Sida 2 av 3

Re: P85 jämfört med 85D

Postat: 04 maj 2020 13:28
av HelectriC
PoloPrinsen skrev:
Skillnader mellan 85P resp. 85D;

85P:
Större frunk.
Lättare framvangn/tjänstevikt.
Sliter ej mycket på framdäcken.
Slitet mycket på bakdäcken vid acceleration.
Staggered hjul.(om jag minns korrektńm?) är inte specifikt för P85, tex alla med Arachnid har staggered samt många med turbin.
Regen endast på bakhjulen.
Obefintligt motorljud framifrån.

85D:
Jämnare/stabilare regenerering vintertid
FWD, med allt vad det normalt innebär vintertid. Ingen Tesla har FWD, antingen RWD eller AWD. 85D har just AWD
Olika effektivitetspeakar mellan motorerna , minskar energiåtgången i.
Främre motorpaketet hörs.
Nått mer jag ej minns nu.

Mvh PP.
Tilläggas skall nog också att D-bilarna byggdes enligt den tidens senaste uppgraderingar map ljudisolering samt övriga småändringar ”under skalet”.

Re: P85 jämfört med 85D

Postat: 04 maj 2020 21:13
av Richardk
nek0 skrev:
HelectriC skrev:
Richardk skrev:
Rätt väg, rätt bil, rätt väder, och rätt förare så är 200km/h ingen hög hastighet. Om något av dessa fyra uteblir så blir det farligt. Sen att vissa inte vågar köra i mer än 110km/h eller ens borde vara på vägarna är en helt annan sak. Att köra i 50km/h i ett villa kvarter kan vara betydligt farligare.
Du kan ju fråga polisen om dom håller med dig i första påståendet :? Inga vägar är konstruerade för 200 i Sverige, därför blir ofta minsta lilla fel från föraren fatal. Bara löjligt att jämföra det med att köra 50 i villaområde, det blir samma argument med att det finns värre brottslighet i samhället så att köra 200 är bara en piss i havet.
+100
-1000

Re: P85 jämfört med 85D

Postat: 06 maj 2020 09:27
av Stonewall
En annan sak jag kom på att fråga om, har ni som äger en tidig Model S upplevt några som helst problem med korrosion? Hatar rost och tänkte att det är ett bekymmer man slipper med en MS. Både kaross och bärarmar mm är väl i lättmetall?
Det ligger en 85D ute på KVD nu som verkar ha varit relativt oälskad av tidigare ägare. Där står det i kommentaren om rost på huv och dylikt. Aluminium kan väl korrodera på sitt sätt men är det verkligen vanligt på fordon???

Re: P85 jämfört med 85D

Postat: 06 maj 2020 09:48
av PoloPrinsen
HelectriC skrev:
PoloPrinsen skrev:
Skillnader mellan 85P resp. 85D;

85P:
Större frunk.
Lättare framvangn/tjänstevikt.
Sliter ej mycket på framdäcken.
Slitet mycket på bakdäcken vid acceleration.
Staggered hjul.(om jag minns korrektńm?) är inte specifikt för P85, tex alla med Arachnid har staggered samt många med turbin.
Regen endast på bakhjulen.
Obefintligt motorljud framifrån.

85D:
Jämnare/stabilare regenerering vintertid
FWD, med allt vad det normalt innebär vintertid. Ingen Tesla har FWD, antingen RWD eller AWD. 85D har just AWD
Olika effektivitetspeakar mellan motorerna , minskar energiåtgången i.
Främre motorpaketet hörs.
Nått mer jag ej minns nu.

Mvh PP.
Tilläggas skall nog också att D-bilarna byggdes enligt den tidens senaste uppgraderingar map ljudisolering samt övriga småändringar ”under skalet”.
Tack för rättningarna och tilläggsinformationen, jättebra!!

Att det ej är specifikt för P85 med staggered glömde jag helt bort att nämna, men jag har väl rätt i att alla P85 har det?

Missade helt att skriva AWD (eller ev 4WD) istället för FWD. Var helt i tanken på att iomed fyrhjulsdriften så har de en motor till, den främre motorn.. Blev tyvärr FWD i texten....

Fråga angående ditt tillägg; inga P85 som fick/byggdes med dessa uppgraderingar?

Mvh PP.

Re: P85 jämfört med 85D

Postat: 06 maj 2020 10:08
av Delta
Stonewall skrev:
En annan sak jag kom på att fråga om, har ni som äger en tidig Model S upplevt några som helst problem med korrosion? Hatar rost och tänkte att det är ett bekymmer man slipper med en MS. Både kaross och bärarmar mm är väl i lättmetall?
Det ligger en 85D ute på KVD nu som verkar ha varit relativt oälskad av tidigare ägare. Där står det i kommentaren om rost på huv och dylikt. Aluminium kan väl korrodera på sitt sätt men är det verkligen vanligt på fordon???
Ovanligt med korrosionsskador på MS men jag har själv fått bubblor i lacken på undersidan av huven vid låsbygelns (stål) infästning. Har samtidigt fått ett rejält stenskott huven vid ett vägarbete i Tyskland. En roterande skarpkantad flintsten kom som en meteorit och studsade ned på huven och flög sedan över bilen. Lackeraren har lovat att fixa båda skadorna för 7000 kr. Detta är min andra MS. Kört sammanlagt 26000 mil i MS på 6 år. Har inte noterat några andra korrosionsproblem.

Re: P85 jämfört med 85D

Postat: 06 maj 2020 10:24
av jeppe_sthlm
PoloPrinsen skrev:

Tack för rättningarna och tilläggsinformationen, jättebra!!

Att det ej är specifikt för P85 med staggered glömde jag helt bort att nämna, men jag har väl rätt i att alla P85 har det?

Missade helt att skriva AWD (eller ev 4WD) istället för FWD. Var helt i tanken på att iomed fyrhjulsdriften så har de en motor till, den främre motorn.. Blev tyvärr FWD i texten....

Fråga angående ditt tillägg; inga P85 som fick/byggdes med dessa uppgraderingar?

Mvh PP.
Min bil är en sen 2014 (10). Den har iallafall AP och jag tror att den fick en del av de saker som åkte med i D-modellerna som kom året efter, men är inte säker

Re: P85 jämfört med 85D

Postat: 06 maj 2020 10:31
av Leo
Stora uppdateringen var i samband med att AP1 släpptes oavsett om det var en P85 eller en S85D.

Så är den byggd efter okt 2014 ungefär Vin 55xxx så har de de flesta uppdateringarna. (Vin numreringen kan dock spöka lite på enskilda exemplar som blev försenade i byggnationen) Jag hade själv vin 555xx och den var byggd typ 5 oktober med AP1 innan det släpptes officiellt.

Det enda jag tycks minnas är den förbättrade takluckan som jag tror kom hösten 2015.

Re: P85 jämfört med 85D

Postat: 06 maj 2020 10:55
av Stonewall
Delta skrev:

Ovanligt med korrosionsskador på MS men jag har själv fått bubblor i lacken på undersidan av huven vid låsbygelns (stål) infästning. Har samtidigt fått ett rejält stenskott huven vid ett vägarbete i Tyskland. En roterande skarpkantad flintsten kom som en meteorit och studsade ned på huven och flög sedan över bilen. Lackeraren har lovat att fixa båda skadorna för 7000 kr. Detta är min andra MS. Kört sammanlagt 26000 mil i MS på 6 år. Har inte noterat några andra korrosionsproblem.
Låter bra! Verkar den vara korrosionstålig även under? Tänker på hjulupphängning och dylikt? Alla balkar och infästningar av batteripack också i lättmetall?

Re: P85 jämfört med 85D

Postat: 06 maj 2020 11:20
av jeppe_sthlm
Leo skrev:
Stora uppdateringen var i samband med att AP1 släpptes oavsett om det var en P85 eller en S85D.

Så är den byggd efter okt 2014 ungefär Vin 55xxx så har de de flesta uppdateringarna. (Vin numreringen kan dock spöka lite på enskilda exemplar som blev försenade i byggnationen) Jag hade själv vin 555xx och den var byggd typ 5 oktober med AP1 innan det släpptes officiellt.

Det enda jag tycks minnas är den förbättrade takluckan som jag tror kom hösten 2015.
Hmm - min är VIN432xx. Vart hittar man exakt byggdatum? Hittar bara 2014-10 i hos transportstyrelsen.

Här är förresten en lista på förändringar, men den är inte direkt specad per månad:

https://sites.google.com/site/teslamoto ... ns-by-year

Re: P85 jämfört med 85D

Postat: 06 maj 2020 12:22
av HelectriC
PoloPrinsen skrev:
HelectriC skrev:
PoloPrinsen skrev:
Skillnader mellan 85P resp. 85D;

85P:
Större frunk.
Lättare framvangn/tjänstevikt.
Sliter ej mycket på framdäcken.
Slitet mycket på bakdäcken vid acceleration.
Staggered hjul.(om jag minns korrektńm?) är inte specifikt för P85, tex alla med Arachnid har staggered samt många med turbin.
Regen endast på bakhjulen.
Obefintligt motorljud framifrån.

85D:
Jämnare/stabilare regenerering vintertid
FWD, med allt vad det normalt innebär vintertid. Ingen Tesla har FWD, antingen RWD eller AWD. 85D har just AWD
Olika effektivitetspeakar mellan motorerna , minskar energiåtgången i.
Främre motorpaketet hörs.
Nått mer jag ej minns nu.

Mvh PP.
Tilläggas skall nog också att D-bilarna byggdes enligt den tidens senaste uppgraderingar map ljudisolering samt övriga småändringar ”under skalet”.
Tack för rättningarna och tilläggsinformationen, jättebra!!

Att det ej är specifikt för P85 med staggered glömde jag helt bort att nämna, men jag har väl rätt i att alla P85 har det?

Missade helt att skriva AWD (eller ev 4WD) istället för FWD. Var helt i tanken på att iomed fyrhjulsdriften så har de en motor till, den främre motorn.. Blev tyvärr FWD i texten....

Fråga angående ditt tillägg; inga P85 som fick/byggdes med dessa uppgraderingar?

Mvh PP.
Bara de allra sista, som byggdes med AP1, men det var ju bara under några veckor, så väldigt få P85 med AP1.

Re: P85 jämfört med 85D

Postat: 06 maj 2020 20:19
av Leo
P85+ staggered, vanlig P85 samma däcksdimension runt om tror jag. Eller så fanns det även en koppling till om man valde till 21”? Jag hade 19” på min och samma dimension fram och bak.

Gick även att köpa med och utan spoiler och med och utan rödlackerade bromsok, olika val av stolar osv. Så alla ”P85” är inte lika. Finns nog <100 P85+ AP1 och < än 300 P85 AP1.

Finns en tråd med ordet ”enhörning” i titeln du kan söka fram om du vill läsa mer.

Var förövrigt väldigt nöjd med min P85 med AP1.

Re: P85 jämfört med 85D

Postat: 06 maj 2020 23:51
av Bernando
Det kanske är en korkad fråga, men vad blir skillnaden i praktiken mellan en P85 med/utan AP1?

Re: P85 jämfört med 85D

Postat: 07 maj 2020 06:09
av HelectriC
Bernando skrev:
Det kanske är en korkad fråga, men vad blir skillnaden i praktiken mellan en P85 med/utan AP1?
Med AP så har du autopilot inkl acc, nödbroms etc, utan så har du bara vanlig ”dum” farthållare.

Re: P85 jämfört med 85D

Postat: 07 maj 2020 08:56
av jeppe_sthlm
För mig är AP halva bilen. För andra är den irrelevant. Tycker att den är till otrolig hjälp på motorväg och i köer. Autopilot är väl dock ett lite starkt uttryck (speciellt AP1), men om man ser den som en co-pilot, så är kommer det i annan dager. Tänk att du har ett par extra ögon på vägen och ett par extra händer på ratten. Behöver du knappra på skärmen, ge ungarna en macka, ta av dig en jacka eller helt enkelt att du tappar fokus för några sekunder, så är det någon annan som håller ställningarna.

Jag kommer fram betydligt mer utvilad när jag kört med autopilot än utan. Den har sina begränsningar, men de lär man sig ganska fort.

Just på motorväg så har AP1 länge varit mer eller mindre på par och vid vissa situationer bättre än AP2/3. Sedan klarar AP2/3 andra betydligt mer komplexa trafiksituationer och får mer och mer funktionalitet hela tiden. AP3 är ju den som skall klara full självkörning på sikt. Men - för motorväg är AP1 fortfarande riktigt bra.

Re: P85 jämfört med 85D

Postat: 07 maj 2020 09:04
av frippe
jeppe_sthlm skrev:
För mig är AP halva bilen. För andra är den irrelevant. Tycker att den är till otrolig hjälp på motorväg och i köer. Autopilot är väl dock ett lite starkt uttryck (speciellt AP1), men om man ser den som en co-pilot, så är kommer det i annan dager. Tänk att du har ett par extra ögon på vägen och ett par extra händer på ratten. Behöver du knappra på skärmen, ge ungarna en macka, ta av dig en jacka eller helt enkelt att du tappar fokus för några sekunder, så är det någon annan som håller ställningarna.

Jag kommer fram betydligt mer utvilad när jag kört med autopilot än utan. Den har sina begränsningar, men de lär man sig ganska fort.

Just på motorväg så har AP1 länge varit mer eller mindre på par och vid vissa situationer bättre än AP2/3. Sedan klarar AP2/3 andra betydligt mer komplexa trafiksituationer och får mer och mer funktionalitet hela tiden. AP3 är ju den som skall klara full självkörning på sikt. Men - för motorväg är AP1 fortfarande riktigt bra.
Kan bara hålla med. AP1 är en otroligt stor del i välbefinnandet i körandet med bilen. Är också en väldigt stor omställning att gå tillbaka till en vanlig farthållare som "bara" håller farten. Man vänjer sig otroligt snabbt med de hjälpfunktioner AP1 ger en i körning.

Det enda som med AP1 som jag är lite missnöjd med är filbyten på 2+1 väg, där vill den inte alls lira längre efter någon uppdatering. Men på motorväg är den riktigt bra.

Re: P85 jämfört med 85D

Postat: 07 maj 2020 09:43
av Gustafsson
frippe skrev:
jeppe_sthlm skrev:
För mig är AP halva bilen. För andra är den irrelevant. Tycker att den är till otrolig hjälp på motorväg och i köer. Autopilot är väl dock ett lite starkt uttryck (speciellt AP1), men om man ser den som en co-pilot, så är kommer det i annan dager. Tänk att du har ett par extra ögon på vägen och ett par extra händer på ratten. Behöver du knappra på skärmen, ge ungarna en macka, ta av dig en jacka eller helt enkelt att du tappar fokus för några sekunder, så är det någon annan som håller ställningarna.

Jag kommer fram betydligt mer utvilad när jag kört med autopilot än utan. Den har sina begränsningar, men de lär man sig ganska fort.

Just på motorväg så har AP1 länge varit mer eller mindre på par och vid vissa situationer bättre än AP2/3. Sedan klarar AP2/3 andra betydligt mer komplexa trafiksituationer och får mer och mer funktionalitet hela tiden. AP3 är ju den som skall klara full självkörning på sikt. Men - för motorväg är AP1 fortfarande riktigt bra.
Kan bara hålla med. AP1 är en otroligt stor del i välbefinnandet i körandet med bilen. Är också en väldigt stor omställning att gå tillbaka till en vanlig farthållare som "bara" håller farten. Man vänjer sig otroligt snabbt med de hjälpfunktioner AP1 ger en i körning.

Det enda som med AP1 som jag är lite missnöjd med är filbyten på 2+1 väg, där vill den inte alls lira längre efter någon uppdatering. Men på motorväg är den riktigt bra.
Jag tycker fortfarande AP1 är bättre än AP2,5 - mest pga hastighetsskyltläsningen, som ju funkar med AP1, men är skrattretande dålig på AP2,5. Skulle jag kunna byta ut min AP2,5 till AP1 skulle jag göra det direkt. Att köra på motorväg där bilen insisterar på att hastighetsgränsen är 80 km/tim, när den egentligen är 110 känns väldigt B.
Min 2,5 klarar inte heller 2:1 väg f.ö.

Re: P85 jämfört med 85D

Postat: 07 maj 2020 09:54
av PoloPrinsen
Hur fungerar era AP på vanliga landsvägar, dvs vad klarar den av o vad klarar den ej av?
Mvh PP.

Ni som har koll på dessa lite äldre bilar, det är väl bara 85or som kunde köpas med brun färg? Eller har nån annan modell också haft brun med som färgval vid nått tillfälle?
Mvh PP.

Re: P85 jämfört med 85D

Postat: 07 maj 2020 10:58
av jeppe_sthlm
Inga problem på landsvägar, så länge det finns linjer. Skillnaden mot motorväg är att den inte by default kommer att köra fortare än den tillåtna hastigheten. Går att pilla upp en default + hastighet på farthållaren dock

Re: P85 jämfört med 85D

Postat: 07 maj 2020 12:17
av jpetters
PoloPrinsen skrev:
Hur fungerar era AP på vanliga landsvägar, dvs vad klarar den av o vad klarar den ej av?
Mvh PP.

Ni som har koll på dessa lite äldre bilar, det är väl bara 85or som kunde köpas med brun färg? Eller har nån annan modell också haft brun med som färgval vid nått tillfälle?
Mvh PP.
Jag har sett både P85 och P85D i den bruna metallic lacken.

Re: P85 jämfört med 85D

Postat: 07 maj 2020 13:10
av frippe
jeppe_sthlm skrev:
Inga problem på landsvägar, så länge det finns linjer. Skillnaden mot motorväg är att den inte by default kommer att köra fortare än den tillåtna hastigheten. Går att pilla upp en default + hastighet på farthållaren dock
Lite mer slingriga landsvägar kan vålla problem, samt när det kommer till avsmalningar i form av hastighetshinder, där hinner AP1 inte med upplever jag.

Re: P85 jämfört med 85D

Postat: 07 maj 2020 18:39
av lator
jpetters skrev:
PoloPrinsen skrev:
Hur fungerar era AP på vanliga landsvägar, dvs vad klarar den av o vad klarar den ej av?
Mvh PP.

Ni som har koll på dessa lite äldre bilar, det är väl bara 85or som kunde köpas med brun färg? Eller har nån annan modell också haft brun med som färgval vid nått tillfälle?
Mvh PP.
Jag har sett både P85 och P85D i den bruna metallic lacken.
Den bruna kulören togs väl bort innan fyrhjulsdriften introducerades... :roll: Dock har jag sett folierade bilar av senare modell.

Re: P85 jämfört med 85D

Postat: 07 maj 2020 19:46
av Bernando
Farthållaren som finns utan AP1, håller den bara konstant hastighet, eller kan den åtminstone hålla avståndet till framförvarande fordon? Och är detta oavsett om man har tech package som tillval?

Re: P85 jämfört med 85D

Postat: 07 maj 2020 21:31
av frippe
Bernando skrev:
Farthållaren som finns utan AP1, håller den bara konstant hastighet, eller kan den åtminstone hålla avståndet till framförvarande fordon? Och är detta oavsett om man har tech package som tillval?
Den håller bara farten oberoende av omgivningen.

Re: P85 jämfört med 85D

Postat: 07 maj 2020 21:49
av jpetters
lator skrev:
jpetters skrev:
PoloPrinsen skrev:
Hur fungerar era AP på vanliga landsvägar, dvs vad klarar den av o vad klarar den ej av?
Mvh PP.

Ni som har koll på dessa lite äldre bilar, det är väl bara 85or som kunde köpas med brun färg? Eller har nån annan modell också haft brun med som färgval vid nått tillfälle?
Mvh PP.
Jag har sett både P85 och P85D i den bruna metallic lacken.
Den bruna kulören togs väl bort innan fyrhjulsdriften introducerades... :roll: Dock har jag sett folierade bilar av senare modell.
Inte riktigt. Jag bar sett iaf 2st P85D med original brun, en Svensksåld och en i Schweiz.
Annonsen för den svenskasålda bilen hävdade att den var väldigt unik. Bild

Re: P85 jämfört med 85D

Postat: 08 maj 2020 06:47
av Pontus
Vill minnas att brun fanns när jag beställde min 85D, så några sådana borde kunna finnas.