Sida 2 av 2
Re: Nikola Badger pickup spöar Cybertrucken?
Postat: 01 jul 2020 08:34
av Teslaspolen
Zalman3 skrev:Nu kom priserna gör Nikola Badger.
300 Miles, 60.000 dollar BEV
600 Miles, 80.000 dollar BEV+bränslecell
Jämför Cybertruck:
250 Miles, 39.900 dollar
300 Miles, 49.900 dollar
500 Miles, 69.900 dollar
Screenshot_20200701-063058_Samsung Internet.jpg
Men... Dom har till och med kopierat cyberpunk temat med fonten

Re: Nikola Badger pickup spöar Cybertrucken?
Postat: 01 jul 2020 08:45
av fth
Teslaspolen skrev:Men... Dom har till och med kopierat cyberpunk temat med fonten

Finns det något med det här företaget som känns det minsta seriöst?
Av alla lycksökare i den här branschen måste väl ändå Nikola vara bland dom allra värsta, är det någon här på TCS som seriöst tror att dom någonsin kommer att leverera en färdig produkt?
/fth
Re: Nikola Badger pickup spöar Cybertrucken?
Postat: 01 jul 2020 09:09
av dd88
Hur kan man ens tycka att det är likt loggan för Cybertruck? Cybertruck har ju en logga som ska likna en tag, Badger har en logga som ser ut som en generisk 4x4/snöskoter/atv-logotyp från de senaste 30 åren. Snacka om att desperat försöka hitta saker att klanka ner på.
Re: Nikola Badger pickup spöar Cybertrucken?
Postat: 01 jul 2020 09:28
av Laban
dd88 skrev:Hur kan man ens tycka att det är likt loggan för Cybertruck? Cybertruck har ju en logga som ska likna en tag, Badger har en logga som ser ut som en generisk 4x4/snöskoter/atv-logotyp från de senaste 30 åren. Snacka om att desperat försöka hitta saker att klanka ner på.
Jag ser heller inte några direkta likheter med Cybertruck.
Nåväl, den är alltså tänkt att släppas 2022, kanske. Den ska byggas av en ännu icke bestämd tillverkare, alltså inte Nikola själva. Priserna och specifikationerna kan komma att ändras. Jag är skeptisk måste jag säga.
Nikola har nu alltså tre lastbilar, (one, two, three), en pickup, två olika buggys samt en vattenskoter i deras produktflora. Alla på pappret då.
Re: Nikola Badger pickup spöar Cybertrucken?
Postat: 01 jul 2020 09:36
av Svenssons
Laban skrev:
Nåväl, den är alltså tänkt att släppas 2022, kanske. Den ska byggas av en ännu icke bestämd tillverkare, alltså inte Nikola själva. Priserna och specifikationerna kan komma att ändras. Jag är skeptisk måste jag säga.
Priset har väl redan ändrats. Går man in på sidan och väljer FCHV med startpris på $80k ser man sedan att det är $5k i deposition och startpris på $70k. Tror dock att denna bil likt andra fordon från samma "tillverkare" kommer se dagens ljus som serieproducerade fordon.
Re: Nikola Badger pickup spöar Cybertrucken?
Postat: 01 jul 2020 09:55
av Zalman3
Imponerande att Badger har
15 kW power export outlet
Kommer Cybertruck slå detta?
Re: Nikola Badger pickup spöar Cybertrucken?
Postat: 01 jul 2020 10:05
av Teslaspolen
Zalman3 skrev:Imponerande att Badger har
15 kW power export outlet
Kommer Cybertruck slå detta?
Troligen genom att endast existera, om så med ett enda USB uttag på 10 watt.
Jag blir genuint om än glatt överaskad om Nikola någonsin kommer producera något mer än snack.
Helt seriöst, jag vill inte att dom ska misslyckas men dom har haft en minst sagt märklig offentlig närvaro och marknadsföring sedan de visade upp sig första gången som inte direkt invaggar förtroende.
Re: Nikola Badger pickup spöar Cybertrucken?
Postat: 01 jul 2020 10:10
av fth
Zalman3 skrev:Imponerande att Badger har
15 kW power export outlet
Kommer Cybertruck slå detta?
Att Cybertruck kommer att ha AC ut är ju klart, det framgick ju av eventet.
Effekten begränsas väl egentligen bara av storleken på inverter man väljer att använda?
Batteriet kan ju förstås leverera betydligt högre effekter än vad som krävs, men för att nå 15kW måste det väl ändå vara trefas, och det är ju inget som är vanligt förekommande i USA?
/fth
Re: Nikola Badger pickup spöar Cybertrucken?
Postat: 01 jul 2020 10:32
av Svenssons
fth skrev:
Att Cybertruck kommer att ha AC ut är ju klart, det framgick ju av eventet.
Effekten begränsas väl egentligen bara av storleken på inverter man väljer att använda?
Batteriet kan ju förstås leverera betydligt högre effekter än vad som krävs, men för att nå 15kW måste det väl ändå vara trefas, och det är ju inget som är vanligt förekommande i USA?
/fth
60A med 240V enfas ger ju 14,4 kW och det är nog detta som Nikola tänkt sig men jag tror att Tesla slår detta med sitt USB-uttag som sagt var...
Re: Nikola Badger pickup spöar Cybertrucken?
Postat: 01 jul 2020 10:36
av fth
Svenssons skrev:60A med 240V enfas ger ju 14,4 kW och det är nog detta som Nikola tänkt sig men jag tror att Tesla slår detta med sitt USB-uttag som sagt var...
Jo, kanske det, men det är ju inget som kan användas "world wide", max effekt i ett "normalt" enfasuttag i resten av världen är väl 7.4kW (typ blå 32A CEE)?
Dom kanske tänker sig två separata inverters på 32A, då skulle man ju kunna levera 15kW på dom flesta marknader?
/fth
Re: Nikola Badger pickup spöar Cybertrucken?
Postat: 01 jul 2020 11:00
av Svenssons
fth skrev:Svenssons skrev:60A med 240V enfas ger ju 14,4 kW och det är nog detta som Nikola tänkt sig men jag tror att Tesla slår detta med sitt USB-uttag som sagt var...
Jo, kanske det, men det är ju inget som kan användas "world wide", max effekt i ett "normalt" enfasuttag i resten av världen är väl 7.4kW (typ blå 32A CEE)?
Dom kanske tänker sig två separata inverters på 32A, då skulle man ju kunna levera 15kW på dom flesta marknader?
/fth
Tesla kör med olika system för USA mot större delen av resterande värld. Lär vara samma sak med uttag av växelström från bilarna. Kommer inte fungera med ett globalt system.
I USA kommer man vilja kunna ta ut både 110V 60Hz och 240V 60Hz 60/80A. I större delen av resterande värld kommer man vilja kunna ta ut 230V 50Hz och trefas 400V 50 Hz.
Om Nikola funderar på skillnaderna på de globala marknaden vet jag inte. De producerar ju inte för en marknad ens. Tror de bara snackar för USA i detta fall och då är 240V 60Hz 60A inget konstigt.
Re: Nikola Badger pickup spöar Cybertrucken?
Postat: 01 jul 2020 12:14
av fth
Svenssons skrev:Tror de bara snackar för USA i detta fall och då är 240V 60Hz 60A inget konstigt.
Själv tror jag dom bara snackar. (punkt)
/fth
Re: Nikola Badger pickup spöar Cybertrucken?
Postat: 01 jul 2020 17:03
av Laban
Har de släppt ett exakt datum för release av någon av deras produkter ?
Nikola One (lastbil) släpptes vad jag kan se i slutet av 2016. Produktionen skulle starta 2019, släppas på marknaden 2020. Har detta skett ?
Tillägg: Tydligen ska fabriken (Coolidge, Arizona) där Nikola Tre ska byggas börja byggas den 23:e Juli detta år. Tre ska även byggas i Tyskland:
https://insideevs.com/news/397593/nikol ... many-2021/
Nikola Tre är baserad på IVECO's S-WAY plattform. Nikola står då för drivenheten, infotainment + kontroller.
Antar att de ska tillverka drivenheter/mjukvara själva då, eller har de tänkt köpa in allting från underleverantörer ?
Re: Nikola Badger pickup spöar Cybertrucken?
Postat: 01 jul 2020 19:21
av Svenssons
Nikola har ännu inte tagit första spadtaget för sin första fabrik. Företaget grundade för 6 år sedan och har presenterat 7 fordon. Börjar bli upp till bevis snart. Den 23/7 får vi se hur det går med marken de köpte för över ett år sedan.
Re: Nikola Badger pickup spöar Cybertrucken?
Postat: 01 jul 2020 19:54
av Joohan
Model Y stödjer ju dubbelriktad AC med dess ombordladdare, jag skulla gissa att det är den som dom kommer att använda på CT, då finns det ju potential för 48A 240V enfas eller 3x16A trefas.
Nu vill ju säkert jänkarna ha 110V också så det kanske komplicerar en del.
Använder dom denna lösning så innebär det dock antagligen att uttaget inte kommer att fungera med laddningen inkopplad.
Re: Nikola Badger pickup spöar Cybertrucken?
Postat: 01 jul 2020 20:08
av Svenssons
Joohan skrev:Model Y stödjer ju dubbelriktad AC med dess ombordladdare, jag skulla gissa att det är den som dom kommer att använda på CT, då finns det ju potential för 48A 240V enfas eller 3x16A trefas.
Har de inte liknande inverter som på övriga bilar då? Har du någon mer info om inverter i Model Y?
Re: Nikola Badger pickup spöar Cybertrucken?
Postat: 01 jul 2020 21:34
av Joohan
Bara de publika "ryktena" från folk som har skruvar isär och analyserat laddaren.
Men nu när jag försökte hitta källorna så verkar det inte vara så säkert något mer. Iaf en annan person som hävdar att dom har dragit förhastade slutsatser..
https://www.google.com/amp/s/electrek.c ... tures/amp/
https://electricrevs.com/2020/05/21/vir ... -debunked/