Tesla destination charger mm
Moderator: Redaktion
Re: Tesla destination charger mm
Glest med destination chargers på Österlen. Men de två som finns verkar tillgängliga.
Var dig själv, alla andra är upptagna
BMW i4 IDrive40
BMW i4 IDrive40
Re: Tesla destination charger mm
Och det blir bättre av att köra 12h och sen koppla ur en timme och sen köra 12h igen?Johlei skrev:Det räcker inte att bara känna på uttaget! Det kan finns fler kopplingspunkter mellan elcentralen och uttaget; kopplingsdosor i innerväggar, uttagsdosor i innerväggar etc. Om NÅGON koppling på vägen är dåligt åtskruvad uppstår värmeutvecklingen DÄR (t.ex. i innerväggen inne i huset). Så du skulle behöva känna till kabeldragningen och känna på alla punkter på vägen.[JM] skrev:Vad är vitsen med att koppla ur efter 12h?
Om uttaget är dåligt så blir det varmt på några minuter.
Starta laddningen på 5A. Kör 10min. Känn på uttaget och stickproppen med handen. Är det kallt/svalt/har samma temp som innan laddningen är det bara att höja en eller två ampere. Vänta 10min till och sen känna igen.
Fortsätt tills du kommer upp till 9-10A.
- NiklasTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 2507
- Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
- Referralkod: ts.la/niklas60543
Re: Tesla destination charger mm
Koppla bara in den på 5amp och glöm allt annat det kommer med 99% säkerhet gå bra (förmodligen kan du dra runt 10amp under lång tid utan problem också men högre kan säkring gå under lång tids laddning om det är sämre eldragning och i värsta fall om du har extrem otur elbrand). Sedan kan det ju vara så att det är timerstyrning och då slås laddningen av ganska snabbt. Uttagen du laddar på måste såklart vara jordade också.Arn skrev:Tack för era råd
Men det faktum att det är minusgrader ute vid motorvärmaruttaget kanske hjälper till hålla uttaget svalt?
Samma metod att ladda på sommaren skulle påfresta mer?
Om man nu ändå vill låta uttaget vila lite kan man starta och stoppa laddningen via appen eller måste man dra ut kabeln?
Re: Tesla destination charger mm
Finns en del eon 22kw som faktiskt är gratis dessutom(åtminstone i somras).Kriper skrev:Glest med destination chargers på Österlen. Men de två som finns verkar tillgängliga.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Tesla destination charger mm
5A kommer fungera bra. En förutsättning är förstås att det inte är timer på motorvärmaruttaget. Många uttag är dessutom avsäkrade på 6A. Så om du tänker prova 10A, kolla säkringen först.Arn skrev:En fråga, nu när vintern närmar sig erbjuder vissa boenden i fjällen uttag för motorvärmare. Om man ställer ner bilens ampere till 5a, kan man då låta bilen stå 1-2 dygn tills den laddat mot 85-90%. Eller ska man låta uttaget få vila emellanåt?
-21 MB EQC AMG
-19 Model 3 AWD med drag
-17 Bmw i3 94 Ah Rex (såld)
-14 Outlander PHEV (såld)
-19 Model 3 AWD med drag
-17 Bmw i3 94 Ah Rex (såld)
-14 Outlander PHEV (såld)
Re: Tesla destination charger mm
Då kollar jag vad som står på uttaget och kör 5a oavsett som säkerhetsåtgärd. Om man nu skulle ha den extrema oturen med brand, täcker försäkringen skadan då?
Apropå dessa gratis 22kw laddare som finns på en del håll, är det dåligt för batteriet att ladda ofta vid dessa på full effekt 16A? I manualen står att långsam laddning är bra men är det specifikt snabbladdning 50kw och uppåt som inte är bra om man använder för ofta eller även 22kw? Skulle jag få tag på en sådan laddare på ankomstdag till destination skulle jag sätta gräns till 90% om bilen ska stå still 1 vecka efter det. 90% ska inte batteriet må så dåligt av?
Apropå dessa gratis 22kw laddare som finns på en del håll, är det dåligt för batteriet att ladda ofta vid dessa på full effekt 16A? I manualen står att långsam laddning är bra men är det specifikt snabbladdning 50kw och uppåt som inte är bra om man använder för ofta eller även 22kw? Skulle jag få tag på en sådan laddare på ankomstdag till destination skulle jag sätta gräns till 90% om bilen ska stå still 1 vecka efter det. 90% ska inte batteriet må så dåligt av?
- NiklasTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 2507
- Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
- Referralkod: ts.la/niklas60543
Re: Tesla destination charger mm
Mer över 90% som inte är så bra alltför ofta (innan längre tur någon gång per månad inga problem) .Arn skrev:Då kollar jag vad som står på uttaget och kör 5a oavsett som säkerhetsåtgärd. Om man nu skulle ha den extrema oturen med brand, täcker försäkringen skadan då?
Apropå dessa gratis 22kw laddare som finns på en del håll, är det dåligt för batteriet att ladda ofta vid dessa på full effekt 16A? I manualen står att långsam laddning är bra men är det specifikt snabbladdning 50kw och uppåt som inte är bra om man använder för ofta eller även 22kw? Skulle jag få tag på en sådan laddare på ankomstdag till destination skulle jag sätta gräns till 90% om bilen ska stå still 1 vecka efter det. 90% ska inte batteriet må så dåligt av?
3fas ladda 11kw AC inga problem.
DC laddning 50kw är ganska svag styrka så kör på.
Försäkring borde täcka (såvida det inte är oaktsamhet med ex massa skarvar för inomhusel och liknande) men du kan ju dubbelkolla med försäkringsbolag)
Re: Tesla destination charger mm
Rent krasst är det bäst att ladda runt 1C så har du ett 50kWh batteri ska du ladda med 50kW har du ett 75 batteri ska du ladda med 75kW osv.Arn skrev:Då kollar jag vad som står på uttaget och kör 5a oavsett som säkerhetsåtgärd. Om man nu skulle ha den extrema oturen med brand, täcker försäkringen skadan då?
Apropå dessa gratis 22kw laddare som finns på en del håll, är det dåligt för batteriet att ladda ofta vid dessa på full effekt 16A? I manualen står att långsam laddning är bra men är det specifikt snabbladdning 50kw och uppåt som inte är bra om man använder för ofta eller även 22kw? Skulle jag få tag på en sådan laddare på ankomstdag till destination skulle jag sätta gräns till 90% om bilen ska stå still 1 vecka efter det. 90% ska inte batteriet må så dåligt av?
Det finns även studier som påvisar att det inte är bra att ladda för långsamt, samt att det inte är lika effektivt. Kan man ladda med 11kW AC gör det. Tyvärr så räknar Tesla 50kW som snabbladdning vilket det inte bör räknas som så man kan bli nerfad även om man bara laddat med 50kW även om det är en rätt bra hastighet för batterierna.
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Re: Tesla destination charger mm
Haha, på Wikipedia kan vem som helst skriva vad som helst (nästan). Prova själv......Verdi skrev:LarsA skrev:Inga alls för att vara exakt.Arn skrev:Hej,
I österlen är det inte så många superchargers
En E.ON snabbladdare i Simrishamn.
I Österlens utkanter finns det snabbladdare i
Kivik, Tomelilla, Sjöbo och Ystad(3st). Men med tesla behövs det inte mycket sådant, österlen är ju bara 20 x 20 km stort(litet)
Är det inte större än 20x20? Börjar väl i typ Brösarp och går ner till Ystad? Iaf enligt Wikipedia. De har aldrig fel.