Sida 2 av 2
Re: Jämförelse ny och gammal X
Postat: 15 jun 2020 21:37
av fth
ChristerSjo skrev:fth skrev:Nu har jag kört hem med min X, exakt samma hastighet, ungefär samma förhållanden (ett par grader varmare ikväll jämfört med förra veckan), och resultatet förvånar mig rejält.
Tripp med Raven:
AF60749F-7BB4-49C3-89CD-BB2AF0182978.jpeg
Tripp med min 2016 X90 (jag glömde nollställa trip vid avfärd, därför några km kortare, hemresa dock samma):
54307A37-2771-40F7-8EDF-844519301535.jpeg
Om man bara jämför hemresan (ditresan skiljde sig markant mellan tillfällen) så hamnar man på nästan 12% högre förbrukning med Raven än med min.
Kan någon förklara detta? Jag hade väntat mig det omvända förhållandet
Ditvägen med Raven misstänker jag skulle ha dragit betydligt med med min X, jag körde fortare och det ösregnade, ändå hamnade förbrukningen bara på 250Wh/km, men hemresan, efter hastighetsbegränsningen, snustorrt och vindstilla, så spöade min ”gamling” Raven rejält.
Hur kan det komma sig? Jag vet att mina däck (Landsail LS588) är rätt snåla, men kan det göra så stor skillnad mot Michelin-däcken?
/fth
Det går inte att jämföra förbrukning om det är inte är exakt samma förhållande. "Dit" och "Hem" kan ju vara helt andra höjdskillnader den ena nedförsbacke och den andra uppförsbacke t.ex.
Det är alltså exakt samma sträcka, i samma riktning, vid samma tid på dygnet, samma väderlek och väglag, enda skillnad var ett par grader varmare när jag körde med min egen bil.
/fth
Re: Jämförelse ny och gammal X
Postat: 15 jun 2020 21:38
av ChristerSjo
Ok, då är det ju likvärdiga förhållanden.
Re: Jämförelse ny och gammal X
Postat: 15 jun 2020 21:44
av fth
ChristerSjo skrev:Ok, då är det ju likvärdiga förhållanden.
Så lika som jag kan göra det utan att anlita en till förare och köra bredvid mig
Skumt, eller hur? Jag väntade mig som sagt omvänt förhållande.
/fth
Re: Jämförelse ny och gammal X
Postat: 15 jun 2020 21:48
av ChristerSjo
fth skrev:ChristerSjo skrev:Ok, då är det ju likvärdiga förhållanden.
Så lika som jag kan göra det utan att anlita en till förare och köra bredvid mig
Skumt, eller hur? Jag väntade mig som sagt omvänt förhållande.
/fth
Jag har min fru som sitter bredvid mig och skriker högt om jag råkar trycka gasen i botten på en sträcka. När hon är med blir resorna energisnåla.

Re: Jämförelse ny och gammal X
Postat: 15 jun 2020 21:53
av fth
ChristerSjo skrev:fth skrev:ChristerSjo skrev:Ok, då är det ju likvärdiga förhållanden.
Så lika som jag kan göra det utan att anlita en till förare och köra bredvid mig
Skumt, eller hur? Jag väntade mig som sagt omvänt förhållande.
/fth
Jag har min fru som sitter bredvid mig och skriker högt om jag råkar trycka gasen i botten på en sträcka. När hon är med blir resorna energisnåla.

Jag hade bara jycken med mig, han har inga bestämda åsikter om hastighet
Jag körde exakt enl begränsning just för att jämföra.
På vägen upp med Raven regnade det, då var testet redan ”förstört” så då körde jag lite över. Förbrukningen var inte alls så hög då (framgår ovan tror jag), min bil sticker lätt iväg till 275-300Wh/km när man kör 130 med våt vägbana, det kanske är så att Raven presterar mycket bättre i högre hastigheter?
/fth
Re: Jämförelse ny och gammal X
Postat: 16 jun 2020 08:55
av jpetters
Hur var det med ev. skillnad i vindriktning? Som nämndes ovan gör det ganska stor skillnad.
Re: Jämförelse ny och gammal X
Postat: 16 jun 2020 09:02
av fth
jpetters skrev:Hur var det med ev. skillnad i vindriktning? Som nämndes ovan gör det ganska stor skillnad.
I princip vindstilla båda tillfällen, och för att förklara hela skillnaden, dvs typ +10% istf -10%, så skulle det nog ha behövts rejäl skillnad i både vindstyrka och riktning.
/fth
Re: Jämförelse ny och gammal X
Postat: 16 jun 2020 10:36
av [JM]
fth skrev:jpetters skrev:Hur var det med ev. skillnad i vindriktning? Som nämndes ovan gör det ganska stor skillnad.
I princip vindstilla båda tillfällen, och för att förklara hela skillnaden, dvs typ +10% istf -10%, så skulle det nog ha behövts rejäl skillnad i både vindstyrka och riktning.
/fth
3m/s i vind märks knappt dvs i pricip vindstilla. Det är ju typ 10km/h vilket blir 32wh/km i mitt räkneexempel ovan.
Motsvarar ca +-7%
Medelvinden i Sverige varierar mellan typ 3 och 7m/s beroende på plats i landet.
Du körde samma sträcka med några dagar i mellan. Hur stor är sannerligen att du har exakt samma förutsättningar?
Du behöver köra bilarna samtidigt med samma däck för att eliminera så många felkällor som möjligt.
Eller titta på en tillräckligt stor datamängd för att olika körstilar, asfaltsbeläggningar, däcktyper mm skall försvinna som medelvärde.
Många bäckar små....