Sida 2 av 2

Re: Var beredd på att vääääänta....

Postat: 10 apr 2020 18:40
av vigge50
Fredrik j skrev:
Är det bara laddenheten som skiljer mellan LHD-marknader?

Var ska dom bygga LHD då? I någon fabrik måste dom ju blanda ändå.
Det är mer än så. Jag har för mig att färgen på blinkers är olika i USA och Europa, olika lagar när det kommer till lamporna så Model S och Model X tror jag har olika lampor beroende på om den produceras för Nordamerika eller Europa. Kan säkert vara med men flera småsaker gör i det stora hela att produktionen blir mer komplex.

Re: Var beredd på att vääääänta....

Postat: 10 apr 2020 18:51
av bylund
taliz skrev:
Hur är tullarna US>EU vs CH>EU?
Kanske vi får kinesiska Y här? Om nu Berlin drar ut på tiden och/eller efterfrågan minskar pga Corona.
Jag undrade ett kort tag vad tullar mot Schweiz (CH) hade med saken att göra.

Tullsatserna på både bilar och bildelar är samma från USA och Kina. Antagligen oavsett om de går via Schweiz eller inte.

Re: Var beredd på att vääääänta....

Postat: 10 apr 2020 19:05
av taliz
bylund skrev:
taliz skrev:
Hur är tullarna US>EU vs CH>EU?
Kanske vi får kinesiska Y här? Om nu Berlin drar ut på tiden och/eller efterfrågan minskar pga Corona.
Jag undrade ett kort tag vad tullar mot Schweiz (CH) hade med saken att göra.

Tullsatserna på både bilar och bildelar är samma från USA och Kina. Antagligen oavsett om de går via Schweiz eller inte.
CN skulle det vara förstås. Men ok, samma tullar då.

Re: Var beredd på att vääääänta....

Postat: 10 apr 2020 20:41
av Fredrik j
vigge50 skrev:
Fredrik j skrev:
Är det bara laddenheten som skiljer mellan LHD-marknader?

Var ska dom bygga LHD då? I någon fabrik måste dom ju blanda ändå.
Det är mer än så. Jag har för mig att färgen på blinkers är olika i USA och Europa, olika lagar när det kommer till lamporna så Model S och Model X tror jag har olika lampor beroende på om den produceras för Nordamerika eller Europa. Kan säkert vara med men flera småsaker gör i det stora hela att produktionen blir mer komplex.
Ok. Olika lampor säger du. Andra tillverkare löser ju det där med mjukvara. T.ex. kan amerikanska bmw-ägare "låsa upp" strålkastarna till europeisk nivå där starkare led-ljus är tillåtet. Dynamiskt helljus är förbjudet i USA.
Men tesla har alltså olika hårdvara? Det trodde jag inte.

Re: Var beredd på att vääääänta....

Postat: 10 apr 2020 20:52
av Stevvee
Fredrik j skrev:
vigge50 skrev:
Fredrik j skrev:
Är det bara laddenheten som skiljer mellan LHD-marknader?

Var ska dom bygga LHD då? I någon fabrik måste dom ju blanda ändå.
Det är mer än så. Jag har för mig att färgen på blinkers är olika i USA och Europa, olika lagar när det kommer till lamporna så Model S och Model X tror jag har olika lampor beroende på om den produceras för Nordamerika eller Europa. Kan säkert vara med men flera småsaker gör i det stora hela att produktionen blir mer komplex.
Ok. Olika lampor säger du. Andra tillverkare löser ju det där med mjukvara. T.ex. kan amerikanska bmw-ägare "låsa upp" strålkastarna till europeisk nivå där starkare led-ljus är tillåtet. Dynamiskt helljus är förbjudet i USA.
Men tesla har alltså olika hårdvara? Det trodde jag inte.
Hårdvara skiljer för alla tillverkare.
Sen är det så att en fabrik tillverkar åt vissa länder.

Se bara på Volvo, i Sverige byggs bilar för att skeppas till usa och sen det som byggs i kina skickas till Sverige (detta pga den skatt som infördes förra året utav Trump)

Re: Var beredd på att vääääänta....

Postat: 12 apr 2020 11:43
av Daniel R
Den ständige optimisten kan förstås tänka att de kommer att komma igång med produktionen tidigare än den ursprungliga planen. Det hände ju för Fremont.

Skillnaden är att de nu måste kämpa emot tysk byråkrati, fackförbund, bilindustri, "miljörörelse" etc.

Re: Var beredd på att vääääänta....

Postat: 12 apr 2020 12:01
av nek0
Nu får vi se om tyska regeringen menar allvar med omställningen.