Sida 2 av 10
Re: Stora skärmen svart efter ca 10.000mil på Model S och X
Postat: 30 maj 2020 14:16
av e5m1r
Fast är det verkligen så
Tappar syftet att skydda information om den decrypteras av MCU ?
Skulle kunna iofs vara flerstegs verifiering
Rätt EMMC med rätt MCU med rätt bil = decrypteras ?
Re: Stora skärmen svart efter ca 10.000mil på Model S och X
Postat: 30 maj 2020 18:22
av lator
Jag tar och gissar lite som alla andra...
Vid byte av eMMC behöver man bara kopiera en liten del av datan på minnet.
Den kryptering som Tesla nu inför gäller bara på nyare MCU
Den personliga informationen som tidigare har "läckt ut" efter att anställda har sålt utbytta MCU ligger på en partition som Tesla INTE krypterar...
Man kan alltså även fortsättningsvis åtgärda MCU1 utan att anlita Tesla.

Personlig info kommer fortfarande att kunna "läcka"...
Tesla kommer även fortsättningsvis att strunta i att gamla kunder får en obrukbar bil p.g.a. en "felkonstruktion".
Sanning eller "fake news"??? Who knows...

Re: Stora skärmen svart efter ca 10.000mil på Model S och X
Postat: 30 maj 2020 19:17
av Bysaga
Har precis uppgraderat, och plockat ur mcu. Skickar till Holland på måndag, så får vi se hur det går.
Re: Stora skärmen svart efter ca 10.000mil på Model S och X
Postat: 30 maj 2020 20:28
av Bjelke
Håller tummarna

Re: Stora skärmen svart efter ca 10.000mil på Model S och X
Postat: 30 maj 2020 20:32
av Sture Bodare
Mitt byte kostade 750 kronor i självrisk och gick på en vecka i april.
P85 2015 6.000mil, försäkring i Folksam.
Re: Stora skärmen svart efter ca 10.000mil på Model S och X
Postat: 30 maj 2020 20:53
av e5m1r
Sture Bodare skrev:Mitt byte kostade 750 kronor i självrisk och gick på en vecka i april.
P85 2015 6.000mil, försäkring i Folksam.
6000mil körde vi första året med bilen typ

Re: Stora skärmen svart efter ca 10.000mil på Model S och X
Postat: 30 maj 2020 20:59
av Folke
Nu vet jag inte alls hur hårt Tesla har valt att kryptera sin data men det borde vara liknande dare(data att rest encryption).
Det innebär att datat är ganska hårt knutut till där det ligger hårdvarumässigt såvida man inte har lite nycklar.
Gällande emmc osv så handlar det om att flash disk finns i olika varianter. Det finns de som klarar 1 write per Day(wpd) per cell eller de som klarar tex 10 wpd. Och andra alternativ.
Man har historiskt sett skrivit (vad man nu i efterhand har insett) lite för mycket data per cell och mil. Ja, indirekt blir det ju kopplat till mil då det är ett mönster i det över 10000 mil eller vad det är.
Att trolla undan hur många wpd en disk klarar eller liknande går inte, och man har nog inte insett hur mycket data de skulle generera när man gjorde detta på de äldre bilarna vilket nu är korrigerat.
Jag jobbar inom IT och säljer lagring, det är en vetenskap att sia om sina framtida behov. Men kanske också därför Tesla borde ha lite Good Will och bara byta diskarna, vilket givetvis går även att de säger att det inte gör det.
Dessutom borde de köpa diskarna av någon som leverar ngn form av garanti i bakkant är den frågan utredd för dom men de har nog dragit ner inköpen så mkt de kan så de är utan garanti..
Re: Stora skärmen svart efter ca 10.000mil på Model S och X
Postat: 30 maj 2020 21:48
av Fredrik j
Låter det inte lite märkligt med tanke på att bilarna, med befintlig hårdvara förväntas bli autonoma och snurra runt med betalande passagerare på nätterna i 160000 mil? Antar det självkörande beteendet skapar behov för en hel del lagring?
Re: Stora skärmen svart efter ca 10.000mil på Model S och X
Postat: 31 maj 2020 09:00
av pubbe
När tesla byter mcu, sätter dom in samma igen då eller är den nya bättre?
Re: Stora skärmen svart efter ca 10.000mil på Model S och X
Postat: 31 maj 2020 10:43
av evilirish
Likadan..
Re: Stora skärmen svart efter ca 10.000mil på Model S och X
Postat: 31 maj 2020 11:25
av pubbe
Ok tack, fick min utbytt på garantin precis, hade hoppats på att dom skaffat något bättre, känns sjukt att ha en tickande bomb där.
Re: Stora skärmen svart efter ca 10.000mil på Model S och X
Postat: 31 maj 2020 11:44
av Jojo
Hos mig hade garantin gått ut, så jag var inte beroende på Tesla och deras villkor längre. Bytte skedde just i tid, skärmen hade inte hunnit bli svart än, men den var segt som attans. Jag anlitade tredje parts verkstad och slapp Teslas oförskämt höga prislapp, väntetiden samt att jag fick ett bättre alternativ på monterad. Nu är det frid och fröjd igen

.
Re: Stora skärmen svart efter ca 10.000mil på Model S och X
Postat: 31 maj 2020 12:48
av Henkens
lator skrev:Jag tar och gissar lite som alla andra...
Vid byte av eMMC behöver man bara kopiera en liten del av datan på minnet.
Den kryptering som Tesla nu inför gäller bara på nyare MCU
Den personliga informationen som tidigare har "läckt ut" efter att anställda har sålt utbytta MCU ligger på en partition som Tesla INTE krypterar...
Man kan alltså även fortsättningsvis åtgärda MCU1 utan att anlita Tesla.

Personlig info kommer fortfarande att kunna "läcka"...
Tesla kommer även fortsättningsvis att strunta i att gamla kunder får en obrukbar bil p.g.a. en "felkonstruktion".
Sanning eller "fake news"??? Who knows...

Det gäller bara MCU2 som tydligen är krypterad.
Re: Stora skärmen svart efter ca 10.000mil på Model S och X
Postat: 31 maj 2020 14:15
av Oppfinnarn
Sture Bodare skrev:Mitt byte kostade 750 kronor i självrisk och gick på en vecka i april.
P85 2015 6.000mil, försäkring i Folksam.
en vecka! .... Och min pajade för två veckor sedan, och de har ännu ingen info när en ny MCU är på väg ...

Re: Stora skärmen svart efter ca 10.000mil på Model S och X
Postat: 12 jun 2020 19:39
av Bysaga
Mcu varit till Holland och tillbaka. Lokala bilmeken skötte ur- och imontering. Funkar fint. Skönt att slippa teslaverkstadens dyra byte.
Re: Stora skärmen svart efter ca 10.000mil på Model S och X
Postat: 12 jun 2020 20:05
av Bjelke
Bysaga skrev:Mcu varit till Holland och tillbaka. Lokala bilmeken skötte ur- och imontering. Funkar fint. Skönt att slippa teslaverkstadens dyra byte.
Gick ganska snabbt också

mindre än två veckor totalt

Re: Stora skärmen svart efter ca 10.000mil på Model S och X
Postat: 12 jun 2020 20:38
av Daven
Bysaga skrev:Mcu varit till Holland och tillbaka. Lokala bilmeken skötte ur- och imontering. Funkar fint. Skönt att slippa teslaverkstadens dyra byte.
Får man fråga vad det kostade ? Samt vilken va firman i Holland var?
Re: Stora skärmen svart efter ca 10.000mil på Model S och X
Postat: 12 jun 2020 20:57
av Bysaga
Skickade med UPS, det var det som tog längst tid, holländaren gjorde det på en dag.
Firman heter: All Systems Go.
Frakt 1100-1200 kronor.
Mcu-fix 350 euro.
Re: Stora skärmen svart efter ca 10.000mil på Model S och X
Postat: 12 jun 2020 21:10
av Sture Bodare
Maskinförsäkringen tog min reparation, kostade mig 750 kronor. Jag har Folksam som försäkring.
Re: Stora skärmen svart efter ca 10.000mil på Model S och X
Postat: 13 jun 2020 07:21
av Daven
Bysaga skrev:Skickade med UPS, det var det som tog längst tid, holländaren gjorde det på en dag.
Firman heter: All Systems Go.
Frakt 1100-1200 kronor.
Mcu-fix 350 euro.
Känns överkomligt när det blir en parmanent fix också, och inte som teslas. Fick företaget över all information till det nya eMMCet ?
Re: Stora skärmen svart efter ca 10.000mil på Model S och X
Postat: 13 jun 2020 08:04
av Henkens
Bysaga skrev:Skickade med UPS, det var det som tog längst tid, holländaren gjorde det på en dag.
Firman heter: All Systems Go.
Frakt 1100-1200 kronor.
Mcu-fix 350 euro.
Fick du koden till servicemode också?
Re: Stora skärmen svart efter ca 10.000mil på Model S och X
Postat: 13 jun 2020 08:10
av Bysaga
Allt ska vara överfört, har fått en länk där uppgifterna är sparade också, som extra säkerhet.
Re: Stora skärmen svart efter ca 10.000mil på Model S och X
Postat: 25 jun 2020 19:18
av frippe
JustGo skrev:Efter ca 10.000 mil blir stora skärmen svart och går inte att väcka. Gäller Model S och X tillverkade för feb 2018.
Hände mig för ca 3v sedan enl. Tesla så kan det ha varit en uppgradering som gick fel. DE beskrev vad jag skiulle göra:
1. Koppla loss "Stora batteriet"
2. Koppla loss 12V batteriet
3. Vänta ett tag
4. Anslut igen i omvänd ordning
5. Koppla till en "Booster" till 12V batteriet.
Fick göra ovanstående moment 2 ggr sedan fungerade det hela igen.
NU har det hänt igen.
Denna gång Googlade jag då det tydligen var helg hos tesla!
Det visar sig att Model S och X tillverkade före feb 2018 efter ca 10.000 mil så blir ett minneschip i EMMC modulen "förbrukat" Det klarar visst ca 7000 laddcykler sedan blir det oanvändbart. 7000 cykler motsvarar normalt ca 10.000 mil (min har gått 10.800mil)
Tesla vill tydligen byta allt dvs skärmen och alla kretskort tillhörande skärmen till ett pris av ca €3000 (30-35 tusen i Sverige gissar jag).
Nu finns det folk (företag) som bara byter ut chippet mot ett nytt (och bättre)
https://www.youtube.com/watch?v=8TRTwDg4QVE
och
https://translate.google.com/translate? ... 5,15700271
Min fråga är finns det någon i Sverige som kan göra denna "uppgradering/reparation"?
/sten
Hur kopplar jag loss ”stora batteriet”?
Är det i frunken framför passagerarplatsen. Om så, hur särar jag på kontakten som sitter där?
Re: Stora skärmen svart efter ca 10.000mil på Model S och X
Postat: 26 jun 2020 10:44
av Bysaga
Finns på Youtube hur man går tillväga. Inte så krångligt enligt han som fixade min.
Re: Stora skärmen svart efter ca 10.000mil på Model S och X
Postat: 26 jun 2020 11:46
av frippe
Hittade ingen video på hur kontakten särades på men löste det med lite kreativt testande.
Dock hjälpte det inte, MCU startade inte om som tänkt utan är fortsatt död.
Prisförslag från tesla, 8960 plus moms och arbete.