Sida 2 av 2
Re: Svårlagade stenskott och inga rutor att köpa?
Postat: 12 maj 2020 15:06
av Bruno
Bjelke skrev:Lustigt, var in på Ryds nyss och dom hade rutor på lager i Gävle sa han, han skulle kolla upp
hur det funkar med byte och kalibrering osv.
Han ringde upp nu och sa att Ryds inte byter rutor på Tesla överhuvudtaget någonstans i Sverige... alls!
Dom får inte göra kalibrering säger Tesla.
Då borde detta även gälla Carglass och övriga, dvs endast Tesla själva gör detta. Punkt.
Tillåt mig betvivla detta...
Det skulle isf betyda att alla norr om Stockholm måste åka ner till Väsby för byte.
Ja men det låter ju bra, verkligen... eller inte.
Då ljög han för dig eftersom jag bytte vindruta hos Ryds bilglas i Norrköping, allt fungerar perfekt

Tesla originalruta...
Re: Svårlagade stenskott och inga rutor att köpa?
Postat: 12 maj 2020 15:30
av Bjelke
Bruno skrev:Bjelke skrev:Lustigt, var in på Ryds nyss och dom hade rutor på lager i Gävle sa han, han skulle kolla upp
hur det funkar med byte och kalibrering osv.
Han ringde upp nu och sa att Ryds inte byter rutor på Tesla överhuvudtaget någonstans i Sverige... alls!
Dom får inte göra kalibrering säger Tesla.
Då borde detta även gälla Carglass och övriga, dvs endast Tesla själva gör detta. Punkt.
Tillåt mig betvivla detta...
Det skulle isf betyda att alla norr om Stockholm måste åka ner till Väsby för byte.
Ja men det låter ju bra, verkligen... eller inte.
Då ljög han för dig eftersom jag bytte vindruta hos Ryds bilglas i Norrköping, allt fungerar perfekt

Tesla originalruta...
Det skumma är att han kontaktade Ryds centralt och fick svaret därifrån.
Jag har också bytt ruta (med kamera i och AP aktiverat), och har ju hört många andra gjort det, men frågan är
hur dessa har gjort med kalibrering? Jag gjorde ingen förra gången (ett par år sedan) iaf...
Några har skrivit att Tesla startat det på distans tex...
Re: Svårlagade stenskott och inga rutor att köpa?
Postat: 12 maj 2020 15:44
av Teslared
Behövs numera kalibrering? Då jag köpte bilen tog det några mils körning innan kameran var kalibrerad. Likadant då vindrutan byttes. MX Raven.
Re: Svårlagade stenskott och inga rutor att köpa?
Postat: 12 maj 2020 15:48
av Legato
Nicke Nyfiken skrev:Bjelke skrev:Nicke Nyfiken skrev:Bjelke skrev:Lustigt, var in på Ryds nyss och dom hade rutor på lager i Gävle sa han, han skulle kolla upp
hur det funkar med byte och kalibrering osv.
Han ringde upp nu och sa att Ryds inte byter rutor på Tesla överhuvudtaget någonstans i Sverige... alls!
Dom får inte göra kalibrering säger Tesla.
Då borde detta även gälla Carglass och övriga, dvs endast Tesla själva gör detta. Punkt.
Tillåt mig betvivla detta...
Det skulle isf betyda att alla norr om Stockholm måste åka ner till Väsby för byte.
Ja men det låter ju bra, verkligen... eller inte.
Ha ha ha...
Typiskt Tesla. Tror de fortfarande äger bilarna de sålt.
Ska de utfärda böter till de som byte rutan någon annanstans?
Näe men enligt Ryds så vägrar Tesla att släppa programvaran som behövs
för att göra kalibrering...
Trevligt att alla andra (?) Med liknande system gör det...
Ja inte är det unikt för Tesla att ha en kamera i framrutan. Och vad jag vet så kan alla de stora bilglasverkstäderna kalibrera andra bilmärkes kameror. Men som sagt, Tesla tror de fortfarande äger bilarna de sålt och därmed dikterar de villkoren. Det är ju samma sak med hjulinställning t ex.
Hur menar du med hjulinställning? Är ju inga problem att göra det "utanför" Tesla. Gjorde det på min X för en vecka sedan på Skanstulls Däck tex.
Re: Svårlagade stenskott och inga rutor att köpa?
Postat: 12 maj 2020 16:06
av Bruno
Teslared skrev:Behövs numera kalibrering? Då jag köpte bilen tog det några mils körning innan kameran var kalibrerad. Likadant då vindrutan byttes. MX Raven.
Så var det för mig, några mils körning och så var den självkalibrerad...
Re: Svårlagade stenskott och inga rutor att köpa?
Postat: 12 maj 2020 18:06
av Gustafsson
I Linköping byter Ryds rutan, men en annan firma kalibrerar. Om de hade någon ruta vill säga. Finns bara till X nu.
Re: Svårlagade stenskott och inga rutor att köpa?
Postat: 12 maj 2020 18:22
av Bjelke
Bruno skrev:Teslared skrev:Behövs numera kalibrering? Då jag köpte bilen tog det några mils körning innan kameran var kalibrerad. Likadant då vindrutan byttes. MX Raven.
Så var det för mig, några mils körning och så var den självkalibrerad...
Startade kalibreringen ”av sig själv”, och syntes det på skärmen? Dvs på samma sätt som när man hämtar en
helt ny bil?
Re: Svårlagade stenskott och inga rutor att köpa?
Postat: 12 maj 2020 19:04
av Nicke Nyfiken
Legato skrev:
Hur menar du med hjulinställning? Är ju inga problem att göra det "utanför" Tesla. Gjorde det på min X för en vecka sedan på Skanstulls Däck tex.
Nu är det inga problem längre men i början var det ingen seriös verkstad som kunde/ville göra en hjulinställning på Model S eftersom Tesla vägrade att delge de rätta värdena för hjulvinklarna.
Re: Svårlagade stenskott och inga rutor att köpa?
Postat: 12 maj 2020 22:42
av Bruno
Bjelke skrev:Bruno skrev:Teslared skrev:Behövs numera kalibrering? Då jag köpte bilen tog det några mils körning innan kameran var kalibrerad. Likadant då vindrutan byttes. MX Raven.
Så var det för mig, några mils körning och så var den självkalibrerad...
Startade kalibreringen ”av sig själv”, och syntes det på skärmen? Dvs på samma sätt som när man hämtar en
helt ny bil?
Den startade av sig själv, tror det var ngn slags cirkel runt ”AP-ratten” som visuellt visar hur lång tid det är kvar. Kan ha varit som när den var ny men det var över ett år sedan så det är glömt...

Efter det så kunde AP aktiveras igen, inga problem, inga skillnader mot innan bytet.
Re: Svårlagade stenskott och inga rutor att köpa?
Postat: 13 maj 2020 09:19
av Bjelke
Bruno skrev:Bjelke skrev:Bruno skrev:Teslared skrev:Behövs numera kalibrering? Då jag köpte bilen tog det några mils körning innan kameran var kalibrerad. Likadant då vindrutan byttes. MX Raven.
Så var det för mig, några mils körning och så var den självkalibrerad...
Startade kalibreringen ”av sig själv”, och syntes det på skärmen? Dvs på samma sätt som när man hämtar en
helt ny bil?
Den startade av sig själv, tror det var ngn slags cirkel runt ”AP-ratten” som visuellt visar hur lång tid det är kvar. Kan ha varit som när den var ny men det var över ett år sedan så det är glömt...

Efter det så kunde AP aktiveras igen, inga problem, inga skillnader mot innan bytet.
Det tyder ju på att min gissning (för typ ett år sedan

) att systemet känner av att rutan är bytt,
gissningsvis genom att kablaget till kopplas bort under arbetet och det känner systemet av och triggar
en kalibrering... det vore trevligt att få bekräftat av Tesla (eller en glasmästare som VET att det funkar så)

Re: Svårlagade stenskott och inga rutor att köpa?
Postat: 13 maj 2020 09:43
av Bruno
Jag fick den infon från glasmästaren vad som skulle hända i Teslan, så jag var förberedd. Vet inte var ifrån de fick sin info, om det var från Tesla, intern info eller egen erfarenhet?
Men det känns skönt att din kvalificerade gissning var korrekt?
