Om reaktioner på elbilsval

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mati
elbilist

Re: Om reaktioner på elbilsval

Inlägg av mati »

Förklaringen till denna lite udda parkering är att helikoptern fick problem med transmissionen. En lampa började lysa och de fick landa. Och det råkade bli här hos oss. Jag frågade om det var nån form av Gevalia reklam, nej det var det inte, men kaffe ville de ha ändå. :lol:
Flygapparaten fick stå kvar. Den ska troligen hämtas med bärgare imorgon. Blir spännande.
Nu sitter det en vakt-snubbe i en bil bredvid så att ingen snor helikoptern. Han har motorn på tomgång hela tiden och han ska vara här hela natten! Jag antar det är för AC:n. Fy fan alltså. Jag funderar på att erbjuda honom min bil så han slipper förpesta luften.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
KalleL
Teslaägare

Inlägg av KalleL »

Gör’t!
Model 3 SR+ vit, drag.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

:lol: :lol: :lol:
Bästa jag läst på mycket länge!!
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Bjelke skrev:
:lol: :lol: :lol:
Bästa jag läst på mycket länge!!
Det var ju tur att de kunde landa tryggt och säkert. Det hade varit mindre kul om de hade trillat ner i våra blomrabatter. Fast det var lite märkligt, de höll på och gick ner lite längre bort på andra sidan bäcken först, sen hovrade de omkring lite halvvilsen för att sedan parkera där de står nu. Det flög gräs och buskar och allt möjligt omkring överallt. Ett jäkla liv. Jag frågade om de hade lite beslutsångest, men det var ett "kommunikationsproblem" som en av piloterna uttryckte sig. Tjejen som flög helikoptern fattade tydligen fel och började landa på ett helt annat ställe än vad han hade föreslagit.
Man känner ju igen sig kanske. Kör vänster, nej, det andra vänster. Ja, där, nej vänster sa jag. :lol:
Men det blev en riktigt snygg landning. Känns tryggt med en polishelikopter samt väktare utanför. Det brukar köra skumma bilar förbi här kl 2-3 på nätterna, mycket sakta, som om de rekar nåt. Vore inte första gången.
Buset kanske bajsar på sig nu när de ser detta. :)
SwedishAdvocate

Inlägg av SwedishAdvocate »

SwedishAdvocate skrev:
...] Har man lite tur så kommer de snabbare än man tror...
Jag sa ju det! ;)
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

SwedishAdvocate skrev:
SwedishAdvocate skrev:
...] Har man lite tur så kommer de snabbare än man tror...
Jag sa ju det! ;)
:lol:
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Vänta du tills du får höra ryktena på bögda. ”Nu gör de rassia hos den där tysken.” ”Ja, han som inte har något jobb men byter mellan svindyra lyxbilar hela tiden.” ”Jag såg en helikopter.” ”Oj, nu har de bevakning dygnet runt av honom.”

Jodå, jag vet hur det är på landet.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Nu kom det en till. Med reservdelar.
IMG_20200809_171641.jpg
kontakten2

Inlägg av kontakten2 »

Konsumtionen av kaffe hos mati har plötsligt fyrdubblats
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

LarsL skrev:
Vänta du tills du får höra ryktena på bögda. ”Nu gör de rassia hos den där tysken.” ”Ja, han som inte har något jobb men byter mellan svindyra lyxbilar hela tiden.” ”Jag såg en helikopter.” ”Oj, nu har de bevakning dygnet runt av honom.”

Jodå, jag vet hur det är på landet.
Det kom förstås en massa bybor idag. Men roligt nog vågade INGEN gå fram till helikoptern. Är det polis så är det farligt. Istället frågade de mig. Jag har försökt att hävda att det är min och att jag har köpt den begagnat. Men hittills har ingen gått på det. :D
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Tro det eller ej, men snart kommer tydligen helikopter nummer tre. Nummer två har redan stuckit. Det finns sju stycken i Sverige och tre av dem har varit här sen. Jag kommer aldrig mer klaga över brist på polisiär närvaro hos oss.
Nu är problemet att det ligger grästossar precis överallt. :lol:
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Jepp, nummer tre
IMG_20200809_185155.jpg
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Referralkod: ts.la/michael4548

Inlägg av Tars »

mati skrev:
Klistrat från e-tron tråden
Robertrimmevik skrev:
Intressant de någon sa om att ringa polisen. Här delar fyra kommuner på en poliskår. Finns inga resurser för att motverka argsinta grannar.
Precis, att ringa polisen är slöseri med tid. De bryr sig inte om idioterna på vischan. Jag har en gång ringt dem eftersom en knäppskalle till granne körde med en oreggad fet cross i skogen och på allmänna vägar. Helst precis utanför vårt hus och gärna på natten också. När jag försökte få honom att sluta med det blev han aggressiv, helt uppenbart onykter. Polisen brydde sig inte ett smack, de hade aldrig hört talas om terrängkörningslagen, och att föraren var full och inte hade körkort och att crossen var oreggad, var ointressant. Polisens förslag var att jag skulle prata med knäppskallens föräldrar. Visst ja, en upp till öronen tatuerad gestalt i 30-årsåldern som bor ihop med sin gravida flickvän är säkert mottaglig för vad föräldrarna säger. Om jag nu hade vetat var de bor eller vilka de är. Vilket meningslöst förslag alltså. Nej, polisen ger jag inte mycket för.
Knäppskallen med crossen flyttade sedermera någon annanstans. Problemet löst.
Du gärna bo granne med mig.
Har solceller och elbilar av olika sorter. Bild
Är inne på Tesla nr 23 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Model x plaid blå med vit inredning :mrgreen:
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Nu stack de allihop. Den vingklippta helin hade två stora järnflisor i växellådan, det var det som orsakade felet. Med ny olja och nytt oljefilter vågade de flyga hem, lite försiktigt.
Som tack för min enkla support med kaffe, frallor och saft fick jag två fina ölglas med en helikopter ingraverad. Och så fick jag den här medaljen samt några andra märken. Så trevligt, fast jag fick en stor klump i halsen. Kul när det är så enkelt att göra nytta. Vilken grej.
Vi hann prata lite Tesla också. Det är ju en amerikansk helikopter, Bell. Tidigare hade de tyska Eurocopter. Skillnaden mellan de två verkar vara ungefär samma som mellan Tesla och Audi. Bell-helin är roligare och enklare att flyga, en mycket trevlig maskin, men den känns ganka billig invändigt, dörrarna stänger inte riktigt, och saker går sönder rätt ofta. Den tyska helin känns bättre ihopskruvad, kvalitetskänslan är på topp, men den är inte lika rolig att flyga. Dessutom är den dyrare. Jag bara skrattade när jag hörde detta.
IMG_20200809_203355.jpg
IMG_20200809_201524.jpg
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Ölglasen vill vi se bild på också! :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Bjelke skrev:
IMG_20200809_202949.jpg
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Inlägg av fth »

mati skrev:
Bjelke skrev:
IMG_20200809_202949.jpg
Säkert ännu snyggare när dom är fulla! :D

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
MangeT
Teslaägare

Inlägg av MangeT »

Spännande grejer! Vore kul att flyga helikopter.
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

MangeT skrev:
Ja, jag blev faktiskt lite sugen själv att få åka med en sväng. Det är säkert ett superspännande jobb. Men just för att bli polishelikopterpilot ställs det extremt höga krav. Jag frågade såklart. Utbildningen är på ungefär 4,5 år plus den vanliga polisskolan som alla måste gå. Det är alltså en mycket lång utbildning. De gör all tänkbar teori så de har de teoretiska kunskaperna för att kunna flyga nästan vad som helst, men de får bara flygcert för just den helikoptermodellen. Ungefär som att ta körkort enbart för en Volvo V70 som han uttryckte sig. Jag blev väldigt förvånad, för jag trodde i min enfald att man tar helikopterlicens och så får man flyga det mesta som ser ut som en helikopter. Men så är det tydligen inte, åtminstone inte hos Polisen. Det var vansinnigt intressant att få veta allt detta och jag ställde så många frågor jag kunde komma på. Han som kom med sista helikoptern igår var samma pilot (utav två) som kom med den första, den som var trasig. Så när han kom igår kväll gjorde han - istället för att landa direkt - ett helt onödigt extra varv över oss för att sedan superlågt dundra ner över vårt hus. Man kände verkligen luftdraget från rotorn och att det luktade flygbränsle. Självklart var det avsiktligt, han hade ju träffat mig dagen innan och fattade nog att jag är en sån typ som tycker sånt där är häftigt. :lol:
Men fan vad duktiga piloter de är alltså. För att testa den lagade helikoptern hovrade han i typ en kvart, bara knappt en meter över marken. Bortsett från att det var lagom öronbedövande så flyttade han inte på sig mer än någon decimeter. Om ens det. Det såg ut som att han var fastklistrad i luften. Den som någon gång har försökt att hovra med en radiostyrd helikopter vet hur hopplöst svårt det är. Som att balansera på ett ägg eller nåt. Han påstod naturligtvis att det var ren tur och att det inte brukar se ut så, men jag är benägen att tro att det inte var nånting annat än otroligt stor skicklighet. Skönt att veta att Polisen har så duktiga piloter.
Användarvisningsbild
PoloPrinsen

Inlägg av PoloPrinsen »

Grattis mati!!!
Tack för att du delade med dig av den häftiga upplevelsen!
Mvh PP.
Reserverat en Sion från Sonomotors. Har den nya, aktuella referral-koden som gäller april ut i år! Om du vill spara 125Euro så säg till! (får ej ange koden här i signaturen).
Användarvisningsbild
Credde
Teslaägare
Referralkod: ts.la/christian81643

Inlägg av Credde »

Det är riktigt häftigt det där! 8-)
Har själv haft äran att få flyga helikopter i mitt jobb (i Norge och uppe i svenska fjällen), och de piloter jag träffade på var helt extremt duktiga och som dom styr helikoptern är mycket imponerande.
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ove13063

Inlägg av Tellus »

Vill man ha maximal frihetskänsla och till relativt billig penning kan jag rekommendera paramotor, lika säkert som motorcykel, alltså det beror mycket på hur du kör/flyger.
Två helger för skärmkursen och två helger till för motorkursen så är man sedan fri att flyga på egen hand.
Man kan åka med på en tandemflygning först för att få känna på känslan och därefter besluta om man vill gå kursen.
3P 2019 / $ Pläd 2023 / YP 2024 / Juniper AWD 2026 / SigenStor 14,8kWp 24kWh
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Här finns en del intressanta saker om helikoptrar. Nick Murrays reviewer är ganska djupa.

Stevvee

Inlägg av Stevvee »

mati skrev:
MangeT skrev:
De gör all tänkbar teori så de har de teoretiska kunskaperna för att kunna flyga nästan vad som helst, men de får bara flygcert för just den helikoptermodellen. Ungefär som att ta körkort enbart för en Volvo V70 som han uttryckte sig. Jag blev väldigt förvånad, för jag trodde i min enfald att man tar helikopterlicens och så får man flyga det mesta som ser ut som en helikopter. Men så är det tydligen inte, åtminstone inte hos Polisen.
Samma regler för alla. Du certifierar dig för olika typer.
Först krävs helikoptercertifikat, sen måste du certifiera dig på typen som du tänkt flyga, skall du inte flyga privat så måste du skaffa ett kommersiellt certifikat efter det privata för att få jobba med att flyga helikopter. Samt bli accepterad utav någon myndighet att du får flyga kommersiellt för det bolaget du tänkt flyga.

Minns jag rätt krävs det över 1000 timmar i helikopter innan man får ha det som jobb.
Verdi

Inlägg av Verdi »

Fast är det inte relativt ofta helikopterolyckor?

https://www.bbc.com/news/uk-scotland-gl ... t-14803595
https://en.wikipedia.org/wiki/2018_Leic ... pter_crash
https://en.wikipedia.org/wiki/2020_Cala ... pter_crash

Eller beror det på att rika kända människor åker mer helikopter än andra?
Skriv svar