Sida 2 av 3

Re: Kommer det billigare Tesla 3 snart?

Postat: 25 maj 2020 10:37
av zyax
Kommer det en billigare M3 snart?
Kommer det en billigare Model 3 snart?
Kommer det en billigare trea snart?
Kommer det en billigare 3:a snart?
Kommer det en billigare Tesla Model 3 snart?
Kommer det en billigare Tesla M3 snart?
Kommer det en billigare TM3 snart?

Kommer det en billigare Tesla 3 snart?
Kommer det en billigare T3 snart?

Re: Kommer det billigare Tesla 3 snart?

Postat: 25 maj 2020 11:21
av Svenssons
zyax skrev:
Kommer det en billigare M3 snart?
Kommer det en billigare Model 3 snart?
Kommer det en billigare trea snart?
Kommer det en billigare 3:a snart?
Kommer det en billigare Tesla Model 3 snart?
Kommer det en billigare Tesla M3 snart?
Kommer det en billigare TM3 snart?

Kommer det en billigare Tesla 3 snart?
Kommer det en billigare T3 snart?
3 kommer nog alltid att skippa det korrekta modellnamnet. Tror inte 3 kommer ändra sig. Det är i alla fall lättare att skriva 3 istället för Zalman3... Kanske borde jag istället skriva Användare 3 eller A3?

Re: Kommer det billigare Tesla 3 snart?

Postat: 25 maj 2020 12:52
av vigge50
Zalman3 skrev:
Fler som spekulerar i billigare Teslor.


Intressant är att Tesla nu är världens största elbilstillverkare, med över 1 miljon elbilar sålda.

Det finns en tumregel att för varje gång man fördubblar tillverkningsvolymen, då sjunker styckpriset med 25%.

Om Tesla säljer ca 500.000 elbilar i år och en konkurrent säljer 250.000 elbilar i år.

Om då Tesla har 20% vinst på sina bilar, då kanske konkurrenten som bara säljer 250.000 elbilar gör en förlust på 5%.
Om Tesla vill lägga 10 miljarder i utveckling på ett år så blir det 20 000 per bil när de säljer en halv miljon bilar, för Volkswagen blir det 1 000 kr per bil. Administrationskostnader, personal mm ökar inte heller proportionellt med tillverkning. Vad jag vet så fanns det över 9 miljoner kunder förra året som gick och köpte en fossilbil från Volkswagen. Sånt, efterfrågan är inte helt död på fossilbilar och jag tror de fortfarande gör vinst på dessa. De har stor omställning framför sig som kostar pengar men de har också fortfarande en vinst Tesla bara kan drömma om för tillfället.

Re: Kommer det billigare Tesla 3 snart?

Postat: 25 maj 2020 14:22
av Zalman3
Om Tesla vill lägga 10 miljarder i utveckling på ett år så blir det 20 000 per bil när de säljer en halv miljon bilar, för Volkswagen blir det 1 000 kr per bil.
Administrationskostnader, personal mm ökar inte heller proportionellt med tillverkning. Vad jag vet så fanns det över 9 miljoner kunder förra
året som gick och köpte en fossilbil från Volkswagen. Sånt, efterfrågan är inte helt död på fossilbilar och jag tror de fortfarande gör vinst på dessa.
De har stor omställning framför sig som kostar pengar men de har också fortfarande en vinst Tesla bara kan drömma om för tillfället.

Visst finns det för och nackdelar med att vara stor.

Grejen är att så länge fossilbilstillverkarna inte satsar 100% på att ställa om till elbilar, så har de problem.

För har hört att Ford/GM/FCA har följande utgifter:
Aktieutdelning 30-40 miljarder kr per år.
Reklam 30-40 miljarder kr per år.
FCA ska betala ca 20 miljarder till Tesla för utsläppsrätter.

Alla dessa miljarder betalar inte Tesla.
Dessutom betalar många fossilbilstillverkare stora summor i ränta på sina lån.

ford lån.jpg
Ford har blivit nedgraderad till junk bonds.
Därför har låneräntan höjts rejält.
Ford’s debt has been downgraded to junk status and it is paying significantly higher yields on that new debt, between 8.50% and 9.625%.
https://www.cnbc.com/2020/05/11/coronav ... ilout.html

Ford har lån på mer än 170 miljarder dollar och en ränta som överstiger 8,5%, då blir ränte kostnaderna skyhöga.

Ford förlorar miljarder under Q2 2020.
Ford Forecasts $5 Billion Q2 Operating Loss
https://www.roadandtrack.com/new-cars/a ... ronavirus/


Volkswagen är väl lite bättre till med de har också höga lån på mer än 222 miljarder dollar.
Volkswagen is losing up to $3.6 billion a week.
https://www.caradvice.com.au/839959/vol ... lion-week/

Volkswagen vet att de måste ställa om till elbilar men sitter på en massa fossilbilsfabriker som antingen måste byggas om eller läggas ner.
De vet också att de har ett återförsäljarnät som inte vill sälja elbilar.
Därför har det nu gjort så att kunden beställer sin elbil på nätet och återförsäljaren blir bara ett utlämningsställe.

Volkswagen är duktiga på att bocka plåt, men inte så duktiga på mjukvara.
Electronics Make Up 40 Percent Of A Car's Sticker Price.
Deloitte projects that by 2030, electronics will make up 45% percent of new car prices.
https://www.hotcars.com/electronics-40- ... ker-price/

Parallellerna med Nokia/Apple känns igen.
Nokia hade spagettikod som inte fungerade alls, apparna hade ingen kompatibilitet, appen fungerade till EN mobil.
Körde man 2 appar i samma Nokia så blev den väldigt seg och instabil.

Dessutom vill de bästa programmerarna jobba hos Tesla.
Volkswagen har svårt att få tag på kompetent folk.


EDIT:
Trots att VW betalat mer än 300 miljarder kr i dieselgate, så fortsätter bekymren.
Volkswagen har förlorat ett viktigt rättsfall i Tyskland. Det kan innebära att bilägare som har en bil som omfattas av dieselfusket har rätt till ersättning.

Detta är ett hårt slag mot VW-koncernen på hemmamarknaden och rättsfallet kommer ligga till grund för ytterligare 60 000 stämningar i lägre instanser.
Domen i Tysklands högsta domstol innebär att en bilägare kan lämna tillbaka sin bil och få skadestånd, rapporterar tyska medier.
https://www.vibilagare.se/nyheter/dom-i ... l-bilagare

Re: Kommer det billigare Tesla 3 snart?

Postat: 25 maj 2020 15:37
av Zalman3
Tesla files to sell new Model 3 with cheaper lithium iron phosphate batteries.
Tesla has filed with the Chinese government for approval to sell a new version of the Model 3 with cheaper lithium iron phosphate (LFP) batteries.
https://electrek.co/2020/05/25/tesla-mo ... batteries/

Tesla sänker alltså priserna för Tesla 3 i kina.
Frågan är om de kommer använda lithium iron phosphate även på andra marknader, så att priserna sänks även där.

Re: Kommer det billigare Tesla 3 snart?

Postat: 25 maj 2020 21:17
av Zalman3
I slutet av april hade Tesla redan sänkt priset för Model 3 så att det gick under den övre gränsen för statliga subventioner för elbilar . En ytterligare prisminskning på 17 procent till motsvarande 28 000 euro skulle vara möjlig om Tesla installerade de billigare LFP-batterierna från den kinesiska batteritillverkaren CATL från sommaren . Två börsmäklare intervjuade av D1EV sa att Tesla sedan kunde sälja Model 3 med en konstant marginal långt under de tidigare priserna.

https://www.elektroauto-news.net/2020/m ... n-aussicht


Tydligen har Tesla stora marginaler och skulle lätt kunna sänka priset till 28.000 euro med LFP batterier i kina.

Re: Kommer det billigare Tesla 3 snart?

Postat: 26 maj 2020 07:18
av Pontus
Är 28.000 inkl transport, tull och moms? Annars kan man väl lägga till 5%, 5% sedan 25%. Så typ 39 tusen, fortfarande billigt men inte så mycket.

Re: Kommer det billigare Tesla 3 snart?

Postat: 26 maj 2020 08:40
av Zalman3
Pontus skrev:
Är 28.000 inkl transport, tull och moms? Annars kan man väl lägga till 5%, 5% sedan 25%. Så typ 39 tusen, fortfarande billigt men inte så mycket.
Att Tesla kommer sälja bilar med LFP batterier i Asien är ju klart.

Frågan är om de även kommer att skeppas till Europa?
En M3 SR+ för under 400.000kr vore intressant!

Men då måste kinafabriken ha kapacitet över, vilket kanske inte händer i närtid.

Re: Kommer det billigare Tesla 3 snart?

Postat: 26 maj 2020 08:46
av Fusag
Som jag förstått det kommer model 3 för kinesiska marknaden med LFP batterier inte ha samma räckvidd som de bilarna vi ser idag, resonemanget ska i så fall vara att det är acceptabelt på den kinesiska marknaden men inte övriga marknader.

Re: Kommer det billigare Tesla 3 snart?

Postat: 26 maj 2020 09:00
av Zalman3
Fusag skrev:
Som jag förstått det kommer model 3 för kinesiska marknaden med LFP batterier inte ha samma räckvidd som de bilarna vi ser idag, resonemanget ska i så fall vara att det är acceptabelt på den kinesiska marknaden men inte övriga marknader.
LPF har sämre densitet.
Så ett 55kWh LPF kanske tar samma plats som ett 75kWh batteri.

Men varför ska batterilådan vara delvis tom?
Är ju inte till någon nytta för kunden.

Re: Kommer det billigare Tesla 3 snart?

Postat: 26 maj 2020 09:07
av Fusag
Zalman3 skrev:
Fusag skrev:
Som jag förstått det kommer model 3 för kinesiska marknaden med LFP batterier inte ha samma räckvidd som de bilarna vi ser idag, resonemanget ska i så fall vara att det är acceptabelt på den kinesiska marknaden men inte övriga marknader.
LPF har sämre densitet.
Så ett 55kWh LPF kanske tar samma plats som ett 75kWh batteri.

Men varför ska batterilådan vara delvis tom?
Är ju inte till någon nytta för kunden.
Nu gissar vi allihopa, men känns lite som du svarar på din egen fråga. Det finns andra saker att ta hänsyn till än nytta för kunden, nytta för företaget tillexempel. I det här fallet i form av minskade kostnader. Precis som SR+ har mindre batteri än LR, det är inte heller till någon nytta för kunden och 75kwh får ju uppenbarligen plats. :)

Men jag har ingen tillförlitligare källa än någon annan. Vi kan mycket väl få batteritekniken till Europa, men tror inte bilar från den kinesiska fabriken kommer till Europa.

Re: Kommer det billigare Tesla 3 snart?

Postat: 26 maj 2020 09:17
av Credde
Varför skulle det komma en billigare Tesla Model 3 snart? Har man överkapacitet i fabrikerna kan jag tänka mig, att man från Tesla's sida gör övervägandet; men om man säljer allt man kan producera är det ingen grund till att gå ut och sälja nånting billigare. Det enda skulle vara om, man har ännu bättre marginal per såld bil.

Re: Kommer det billigare Tesla 3 snart?

Postat: 26 maj 2020 09:33
av Zalman3
Credde skrev:
Varför skulle det komma en billigare Tesla Model 3 snart? Har man överkapacitet i fabrikerna kan jag tänka mig, att man från Tesla's sida gör övervägandet; men om man säljer allt man kan producera är det ingen grund till att gå ut och sälja nånting billigare. Det enda skulle vara om, man har ännu bättre marginal per såld bil.
Visst, säljer man allt man kan producera till dagens priser, finns inte anledning att sänka priset.

Men slår man i taket så att man har produktionskapacitet över, har man ju plan B.
Antingen börja sälja billiga instegsmodeller från Kina.

Eller kommer Tesla Y byggda i Tyskland ha snikmodeller
med LPF batterier som prismässigt konkurrerar med Skoda Enyaq?

För samma pengar väljer jag en Tesla Y över en Skoda Enyaq alla dagar i veckan!

Vissa hävdar ju att Skoda Enyaq 50 kommer att kosta från 35.000 euro.
https://ev-database.org/car/1187/Skoda-Enyaq-iV-50

Re: Kommer det billigare Tesla 3 snart?

Postat: 26 maj 2020 11:11
av [JM]
Så länge det inte finns några direkta konkurrenter mot Model 3 och Teslas fabriker är fullbelagda så finns det ju ingen anledning för dom att sänka priset.
Det rimliga svaret på frågan om det kommer billigare Model 3 snart är alltså beroende på hur snabbt konkurrenterna klämmer ur sig nya modeller samt köpkraften på marknaden.

Ser vi några direkta konkurrenter i stora volymer i närtid? Nja tveksamt.
Ser vi fallande intresse för teslas bilar så att fabrikerna står utan jobb? Snarare tvärs om. Tesla bygger ut kapaciteten i ett rasande tempo. Dvs väldigt osannolikt.

Dvs för att tesla ska sänka priset på Model 3 så ska vi multiplicera "tveksamt" med "väldigt osannolikt" = not going to happen....

Sen kan ju Elon i all välmening sänka priset hux flux bara för att..... Den mannens beslut är ju inte helt okontroversiella..

Re: Kommer det billigare Tesla 3 snart?

Postat: 26 maj 2020 11:32
av Zalman3
[JM] skrev:
Så länge det inte finns några direkta konkurrenter mot Model 3 och Teslas fabriker är fullbelagda så finns det ju ingen anledning för dom att sänka priset.
Det rimliga svaret på frågan om det kommer billigare Model 3 snart är alltså beroende på hur snabbt konkurrenterna klämmer ur sig nya modeller samt köpkraften på marknaden.

Ser vi några direkta konkurrenter i stora volymer i närtid? Nja tveksamt.
Ser vi fallande intresse för teslas bilar så att fabrikerna står utan jobb? Snarare tvärs om. Tesla bygger ut kapaciteten i ett rasande tempo. Dvs väldigt osannolikt.

Dvs för att tesla ska sänka priset på Model 3 så ska vi multiplicera "tveksamt" med "väldigt osannolikt" = not going to happen....

Sen kan ju Elon i all välmening sänka priset hux flux bara för att..... Den mannens beslut är ju inte helt okontroversiella..


Vill Elon sänka priset, så gör han det.
I dagarna sänkte Tesla priset på elbilarna Model S och Model X. För vissa av värstingvarianterna var prissänkningen riktigt rejäl rejält – med nästan en halv miljon kronor.

Model X 100D och Model X P100D heter numera Model X Long Range respektive Model X Ludicrous Performance. Det är också här den största förändringen i priset har gjorts. Där den förstnämnda sänkts från 1 210 180kr till 1 004 000kr. Men störst prissänkningen är performance-varianten från 1 651 780kr ner till 1 086 000kr.
https://alltomelbil.se/teslas-prissankn ... billigare/

Och skulle VW mot förmodan konkurrera ut M3 och MY, med ID3, ID4 och Skoda EnyaQ,
så sänker Elon priset.

Men huvudspåret är väl att VW inte får upp volymerna rejält och är därmed inte något större hot mot Tesla.


EDIT:
VW har ju tillverkat ID3 sedan 4 november 2019, men ännu inte lyckats få ut en endaste bil till slutkund.
Produktion hell? Eller snarare Software hell!

Re: Kommer det billigare Tesla 3 snart?

Postat: 26 maj 2020 11:37
av Bjelke
Det enda jag ser som sannolikt vore för Tesla att ta fram en ny modell i ett mindre och billigare
format, men det är ju riskabelt eftersom det inte ligger i deras linje (på vår marknad). Elon har
ju sagt att dom aldrig skulle göra långsamma bilar osv... typ.
Men en model 3- eller liknande tror jag inte på...

Re: Kommer det billigare Tesla 3 snart?

Postat: 26 maj 2020 15:34
av Zalman3
Förutom billigare batterier, så delar ju M3 och MY till ca 75% samma komponenter.
Och med allt större tillverkningsvolymer både i kina och USA, så sjunker styck kostnaden.
Kan tänka mig att om ca 1 år så ligger man på volymer för M3 och MY på 3-4ggr 2019 års nivå.

Detta ger utrymme för prissänkningar.

Re: Kommer det billigare Tesla 3 snart?

Postat: 26 maj 2020 15:40
av taliz
Snarare utrymme för högre marginaler.
Men vem vet, kanske kommer en Standard Range utan plus med sämre prestanda och lägre pris.

Re: Kommer det billigare Tesla 3 snart?

Postat: 27 maj 2020 09:16
av job
taliz skrev:
Snarare utrymme för högre marginaler.
Men vem vet, kanske kommer en Standard Range utan plus med sämre prestanda och lägre pris.
Tja, om de går att sälja med bättre marginal än nuvarande modeller så kommer vi nog att få se dem. Eller om man får ledig tillverkningskapacitet...

Re: Kommer det billigare Tesla 3 snart?

Postat: 28 maj 2020 11:44
av Quadrillion
Tesla verkar ha kapat Model 3 med $2000 rakt av i USA. Svenska priserna är oförändrade. Kanske kommer att sänkas motsvarande här också snart?

Re: Kommer det billigare Tesla 3 snart?

Postat: 28 maj 2020 13:21
av SwedenEvGuru
Quadrillion skrev:
Tesla verkar ha kapat Model 3 med $2000 rakt av i USA. Svenska priserna är oförändrade. Kanske kommer att sänkas motsvarande här också snart?
Usa priserna är Nettopriser utan Vat+Tull = 35% på Svenska priserna.

Så 2000 Usd Netto är 2700 Usd inklusive dessa kostnader.

Re: Kommer det billigare Tesla 3 snart?

Postat: 28 maj 2020 14:20
av Osssen
Tror ni dem kommer sänka priserna här också? Kanske slår till då.

Re: Kommer det billigare Tesla 3 snart?

Postat: 28 maj 2020 22:43
av pubbe
Om det nu skulle hända så handlar det om max 15k på en bil som kostar 500k och uppåt... Pengar är förstås pengar men vill du ha bilen så köp den och njut!

Re: Kommer det billigare Tesla 3 snart?

Postat: 28 maj 2020 22:54
av taliz
Priserna har ju höjts 2ggr på SR+ och en(?) gång på LR.
Dom rörde dom inte nu, men däremot S(och X?).
Antagligen för att de har lagerbilar av dom i EU.
Men 3orna säljer snabbt slut och det lär inte skeppas så stora mängder i närtid, dvs ingen anledning att sänka priserna här nu.

Re: Kommer det billigare Tesla 3 snart?

Postat: 15 jun 2020 08:33
av Zalman3
Kommer Tesla skeppa bilar från Kina till Europa?
Tydligen är tillverkningskostnaden väldigt låg i Kina.
Så de skulle kunna sänka priset rejält om de vill.

Tesla’s Model 3 Profit Margin is 35%, and It Can Double.

The company specialized in market analysis Xingye Securities, has published a report in which it puts on the table the enormous success that Tesla has had in opening a factory in China. They are achieving a profit margin per unit sold without comparison in the market.

According to the report, for the Model 3 Long Range, Tesla would be achieving a 32% profit per unit manufactured. A figure that grows to no less than 35% in the case of the Standard Range Plus. Something that indicates that curiously, the cheapest version, is being more profitable.

These are data that endorse Tesla’s commitment to the Chinese market. Occurring at a time when car sales were suffering their first drop in decades, including electric car registrations. Something that did not discourage the North American manufacturer who managed to get the plant up and running in record time. Now we know the reason for this rush.

But undoubtedly, the most exciting part of the report is related to the potential yet to be exploited. For analysts, with an increase in components made in China, such as batteries that will begin to receive from the CATL and LG Chem plants located in the Asian giant. Tesla could still further increase its profit margin per unit, at least to double.

This will undoubtedly lead to a reduction in Model 3 prices in this market. This will allow Elon Musk’s to be more competitive while maintaining profit margins per unit sold that are the envy of the sector.

Tesla begins paperwork to produce Model 3 in China using LiFePO4 batteries. In addition to reducing costs due to the drop in battery prices, Tesla also benefits from the booming economy of scale of its models. This allows it to continue lowering the costs of other components in a trend that it is only picking up speed thanks to work on projects such as the German Gigafactory. Once again allowing Tesla to take a huge leap forward, with the subsequent impact on profit margins.
https://thenextavenue.com/2020/06/10/te ... an-double/