Men de är dyra och kommer förbli det. Någon supertyst och svindyr komfortkryssare som e-tron kommer jag inte skaffa mer när det finns billigare elbilar som uppfyller mina behov, dvs hyfsat dragvikt och plats för stora hundar.taliz skrev:Marknaden för komfortkryssare lär inte försvinna bara för att vi går över till eldrift.mati skrev:Nu vet jag att jag troligen aldrig någonsin kommer att ha en bil igen som är lika knäpptyst som min nuvarande. Och det är faktiskt lite jobbigt.
Är de nya model 3 tystare?
Moderator: Redaktion
Re: Är de nya model 3 tystare?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Är model 3 långt ifrån e-tron? Såg att modellen med det lilla batteriet kostade 700,000. Men där är väl troligen ingen räckvidd på den.mati skrev:Men de är dyra och kommer förbli det. Någon supertyst och svindyr komfortkryssare som e-tron kommer jag inte skaffa mer när det finns billigare elbilar som uppfyller mina behov, dvs hyfsat dragvikt och plats för stora hundar.taliz skrev:Marknaden för komfortkryssare lär inte försvinna bara för att vi går över till eldrift.mati skrev:Nu vet jag att jag troligen aldrig någonsin kommer att ha en bil igen som är lika knäpptyst som min nuvarande. Och det är faktiskt lite jobbigt.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Det är två heeeeelt olika bilar.andigo skrev:Är model 3 långt ifrån e-tron? Såg att modellen med det lilla batteriet kostade 700,000. Men där är väl troligen ingen räckvidd på den.mati skrev:Men de är dyra och kommer förbli det. Någon supertyst och svindyr komfortkryssare som e-tron kommer jag inte skaffa mer när det finns billigare elbilar som uppfyller mina behov, dvs hyfsat dragvikt och plats för stora hundar.taliz skrev:Marknaden för komfortkryssare lär inte försvinna bara för att vi går över till eldrift.mati skrev:Nu vet jag att jag troligen aldrig någonsin kommer att ha en bil igen som är lika knäpptyst som min nuvarande. Och det är faktiskt lite jobbigt.
Model 3 är en sportbil för de som vill KÖRA bil. Étron är en lyxlimpa för de som vill ÅKA bil.
Mitt råd är att låtsas som étron 50 inte finns. Du kommer knappt 20 mil med den på motorväg.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Ja, var ska man börja... Min e-tron 55 kostade lite drygt en mille, tyvärr, det är väl första skillnaden. Räckvidden på den ligger mellan 30 och 40 mil, beroende på körstil och väder.andigo skrev:Är model 3 långt ifrån e-tron? Såg att modellen med det lilla batteriet kostade 700,000. Men där är väl troligen ingen räckvidd på den.mati skrev:Men de är dyra och kommer förbli det. Någon supertyst och svindyr komfortkryssare som e-tron kommer jag inte skaffa mer när det finns billigare elbilar som uppfyller mina behov, dvs hyfsat dragvikt och plats för stora hundar.taliz skrev:Marknaden för komfortkryssare lär inte försvinna bara för att vi går över till eldrift.mati skrev:Nu vet jag att jag troligen aldrig någonsin kommer att ha en bil igen som är lika knäpptyst som min nuvarande. Och det är faktiskt lite jobbigt.
Sen är det som Taliz säger en helt annan typ av bil. E-tron är en bil som är kompromisslöst komfortorienterad. Det är svårt att hitta en bil som är lika knäpptyst och skön att åka i. Det är med god marginal det bästa Audi har att erbjuda just nu, när det gäller komfort alltså.
Det är ingen sportbil. Långt långt långt ifrån. Det finns liksom ingen mening i att jämföra den med Model 3. Det enda dessa bilar har gemensamt är att båda går på el.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Jag är också känslig för buller och gjorde bl.a en ganska noggrann mätning mellan min BMW 330i E91 och min Tesla Model 3 när den var ny.Niklas Z skrev:Jag kan säga att jag haft samma tankar som du. Jagh provkörde eller åkte med i sammanlagt fyra olika Model 3. Bullret var högre än i den BMW jag kör nu och det stör mig. Samtliga exemplar av Model 3 jag har erfarenhet av är av 2019 årsmodell.
Efter en hel del tvekan valde jag ändå att beställa en Model 3. Min plan är att installera flera av de kit med gummilister som finns, samt att lägga in extra ljuddämpning på några ställen (tänker huvudsakligen på dörrarna) och att välja lämpliga däck (samt undvika höga däcktryck). Jag hoppas och tror att jag därmed kommer att få en bil som är tillräckligt "lågbullrande", för jag vill verkligen ha den avgasfria drivlinan och tillgång till det bästa laddnätverket.
Efter att ha kört på tysta vinterdäck (Nereus NS805+) ett halvår och nu växlat tillbaka till original sommardäck (Michelin Pilot Sport 4) vill jag hävda att åtminstone 90% av bullret beror på däcken. Byt dem först. Alla andra åtgärder är marginella i jämförelse. Jag vet ärligt inte om jag orkar härda ut med originaldäcken tills de slits ut eller om jag byter bort dem innan.
2023 Model 3 Highland LR AWD 18" FSD Dragkrok
- Niklas Z
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Roligt att du nämner 330i E91 (3-serie kombi, lanserad 2005 för dem som inte kan BMW:s karosskoder). Jag köpte förut en ny 330i E90 (3-serie sedan, lanserad 2005 för dem som inte kan BMW:s karosskoder). Den levererades med Bridgstones run-flat däck. Mycket bullriga. Blev en helt annan bil efter däck bytet. Jag förstår inte hur BMW kan sabotera sina bilar genom att leverera dem med dylika däck.BjornS skrev:Jag är också känslig för buller och gjorde bl.a en ganska noggrann mätning mellan min BMW 330i E91 och min Tesla Model 3 när den var ny.Niklas Z skrev:Jag kan säga att jag haft samma tankar som du. Jagh provkörde eller åkte med i sammanlagt fyra olika Model 3. Bullret var högre än i den BMW jag kör nu och det stör mig. Samtliga exemplar av Model 3 jag har erfarenhet av är av 2019 årsmodell.
Efter en hel del tvekan valde jag ändå att beställa en Model 3. Min plan är att installera flera av de kit med gummilister som finns, samt att lägga in extra ljuddämpning på några ställen (tänker huvudsakligen på dörrarna) och att välja lämpliga däck (samt undvika höga däcktryck). Jag hoppas och tror att jag därmed kommer att få en bil som är tillräckligt "lågbullrande", för jag vill verkligen ha den avgasfria drivlinan och tillgång till det bästa laddnätverket.
Efter att ha kört på tysta vinterdäck (Nereus NS805+) ett halvår och nu växlat tillbaka till original sommardäck (Michelin Pilot Sport 4) vill jag hävda att åtminstone 90% av bullret beror på däcken. Byt dem först. Alla andra åtgärder är marginella i jämförelse. Jag vet ärligt inte om jag orkar härda ut med originaldäcken tills de slits ut eller om jag byter bort dem innan.
Den 335i sedan jag har nu är av den nyare F30-serien. Jag har provat en del andra 3-seriebilar i samma generation. Kombivarianterna har varit märkbart bullrigare, tror inte de går tystare än Model 3. Har också provat en 330e sedan (som hade run-flat däck). Den var också påtagligt bullrigare än min som har Goodyear Eagle F1 icke runflat.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Ja, jag bytte också bort de usla runflat-däcken tämligen omedelbart. Först till Goodyear F1 GSD3 och sedan Goodyear Efficientgrip.Niklas Z skrev:Roligt att du nämner 330i E91 (3-serie kombi, lanserad 2005 för dem som inte kan BMW:s karosskoder). Jag köpte förut en ny 330i E90 (3-serie sedan, lanserad 2005 för dem som inte kan BMW:s karosskoder). Den levererades med Bridgstones run-flat däck. Mycket bullriga. Blev en helt annan bil efter däck bytet. Jag förstår inte hur BMW kan sabotera sina bilar genom att leverera dem med dylika däck.
2023 Model 3 Highland LR AWD 18" FSD Dragkrok
- Niklas Z
- Teslaägare
När jag får hem min Tesla ska jag göra lite mätningar med datorn och testa lite bullerdämpningsåtgärder, för att se vilken effekt de har. Jag förväntar mig inga underverk med det jag kommer att göra, men eftersom jag tycker sånt är roligt så gör det mig inget om åtgärderna bara får måttlig effekt.
Jag körde också med Nereus i vintras, och nu med PS4.BjornS skrev:Jag är också känslig för buller och gjorde bl.a en ganska noggrann mätning mellan min BMW 330i E91 och min Tesla Model 3 när den var ny.Niklas Z skrev:Jag kan säga att jag haft samma tankar som du. Jagh provkörde eller åkte med i sammanlagt fyra olika Model 3. Bullret var högre än i den BMW jag kör nu och det stör mig. Samtliga exemplar av Model 3 jag har erfarenhet av är av 2019 årsmodell.
Dock hade jag 3,1 i tryck på vinterdäcken, och 2,8 nu med sommar.
Jag tycker lägre däcktryck gör rätt stor skillnad faktiskt.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
En 330e har jag testat, är tesla 3 tystare än den med vettiga däck? Mest så jag har något att förhålla mig till.Niklas Z skrev:Roligt att du nämner 330i E91 (3-serie kombi, lanserad 2005 för dem som inte kan BMW:s karosskoder). Jag köpte förut en ny 330i E90 (3-serie sedan, lanserad 2005 för dem som inte kan BMW:s karosskoder). Den levererades med Bridgstones run-flat däck. Mycket bullriga. Blev en helt annan bil efter däck bytet. Jag förstår inte hur BMW kan sabotera sina bilar genom att leverera dem med dylika däck.BjornS skrev:Jag är också känslig för buller och gjorde bl.a en ganska noggrann mätning mellan min BMW 330i E91 och min Tesla Model 3 när den var ny.Niklas Z skrev:Jag kan säga att jag haft samma tankar som du. Jagh provkörde eller åkte med i sammanlagt fyra olika Model 3. Bullret var högre än i den BMW jag kör nu och det stör mig. Samtliga exemplar av Model 3 jag har erfarenhet av är av 2019 årsmodell.
Den 335i sedan jag har nu är av den nyare F30-serien. Jag har provat en del andra 3-seriebilar i samma generation. Kombivarianterna har varit märkbart bullrigare, tror inte de går tystare än Model 3. Har också provat en 330e sedan (som hade run-flat däck). Den var också påtagligt bullrigare än min som har Goodyear Eagle F1 icke runflat.
- Niklas Z
- Teslaägare
Jag skulle svar nej på den frågan.andigo skrev:En 330e har jag testat, är tesla 3 tystare än den med vettiga däck? Mest så jag har något att förhålla mig till.Niklas Z skrev:Roligt att du nämner 330i E91 (3-serie kombi, lanserad 2005 för dem som inte kan BMW:s karosskoder). Jag köpte förut en ny 330i E90 (3-serie sedan, lanserad 2005 för dem som inte kan BMW:s karosskoder). Den levererades med Bridgstones run-flat däck. Mycket bullriga. Blev en helt annan bil efter däck bytet. Jag förstår inte hur BMW kan sabotera sina bilar genom att leverera dem med dylika däck.BjornS skrev:Jag är också känslig för buller och gjorde bl.a en ganska noggrann mätning mellan min BMW 330i E91 och min Tesla Model 3 när den var ny.Niklas Z skrev:Jag kan säga att jag haft samma tankar som du. Jagh provkörde eller åkte med i sammanlagt fyra olika Model 3. Bullret var högre än i den BMW jag kör nu och det stör mig. Samtliga exemplar av Model 3 jag har erfarenhet av är av 2019 årsmodell.
Är ljudkänslig och tvekade länge. Har mätt dB på samma Motorvägs-sträcka och tycker det stämmer väl med hur jag upplever ljudet. Har mätt på A4, V90, 3008, Eniro, Passat, 330e (2020), och M3 (2019). 330e var klart tystast av all och M3 högljuddast. Tycker vägljudet i M3 är kasst. Dock så kul att köra att jag nu beställt en LR. Har gett mig den på att jag skall få den tyst nog med ljudabsorbenter. Återkommer i höst om huruvida jag lyckas eller om det blir brusreducerande hörlurar på...
M3 LR -20 vit/vit, 18”