Duger Tesla att pendla med?

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
John
Teslaägare

Re: Duger Tesla att pendla med?

Inlägg av John »

Danni

Jag har faktiskt aldrig funderat på 70D även om den nya tråden om den faktiskt fick mig att titta lite närmare på alternativet. Att köpa en 70D med endast nextgen stolar som tillval skulle nog passa mig perfekt och förmodligen den modell som håller bäst andrahandsvärde på privatmarknaden. Det faller dock på att förmånsvärdet blir för högt i relation till 85D samt att jag gärna vill ha de där extra milen i bagaget på skidresorna i vinter.

Vi tänker ganska lika angående tillval men jag hade nog tänkt autopilot som ett givet tillval men efter att ha läst ditt resonemang så går jag nog på din linje. Jag kör så pass mkt, +5000 mil/år, så restvärdesgarantin kan jag glömma iaf. Jag är en sån fryslort samt kommer ha tre barn i bilen allt som oftast så köldpaketet åker med. Troligtvis även Premium interiör då jag är sugen på svart bil med grå skinnklädsel och då funkar det inte med beiget tak så då åker den efterlängtade elbakluckan med på köpet :) Luftfjädring är väl den jag svettas mest över, initialt var den med på "must have-listan" men då det är så delade meningar här på forumet så har jag blivit tveksam.
2015 Model S 90D | Svart | Pano | NextGen | Interiörpaket | Vinterpaket - SÅLD
2019 Modell 3 LR AWD | Grå | Dragkrok | 19'' - SÅLD
2017 Peugeot Partner Electric
Ioniq 5 First Edition beställt
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

Aha. Jag har bara två barn, men jag slängde faktiskt in de bakvända sätena som ett tillval (då mina är 2 och 4 - stortjejen kan sitta där från början, lilltjejen borde kunna sitta där nästa år, hon är stor och väger redan 13 kg). Det ska bli så skönt att ha ett användbart baksäte igen! Men dina barn kanske är större så du inte har nytta av det. Hade jag inte valt de stolarna hade jag nog tagit ett annat tillval, och då vettesjutton om jag inte hade fått singla slant mellan interiörpaket, luftfjädring och ljudpaket. Jag vill egentligen ha allihopa!
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

John skrev:
Danni

Jag har faktiskt aldrig funderat på 70D även om den nya tråden om den faktiskt fick mig att titta lite närmare på alternativet. Att köpa en 70D med endast nextgen stolar som tillval skulle nog passa mig perfekt och förmodligen den modell som håller bäst andrahandsvärde på privatmarknaden. Det faller dock på att förmånsvärdet blir för högt i relation till 85D samt att jag gärna vill ha de där extra milen i bagaget på skidresorna i vinter.

Vi tänker ganska lika angående tillval men jag hade nog tänkt autopilot som ett givet tillval men efter att ha läst ditt resonemang så går jag nog på din linje. Jag kör så pass mkt, +5000 mil/år, så restvärdesgarantin kan jag glömma iaf. Jag är en sån fryslort samt kommer ha tre barn i bilen allt som oftast så köldpaketet åker med. Troligtvis även Premium interiör då jag är sugen på svart bil med grå skinnklädsel och då funkar det inte med beiget tak så då åker den efterlängtade elbakluckan med på köpet :) Luftfjädring är väl den jag svettas mest över, initialt var den med på "must have-listan" men då det är så delade meningar här på forumet så har jag blivit tveksam.
Hänger förmånsvärdet med och ökar efter evt prisökningar ? Dvs ökar det om modellens pris ökar ? Modellkoden på skatteverket bör ju vara densamma även 2016. Sedan skall ju företaget betala bilen också, så om man själv äger företaget bör man ju räkna med den netto-kostnaden också. När jag beställde min 70D i april var förmånsvärdet inte fastställt än. Tycker ändå att det är påtagligt förmånligt. 85D kommer säkert att ha ett mycket bra andrahandsvärde. Jag ser köpet mest som en månadskostnad och räknar med återlämning månad 36, så då blir andrahandsvärdet inte lika viktigt.
Själv valde jag tygklädsel för att den är skönast både på vintern o sommaren. Läder är ju mycket snyggare dock. För mig passade standardstolarna dessutom mycket bra även vid långturer och är rent av sköna att sitta i. Rekommenderas provkörningar! Accelerationsprestandan är ju makalös för en familjebil, vilken version du än väljer - riktigt kul. Om du vill tävla vid rödljusen med stans värsta Corvette räcker väl inte standard D-modellerna till kanske, men driftskostnaderna kan kanske uppväga det :-) :-) :) . Soltak +1. Interiörpaket o vinterpaket +1. Autopiloten (med adaptiv farthållare) finns ju inte än och kan uppgraderas till senare, vilket ger lägre förmånsvärde nu. Radar verkar ju redan finnas i bilen eftersom den har pre-crash funktion.
/M
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
John
Teslaägare

Inlägg av John »

Mina är 3, 9, och 12. Har inte läst nåt om extrasätena men av de klipp man kan se på youtube så verkar de lite väl trånga så frågan är om ens 9-åringen sitter okej där. Kör idag en bil som man enkelt kan lyfta upp två extrasäten i och även om de inte används så ofta är det nåt jag kommer sakna. Frågan jag ställer mig är hur mkt lastutrymme man förlorar på att lägga till detta.
Användarvisningsbild
Reddy
Teslaägare

Inlägg av Reddy »

John skrev:
Skatteverket justerar nybilsprislistan vid årsskiftet och ytterligare en gång kring midsommar, då justeras även förmånsvärdet på de olika modellerna, jag tror inte det påverkar äldre bilar men jag är inte säker.
Model 3 Performance 2022
Användarvisningsbild
John
Teslaägare

Inlägg av John »

Gustafsson skrev:
John skrev:
Danni

Hänger förmånsvärdet med och ökar efter evt prisökningar ? Dvs ökar det om modellens pris ökar ? Modellkoden på skatteverket bör ju vara densamma även 2016. Sedan skall ju företaget betala bilen också, så om man själv äger företaget bör man ju räkna med den netto-kostnaden också. När jag beställde min 70D i april var förmånsvärdet inte fastställt än. Tycker ändå att det är påtagligt förmånligt. 85D kommer säkert att ha ett mycket bra andrahandsvärde. Jag ser köpet mest som en månadskostnad och räknar med återlämning månad 36, så då blir andrahandsvärdet inte lika viktigt.
Själv valde jag tygklädsel för att den är skönast både på vintern o sommaren. Läder är ju mycket snyggare dock. För mig passade standardstolarna dessutom mycket bra även vid långturer och är rent av sköna att sitta i. Rekommenderas provkörningar! Accelerationsprestandan är ju makalös för en familjebil, vilken version du än väljer - riktigt kul. Om du vill tävla vid rödljusen med stans värsta Corvette räcker väl inte standard D-modellerna till kanske, men driftskostnaderna kan kanske uppväga det :-) :-) :) . Soltak +1. Interiörpaket o vinterpaket +1. Autopiloten (med adaptiv farthållare) finns ju inte än och kan uppgraderas till senare, vilket ger lägre förmånsvärde nu. Radar verkar ju redan finnas i bilen eftersom den har pre-crash funktion.
/M
Förmånsvärdet ändras inte bara för att en nyare modell är dyrare.
Den bilen jag testkörde hade standardsäten och jag vill nog sitta bättre än så, speciellt med tanke på att jag sitter i bilen nästan 2,5 timmar/dag. Jag provsatt en bil med nextgen stolar och för mig är det värt den extra kostnaden. Den totala kostnaden är väldigt relevant då jag leasar bilen i mitt eget företag. Dock så är den kostnaden likvärdig kostnaden jag har idag på en SUV i 350.000 kronorsklassen vilket får ses som anmärkningsvärt men då ska man beakta att jag kör så pass mkt som jag gör och sparar ganska stora pengar på diesel. En stor faktor som avgör den totala kostnaden är dock tillvalen och förmånsvärdet, det är därför jag gärna försöker spara in på det. Om man ändå ska blanda privat och företagsekonomi så finns det ett + man inte tänker på så ofta och det är att man faktiskt får mer pengar i plånboken med en elbil då man kan ta ut milersättning för resor till jobbet då man faktiskt "tankar" hemma. Denna ersättning har inte jag sett skiljer sig mellan el och fossilbilar.
joel80
elbilist

Inlägg av joel80 »

John skrev:
Om man ändå ska blanda privat och företagsekonomi så finns det ett + man inte tänker på så ofta och det är att man faktiskt får mer pengar i plånboken med en elbil då man kan ta ut milersättning för resor till jobbet då man faktiskt "tankar" hemma. Denna ersättning har inte jag sett skiljer sig mellan el och fossilbilar.
Mja
Det skiljer sig lite beroende på bränsle. Har man en dieselbil får man bara ut 6,50kr/mil... men det är som du säger 9,50kr/mil för annat drivmedel. (Där också el räknas in, vilket get ett "plus" på drygt 7kr/mil om man laddat hemma.) För mig kommer nästan hela kostnaden för förmånsvärdet "betalas" av drivmedelsersättningen. :) Kör ca 3000 mil/år i tjänsten.. Det är skattefri drivmedelsersättning på 28500kr/år.. Där kostnaden för elen kanske kommer upp i max 6000kr.. om jag skulle ladda allt hemma. (Kommer ju bli SC ibland på längre resor så den summan blir nog lägre..)

Jag har tidigare gjort så att jag inte kört privat med tjänstebilen... (hållit mig under 100 mil vid högst 10 tillfällen)
Med en Tesla kommer jag ju vilja köra privat med den också! :D Men räknar med att det ändå inte kommer hinnas med mer än 3-400 mil/år.. Vilket skulle vara väldigt dyra mil om det var en vanlig bil.. (Därav mitt tidigare pusslande för att komma under 100 mil.)
Nu blir det inte så dyrt i och med bränsleersättningen, och att de privata mil jag kör med Teslan inte kostar etanol (vår andrabil är en V60 T4F).

Pratar som om jag redan har den.. Hm.. det ska lösa sig med DNB innan. Och jag ska få iväg en beställning.. ujuj..
:)
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av danni »

Prislistorna som förmånsvärdena baserar sig på uppdateras årligen såvitt jag vet (plus som någon nämnt att nya modeller även tas in vid midsommar). Det innebär att prishöjningar slår igenom, men inte nödvändigtvis direkt. När ett förmånsgrundande pris väl är etablerat så gäller det för det produktionsåret även i framtiden. En 85D producerad 2014 kommer alltså att ha sitt förmånsgrundande pris för alltid, även om det förmånsgrundande priset för samma bil (med samma försäljningspris) producerad 2015 skulle höjas.
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

Jag tror tom. Att du skulle klara dig på en 70D, även vintertid, men då skulle du behöva ladda nästan fullt för att kunna hålla den höga hastigheten, men det är oftare än man tror som man behöver göra något extra ärende. Eller kanske sticka iväg igen på kvällen och skjutsa ungarna nån stans innan man hinner ladda så därför skulle jag rekommendera 85an. Jag tror på 85D och att den är klart effektivare. 90an behövs nog inte egentligen men det kan vara kul att ha och du kan fylla den ännu lite mindre. Glöm inte bort att batteriet tar stryk av att laddad ur helt också.
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

Härliga 50000kr per år du sparar bara på den pendlingen :)
Användarvisningsbild
John
Teslaägare

Inlägg av John »

apkungen skrev:
Härliga 50000kr per år du sparar bara på den pendlingen :)
win/win/win
jag vinner/företaget vinner/miljön vinner
:lol:
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare

Inlägg av hybris »

Jag kör P85D och laddar oftast 80-90%. Har extremt sällan mindre än 10% kvar när bilen är parkerad för natten. Jag skull nog klara mig på 70 batteriet när det gäller just laddning.
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Användarvisningsbild
John
Teslaägare

Inlägg av John »

hybris skrev:
Jag kör P85D och laddar oftast 80-90%. Har extremt sällan mindre än 10% kvar när bilen är parkerad för natten. Jag skull nog klara mig på 70 batteriet när det gäller just laddning.
Hur upplever du riktigt kalla vinterdagar när bilen varit parkerad ute 10 timmar? går det åt mkt energi till att hålla batteriet tillräckligt varmt?

tack för all information förresten.
med din och andras hjälp har jag bestämt mig för en 85d. lutar dock åt att jag lägger till för en uppgradering till 90d. Ev för luftfjädring och autopilot ge vika. nu gäller det bara att bestämma färger [SMILING FACE WITH SMILING EYES]

Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av danni »

Tänk på att 90D kan bli en löjligt dyr uppgradering beroende på hur förmånsvärdet på den kommer hanteras.

Själv tyckte jag Obsidian Black lockade mest. Den är snygg i Pearl White också men en så sportig bil gör sig bättre i svart, blir mer aggressivt.
Användarvisningsbild
John
Teslaägare

Inlägg av John »

danni skrev:
Tänk på att 90D kan bli en löjligt dyr uppgradering beroende på hur förmånsvärdet på den kommer hanteras.

Själv tyckte jag Obsidian Black lockade mest. Den är snygg i Pearl White också men en så sportig bil gör sig bättre i svart, blir mer aggressivt.
bra poäng!
just nu lutar det åt blå metallic och helsvart inredning, dvs svart skinn, svart tak och piano. alternativt svart metallic och grå klädsel

Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Kontakt:

Duger Tesla att pendla med?

Inlägg av danni »

Låter som bra kombos. Jag gillar svart så jag kör svartmetallic, piano och svart läder. Hade gärna tagit svart tak till det men det var det där med priset på interiörpaketet...
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare

Inlägg av hybris »

John skrev:
hybris skrev:
Hur upplever du riktigt kalla vinterdagar när bilen varit parkerad ute 10 timmar? går det åt mkt energi till att hålla batteriet tillräckligt varmt?

tack för all information förresten.
med din och andras hjälp har jag bestämt mig för en 85d. lutar dock åt att jag lägger till för en uppgradering till 90d. Ev för luftfjädring och autopilot ge vika. nu gäller det bara att bestämma färger [SMILING FACE WITH SMILING EYES]

Inte kört P85D på vintern ännu. Den P85+ jag hade fungerade utmärkt. Det var uofs inte så kall vinter förra året. Jag parkerar i garage hemma. Gjorde inget speciellt med bilen på vintern. Hade regen på low under de mest hala tiden för att minska risken för sladd pgr av den.
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare

Inlägg av hybris »

Den nya blåa är snygg. Tycker den är snyggast med tan läder. Så har jag. Men inget fel på någon färg på lädret. Svart fungerar alltid på skinnet.
Användarvisningsbild
kangru
Teslaägare

Inlägg av kangru »

Jag beställde den nya blå, tan på lädret, svart innertak, NextGen stolarna, barnstolarna, Panoramataket, premium interiör och köldpaket på en S85D. Detta efter att jag fått titta på både Kenth och Hybris bilar. Tyckte 90kWh och stora stereon samt P inte behövdes för min del. Ljudet kan jag uppgradera senare om jag skulle vilja, batteriet kommer jag klara mig länge på och bilen är snabb nog utan P.
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

Skillnaden på en p85D o n 70D i räckvidd är väldigt liten. Enl EPA 253 vs 240 miles, dvs endast 2 mil skillnad.
Senast redigerad av apkungen, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
John
Teslaägare

Inlägg av John »

kangru skrev:
Jag beställde den nya blå, tan på lädret, svart innertak, NextGen stolarna, barnstolarna, Panoramataket, premium interiör och köldpaket på en S85D. Detta efter att jag fått titta på både Kenth och Hybris bilar. Tyckte 90kWh och stora stereon samt P inte behövdes för min del. Ljudet kan jag uppgradera senare om jag skulle vilja, batteriet kommer jag klara mig länge på och bilen är snabb nog utan P.
Rent generellt tänker jag mig att jag avvakta med tillval som jag kan lägga till senare. När man kör firmabil finns det ju faktiskt en ekonomisk poäng med att göra så, dels för att man kan hålla ner förmånsvärdet och dels för att man då kan dra hela momsen på dessa tillbehör. Jag vet inte helt korrekt men "jag har hört" att det är så andra gör :) Dock är det väl bara ljud, autopilot och däck som är såna options... extra baksäte tror jag oxå man kan installera i efterhand.

Om jag lägger en beställning idag, hur länge kan jag då ändra lack och färger på inredning? Skulle gärna vilja lägga min beställning före måndag men hinner inte till Täby innan dess. Kanske tar mig till Arlanda den 29/8 för att få lite inspiration.
Användarvisningsbild
elmotor_mattias
Teslaägare

Inlägg av elmotor_mattias »

Du kan inte sätta i baksäte i efterhand..
Model S LR 2023
Model S P85D 2015
Användarvisningsbild
John
Teslaägare

Inlägg av John »

elmotor_mattias skrev:
Du kan inte sätta i baksäte i efterhand..
Det har jag oxå läst men sen läste jag igår om nån som just fått den eftermonterad, iofs i USA... Nu ligger det ganska långt ner på min priolista så det lär strykas i vilket fall som helst.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av danni »

Du har en period på två veckor då du kan göra ändringar i din beställning. Man kan när som helst välja att bekräfta sin beställning för att hoppa över resten av ångerperioden. Så om du beställer idag så kan du gott göra ändringar i färg och sånt på måndag eller senare, och sen när du är nöjd och vet att du är säker kan du trycka "bekräfta" i MyTesla för att snabba på ordern.

Tips: skaffa en referrallänk från någon du känner som har Tesla, någon här på forumet, eller någon ägare i största allmänhet som du känner har påverkat och hjälpt till med ditt beslut. Då får du 10000 kr rabatt (och personen som gav länken får 10000 kr tillgodo hos Tesla).
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Inlägg av Franz »

apkungen skrev:
Skillnaden på en p85D o n 70D i räckvidd är väldigt liten. Enl EPA 240 vs 253 miles, dvs endast 2 mil skillnad.

EPA-värden för samtliga:

70: 230 miles / 370 km
70D: 240 miles / 386 km
85: 265 miles / 426 km
85D: 270 miles / 434 km
P85D: 253 miles / 407 km
90D*: 286 miles / 460 km
P90D*: 268 miles / 431 km

* För 90-modellerna tog jag motsvarande 85-modell och lade till 6%
Driver sajten Car.info
Skriv svar