Svenssons skrev:LarsL skrev:Svenssons skrev:
Även ifall det vid år 2021 skulle säljas 64% elbilar (vilket jag tror är möjligt om inte politiker lägger käppar i hjulen) så skulle ändå större delen av bilparken bestå av gamla fossilbilar då livslängden på dessa är 15-20 år. Kommer alltså ta bra många år till innan hälften av bilparken är elbilar. Om vi antar att elbilar står för 10% av hela bilparken år 2021 och att 90% av all nyförsäljning är elbilar åren därefter så är det inte förrän ca 2030 som mer än hälften av alla bilar är elbilar.
När tippunkten kommer går det fort, alltså när en elbil kostar lika mycket som en (enkel) fossilbil att köpa. Ingen kommer fortsätta åka i en fossilbil när du bara i bränslekostnad gör av med hela inköpspriset för elbilen på några år. Det blir ju faktiskt då betydligt billigare att bara skrota bilen.
Jag har sagt ett bra tag nu att pendlingen kommer domineras av elbilar 2025. Resten alltså de som åker till fjället eller till föräldrar över helgen kommer ta längre tid att ersätta.
En elbil med bra räckvidd lär kosta kring 300 tkr år 2020. För att göra av med detta under ett år krävs ett dieselpris på ca 400:- litern om du kör 1500 mil per år. För fyra år blir det 100:- per liter. Tror inte det är särskilt troligt. Dessutom så måste elpriset och kapitalkostnaden läggas till i kalkylen. Jag tror också på en stark utveckling av elbilar i framtiden men realistiskt lär vi inte skrota 4 miljoner bilar bara för att de har dyrare bränsle. Visst skulle det kunna inträffa något som gör att bensinpriset tillfälligt går upp med 100-200% men då lär det finnas större problem vilket inte kommer vara gynnsamma för elbilsförsäljningen.
Jag förstår att du inte gör anspråk på att det är fullständiga beräkningar ovan men känns det inte lite konstigt att skriva av hela bilen på 6000 mil? I mitt fall så verkar det som att elkostnaden och den lägre servicekostnaden tar ut varandra. Sedan har vi en viss fordonsskatteskillnad också som kompenserar en del. Om vi istället räknade på 30 000 mil så skulle vi prata om 20 kr / litern för diesel år 2020. I mina öron låter det inte alls som någon högoddsare att dieseln minst kostar det om 5 år. Det känns också som en lågoddsare att det undan för undan blir allt större fordonsskatteskillnad mellan ICE och el.
Fram till 2020 tror jag vi får se följande:
* Ökad kännedom om elbilar och hur de skiljer sig åt. Jag lär åtminstone upp ett par personer i månaden om t.ex. Teslans räckvidd och att även om man varit ute 10 mil under dagen fyllt på dessa på 2 timmar hemma. En och annan provkörning blir det allt också. På mina barns förskola/skola har de andra barnen uppmärksammat min bil och berättat för klasskamrater och lärare om vad det är för någon. När jag träffade en lärare fick jag reda på att teknikläraren verkade vilja att jag skulle visa upp och prata om bilen för sina elever som en del av undervisningen.
* Längre räckvidd. Både i instegssegmentet (Leaf / Model 3 etc.) och i prestige-segmentet (Model S / Model X m.fl). Tesla verkar vara inne på cirka + 5 kWh per år vilket om vi antar det är 2,5 motorvägsmil ger 55 mil på motorvägen där en 85:a idag gör 40. 55 mil bygger dock på att man inte gjort något åt vare sig luftmotstånd eller motorns effektivitet. Det här tror jag successivt tar bort räckviddsargumenten mot elbilarna.
* Väsentligt högre bränslepriser. Oljepriset är riktigt lågt idag men vi har sett hur det svänger. Någon som tror att skatterna inte kommer att öka märkbart?
* Större skillnader i fordonsskatt. Jag tror att en bil som t.ex. släpper ut 150 g CO2/km kommer att börja bli riktigt dyr om några år. Det gör till en början att man på allvar får ta med fordonsskatten i beräkningarna. Det slår så klart först mot stora och starka bilar vilka idag konkurrerar mot Model S och Model X.
* Prestigebilarna blir tvingade att bli åtminstone laddhybrider. Både lagstiftning och skattepunkten ovan tvingar fram detta. Säg att ett bolags chef idag kör en Audi Q5 3.0 TDI som tjänstebil. När han byter till motsvarande laddhybrid ser han till att det dras fram ett ladduttag på företagets parkering. På företaget finns det någon/några personer som kör en Nissan Leaf och som gärna också ser att de fick ett uttag. Det blir ju svårt för chefen att inte säga ja och plötsligt börjar det bli klart för många anställda att man ju gått och väl kan pendla till jobbet även med en billigare elbil med kortare räckvidd.
* Företag kommer, som en del av en grön image, enbart tillåta laddhybrider/elfordon som tjänstebilar
* Företag (taxi etc.) som kör många mil per år börjar se att det lönar sig att köra elektriskt.
* Myndigheter, kommuner, poliser går över till åtminstone laddhybrid.
* Kändisar, toppar för stora företag och organisationer känner att de måste ha ett elfordon för att inte ge ifrån sig ett omodernt och icke miljövänligt intryck.
* Formula E utvecklas och hinner ta stora andelar från Formel 1. Antingen tar Formula E över eller så får Formel 1 anpassa sig...
* Miljözoner införs i stadskärnor där vanliga ICE inte har något att göra.
* En ny oljekris inträffar. Kanske inte nödvändigtvis krig men det verkar som att en högkonjuktur skjuter upp oljepriset så mycket att märken med väldigt törstiga bilar någonstans i världen får det tufft. Den allmänna uppfattningen blir då, precis som när GM, Ford etc. råkade ut för det sist, att deras bilar drog för mycket. Den stora skillnaden är då att det på riktigt finns alternativ och att media lyfter upp dessa företag och pratar skit om de som inte fattat att ICE är döende.
* Elfordon (enbart Tesla som det ser ut så här länge) tar över prestige-sportsegmentet. Porsche t.ex. kommer få det ganska svettigt.
* Kiselkarbid dominerar helt i växelriktare vilket ger högre verkningsgrad och mer värmetåligare kretsar. Det ger lite längre räckvidd och minskar risken och känsligheten för överhettning.
* Superchargers med 200 kW. Om en bil då drar 167 Wh/km så räcker 16 minuters laddning till 32 mil vilket gör att man i många fall kan hoppa över en supercharger.
Saker vi kan hoppas på
* Tibor blir rådgivare åt regeringen
* Ministrar börjar åka i Teslor så att de börjar fatta vilka beslut som borde tas (fingers crossed)
* Tesla bygger en specialversion av Model S som fixar överljudsfart. Bara som en PR-grej och säkerligen med mycket flytande kväve för kylning men det borde bara kräva några tusen hästkrafter i en lämplig öken på hög höjd . Troligtvis får de plocka bort åtminstone sidospeglarna och sätta på de där hemska aero-fälgarna också.
