Re: Momsfria elbilar i hela EU?
Postat: 21 maj 2020 10:50
Fast en Polestar är väl mer kinesisk än en Volvo?
Hur mycket bryr sig en tysk politiker om det? Hur stor inkomst ger en kinesisktillverkad Polestar från det kinesisktägda bolaget till Sverige när det inte betalas någon moms vid försäljningen? Är det mycket mer än tullen?Fredrik j skrev:”Anorna” från Sverige är ju idag en ganska stor inkomst för Sverige. Oavsett om företaget är kinesägt.
Fuuuuuuuuuuu....bylund skrev:Fast en Polestar är väl mer kinesisk än en Volvo?
Polestars bilar utvecklas till stor del av Volvo i Sverige och utvecklingen av kommande modeller påverkas naturligtvis av hur det går för polestars försäljning generellt.Svenssons skrev:Hur mycket bryr sig en tysk politiker om det? Hur stor inkomst ger en kinesisktillverkad Polestar från det kinesisktägda bolaget till Sverige när det inte betalas någon moms vid försäljningen? Är det mycket mer än tullen?Fredrik j skrev:”Anorna” från Sverige är ju idag en ganska stor inkomst för Sverige. Oavsett om företaget är kinesägt.
Just jobbtillfällen är ju det som kommer att försvinna om Kinatillverkade bilar konkurrerar ut EU-tillverkade bilar. De tyska politikerna kommer garanterat försöka skydda inhemsk industri, kanske även de svenska politikerna. Utvecklingen av dagens Polestar-bilar är redan gjord så försäljning av dessa bilar ger inte fler jobbtillfällen, var framtida bilar kommer utvecklas står skrivet i stjärnorna. Misstänker att EU kommer gå mot samma väg som t.ex. Kina och stor del av Asien och i princip kräva att bilarna är tillverkas mer lokalt, troligen inom EU. Sättet Kina och andra länder använder sig av är tull.Fredrik j skrev:Polestars bilar utvecklas till stor del av Volvo i Sverige och utvecklingen av kommande modeller påverkas naturligtvis av hur det går för polestars försäljning generellt.Svenssons skrev:Hur mycket bryr sig en tysk politiker om det? Hur stor inkomst ger en kinesisktillverkad Polestar från det kinesisktägda bolaget till Sverige när det inte betalas någon moms vid försäljningen? Är det mycket mer än tullen?Fredrik j skrev:”Anorna” från Sverige är ju idag en ganska stor inkomst för Sverige. Oavsett om företaget är kinesägt.
Både svenska och tyska politiker begriper sånt här och ingen av dom vill att kvalificerade arbetstillfällen försvinner från Europa.
Kina har redan höga tullar på en rad saker (upp till 200% extra tull och avgifter för personbilar tex). Sverige som exportland är främst beroende av hur det går för länder som vi exporterar till och där är EU och resten av Europa bra mycket viktigare än hur det går för Kina.Zalman3 skrev:Trump har ju skramlat med tullvapnet med tveksam framgång.
Dagens biltillverkare har +1000 underleverantörer från hela världen.
Börjar man skydda inhemsk industri med skyddstullar så kanske det rentav är kontraproduktivt.
Låt säga att man vill skydda Haldex i Sverige med skyddstullar.
Konsekvensen blir att Haldex kan tjäna 30% mera på de produkter de säljer i Sverige.
Problemet är att man blir lat och har bara 10% av sin försäljning här hemma och 90% går på export.
Höjer man priset med 30% även på exportmarknaderna blir man snabbt utkonkurrerad.
Och hur mycket skulle Volvo exempelvis tjäna på skyddstullar?
Om man i allt större utsträckning är en sammansättningsfabrik med delar som man importerar.
Och tullkrig har oftast bara förlorare, höjer vi tullarna mot Kina, svarar Kina med höjda tullar, vilket kan bli förödande för ett litet exportberoende land som Sverige.
Pratar vi moms så är det redan idag olika momssatser inom EU.Mickep skrev:NU pratas inte tull utan om moms.
MEN finns det möjlighet att sätta olika momssatt på om produkten är tillverkad i EU eller ej? (Finns säkert någon informationssida, för när någon regering eller styrande tar fram förslag är det inte enbart en tweet som besluten bygger på utan det är enorma antal utredningar och sidor som framställs). Någon (jag orkar inte) borde plöja materialet och ta fram om momsen gäller även för elbilar från andra länder (ex tesla eller kines-diton)
Utveckling av nya bilmodeller tar tid. Kommande modeller är redan under utveckling.Svenssons skrev:Utvecklingen av dagens Polestar-bilar är redan gjord så försäljning av dessa bilar ger inte fler jobbtillfällen, var framtida bilar kommer utvecklas står skrivet i stjärnorna.
Ja, och? Varför skulle det påverka hur tullen sätts på bilar som importeras från tillverkningslandet dvs Kina?Fredrik j skrev:Utveckling av nya bilmodeller tar tid. Kommande modeller är redan under utveckling.Svenssons skrev:Utvecklingen av dagens Polestar-bilar är redan gjord så försäljning av dessa bilar ger inte fler jobbtillfällen, var framtida bilar kommer utvecklas står skrivet i stjärnorna.
Tesla är VÄLDIGT viktigt för Sverige.Fredrik j skrev:Arbetstillfällen i Sverige är avhängt hur det går för polestar. Det som är bra för polestar är bra för Sverige.
Framförallt om alternativet är en tesla.
Inte alls säkert. De kinesiska ägarna kan när som lägga utveckling i Kina. Det är dessutom väldigt få jobb jämfört med bil som tillverkas inom EU. En tysk politiker kommer istället försöka få tillverkning inom EU och en Polestar tillverkad inom EU är mycket mer värt för EU.Fredrik j skrev:Arbetstillfällen i Sverige är avhängt hur det går för polestar. Det som är bra för polestar är bra för Sverige.
Framförallt om alternativet är en tesla.
Ok, så tesla ska köpa batterier från svenska northvoltfabriken? Det visste jag inte. Det är ju naturligtvis viktigt för Sverige. Är det till berlinfabriken?Zalman3 skrev:Tesla är VÄLDIGT viktigt för Sverige.Fredrik j skrev:Arbetstillfällen i Sverige är avhängt hur det går för polestar. Det som är bra för polestar är bra för Sverige.
Framförallt om alternativet är en tesla.
Northvolt är i princip en Tesla Gigafactory.
Peter Carlsson hade ju en hög tjänst hos Tesla.
Han tog med sig mera av Tesla personalen.
Och Tesla kunnande.
Och Tesla pengar.
Fick Peter upp mot 1 miljard i Tesla aktier?
Northvolt har 122 miljarder i orderstock.
De tror att de säljer batterier för 520 miljarder om året 2025.
Och mycket av den summan är nettoexport!
Vet inte om Northvolt kommer sälja några batterier till Tesla i Tyskland.Fredrik j skrev:Ok, så tesla ska köpa batterier från svenska northvoltfabriken? Det visste jag inte. Det är ju naturligtvis viktigt för Sverige. Är det till berlinfabriken?Zalman3 skrev:Tesla är VÄLDIGT viktigt för Sverige.Fredrik j skrev:Arbetstillfällen i Sverige är avhängt hur det går för polestar. Det som är bra för polestar är bra för Sverige.
Framförallt om alternativet är en tesla.
Northvolt är i princip en Tesla Gigafactory.
Peter Carlsson hade ju en hög tjänst hos Tesla.
Han tog med sig mera av Tesla personalen.
Och Tesla kunnande.
Och Tesla pengar.
Fick Peter upp mot 1 miljard i Tesla aktier?
Northvolt har 122 miljarder i orderstock.
De tror att de säljer batterier för 520 miljarder om året 2025.
Och mycket av den summan är nettoexport!
Alltså om du behöver en ny bil snart så är det tämligen riskfritt i det sammanhanget. EU-byråkraterna är knappast kända för att omsätta idéer till verklighet med högt tempo. Detta är väl dessutom fortfarande bara ett förslag, inget som är beslutat eller så. I bästa fall så tar det flera år. I värsta fall kommer det aldrig. Vi hinner nog beställa flera omgångar med leasingbilar, ett nytt vart tredje år, innan detta kan bli aktuellt.Retep skrev:Frågan är: kommer detta ske? Hur fort kommer det om det sker?
Från ett rent egoistiskt läge för mig. Sitter på beställningsknappen just nu då min leasing går ut i september och har tänkt att beställa bil nu. Om jag beställer en bil nästa vecka och det blir verklighet veckan efter så kommer det inte kännas så bra. Hur långsamt mal EU-kvarnarna och om det blir verkstad, hur lång tid innan det "slår igenom" på verkliga bilbeställningar?
Vet inte vilken fot jag ska stå på just nu...
Beställer du en Tesla så kan du ju lämna tillbaka den upp till 2 veckor efter leverans. Dvs helt riskfritt.Retep skrev:Frågan är: kommer detta ske? Hur fort kommer det om det sker?
Från ett rent egoistiskt läge för mig. Sitter på beställningsknappen just nu då min leasing går ut i september och har tänkt att beställa bil nu. Om jag beställer en bil nästa vecka och det blir verklighet veckan efter så kommer det inte kännas så bra. Hur långsamt mal EU-kvarnarna och om det blir verkstad, hur lång tid innan det "slår igenom" på verkliga bilbeställningar?
Vet inte vilken fot jag ska stå på just nu...
Ja, det är ungefär så jag tänkte med. Men vissa regler trillar igenom sanslöst fort ibland. Vore lite bittert att beställa bil idag och om en månad går regeln igenom. Men jag tror du har rätt.mati skrev:Alltså om du behöver en ny bil snart så är det tämligen riskfritt i det sammanhanget. EU-byråkraterna är knappast kända för att omsätta idéer till verklighet med högt tempo. Detta är väl dessutom fortfarande bara ett förslag, inget som är beslutat eller så. I bästa fall så tar det flera år. I värsta fall kommer det aldrig. Vi hinner nog beställa flera omgångar med leasingbilar, ett nytt vart tredje år, innan detta kan bli aktuellt.Retep skrev:Frågan är: kommer detta ske? Hur fort kommer det om det sker?
Från ett rent egoistiskt läge för mig. Sitter på beställningsknappen just nu då min leasing går ut i september och har tänkt att beställa bil nu. Om jag beställer en bil nästa vecka och det blir verklighet veckan efter så kommer det inte kännas så bra. Hur långsamt mal EU-kvarnarna och om det blir verkstad, hur lång tid innan det "slår igenom" på verkliga bilbeställningar?
Vet inte vilken fot jag ska stå på just nu...
Jag beställer den via jobbet och ett leasingsföretag, vet inte om jag får avbryta en beställning som är gjord genom dem. Har mailat dem och frågat hur de skulle ställa sig till det.taliz skrev:Beställer du en Tesla så kan du ju lämna tillbaka den upp till 2 veckor efter leverans. Dvs helt riskfritt.Retep skrev:Frågan är: kommer detta ske? Hur fort kommer det om det sker?
Från ett rent egoistiskt läge för mig. Sitter på beställningsknappen just nu då min leasing går ut i september och har tänkt att beställa bil nu. Om jag beställer en bil nästa vecka och det blir verklighet veckan efter så kommer det inte kännas så bra. Hur långsamt mal EU-kvarnarna och om det blir verkstad, hur lång tid innan det "slår igenom" på verkliga bilbeställningar?
Vet inte vilken fot jag ska stå på just nu...