Sida 2 av 2
Re: Tesla har fler problem per bil än någon annan
Postat: 25 jun 2020 12:16
av Swede1
Verdi skrev:Walker skrev:
Du har säkert rätt. Det har du ju alltid....
Nä, det har jag verkligen inte men man måste skilja på personliga erfarenheter och statistik. Det är olika saker.
Mm, är det det som kallas anekdotiska bevis jämfört med forskning och dubbelblinda studier. Men Teslas service nivå är ännu inte bra, så har man fel på bilen så är det jobbigt att laga vad jag förstår. Tyvärr stor anledning att vänta med Tesla köpet.
Re: Tesla har fler problem per bil än någon annan
Postat: 25 jun 2020 12:30
av Fredrik j
frippe skrev:
Så, summan av allt är att eftersom att Tesla inte lämnar ut data, så vet vi inte. Och att jämföra data med olika insamlingsmetoder är näst intil ogörligt.
Nja. Det är inte insamlingsmetoden som skiljer utan:
" JD Power did not officially rank them because the company said Tesla wouldn’t let it survey its owners in 15 states, but based on surveys of owners in 35 states Tesla’s score was ... bad. "
Re: Tesla har fler problem per bil än någon annan
Postat: 25 jun 2020 12:53
av Curik
Fredrik j skrev:frippe skrev:
Så, summan av allt är att eftersom att Tesla inte lämnar ut data, så vet vi inte. Och att jämföra data med olika insamlingsmetoder är näst intil ogörligt.
Nja. Det är inte insamlingsmetoden som skiljer utan:
" JD Power did not officially rank them because the company said Tesla wouldn’t let it survey its owners in 15 states, but based on surveys of owners in 35 states Tesla’s score was ... bad. "
Han har ju rätt i det han säger. Det är olika insamlingsmetoder. Det är inte seriöst att klumpa ihop resultaten och det har man heller inte valt att göra i graferna, det är därför Tesla ligger separat längst ned.
Re: Tesla har fler problem per bil än någon annan
Postat: 25 jun 2020 12:56
av Fredrik j
Curik skrev:Fredrik j skrev:frippe skrev:
Så, summan av allt är att eftersom att Tesla inte lämnar ut data, så vet vi inte. Och att jämföra data med olika insamlingsmetoder är näst intil ogörligt.
Nja. Det är inte insamlingsmetoden som skiljer utan:
" JD Power did not officially rank them because the company said Tesla wouldn’t let it survey its owners in 15 states, but based on surveys of owners in 35 states Tesla’s score was ... bad. "
Han har ju rätt i det han säger. Det är olika insamlingsmetoder. Det är inte seriöst att klumpa ihop resultaten och det har man heller inte valt att göra i graferna, det är därför Tesla ligger separat längst ned.
Visst är det skillnad men det handlar ju inte om att Tesla ska lämna ifrån sig någon data. JD Power frågar ägarna men i 15 delstater i US kan man tydligen inte göra det utan tillverkarens tillåtelse vilket Tesla inte lämnar.
Metoderna är alltså samma även om urvalet då skiljer sig. Kanske har ägarna i dom 15 staterna specifika problem relaterade till geografi?
Re: Tesla har fler problem per bil än någon annan
Postat: 25 jun 2020 13:06
av Curik
Fredrik j skrev:Curik skrev:Fredrik j skrev:frippe skrev:
Så, summan av allt är att eftersom att Tesla inte lämnar ut data, så vet vi inte. Och att jämföra data med olika insamlingsmetoder är näst intil ogörligt.
Nja. Det är inte insamlingsmetoden som skiljer utan:
" JD Power did not officially rank them because the company said Tesla wouldn’t let it survey its owners in 15 states, but based on surveys of owners in 35 states Tesla’s score was ... bad. "
Han har ju rätt i det han säger. Det är olika insamlingsmetoder. Det är inte seriöst att klumpa ihop resultaten och det har man heller inte valt att göra i graferna, det är därför Tesla ligger separat längst ned.
Visst är det skillnad men det handlar ju inte om att Tesla ska lämna ifrån sig någon data. JD Power frågar ägarna men i 15 delstater i US kan man tydligen inte göra det utan tillverkarens tillåtelse vilket Tesla inte lämnar.
Metoderna är alltså samma även om urvalet då skiljer sig. Kanske har ägarna i dom 15 staterna specifika problem relaterade till geografi?
Urvalet är en del av metoden, men okej då är vi på samma frekvens.
Ja, det skulle ju kunna vara så att det är mer problem i vissa områden. Eller att problemen upplevs som värre där det finns mindre service center, t.ex. Men nu killgissar jag.
Det jag hade velat se är ju statistik ifrån verkstäderna, på faktiska problem.
Re: Tesla har fler problem per bil än någon annan
Postat: 25 jun 2020 13:15
av Fredrik j
Curik skrev:
Det jag hade velat se är ju statistik ifrån verkstäderna, på faktiska problem.
Hur skulle en sån statistik kunna bli trovärdig? Det skulle ju kunna visa på en stor skillnad i ärlighet mellan en tillverkare som äger och driver verkstäderna själv (t.ex. Tesla) jämfört med en tillverkare som har ett annorlunda upplägg.
När nybilsgarantin går ut kan man ju få bra info från försäkringsbolagen.
Re: Tesla har fler problem per bil än någon annan
Postat: 25 jun 2020 14:06
av Curik
Fredrik j skrev:Curik skrev:
Det jag hade velat se är ju statistik ifrån verkstäderna, på faktiska problem.
Hur skulle en sån statistik kunna bli trovärdig? Det skulle ju kunna visa på en stor skillnad i ärlighet mellan en tillverkare som äger och driver verkstäderna själv (t.ex. Tesla) jämfört med en tillverkare som har ett annorlunda upplägg.
När nybilsgarantin går ut kan man ju få bra info från försäkringsbolagen.
Ja, det har du rätt i. Oavsett hade jag uppskattat datat, det säger mig så mycker mer än vad en utfrågning gör.
Re: Tesla har fler problem per bil än någon annan
Postat: 25 jun 2020 16:27
av Wahll
Tycker det verkar stämma ganska bra med min 3a (1 av 100 första till Sverige)
Lacksläpp i trösklar
Visslande vindljud
sprucken bakruta
blästrat underrede
blästrade trösklar
4x4 inställning
ljus inställning
saknade clips hjulhus
lösa lister
men man skulle också vilja veta ofrivilliga stopp /bärgningar.
för min del 0 på 5,600 mil
kostnad första 5000 mil
2400 hjulinställning
250 för montering av mudflaps
Det är ingen dyr service på 5000 mil
Re: Tesla har fler problem per bil än någon annan
Postat: 25 jun 2020 17:50
av kenjon
thebishop skrev:Jag saknar Apple CarPlay exempelvis
Elektroniska backspeglar (ok, inte så vanligt ännu...)
+1 på CarPlay. Problemet är väl att CarPlay tar över hela skärmen (borde kunna läggas i ett fönster), och skärmen används ju till en massa annat oxå.
Rattvärme är det jag saknar mest. Dåligt på en bil för över 700 000....
Re: Tesla har fler problem per bil än någon annan
Postat: 25 jun 2020 17:52
av kenjon
Fredrik j skrev:Curik skrev:Fredrik j skrev:frippe skrev:
Så, summan av allt är att eftersom att Tesla inte lämnar ut data, så vet vi inte. Och att jämföra data med olika insamlingsmetoder är näst intil ogörligt.
Nja. Det är inte insamlingsmetoden som skiljer utan:
" JD Power did not officially rank them because the company said Tesla wouldn’t let it survey its owners in 15 states, but based on surveys of owners in 35 states Tesla’s score was ... bad. "
Han har ju rätt i det han säger. Det är olika insamlingsmetoder. Det är inte seriöst att klumpa ihop resultaten och det har man heller inte valt att göra i graferna, det är därför Tesla ligger separat längst ned.
Visst är det skillnad men det handlar ju inte om att Tesla ska lämna ifrån sig någon data. JD Power frågar ägarna men i 15 delstater i US kan man tydligen inte göra det utan tillverkarens tillåtelse vilket Tesla inte lämnar.
Metoderna är alltså samma även om urvalet då skiljer sig. Kanske har ägarna i dom 15 staterna specifika problem relaterade till geografi?
Det verkar sanslöst att Tesla kan förbjuda privatpersoner att uttala sej!!! Om en pryl som de äger, inköpt för dyra pengar.
Re: Tesla har fler problem per bil än någon annan
Postat: 25 jun 2020 17:55
av Fredrik j
kenjon skrev:Fredrik j skrev:Curik skrev:Fredrik j skrev:frippe skrev:
Så, summan av allt är att eftersom att Tesla inte lämnar ut data, så vet vi inte. Och att jämföra data med olika insamlingsmetoder är näst intil ogörligt.
Nja. Det är inte insamlingsmetoden som skiljer utan:
" JD Power did not officially rank them because the company said Tesla wouldn’t let it survey its owners in 15 states, but based on surveys of owners in 35 states Tesla’s score was ... bad. "
Han har ju rätt i det han säger. Det är olika insamlingsmetoder. Det är inte seriöst att klumpa ihop resultaten och det har man heller inte valt att göra i graferna, det är därför Tesla ligger separat längst ned.
Visst är det skillnad men det handlar ju inte om att Tesla ska lämna ifrån sig någon data. JD Power frågar ägarna men i 15 delstater i US kan man tydligen inte göra det utan tillverkarens tillåtelse vilket Tesla inte lämnar.
Metoderna är alltså samma även om urvalet då skiljer sig. Kanske har ägarna i dom 15 staterna specifika problem relaterade till geografi?
Det verkar sanslöst att Tesla kan förbjuda privatpersoner att uttala sej!!! Om en pryl som de äger, inköpt för dyra pengar.
Nä dom kan ju inte förbjuda en amerikan att berätta vad han tycker. Däremot kan man undanhålla identiteter. Kanske kan det vara så att 15 stater inte har offentliga bilregister?
Och det funkar ju inte att bara be dom med problem höra av sig.