Prata med nyteknik

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Elektrokungen
Teslaägare

Re: Prata med nyteknik

Inlägg av Elektrokungen »

Tack Nicklas för en bra artikel samt inspiration till framtida semesterresor :-)
Ultra Red Tesla S LR Beställd 2020-12-17 Levererad 2023-05-24
Midnight Silver Model Y Lev. 2021-08-27
Blå Hyundai Ioniq Lev. 2020-11-24 SÅLD
Röd Tesla S100D Lev. 2018-08-07 SÅLD
S85, Titanium Metallic, Panoramatak, 7-sits. Lev. 2015-07-29. SÅLD
Användarvisningsbild
leiflodde
Teslaägare

Inlägg av leiflodde »

Jag som tyckte 550 mil i sommar räckte men häftigt reportage, blir det längre nästa år?
Användarvisningsbild
Nicklas
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ida2603

Inlägg av Nicklas »

leiflodde skrev:
Jag som tyckte 550 mil i sommar räckte men häftigt reportage, blir det längre nästa år?
Bra fråga... Vi har inte planerat så långt (!) ännu... Vi är lite sugna på öststaterna, vi får se hur utbyggnationen för Superchargers går :)
Användarvisningsbild
Bjorn
Teslaägare
Referralkod: ts.la/bjrn381

Inlägg av Bjorn »

1000 mil, inte illa. Bra och inspirerande artikel.

Vi kom bara till Danmark. Samma erfarenhet på en punkt dock Bilen fick vänta på oss. Bara laddat SuperCharger. Struntade tex. i Legolands laddning över dagen för jag orkade inte kolla om de var lediga. Det kändes bättre att vänta till SuC i Middelfart. Ingen räckviddsångest än. Inte ens behövt anpassa fart. Känner mig onekligen lite feg jämfört med er.
Model S LR -19
Model S 85D - 15 såld
Användarvisningsbild
leiflodde
Teslaägare

Inlägg av leiflodde »

Blir Kroatien nästa år och hoppas på någon Tesla station lite längre ner så behöver man inte bry sig.
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare

Inlägg av Martinen »

Vi körde en sväng till England. Blir bara strax över 400 mil, men det får räcka för i år. Kör så mycket i tjänsten så det va skönt att kunna pausa i bildandet också.
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

Den här artikeln blev jag att på däremot. Folk som kör i stan och får 15 mil på en laddning och sen blir de förvånade när de bara kommer 10 mil på motorväg. Suck
http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_m ... 925146.ece
Användarvisningsbild
Daoops

Inlägg av Daoops »

Det är väl den där Eddie Pröckl eller vad han heter på deras redaktion som tjatat sig till att det måste vara lite negativ touch på nån artikel om dom handlar om batterier. Eddie har lite svårt för förändringar.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

apkungen skrev:
Den här artikeln blev jag att på däremot. Folk som kör i stan och får 15 mil på en laddning och sen blir de förvånade när de bara kommer 10 mil på motorväg. Suck
Ptjae. Samtidigt är det väl kanske inte jättekonstigt, om man inte är expert och läst in sig totalt. Man har kört sin elbil ett tag och märker att det går att få ur 15 mil ur den. Är man van vid fossilbilar så är man också van vid att bilar normalt drar mer i stadstrafik och mindre på lands- och motorväg. Tänker man inte efter ordentligt eller läser på så inser man kanske inte att det inte gäller för elbilar. Någonstans måste man ju ändå prova sig fram den första resan, även om det kanske var lite klantigt av dem att inte kolla upp alternativen i förväg och ha en ordentlig backupplan.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare

Inlägg av jpetters »

Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

danni skrev:
apkungen skrev:
Ptjae. Samtidigt är det väl kanske inte jättekonstigt, om man inte är expert och läst in sig totalt. Man har kört sin elbil ett tag och märker att det går att få ur 15 mil ur den. Är man van vid fossilbilar så är man också van vid att bilar normalt drar mer i stadstrafik och mindre på lands- och motorväg. Tänker man inte efter ordentligt eller läser på så inser man kanske inte att det inte gäller för elbilar. Någonstans måste mai n ju ändå prova sig fram den första resan, även om det kanske var lite klantigt av dem att inte kolla upp alternativen i förväg och ha en ordentlig backupplan.
Om man köper en bil med helt ny teknikför 300kkr så borde man ha bättre koll tycker jag iaf...
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare

Inlägg av Martinen »

apkungen skrev:
danni skrev:
apkungen skrev:
Ptjae. Samtidigt är det väl kanske inte jättekonstigt, om man inte är expert och läst in sig totalt. Man har kört sin elbil ett tag och märker att det går att få ur 15 mil ur den. Är man van vid fossilbilar så är man också van vid att bilar normalt drar mer i stadstrafik och mindre på lands- och motorväg. Tänker man inte efter ordentligt eller läser på så inser man kanske inte att det inte gäller för elbilar. Någonstans måste mai n ju ändå prova sig fram den första resan, även om det kanske var lite klantigt av dem att inte kolla upp alternativen i förväg och ha en ordentlig backupplan.
Om man köper en bil med helt ny teknikför 300kkr så borde man ha bättre koll tycker jag iaf...
De flesta köper bilen för att köra med och inget annat. Känns rimligt att man inte har koll på bilen i början. Dom hade väl bara haft den ett par månader innan semestern, och har man då. Inte kört nån långa sträckor med den så är det inte lätt att veta.
Tycker ändå dom är ganska positiva. Nu har dom ju lärt sig detta.
Har dålig koll på denna bilen, men dom borde väl kunnat köra hela sträckan om dom kört lite långsammare. Eller?
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Inlägg av TiborBlomhall »

Jag fattar inte uppståndelsen. De åkte, stannade och laddade och sen åkte vidare. Vad är problemet?
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Håller med, inga problem egentligen. De blev inte stående utan hittade en laddare och lyckades ta sig fram. Nu har de dessutom lärt sig och klarar resan utan problem.
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare

Inlägg av Martinen »

Nej dom skriver ju det sen. Nu vet dom att dom måste ladda och var dom ska ladda.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

Jag kan i och för sig förstå att den upplevelsen är obehaglig om man inte förberett sig på den. Sen är det väl lite klantigt att inte göra det, förstås.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare

Inlägg av Martinen »

Kan väl kalla det förr ett enkelt nybörjarfel. Man är sig efterhand.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Inlägg av TiborBlomhall »

"Vi skulle åka med bensinbilen, men fick PANIK! Bränslelampan tändes och vi var tvungna att stanna och tanka."
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare

Inlägg av Martinen »

För ett jag sen såg jag nån komma gående på en motorväg med en dunk.
Kan fortfarande inte fatta att folk får soppatorsk.
Finns ju bensinstationer överallt.
Kommer ihåg förr så hade mina föräldrar alltid en extra dunk med. Känns ju väldigt meningslöst. Bättre att tanka innan det är slut.
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Inlägg av Franz »

Martinen skrev:
Kommer ihåg förr så hade mina föräldrar alltid en extra dunk med. Känns ju väldigt meningslöst. Bättre att tanka innan det är slut.
När jag körde omkring i min gamla dieseltraktor (Audi A6) förr i tiden (till och med med maj 2015) upplevde jag det där med räckviddsångest ett antal gånger. Jag kör ofta ner längs Halland och avslutar med att ta mig över Hallandsåsen. Det är ju 110 km/h följt av 120 km/h på den vägen. Med lite liberaltolkning av dessa hastigheter så hann ju den prognostiserade räckvidden alltid ändras ganska mycket under färden. Eftersom jag är lite för snål så tar det emot att tanka på mackarna längs motorvägen eftersom det är märkbart dyrare där och eftersom det fanns en billig mack när man kom fram. Då och då hände det att det blev lite panik högst upp på Hallandsåsen när i stort sett hela marginalen försvunnit. Då blev det att ställa in farthållaren på 80 km/h och sedan rulla nerför åsen i södergående riktning och sedan anlända till macken i Ängelholm med 10 km kvar...
Givetvis är det också dyrare på macken där jag bor. De billiga mackarna ligger några km åt fel håll så det gäller att tanka på dem när man passerar dem så att säga ;).
Driver sajten Car.info
joel80
elbilist

Inlägg av joel80 »

Med 10km kvar har jag kört nästan 4 mil i min V70.. Efter det stått "20km till tom tank" kommer det upp "--- till tom tank". Då har man ju reserven kvar.
:)
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
Jorma
Teslaägare

Inlägg av Jorma »

Martinen skrev:

Jag snålade en gång för 30 år sedan i Mo i Rana i Norge. Det var bensinkrig i Sverige så soppan var flera kronor dyrare i Norge. Från Mo i Rana var det då ca. 4 mil till gränsen och
på min karta var det flera byar utsatt på den svenska sidan, så tanken var att tanka i en av dom. Men byarna var inte byar det var gårdar och det gick mil efter mil med reservlampan lysande. Inte en bil längs vägen heller och några mil innan Hemavan var det ett vägarbete, där fick jag stopp. Vägarbetarna hade reservdunkar i sina bilar och jag fick köpt påfyllning, nämsta tapp var i Hemavan 10 mil från Mo i Rana. Lite tur får man ha ibland :oops:
Skriv svar