Svårlagade stenskott och inga rutor att köpa?

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Bruno
Teslaägare

Re: Svårlagade stenskott och inga rutor att köpa?

Inlägg av Bruno »

Bjelke skrev:
Lustigt, var in på Ryds nyss och dom hade rutor på lager i Gävle sa han, han skulle kolla upp
hur det funkar med byte och kalibrering osv.
Han ringde upp nu och sa att Ryds inte byter rutor på Tesla överhuvudtaget någonstans i Sverige... alls!
Dom får inte göra kalibrering säger Tesla.
Då borde detta även gälla Carglass och övriga, dvs endast Tesla själva gör detta. Punkt.
Tillåt mig betvivla detta...
Det skulle isf betyda att alla norr om Stockholm måste åka ner till Väsby för byte.
Ja men det låter ju bra, verkligen... eller inte.
Då ljög han för dig eftersom jag bytte vindruta hos Ryds bilglas i Norrköping, allt fungerar perfekt :D
Tesla originalruta...
vindruta.jpg
Senast redigerad av Bruno, redigerad totalt 1 gånger.
Tesla Roadster, reserverad, tänkte i alla fall reservera en men det blev inget på lotto...
Provkört en Tesla Model S P85L
Klämt och känt på en Model X
Tittat på en Model Y
Dissat elbilar utan frunk som om det vore det viktigaste i världen... LOL!
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Bruno skrev:
Bjelke skrev:
Lustigt, var in på Ryds nyss och dom hade rutor på lager i Gävle sa han, han skulle kolla upp
Han ringde upp nu och sa att Ryds inte byter rutor på Tesla överhuvudtaget någonstans i Sverige... alls!
Då borde detta även gälla Carglass och övriga, dvs endast Tesla själva gör detta. Punkt.
Det skulle isf betyda att alla norr om Stockholm måste åka ner till Väsby för byte.
Då ljög han för dig eftersom jag bytte vindruta hos Ryds bilglas i Norrköping, allt fungerar perfekt :D
Tesla originalruta...
Det skumma är att han kontaktade Ryds centralt och fick svaret därifrån.
Jag har också bytt ruta (med kamera i och AP aktiverat), och har ju hört många andra gjort det, men frågan är
hur dessa har gjort med kalibrering? Jag gjorde ingen förra gången (ett par år sedan) iaf...
Några har skrivit att Tesla startat det på distans tex...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Teslared
Teslaägare

Inlägg av Teslared »

Behövs numera kalibrering? Då jag köpte bilen tog det några mils körning innan kameran var kalibrerad. Likadant då vindrutan byttes. MX Raven.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

Nicke Nyfiken skrev:
Bjelke skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
Bjelke skrev:
Ha ha ha...
Typiskt Tesla. Tror de fortfarande äger bilarna de sålt.

Ska de utfärda böter till de som byte rutan någon annanstans?
Näe men enligt Ryds så vägrar Tesla att släppa programvaran som behövs
för att göra kalibrering...
Trevligt att alla andra (?) Med liknande system gör det...
Ja inte är det unikt för Tesla att ha en kamera i framrutan. Och vad jag vet så kan alla de stora bilglasverkstäderna kalibrera andra bilmärkes kameror. Men som sagt, Tesla tror de fortfarande äger bilarna de sålt och därmed dikterar de villkoren. Det är ju samma sak med hjulinställning t ex.
Hur menar du med hjulinställning? Är ju inga problem att göra det "utanför" Tesla. Gjorde det på min X för en vecka sedan på Skanstulls Däck tex.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Bruno
Teslaägare

Inlägg av Bruno »

Teslared skrev:
Behövs numera kalibrering? Då jag köpte bilen tog det några mils körning innan kameran var kalibrerad. Likadant då vindrutan byttes. MX Raven.
Så var det för mig, några mils körning och så var den självkalibrerad...
Tesla Roadster, reserverad, tänkte i alla fall reservera en men det blev inget på lotto...
Tittat på en Model Y
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

I Linköping byter Ryds rutan, men en annan firma kalibrerar. Om de hade någon ruta vill säga. Finns bara till X nu.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare

Inlägg av Bjelke »

Bruno skrev:
Teslared skrev:
Startade kalibreringen ”av sig själv”, och syntes det på skärmen? Dvs på samma sätt som när man hämtar en
helt ny bil?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Legato skrev:
Hur menar du med hjulinställning? Är ju inga problem att göra det "utanför" Tesla. Gjorde det på min X för en vecka sedan på Skanstulls Däck tex.
Nu är det inga problem längre men i början var det ingen seriös verkstad som kunde/ville göra en hjulinställning på Model S eftersom Tesla vägrade att delge de rätta värdena för hjulvinklarna.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
Bruno
Teslaägare

Inlägg av Bruno »

Bjelke skrev:
Bruno skrev:
Teslared skrev:
Startade kalibreringen ”av sig själv”, och syntes det på skärmen? Dvs på samma sätt som när man hämtar en
helt ny bil?
Den startade av sig själv, tror det var ngn slags cirkel runt ”AP-ratten” som visuellt visar hur lång tid det är kvar. Kan ha varit som när den var ny men det var över ett år sedan så det är glömt... :? Efter det så kunde AP aktiveras igen, inga problem, inga skillnader mot innan bytet.
Tittat på en Model Y
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare

Inlägg av Bjelke »

Bruno skrev:
Bjelke skrev:
Bruno skrev:
Teslared skrev:
helt ny bil?
Den startade av sig själv, tror det var ngn slags cirkel runt ”AP-ratten” som visuellt visar hur lång tid det är kvar. Kan ha varit som när den var ny men det var över ett år sedan så det är glömt... :? Efter det så kunde AP aktiveras igen, inga problem, inga skillnader mot innan bytet.
Det tyder ju på att min gissning (för typ ett år sedan :lol: ) att systemet känner av att rutan är bytt,
gissningsvis genom att kablaget till kopplas bort under arbetet och det känner systemet av och triggar
en kalibrering... det vore trevligt att få bekräftat av Tesla (eller en glasmästare som VET att det funkar så) :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Bruno
Teslaägare

Inlägg av Bruno »

Jag fick den infon från glasmästaren vad som skulle hända i Teslan, så jag var förberedd. Vet inte var ifrån de fick sin info, om det var från Tesla, intern info eller egen erfarenhet?

Men det känns skönt att din kvalificerade gissning var korrekt? ;)
Tittat på en Model Y
Skriv svar