Jag är medveten att jag kanske tänker fel, därför jag frågar men jag tänker så här
Jag får 5000kr mindre netto idag.
Företaget betalar 8000kr / mån i leasing. Tror det är inkl moms men kan ha fel. Till detta tillkommer det försäkring och övriga kostnader.
Eftersom vi gör någon typ av löneväxling så kostar förmånsvärdet inte något till företaget om jag förstår det hela rätt.
Men om jag skulle ta över leasinge skulle jag få ut 5000kr mer i lön netto. Säg att att leasingen blir lika mycket för mig alltså 8000kr då går jag back 3000 kr i mån helt plötsligt. Men företaget tjänar nu 8000kr i mån på det. Om jag skulle sedan debitera firman 9.50kr per tjänstemil (runt 300 mil i månaden) då är jag plus minus noll och firman ligger 5000kr plus.
Om jag sedan höjer min lön med 4000kr i månaden så kommer jag alltså ligga 2000 kr plus och firman +-0
Skickat från min SM-G981B via Tapatalk
Förmånsvärde nettoavdrag
Moderator: Redaktion
Re: Förmånsvärde nettoavdrag
Man måste veta mer för att kunna räkna på det .
Förmånsvärde. Din skattesats. Om företaget betalat någon kontantinsats när ni tog leasingen. Restvärde. Leasingkostnad (om det är med, utan eller 1/2 moms).
Tror det räcker.
Förmånsvärde. Din skattesats. Om företaget betalat någon kontantinsats när ni tog leasingen. Restvärde. Leasingkostnad (om det är med, utan eller 1/2 moms).
Tror det räcker.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.