charging speed, meaning how many kilowatts the battery can handle, depends on many factors such as state of charge, battery temperature and outside temperature.
-Our test concludes that even if you do everything right, it can still be difficult to get the battery
warm before charging in winter time and therefore charge slower than advertised, says Sødal and continues:
-Worth noting is also the lack of standardization when it comes to advertising charge time. Some
advertise the effect (kilowatts) the car can charge with, others measure the time spent on the fast charge station and some refer to kilometer charged in either 30 minutes or 60 minutes.
The Audi e-Tron 55 quattro has the fastest charging speed on the market. It charged til 80 % in just 27 minutes and holds the charging curve at a very high level throughout the test.
In the opposite end we find Opel Ampera-e and Renault Zoe. Both cars have large battery packs but only support 50 kW charging. In fact Renault Zoe only manages 40 kW, and barely that. This means that fully charging the battery on a rapid charge station becomes a time consuming affair.
Consumers need transparency
The consumer organization now calls for more realistic advertisement of winter range and charge
speed.
-Even though the WLTP-range is closer to real life range than its predecessor, NEDC, it is still not
accurate. Too many consumers are disappointed in their cars real life range and have not been
aware of how much external factors reduce both range and charge time, says Sødal.
-Buyers need to be made aware of the difference between WLTP range and real life range with more than just a foot note, especially if they live in countries with colder climate, concludes Sødal.
How the test was performed
To test all the cars equally, the test drive was performed without preheating of neither cabin nor
battery. All cars drove the same route on the same day, with similar style of driving, and climate
control settings.
The test stared in Oslo, in 3 degrees, sleet and rain and ended in Hafjell in -6 degrees and heavy
snow. The test route consisted of city driving, highways and country roads in speeds from 60 kmh to 110 kmh. All the cars had one climb through a mountain pass. The longest running cars climbed two mountain passes.
The charge test was done in -2 degrees. All cars were driven on the highway for a minimum of two hours, to ensure that the battery was warm. The cars were driven straight to the charging station, without standing in line waiting. All the cars charged from less than 10 percent to minimum 80 percent.
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5703
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Biggest Winter Range Test Ever
Nej det är uppenbart att det inte räcker med att använda batteristorlek och WLTP förbrukning för att veta vilken som kommer längst i verkliga livet. Beroende på olika faktorer kan de prestera markant annorlunda i verkligt användande jämfört med körcykeln då körcykeln premierar vissa egenskaper som nödvändigtvis inte alls går att översätta till verkligt användande.nek0 skrev:Måste man testa det?
Räcker väl att läsa hur stora batterier dom har och wltp förbrukningen.
Kollar man staplarna så vet man vad dom testat
Staplarna jämför med WLTP visst men det är ju helt irrelevant och nästan korkat att jämföra med då det är helt intetsägande då man jämför äpplen och bananer. Man kan helt enkelt inte dra någon vettig slutsats från den jämförelsen.
Re: Biggest Winter Range Test Ever
Jo men då kan ni attackera dom som gjorde testet och inte mig. Jag bara läser testet som det är skrivet och jag är nöjd med det. Det finns massa inlägg på forumet där man klagar på räckvidden.OfarligTesla skrev:Nej det är uppenbart att det inte räcker med att använda batteristorlek och WLTP förbrukning för att veta vilken som kommer längst i verkliga livet. Beroende på olika faktorer kan de prestera markant annorlunda i verkligt användande jämfört med körcykeln då körcykeln premierar vissa egenskaper som nödvändigtvis inte alls går att översätta till verkligt användande.nek0 skrev:Måste man testa det?
Räcker väl att läsa hur stora batterier dom har och wltp förbrukningen.
Kollar man staplarna så vet man vad dom testat
Staplarna jämför med WLTP visst men det är ju helt irrelevant och nästan korkat att jämföra med då det är helt intetsägande då man jämför äpplen och bananer. Man kan helt enkelt inte dra någon vettig slutsats från den jämförelsen.
Re: Biggest Winter Range Test Ever
nek0 skrev:Inte alls meningslöst om det kostar 8,7kr /kWhtaliz skrev:Lika värdefullt som att testa hur långt man kan köra med ett gäng avgasbilar. Slutresultatet beror på förbrukning och hur stor tanken är.
Dvs helt meningslöst test.
I verkligheten kör man inte så.
Ja precis. Model S laddar gratis och har dessutom överlägset flest laddare att välja på. Det är faktiskt en ännu större fördel än att den har den absolut längsta räckvidden. Att risken för kö eller tekniska fel är mycket mindre samt att "betalningen" är klart smidigast på SuC är ren bonus.
I början på mars åkte vi Tesla till Trysil. Ett stopp i Mora på väg upp, gratis Tesla destination charger på Radisson och ett stopp i Mora på väg hem. Satt och "roade mig" med att tänka på hur vi skulle gjort om vi kört E-Tron. Finns ändå gott om 100kW-laddare i Dalarna så det hade väl gått relativt bra. Men de står en och en. Man kan aldrig vara säker på att den inte är upptagen eller trasig. Antagligen hade det behövts minst dubbla antalet laddstopp. Samt att det kostat pengar...
Re: Biggest Winter Range Test Ever
Vem betalar elen om jag köper en begagnad Model S?Verdi skrev:nek0 skrev:Inte alls meningslöst om det kostar 8,7kr /kWhtaliz skrev:Lika värdefullt som att testa hur långt man kan köra med ett gäng avgasbilar. Slutresultatet beror på förbrukning och hur stor tanken är.
Dvs helt meningslöst test.
I verkligheten kör man inte så.
Ja precis. Model S laddar gratis och har dessutom överlägset flest laddare att välja på. Det är faktiskt en ännu större fördel än att den har den absolut längsta räckvidden. Att risken för kö eller tekniska fel är mycket mindre samt att "betalningen" är klart smidigast på SuC är ren bonus.
I början på mars åkte vi Tesla till Trysil. Ett stopp i Mora på väg upp, gratis Tesla destination charger på Radisson och ett stopp i Mora på väg hem. Satt och "roade mig" med att tänka på hur vi skulle gjort om vi kört E-Tron. Finns ändå gott om 100kW-laddare i Dalarna så det hade väl gått relativt bra. Men de står en och en. Man kan aldrig vara säker på att den inte är upptagen eller trasig. Antagligen hade det behövts minst dubbla antalet laddstopp. Samt att det kostat pengar...
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5703
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Biggest Winter Range Test Ever
Från deras pressrelease ser vi att de testade räckvidden: ”The Norwegian Automobile Federation (NAF) has tested the range and charge time of popular electric vehicles in winter conditions. 20 vehicles were driven until they stopped completely and shut down, to measure their real world range.”nek0 skrev:Jo men då kan ni attackera dom som gjorde testet och inte mig. Jag bara läser testet som det är skrivet och jag är nöjd med det. Det finns massa inlägg på forumet där man klagar på räckvidden.
Enligt de själva verkar de ha fokuserat på räckvidden i sin testning, sen jämför de ju också med WLTP men de lägger fram det som att fokus ligger på faktisk räckvidd. Att du sen vill försöka få det till anti-Tesla får stå för dig.
Re: Biggest Winter Range Test Ever
Köp en äldre så får du gratis. Annars får du väl betala 2,56:-/kWh. Väldigt långt ifrån 8,70:-/kWh iaf.nek0 skrev:Vem betalar elen om jag köper en begagnad Model S?Verdi skrev:nek0 skrev:Inte alls meningslöst om det kostar 8,7kr /kWhtaliz skrev:Lika värdefullt som att testa hur långt man kan köra med ett gäng avgasbilar. Slutresultatet beror på förbrukning och hur stor tanken är.
Dvs helt meningslöst test.
I verkligheten kör man inte så.
Ja precis. Model S laddar gratis och har dessutom överlägset flest laddare att välja på. Det är faktiskt en ännu större fördel än att den har den absolut längsta räckvidden. Att risken för kö eller tekniska fel är mycket mindre samt att "betalningen" är klart smidigast på SuC är ren bonus.
I början på mars åkte vi Tesla till Trysil. Ett stopp i Mora på väg upp, gratis Tesla destination charger på Radisson och ett stopp i Mora på väg hem. Satt och "roade mig" med att tänka på hur vi skulle gjort om vi kört E-Tron. Finns ändå gott om 100kW-laddare i Dalarna så det hade väl gått relativt bra. Men de står en och en. Man kan aldrig vara säker på att den inte är upptagen eller trasig. Antagligen hade det behövts minst dubbla antalet laddstopp. Samt att det kostat pengar...
Re: Biggest Winter Range Test Ever
Får ursäkta att jag gång på gång med min blotta närvaro verkar störa er lilla circle jerk.Legato skrev:Japp. Det känns ganska talande att de två som försvarar testet i tråden båda är fossilister...taliz skrev:Lika värdefullt som att testa hur långt man kan köra med ett gäng avgasbilar. Slutresultatet beror på förbrukning och hur stor tanken är.
Dvs helt meningslöst test.
I verkligheten kör man inte så.
Men det har ju å andrasidan motorblaskor gjort historiskt. Minns nått test där tex AMS körde ner i Europa med ett gäng dieselbilar när det började bli mode. Nån passat kom 140 mil eller nått, "wow".
Går det inte ens diskutera ett litet vintertest innan ni ska börja sura?
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Biggest Winter Range Test Ever
Vill minnas att VWs och Volvos avgasbilar är bland de som drar allra mest i verkligheten vs på pappret.
Ändå ligger de i topp försäljningsmässigt år efter år.
No one gives a shit.
Ändå ligger de i topp försäljningsmässigt år efter år.
No one gives a shit.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Biggest Winter Range Test Ever
Jag vill inte få det det till anti-Tesla.OfarligTesla skrev:Från deras pressrelease ser vi att de testade räckvidden: ”The Norwegian Automobile Federation (NAF) has tested the range and charge time of popular electric vehicles in winter conditions. 20 vehicles were driven until they stopped completely and shut down, to measure their real world range.”nek0 skrev:Jo men då kan ni attackera dom som gjorde testet och inte mig. Jag bara läser testet som det är skrivet och jag är nöjd med det. Det finns massa inlägg på forumet där man klagar på räckvidden.
Enligt de själva verkar de ha fokuserat på räckvidden i sin testning, sen jämför de ju också med WLTP men de lägger fram det som att fokus ligger på faktisk räckvidd. Att du sen vill försöka få det till anti-Tesla får stå för dig.
Ärligt talat skiter jag i vem som vinner.
Det jag vill få det till att en del måste hitta invändningar så fort något inte är som dom vill eller tror på.
Man läser dagligen på forumet frågor om hur långt man kommer på en laddning och då tycker jag att ett sånt test är värdefull.
Re: Biggest Winter Range Test Ever
nek0 skrev:Jag vill inte få det det till anti-Tesla.OfarligTesla skrev:Från deras pressrelease ser vi att de testade räckvidden: ”The Norwegian Automobile Federation (NAF) has tested the range and charge time of popular electric vehicles in winter conditions. 20 vehicles were driven until they stopped completely and shut down, to measure their real world range.”nek0 skrev:Jo men då kan ni attackera dom som gjorde testet och inte mig. Jag bara läser testet som det är skrivet och jag är nöjd med det. Det finns massa inlägg på forumet där man klagar på räckvidden.
Enligt de själva verkar de ha fokuserat på räckvidden i sin testning, sen jämför de ju också med WLTP men de lägger fram det som att fokus ligger på faktisk räckvidd. Att du sen vill försöka få det till anti-Tesla får stå för dig.
Ärligt talat skiter jag i vem som vinner.
Det jag vill få det till att en del måste hitta invändningar så fort något inte är som dom vill eller tror på.
Man läser dagligen på forumet frågor om hur långt man kommer på en laddning och då tycker jag att ett sånt test är värdefull.
Ja, det är väl bra. Och Tesla tog i praktiken storslam med sina tre modeller (förutom att Kona tog sig några få km längre än Model 3). Vad är det vi diskuterar?
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5703
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Biggest Winter Range Test Ever
Ja, det intressanta är då hur långt man kom med de olika bilarna i de förutsättningarna, det är det värdefulla man kan ta med sig när man ska köpa elbil.nek0 skrev:Jag vill inte få det det till anti-Tesla.
Ärligt talat skiter jag i vem som vinner.
Det jag vill få det till att en del måste hitta invändningar så fort något inte är som dom vill eller tror på.
Man läser dagligen på forumet frågor om hur långt man kommer på en laddning och då tycker jag att ett sånt test är värdefull.
Men sen var det du som av någon anledning ville klämma in att de bilarna man kom längst med inte var de som var bäst i testet....
Re: Biggest Winter Range Test Ever
De laddades ju inomhus över natt så nog var de någorlunda förvärmda även om batteriet inte var aktivt/extra förvärmt. Vädret med snö och slask enligt bilderna lär vara den största faktorn för ökad förbrukning.
Min erfarenhet av Model S i snart 5 år är att den förlorar en hel del på slask och modd och i viss mån även regn. Den förlorar inte så mycket på låg temperatur vid en långfärd.
Min erfarenhet av Model S i snart 5 år är att den förlorar en hel del på slask och modd och i viss mån även regn. Den förlorar inte så mycket på låg temperatur vid en långfärd.
Model S LR -19
Model S 85D - 15 såld
Re: Biggest Winter Range Test Ever
dd88 skrev:Får ursäkta att jag gång på gång med min blotta närvaro verkar störa er lilla circle jerk.Legato skrev:Japp. Det känns ganska talande att de två som försvarar testet i tråden båda är fossilister...taliz skrev:Lika värdefullt som att testa hur långt man kan köra med ett gäng avgasbilar. Slutresultatet beror på förbrukning och hur stor tanken är.
Dvs helt meningslöst test.
I verkligheten kör man inte så.
Men det har ju å andrasidan motorblaskor gjort historiskt. Minns nått test där tex AMS körde ner i Europa med ett gäng dieselbilar när det började bli mode. Nån passat kom 140 mil eller nått, "wow".
Går det inte ens diskutera ett litet vintertest innan ni ska börja sura?
Vem är det som surar? Tesla vann. Och även om Tesla haft sämre räckvidd än de har så hade jag ändå valt Tesla på grund av pris och tillgänglighet på snabbladdning samt destinationsladdare.
Själv offrar jag 10-20% av räckvidden på sommaren då jag oftare kör långt genom att ha 21" fälgar ist för 19". Lätt värt det. Då kanske du förstår att det inte är lika viktigt som man kan tro? På vår tripp ner till Spanien laddade vi ytterst sällan över 80%. Ibland drog vi vidare med typ 67% SOC o dyl.